Achtergrond
Command and Conquer

Welke Command & Conquer verdient een remaster?

Tiberium, Red Alert of Generals?

Geschreven door Wout van Aken op
EA gaf onlangs aan te overwegen de klassieke Command & Conquer-games te remasteren. Welke C&C de ontwikkelaar opnieuw zou willen uitbrengen ter viering van het 25-jarig jubileum van de serie is echter nog niet bekend. Tijd om onder het genot van jeugdsentiment te analyseren welke games kanshebbers zijn.

De toekomst van Command & Conquer is al een tijdje onzeker. Na het geannuleerde Generals 2 werd het angstvallig stil rondom de franchise. Toen EA afgelopen E3 de mobiele game C&C: Rivals aankondigde, werd duidelijk dat er een sterke behoefte is vanuit de fans om de serie terug te krijgen op pc. Nu lijkt het er op dat één van de klassieke games een remaster gaat krijgen.

Op Reddit is al een uitgebreide discussie gaande over welke game of functies de fans graag terug willen zien. Maar niet elke C&C-game is geschikt voor een remaster. Daarom staan we bij elke game kort stil waarom deze wel of geen remaster verdient. Uiteraard onder het genot van de heerlijke soundtrack die we hieronder hebben geëmbed!

Command & Conquer (1995)

Na het succes van Dune 2 brengt Westwood, ‘’vooral omdat de programmeurs moe waren van zand’’, een rts in een nieuw universum op de markt. Command & Conquer vertelt over de strijd tussen GDI en NOD om een buitenaardse grondstof genaamd Tiberium. Het verhaal wordt verteld via echt opgenomen filmpjes met acteurs, iconisch voor de franchise. De soundtrack van de franchise wordt tot C&C: Generals verzorgd door Frank Klepacki, met in dit deel het iconische ‘Act on Instinct’.

Remaster!
De game waar het allemaal mee begon lijkt 25 jaar na het origineel perfect voor een remaster. Door het grote tijdsverschil zal een remaster bij de fans bijna hetzelfde effect hebben als een volledig nieuwe C&C-game en speelt EA het op safe als het gaat om nostalgische waarde.

Geen remaster
Het probleem is echter dat de game de tand des tijds niet goed heeft doorstaan. Waar de game destijds revolutionair was en het rts-genre op de kaart zette, is de multiplayer nu gewoon niet interessant genoeg meer. De units en algemene gameplay waren voor die tijd geweldig, maar zijn in verhouding tot bijvoorbeeld C&C 3: Tiberium Wars onderontwikkeld. Ook is het heel moeilijk om trouw te blijven aan een game waarin elke unit dezelfde geluidsfragmenten heeft, en de twee legers niet goed gebalanceerd zijn. Als je dit allemaal moet aanpassen, blijft er van jeugdsentiment niet zoveel meer over.

Command & Conquer: Red Alert (1996)

Wat oorspronkelijk bedoeld was als een nieuwe skin voor C&C werd uiteindelijk een compleet nieuwe game. Het Red Alert-universum is nog steeds extreem populair en Hell March is een klassieke soundtrack.

Remaster!
Red Alert is bijna nog iconischer dan de eerste C&C en daardoor zal niemand er gek van opkijken als het jubileum met deze klassieker wordt gevierd. De game bouwt door op het succes van Command & Conquer en voegt naast grond- en luchteenheden ook schepen en onderzeeërs toe. Ook zijn er units te vinden met speciale vaardigheden, zoals de Spy, Chrono Tank en Mine Layer, waardoor de gameplay toch interessanter en uitgebreider is dan die van de eerste game.

Geen remaster
Ook Red Alert kampt met balansproblemen, waarbij de Allies wel heel erg moeten vertrouwen op hun hit-and-run tactieken tegen de superieure eenheden van de Soviets. Ook kun je je afvragen waarom Red Alert een betere keuze zou zijn voor een remaster dan het extreem populaire Red Alert 2. De kans dat Red Alert een remaster krijgt is dus een stuk hoger dan bij C&C 1, maar het grote succes van Red Alert 2 zit dit erg in de weg.

