Beyond Eyes draait om het meisje Rae, die haar zicht verloor tijdens een vuurwerkongeluk toen ze nog maar een kleuter was. Door deze traumatische ervaring is ze niet alleen blind, maar lijdt ze ook aan agorafobie, waardoor ze niet meer haar huis durft te verlaten. Het meisje slijt haar dagen in de tuin, waar ze gelukkig is. Rae ontwikkelt een speciale band met de buurtkat Nani, die elke dag op bezoek komt.

Mispoes

Als de poes op een gegeven moment niet meer komt opdagen, besluit Rae om haar angsten te overwinnen. Ze verlaat haar huis, op zoek naar haar kattenvriend, ook al is ze bang en ziet ze niets. En dus loopt ze rond met haar armen uitgestrekt voor haar lijf, geen idee waar ze is of waar ze naar toe gaat. Je ziet de wereld om haar heen als een groot wit vlak, omdat Rae niet kan weten wat zich in die wereld bevindt.

Het is aan jou als speler om haar door de buurt heen te loodsen en de wereld zo stukje bij beetje in te vullen. Met elke stap die Rae neemt zie je ineens het gras onder haar voeten verschijnen. Met haar handen voelt ze aan een boom, waardoor die kleur krijgt en plots ook voor de speler zichtbaar is. Ook spitst het meisje constant haar oren: de geluiden in de wereld zijn belangrijk om te weten waar je heen moet, en zelfs de geur van je omgeving kan je naar het juiste pad leiden.

Je begeleiding is niet alleen maar een handig spel-mechanisme, je ontwikkelt namelijk ook een relatie met Rae. Breng je haar in gevaar door haar zomaar naar voren te laten stormen, dan wordt ze bang en vertrouwt ze je niet meer. Ze weigert dan om naar je te luisteren, totdat je haar vertrouwen weer voor haar gewonnen hebt. Ben je juist voorzichtig met Rae dan bouw je een band op en gehoorzaamt ze je zelfs in enge situaties.

tiger & squid 

Beyond Eyes wordt ontwikkeld door Sherida Halatoe, die haar eigen indie-studio genaamd tiger & squid oprichtte. Tot nu toe was de game vooral een project waar zij naast een gewone baan werkte, maar nu wil ze alles op alles zetten om het spel af te krijgen en uit te kunnen brengen. “Ik ben in 2011 afgestudeerd aan de HKU richting Game Design & Development met een prototype van Beyond eyes en heb sindsdien af en aan aan Beyond Eyes en andere soloprojecten gewerkt,” zo mailt zij ons. Op de IndieGoGo-site is te lezen dat zij impulsief besloot om met haar saaie baan te stoppen en al haar tijd te steken in het ontwikkelen van games.

Het spel heeft volgens Sherida nog tien maanden werk nodig, en dat moet natuurlijk bekostigd worden. Ze probeert daarom 10.000 euro op te halen en zit op moment van schrijven op ruim een derde van dat bedrag. Alles wat ze meer ophaalt steekt ze in het mooier maken van de game, het uitbrengen van het spel in andere talen en in marketing.

Het prototype ziet er in ieder geval veelbelovend en innovatief uit. De manier waarop Rae rondloopt in een compleet witte wereld en langzaam maar zeker de omgeving inkleurt met haar zintuigen is intrigerend en kan een hoop bijzondere spelmomenten opleveren. Zo zien we al hoe je haar voorzichtig over een vijver moet begeleiden door af te tasten waar de keien liggen die ze als pad kan gebruiken. Ook de manier waarop geur gebruikt wordt is indrukwekkend: Rae ruikt bijvoorbeeld wat er achter een raam ligt, en kleurige slierten vliegen door het beeld om aan te geven waar de lucht vandaan komt. Als alles volgens planning verloopt, komt Beyond Eyes eind juli 2014 uit voor PC, Mac en Linux.