Tegen de achtergrond van een prachtig uitzicht over Londen en in de nabijheid van architectonische hoogstandjes als de O2 Arena en de London Eye, presenteert Nintendo haar line-up van aankomende WiiWare- en DSiWare-titels. Nintendo heeft alle registers opengetrokken om de aanwezige pers te overtuigen van de kwaliteit van de aangeboden games voor WiiWare en DSiWare en hoopt hiermee ook de harten van gamers te veroveren.

Nintendo ziet dat de markt van games aan het veranderen is. Er is steeds meer aandacht voor digitale distributie van games in kleine, hapklare brokken. Laurent Fischer, Managing Director of Marketing & PR voor Nintendo of Europe, ziet de digitale distributie dan ook als aanvulling op het huidige retailmodel: “Wij geloven dat in wezen de gehele gamemarkt uitgebreid wordt door unieke, innovatieve spellen aan te bieden die allerlei soorten gamers aanspreken. Wij geloven ook dat het downloadfenomeen aanzet tot meer creativiteit, co-creatie en het delen van ervaringen tussen gamers onderling.”

Voor de eigen games dienen de platformen als aanvulling op de games die men in de winkel koopt. Er werden twee van dit soort aanvullingen getoond voor Brain Training, te weten A Little Bit of Brain Training: Arts Edition en een Maths Edition. De eerste voor de taal- en tekenwonders en de tweede voor de wiskundigen onder ons.

Innovatie en creativiteit

Verder is er geen Mario, Zelda of Pokémon op de vloer te bekennen, maar ligt de nadruk voornamelijk op third-party games. Het gemêleerde gezelschap bestaat uit onafhankelijke ontwikkelaars zoals Telltale Games en Team 17, maar ook grote studio's als Konami en Ubisoft steken hun tenen in het water en tonen zich niet vies van innovatieve, kleinschalige projecten. Dit is volgens Fischer ook de bedoeling van WiiWare en DSiWare. Beide platformen moeten kleine, onafhankelijke ontwikkelaars de mogelijkheid bieden om games uit te brengen die in een ander klimaat waarschijnlijk nooit het levenslicht hadden kunnen zien.

Perfect voorbeeld hiervan is Reflections, een innovatieve platform- en puzzelgame voor de DSi, die uitgebracht wordt door Konami. De game is begonnen als een schoolproject van een groep studenten van de University of Southern California en is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige game voor DSiWare. Daarnaast is er veel ruimte voor het creëren van eigen content die je kunt delen met mensen van over de hele wereld. Met het gratis te downloaden Flipnote Studio tover je de DSi om tot een kleine animatiestudio en kun je zelf korte filmpjes in elkaar knutselen die je vervolgens met de hele wereld kan delen.

Reflection

Naast nieuw talent heeft Nintendo ook een aantal grote namen in huis gehaald die zichzelf reeds bewezen hebben. Zo toonde Team 17 een nieuw deel in de langlopende Worms-reeks en was ook David Grossman van Telltale Games aanwezig om ons warm te laten lopen voor het derde deel in de Tales of Monkey Island-serie. De meest verrassende Europese première was het excentrieke You, Me and the Cubes van de even excentrieke Kenji Eno. You, Me and the Cubes is een game waarbij je binnen een tijdslimiet een kubus of meerdere kubussen in balans moet zien te krijgen door er tegelijkertijd jongetjes en meisjes op te plaatsen. Welke doelgroep de heer Eno met deze game aan probeert te spreken, is echter een raadsel.

You, Me, and the Cubes

Met open armen

Toch zijn het dit soort games en andere experimentele titels waarmee Nintendo haar WiiWare en DSiWare een eigen gezicht kan geven. Nog meer dan Xbox Live en PlayStation Network opent het bedrijf haar deuren voor third-party ontwikkelaars. Op de Media Summit liet Nintendo zien dat het creativiteit met alle liefde aanmoedigt. Ontwikkelaars waarvan Nintendo eerdere projecten voor bijvoorbeeld de PC of iPhone als interessant ervaren heeft, zijn benaderd om een vernieuwde versie (of rechtstreekse poort) te maken voor WiiWare of DSiWare. Zo werd onder andere het team achter de succesvolle flashgame Meat Boy gevraagd om de game naar de Wii over te zetten. Daarnaast worden experimentele games zoals het eerdergenoemde You, Me and the Cubes en Reflections ook een kans gegund. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot Xbox Live, dat in vergelijking met Nintendo's nieuwe strategie toch meer op safe speelt met voornamelijk remakes van oude spellen en grootschalige games naast de spaarzame indieproducties.

 

Onder de noemer 'beter laat dan nooit' is het goed om te zien dat Nintendo eindelijk de juiste aandacht schenkt aan haar eigen winkelkanaal voor de Wii en DSi. Met een tjokvolle releaselijst voor beide platformen in combinatie met de Connection Ambassador Promotion voor de Wii snoert Nintendo alle criticasters de mond die beweerden dat Nintendo zich alleen maar op first-party games richt. De nieuwe titels van voornamelijk onafhankelijke ontwikkelaars zijn een baken voor de toekomst.