Command & Conquer: Tiberian Sun (1999)

Tiberian Sun maakte een grote sprong voor de franchise. De game ziet er grafisch indrukwekkend uit en voegt veel nieuwe elementen toe (een dag/nachtcyclus, weersomstandigheden, ondergrondse eenheden, filmpjes van hoge kwaliteit en een uitgebreid verhaal). De game is erg sfeervol en de duisterste Command & Conquer tot nu toe.

Remaster!
De community heeft een gigantische hekel aan de afsluiter van de Tiberium-saga (C&C 4: Tiberium Twilight). Als EA terug zou willen gaan naar dit universum, dan zou Tiberian Sun de meest interessante game zijn voor een remaster. Hoewel het niet de afsluiter zou zijn waar de fans op wachten, is het een mooi gebaar om de community een laatste game te geven in dit universum. Het zou interessant zijn om te zien of EA een soortgelijke sfeer kan neerzetten. Tiberium Wars was namelijk een stuk luchtiger dan Tiberian Sun.

Geen remaster
Tiberian Sun is de minst mainstream game uit de serie; het verhaal neemt zichzelf serieus, de sfeer is grimmig en de multiplayer voelt minder ‘arcade’ aan. Hoewel de game nog wel eens gespeeld wordt om precies die redenen, is de game een stuk minder leuk in de multiplayer en speelt die vrij traag. Als EA met een terugkeer naar de franchise vooral zoekt naar een game die hét C&C-gevoel geeft, dan is Tiberian Sun niet de uitgelezen titel.

Command

Command & Conquer: Red Alert 2 (2000)

Waar Red Alert nog begon als een re-skin van C&C, zet Red Alert 2 het universum definitief op de kaart met gekke units als dolfijnen, spider-tanks en de iconische Kirov Zeppelin. Waar het Tiberium-universum de serieuze kant op ging, is Red Alert 2 puur popcornvermaak, inclusief acteurs die duidelijk genieten van de bizarre setting. De game wordt soms zelfs de beste rts ooit genoemd.

Remaster!
Red Alert 2 is misschien wel de populairste game uit de franchise en staat hoog in de lijst van verzochte remakes. De game kan na achttien jaar wel een nieuw likje verf gebruiken, maar de gameplay staat al als een huis. Als EA door middel van de bronbestanden de iconische cinematics kan upscalen heb je, zeker met de uitbreiding Yuri’s Revenge, één van de vermakelijkste rts-campagnes ooit te pakken. Met wat aanpassingen in de balans (het is nu vooral Rhino Tanks en Prism Tanks spammen) heb je daarnaast een heerlijke multiplayer.

Geen remaster
Wil EA slechts één game opnieuw uitbrengen, dan is Red Alert 2 een logische kandidaat. Als Red Alert 2 eenmaal geremasterd is, is het echter heel vreemd om de inferieure games C&C 1 of Red Alert 1 nog te remasteren. Het vertrouwen in EA aan het stuur van de C&C-franchise is op dit moment op een absoluut dieptepunt, dus de kans dat ze een gok nemen en eerst een minder succesvolle remaster uitbrengen lijkt klein. EA kiest echter wel vaker voor kwantiteit boven kwaliteit, en zou dus kunnen beginnen bij C&C 1 of Red Alert 1.

Command & Conquer: Generals (2003)

Generals doet veel dingen anders ten opzichte van de voorgaande C&C-games. Zo is de setting realistisch, in tegenstelling tot titels die zich in het Tiberium- of Red Alert-universum afspelen. Ook heeft de game meer weg van StarCraft door het vervangen van de iconische sidebar (waar je units en gebouwen selecteert om te bouwen) voor losse bouwunits. Dit zorgt echter wel voor een zeer sterke multiplayerervaring.

Remaster!
Generals (en dan vooral de uitbreiding Zero Hour) zou weleens de grootste potentie voor een remaster kunnen hebben. De game speelt heerlijk weg. Met een paar kleine tweaks zou de game echt fantastisch uit de verf komen; een goede balans tussen de hoeveelheid werk en de relevantie om opnieuw te releasen. Afhankelijk van het prijskaartje kan EA ook besluiten om de iconische filmpjes van de franchise toe te voegen aan de campagne, iets wat destijds toch wel erg gemist werd.

Een andere reden die Generals geschikt maakt voor een remaster is het voorwerk wat EA heeft gedaan met de geannuleerde game C&C: Generals 2. De multiplayer staat daarnaast bekend als één van de sterkste in de franchise en EA zou een paar kleine balansupdates door kunnen voeren zonder fans te veel tegen het hoofd te stoten. Zero Hour wordt overigens nog steeds vrij actief gespeeld, dus mocht je niet kunnen wachten op een free-for-all op de map Twilight Flame, neem dan vooral hier een kijkje.

Geen remaster
De grootste reden om geen remaster uit te brengen van Generals, is dat de meeste fans meer nostalgisch sentiment hebben in het Tiberium- of Red Alert-universum. Generals wijkt op een aantal kerneigenschappen af van de formule van C&C. Hoewel dit de gebalanceerde gameplay ten goede kwam, mist de game hierdoor een klassieke C&C-sfeer. Om juist met deze game een 25-jarig jubileum te vieren is misschien wat krom.

Command & Conquer 3: Tiberium Wars (2007)

In C&C 3 keren we na acht jaar terug naar het Tiberium-universum. EA brengt de sidebar terug, Joe Kucan is weer gestrikt om Kane te spelen en EA doet een poging e-sports van de grond te krijgen.

Remaster!
Je zou het bijna vergeten, maar Tiberium Wars is inmiddels ook alweer elf jaar oud en kan dus overwogen worden voor een remaster. De game heeft sterke gameplay, de verkoopcijfers liggen in de buurt van Red Alert 2 en voor de balans is rekening gehouden met e-sports.

Geen remaster
Het is echter lastig aan te geven wat er precies aangepast zou moeten worden om deze game opnieuw in de schappen te kunnen leggen. De game is namelijk nog prima speelbaar, ziet er grafisch goed uit, heeft hoge kwaliteit filmpjes (in een resolutie van 720p) en is voor slechts 4,99 euro te koop op Origin. Het feit dat EA op Reddit vraagt hoe fans erover denken om de sidebar van C&C 3 in klassieke games terug te zien, maakt de kans ook klein dat deze game gekozen gaat worden als (eerste) remaster.

Welke game krijgt een remaster?

Het moge duidelijk zijn: Command & Conquer is een franchise met een rijke geschiedenis en vele pareltjes. Veel gamers zijn opgegroeid met mooie herinneringen aan de iconische filmpjes, chaotische multiplayer en unieke units. Maar juist omdat de franchise één van de grondleggers was van het rts-genre, zijn niet alle titels even geschikt voor een remaster als we verder kijken dan jeugdsentiment.

Persoonlijk vermoed ik dat EA zal kiezen voor Red Alert 2, en hoop ik zelf op Generals (met uitbreiding Zero Hour). Welke game zou jij het liefste terug willen zien als remaster?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past. - Kane

Dit artikel delen:

Lees meer

Update: Red Dead Redemption 2 Companion-app nu beschikbaar op iOS en Android Alan Wake keert terug op Steam
31

Reacties op: Welke Command & Conquer verdient een remaster?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DevTrunks

    • 26 oktober 2018 10:07
    Ik zou zelf RA2 kiezen, precies om de redenen die hier ook worden genoemd. Het is nog altijd de RTS (samen met Age of Empires) waar ik keer op keer naar terugkeer als ik er weer 's zin in heb. Generals zou het ook wel kunnen doen voor mij, maar liever RA2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 26 oktober 2018 10:09
    Red Alert 2 voor mij zonder twijfel.

    Ik heb dit spel uren gespeeld, zelfs nog online via een inbel verbinding (werkte best goed!).
    Meerdere LAN parties gehouden waar we met 5+ man allemaal RA2 zaten te spelen.
    Wij speelden met de kistjes die random op het veld verschenen dus 3 chrono legionaires onder de snelknoppen om daarmee de kistjes te pakken was een must :)


    De Yuri's revenge uitbreiding mag van mij echter wel overgeslagen worden.
    De units waren wel oké maar het spel voelde er wel anders door.
    Geef mij het old school gevoel van de base versie 2 (maar wel met de patch die een melding gaf als je harvester door een chrono legionaire aangevallen werd, voor die patch was het helemaal chaos en zat je opeens zonder geld….).

    Ben absoluut geen fan van EA maar als ze RA2 uitbrengen (zonder lootboxes of andere rare dingen) is dat een instant buy voor mij (zelfs na de nare wansmaak die RA3 me gegeven heeft).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 26 oktober 2018 10:16
    @Gamegod Haha, ik was helemaal vergeten dat je geen melding kreeg van een Harvester als een Chrono Legionaire hem aanviel. Was het zelfde niet aan de hand met Terror Drones? Wat een geweldige unit was dat trouwens.

    Ik snap je punt over Yuri's Revenge, de multiplayer voelt er zeker anders door. Maar de campaign vond ik echt geweldig!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 26 oktober 2018 11:07
    @WvA Weet niet 100% zeker of het ook met de terror drones was, volgens mij wel.
    Waren inderdaad geweldige units (mits de tegenstander nog geen prism tanks had want die waren funest voor de drones).
    Begin een aanval van links en dan van rechts een groepje drones om hun tanks uit te schakelen, ideaal.
    Voelde ook altijd kut om je eigen units te killen omdat er een drone in zat….

    Mijn favoriete units was de spy (was OP tegen computers op brutal door al het geld dat je kreeg) omdat je de frustratie van 3 kamers verder hoorde als je bij een menselijke speler binnendrong en al je units standaard 1 lvl geupgrade waren of de special units kreeg.

    De rocketeer staat ook hoog op mijn lijstje van favoriete units.
    Vooral online bouwde ik een heel leger van die dingen op waarbij ik probeerde dit onzichtbaar te houden voor mijn tegenstander zodat ik opeens uit het niets met een hele zwerm aankwam en hij te laat was daar een verdediging voor te bouwen.
    Op LAN parties werkte dat minder goed omdat mijn vrienden dat verwachtten of zelf ook deden…

    Met patches zijn een hoop dingen verbeterd.
    In de aller eerste versie was het super simpel om land units in combinatie met een IFV super snel te levelen.
    Na 4~5 kills werd toen een unit al een level hoger.

    De campaign van Yuri heb ik eigenlijk amper aangeraakt.
    Ik was eigenlijk meer bezig met multiplayer/skirmish.
    Ik had 2 vrienden die op hetzelfde nivo als mij speelden (geen idee of we goed waren maar we waren i.e.g. aan elkaar gewaagd) dus de oefening d.m.v. skirmish was veel belangrijker.
    Als ik het nu weer zou spelen zal ik de waarschijnlijk de campaign wel spelen (mits mijn backlog aan games dat toestaat…..)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 26 oktober 2018 11:40
    @Gamegod Ja Terror Drones zorgde automatisch inderdaad voor die heerlijke distraction tactics, die ik niet vaak in een strategy game zo actief tegen ben gekomen.

    De laatste keer dat ik hem speelde, leek het alsof de Rhino Tanks en Prism tanks meer range hadden dan andere units en zelfs Teslacoils/Prism Towers, waardoor het bouwen van die laatste weinig nut had. Klopt dat?

    Ook hadden observers volledige weergave (inclusief fog of war) én konden ze chatten, waardoor je situaties kreeg waarin vrienden elkaar actief konden helpen door op te geven in een online Free For All. Ik kan me voorstellen dat de game in een LAN Party dan een stuk leuker is ;)

    Mijn favo C&C; unit ooit is denk ik de Missile Defender uit Generals. Het is een extreem simpel design, maar met micro kan je laser-locken op units waardoor de unit véél sneller schiet. In het Red Alert universum zijn het Terror Drones en Chrono Legionairs, hoewel de spy ook erg tof was inderdaad. Honerable Mention voor de Kirov's!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 26 oktober 2018 12:05
    @WvA Rhino tanks volgens mij niet (weet dit niet zeker) maar prism tanks hadden zeker een langere range dan (standaard) Tesla coils/Prism towers. Weet niet meer zeker of als je de tesla coils samen met een tesla trooper sterker maakte, de tesla coil wel genoeg range had (volgens mij niet..)

    Standaard tactiek was je prism tanks steeds een klein beetje naar voren te sturen zodat ze random gaan aanvallen en de verdediging uitschakelen voordat je met de rest van je leger aanvalt.

    De Kirov's waren geweldig (vooral als geupgrade waren), het enige nadeel van die dingen was dat ze meldden wanneer ze gemaakt waren (Kirov reporting!) zodat je tegenstander er rekening mee kon houden (rocketeers waren geweldig tegen ze net als de flak troopers/track).

    Pfff heb nu wel weer zin om een potje te spelen…
    Vanavond eens kijken of ik hem nog ergens terug kan vinden :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 26 oktober 2018 13:12
    @Gamegod Haha, ja dat maakt de Kirov's wel iconisch! Ik vond het altijd wel tof om er ééntje te bouwen. Je tegenstander begint als een gek (veel te veel) anti air te bouwen, en dan kom je met je grond leger binnen walsen. In yuri's revenge waren ze wel meteen een stuk slechter, omdat zowel de gatling tank als de gatling tower standaard al gebouwd werden, en vrij broken waren tegen die dingen.

    Volgens mij was de buff van een teslatrooper alleen damage, en niet range, maar zou kunnen. Let me know als je hem weer eens speelt ^^

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SamuraiPizzaCat

    • 26 oktober 2018 10:18
    ik heb t/m RA2 gespeeld, dus ja, ik zou zeggen RA2 als remaster. Al moet ik zeggen dat mijn liefde meer bij Starcraft ligt, dat heb ik meer gespeeld dan C&C.; En die remaster heb ik ook links laten liggen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 26 oktober 2018 10:20
    Zelf heb ik de meeste tijd in Tiberian Sun gestoken, dus puur voor nostalgische redenen zou ik daar graag een remaster van willen zien! Denk alleen dat Red Alert (2) eerder wordt gekozen vanwege de naam. Of ze brengen gewoon een collectie uit met elke game als remaster. 🙌

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pablini

    • 26 oktober 2018 10:22
    Doe voor mij Generals maar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mcbrew

    • 26 oktober 2018 10:55
    Tiberian sun! Echt een geniale C&C; game. Één van de eerste games waarvoor destijds de free record shop een nacht opening deed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mysticmaus

    • 26 oktober 2018 10:54
    Tiberian Sun graag of de allereerste game uit 1995 , Red Alert vond ik geen klap aan , snap nog steeds niet wat mensen leuk vonden aan Red Alert 2 ….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 26 oktober 2018 11:03
    @Mysticmaus Ben het met alles van je opmerking eens :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 26 oktober 2018 11:14
    @Mysticmaus
    Voor mij was het een van de eerste games die ik competitief (met vrienden en online) speelde.
    Ik speelde het met een groep vrienden die op hetzelfde level speelde dus dat maakte het leuk.

    Bij spellen als Unreal Tournament / Quake 3 kwam er veel eerder een verschil tussen iemand die is echt beter/slechter dan mij was wat de spellen minder leuk maken.
    Hoewel ik wel veel Unreal Tournament (Deck 16 FTW) gespeeld heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 oktober 2018 22:35
    @Mysticmaus Tja, ik snap ook niet wat mensen leuk vinden aan Fifa, of aan games als forza of gran turismo. Toch verkoopt ieder nieuw deel weer als een gek. Smaken verschillen. Ik vind Red Alert nou juist wel geweldig, heerlijk over the top.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • harmroest

    • 26 oktober 2018 11:18
    zelf de voorkeur voor Generals zero hour :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 26 oktober 2018 21:13
    @harmroest Humvee met sniper, rifleman en Rocketeers. Machtig mooi :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mverheijdt

    • 26 oktober 2018 12:01
    zero hour! en full mod support!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 oktober 2018 14:21
    Als ik mocht kiezen dan het liefste een remaster van Red Alert 2, of van Generals.
    Overigens kwam de 1e C&C; niet uit na Dune 2000, maar na Dune 2. Dune 2000 is een veel latere game.
    C&C; kwam uit in 1995
    Dune 2000 kwam uit in 1998

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 26 oktober 2018 14:40
    @darkmanwls Je hebt helemaal gelijk, ik pas het direct aan, thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.