World of Tanks: Mercenaries | Gamer.nl

World of Tanks: Mercenaries | Gamer.nl

Wargaming prijst het recent gelanceerde World of Tanks: Mercenaries aan als de grootste update tot nog toe voor de consoleversie van World of Tanks. Omdat de pc-game eerder dit jaar ook een omvangrijke update kreeg, die zeer goed werd ontvangen door de spelers, zijn de verwachtingen hooggespannen. Helaas lijkt het erop dat Mercenaries net te weinig substantie heeft om aan de verwachtingen te voldoen.

World of Tanks: Mercenaries bevat geen drastische veranderingen die de fundamentele gameplay of graphics van de game veranderen. De marketing rond de update is dan ook enigszins overdreven geweest: veel spelers verwachtten ingrijpende wijzigingen aan zaken zoals het progre iesysteem of de grafische kwaliteit, maar die bleven uit. In plaats daarvan bevat de Mercenaries-update een nieuwe campagne van drie mi ies, een nieuwe tech-tree met daarin tien nieuwe tanks en een aantal cosmetische veranderingen, waaronder een nieuwe garage.

World of Tanks: Mercenaries

War Stories

De nieuwe War Story, de naam gegeven aan singleplayercampagnes binnen World of Tanks, voegt een uurtje of twee aan de speelduur toe. Helaas volgt de nieuwe War Story dezelfde indeling als de zeven andere die al in de game zitten: lineaire mi ies op dezelfde kaarten die al in de ‘normale’ multiplayer zitten, met weinig variatie in de doelstellingen die je krijgt. Elke van deze mi ies begint met een korte cutscene, vormgegeven als een stripboek, waarin het verhaal wordt uitgelegd en wat context wordt gegeven.

De mi ie is helaas zelden zo boeiend als dat verhaal doet lijken. Dit komt niet alleen door het gebrek aan variatie in gameplay, maar ook door de complete afwezigheid van verhaalelementen tijdens de mi ie zelf. Er is geen seconde aan dialoog, tekst of beeld die het verhaal tijdens de mi ie ondersteunt. Hierdoor voelen de War Stories niet als samenhangende campagnes, maar als lo e mi ies waar je tegen matige AI moet vechten om eentonige doelen te bereiken.

World of Tanks: Mercenaries

Bij elkaar geraapte tanks

De War Story’s zijn geinig voor wie zich niet durft te wagen aan multiplayer, maar helaas ook niet veel meer dan dat. Het belangrijkste onderdeel van deze update zit dan ook in de nieuwe tech-tree, die van de Mercenaries. Net zoals de andere landen in World of Tanks hebben de Mercenaries een aantal tanks die verspreid zijn over de rangen, genaamd ‘tiers’. Tanks op tier I zijn relatief zwak, maar al na een paar uur speeltijd te verkrijgen, terwijl de tanks op tier X weken kosten om te verdienen en stukken sterker zijn.

De tanks van de Mercenaries bestaan uit onderdelen van alle andere tanks in de game, maar hebben geen speciale vaardigheden en zijn grofweg even sterk als de reguliere tanks. Het verschil zit ‘m in hoe je ze verkrijgt. Tanks van normale landen speelde je vrij door met je huidige voertuig lang genoeg te spelen om voldoende ervaringspunen en credits te verdienen. Bij de Mercenaries koop je een ‘contract’ en krijg je je nieuwe tank wanneer je voldoet aan alle eisen van dat contract.

Die eisen zijn verdeeld over een maximum van acht fases, met per fase een aantal eisen. De eerste fases van een contract zijn vaak relatief simpel, zoals het toedelen van 3000 schadepunten, maar hoe verder je komt hoe lastiger de eisen worden. Sommige contracten hebben bovendien restricties op welke tanks je kunt gebruiken om aan de eisen te voldoen. Deze moeten dan uit een bepaald land komen of van een bepaalde tier zijn.

World of Tanks: Mercenaries

Heb je alle fases van een contract voltooid, dan krijg je de desbetreffende tank volledig gratis, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Alle contracten hebben namelijk een tijdslimiet waarbinnen je ze moet voltooien.

Time-gating

De tijdslimiet op de contracten vereist dat je dag in dag uit een handjevol uren toewijd aan het spelen van World of Tanks. Dat is logischerwijs niet voor iedereen een mogelijkheid en om die spelers tegemoet te komen heeft Wargaming de mogelijkheid toegevoegd om een fase van het contract af te kopen met de in-game valuta van World of Tanks: goud. Bovendien kun je in een keer het hele contract afkopen, om zo feitelijk de tank te kopen zonder ook maar een minuut te hoeven grinden.

Dit systeem schiet bij veel spelers in het verkeerde keelgat. De tijdslimiet maakt het lastig voor mensen met een fulltimebaan of andere verplichtingen om de contracten te voltooien zónder met fysiek geld te smijten. Feitelijk zijn de nieuwe tanks dus alleen gratis voor spelers die bereid zijn om vele uren in het voltooien van de contracten te steken.

World of Tanks: Mercenaries

Zinloos

Veteranen van de consoleversie zullen blij zijn dat ze nieuwe tanks kunnen vrijspelen en dankzij de extra bonu en van de contracten ook wat credits kunnen verdienen. Voor de meer casual speler van World of Tanks is de Mercenaries-update minder intere ant. De tijdslimiet op de contracten betekent dat het voor een significant aantal spelers onmogelijk is om deze te behalen, simpelweg omdat ze de tijd er niet voor hebben – eraan beginnen is voor hen dan ook zinloos. Console-eigenaren die de game nog nooit hebben gespeeld zullen met Mercenaries weinig reden vinden om er wel aan te beginnen. Al was het alleen maar omdat bestaande frustraties zoals tanks die net iets te krachtig zijn en controls die op zijn best onhandig aanvoelen nog niet zijn opgelost.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou