Veel organisaties produceren momenteel toernooien van hoge kwaliteit: meerdere streams in HD-kwaliteit zorgen ervoor dat toeschouwers geen seconde van hun favoriete spel moeten missen terwijl getalenteerde commentators de wedstrijden van duiding voorzien. Diegenen die live aanwezig willen zijn, moeten geld neerleggen. Thuiszitters betalen echter geen rode cent en moeten enkel zo nu en dan een advertentie bekijken. Daar komt, als het aan organisaties zoals Major League Gaming ligt, binnenkort verandering in.

WWE & UFC

In juni vorig jaar zei MLG-CEO Sundance DiGiovanni in een interview met ons nog dat hij het merk Major League Gaming graag op hetzelfde niveau zou willen zien als dat van andere grote toernooien, zoals FIFA, NASCAR en UFC. Met het onlangs geïntroduceerde Pay-Per-View-systeem, waarbij toeschouwers een eenmalig bedrag betalen om het evenement live en in hoge kwaliteit te kunnen kijken, lijkt MLG een stap dichterbij dat doel te zijn gekomen. Waar MLG-toernooien altijd ook gratis te bekijken waren, is de MLG Winter Arena nu enkel betaald te zien. De wedstrijden worden ongeveer een week later gratis ter beschikking gesteld.

De Ultimate Fighting Championship (UFC) maakt ook gebruik van een PPV-systeem en haalt inmiddels het grootste gedeelte van zijn winst hieruit. Op 11 juli 2009 verkocht UFC maar liefst 1,6 miljoen PPV-kaarten voor UFC 100: Lesnar vs. Mir 2. Ook World Wrestling Entertainment (WWE) hanteert een soortgelijk systeemen trekt op wekelijkse basis met vier shows ongeveer 1,5 miljoen toeschouwers. Vooralsnog bevindt MLG zich in een hele andere klasse: het grootste aantal gelijktijdige toeschouwers was 240.000 toeschouwers. Dit getal bevat zowel gratis als betaalde gebruikers waardoor het ietwat dubieus is dat de organisatie zich nu al gelijkwaardig ziet aan deze grote merken. Een uitspraak van FXOBoSs, organisatorisch lid van FXOpen Invitational Series, op het Team Liquid-forum onderbouwt dit. Hij stelt dat het PPV-model "zonder grote toeschouwersgetallen en vast inkomen uit advertenties een drastisch middel is om winst te maken".

Begrijpelijk

"Het Pay-Per-View-model dat MLG introduceert is letterlijk een draai van 180 graden", vertelt Jeroen Weimar, e-sportfanaat, fotograaf en commentator van StarCraft II-wedstrijden voor ESL Benelux, in een gesprek met ons. Uiteindelijk is de stap naar Pay-Per-View begrijpelijk, meent hij. "Geld verdienen met advertenties op streams werkt prima voor individuen, maar als organisatie van een evenement neem je zelden genoegen met de inkomsten van standaardadvertenties ", legt hij uit.

Een van de weinige grote toernooien die een soortgelijk systeem hanteert als de WWE en UFC is GOMTV. Fans van StarCraft II hebben daar de mogelijkheid om online kaarten te kopen voor GSL- of GSTL-. Er zijn verscheidene varianten; de goedkoopste kaarten bevatten reclame terwijl de duurste geen advertenties kennen. Het grote verschil is echter dat de Koreaanse toernooien GSL en GSTL gezien worden als de hoogburg van StarCraft II, waardoor uitgaven eerder verantwoord zijn voor menig fan dan wanneer het om MLG draait. "Persoonlijk zou ik nooit voor hoge kwaliteit content betalen, tenzij het GSL is", beaamt Bustanut, een gebruiker van een van de grootste e-sportplatforms, TeamLiquid.

Verwend

Het probleem met de introductie van dit PPV-systeem is het feit dat we verwend zijn. Al jaren zijn de meeste streams volledig gratis te aanschouwen. Wanneer een toernooi plots ervoor kiest om geld te vragen is het voor de consument verleidelijk om een vervangend toernooi te zoeken dat geen geld eist van zijn toeschouwers. Uiteindelijk valt het wel mee, vertelt Jeroen Weimar. "Het Pay-Per-View-model van MLG schrikt veel mensen af, maar als je er rustig naar kijkt, valt het best mee: achteraf zijn alle opnames gratis te bekijken en als je met een groep vrienden samenkomt en wat geld bij elkaar legt, stelt het bedrag opeens niet zo veel voor. Je bent waarschijnlijk op een avond meer kwijt aan de snacks dan aan het kijken van MLG op de bank."