Een nieuwe Mario

Wij dachten het, Nintendo wist het, Miyamoto zei het onlangs: er komt een nieuwe Mario voor Wii U en dat kan maar beter een lanceertitel zijn. We hebben bij de Nintendo 3DS kunnen zien wat er gebeurt wanneer je als Nintendo enkel Nintendogs en Pilot Wings in de schappen legt bij de lancering: na een korte opleving al vrij snel stagnerende verkopen. Nintendo heeft Mario hard nodig om mensen over de streep te trekken en zal waarschijnlijk alles op alles zetten om het nieuwe deel op tijd af te hebben. Wat de kern wordt van de game, is al duidelijk; de nieuwe Mario is gebaseerd op een techdemo die de pers vorig jaar tijdens de E3 te zien kreeg. Het spel zal daarom qua gameplay vergelijkbaar zijn met New Super Mario Bros. Wii.

Miyamoto heeft al laten weten dat de nieuwe game op een speciale manier gebruikmaakt van de tabletcontroller. Een tweedimensionale platformer is traditioneel genoeg om de extra functionaliteiten van de controller helder uit te leggen. Omdat de Wii U ook oude Wii-controllers ondersteunt, is het aannemelijk dat één tablet voldoende is om deze extra mogelijkheden te benutten. Wij hopen op een coöperatieve game voor vier spelers waarbij afwisselend personen een andere route kunnen of moeten rennen op hun aparte tabletscherm. Op die manier komt het competitieve element van de eerste Mario’s (omstebeurt kijken wie het verste komt) weer terug, maar kun je nu wel tegelijkertijd spelen.

Mario Wii U

Pikmin 3

Een van Miyamoto’s recentere hersenspinsels, Pikmin, is rijp voor zijn derde deel. De bedenker van de serie heeft pas aangegeven dat het spel op de E3 onthuld gaat worden en aangezien het al geruime tijd in ontwikkeling is, zit een release op de lanceringsdag er wel aardig in. Pikmin 3 wordt ongetwijfeld een wat rustiger ogende etalage van wat de speciale Wii U-controller kan. Het touchscreen leent zich er goed voor om het managen van je Pikmin te regelen, en met de traditionele knoppen er pal naast, kun je bijna stellen dat de Wii U de ideale plek is voor strategiegames.

Dat Pikmin 3 maar beter klaar kan zijn voor de launch, heeft ook te maken met de populariteit van de serie. Natuurlijk dragen veel gamers Pikmin een warm hart toe, maar vergeleken met Mario en Zelda vormt die groep een relatieve niche. Miyamoto’s ideeën lijken enigszins last te hebben van afnemende opbrengsten: hoe goed ze ook zijn, ze redden het niet bij hun voorgangers. Pikmin 3 als launchtitel in de winkels leggen kan er echter voor zorgen dat veel mensen de game er wellicht bij gaan halen, als een tweede game naast Mario.

Wii Tag

De Wii U kun je niet in een zin uitleggen, zoals Nintendo dat met de Wii wel kon – je bewegingen met de controller vertalen zich naar het scherm. Hoe simpel de Wii ook was, het verkoopsucces van de console zat hem ook in de game die erbij geleverd werd: Wii Sports. Het bracht herkenbare sporten (bowlen, tennis) naar de huiskamer, zonder dat er daarbij een voor ouders onnavolgbare vertaalslag gemaakt hoefde te worden (lees: gehannes met knoppen en stuurknuppeltjes).

De Wii U heeft ook zoiets nodig. Wellicht presteert Nintendo het deze E3 wel om zijn nieuwe hardware duidelijk te presenteren, maar de kans is sowieso aanwezig dat er een collectie kleine spelletjes bij wordt geleverd die de toegevoegde waarde van de tabletcontroller concreet maakt. Een daarvan zagen we vorig jaar al; een soort omgedraaid tikkertje waarbij een persoon de zak is en achterna gezeten wordt door de drie anderen met een standaard Wii-controller. De persoon die de zak is, heeft echter de tablet tot zijn beschikking en kan zo de positie van de anderen zien. Zulke dingen zijn direct herkenbaar en kunnen de bredere doelgroep van Nintendo overtuigen om de Wii U in huis te halen.

Wii Tag, Wii U Tag

Eternal Darkness 2

Bewijsstuk A: Nintendo stelt gameplay boven graphics. Bewijsstuk B: De Wii U komt stukken eerder dan de nieuwe Xbox en PlayStation. Oordeel: De nieuwe console van Nintendo wordt een tussengeneratie. Het zou Nintendo tijdelijk verder dan de Xbox 360 en PlayStation 3 plaatsen, maar waarschijnlijk niet genoeg om daadwerkelijk exclusieve third party-titels aan te trekken. In dat geval heeft Nintendo, dat toch nog steeds de verkopen van zijn harde kern goed kan gebruiken, een aantal knallers van zichzelf nodig. De oplossing: Eternal Darkness 2.

Een vervolg op de lugubere horrortitel voor de GameCube zou in een klap een golf aan overgevlogen Nintendo-liefhebbers (tijdelijk) terug naar hun nest brengen. De eerste game was een geval apart en bleek niet eens per se goed te hoeven zijn om alsnog de harten van gamers te winnen. Een paar twists in die game worden nog menig maal aangehaald, alsof het enge kampvuurverhalen zijn.

Wie gaat het vervolg dan maken? Silicon Knights, verantwoordelijk voor het eerste deel, zegt bezig te zijn met een opvolger van een van de meest gevraagde titels die het heeft gebracht. De studio heeft eerder ook een licentie voor het maken van Wii U-games verkregen. Het probleem met deze theorie: Silicon Knights is niet de ontwikkelaar meer die het ooit was, het medewerkersbestand is wegens tegenslagen aardig gekortwiekt.

Dat brengt ons op het volgende: wat doet Retro Studios? De studio heeft zowel Metroid als Donkey Kong met verve nieuw leven in geblazen, kluste vorig jaar mee aan Mario Kart en doet momenteel…niets? Nintendo ziet in Retro duidelijk enorme potentie als Nintendo-studio zonder daadwerkelijk een Nintendo-studio te worden. Een van de voorwaarden lijkt daarvoor: blijf niet te lang hangen bij een franchise. Maar wat blijft er nog over als Retro niet aan Metroid of Donkey Kong werkt? Kirby heeft net twee Wii-games gehad en Kid Icarus: Uprising heeft op de 3DS een nieuw thuis gevonden. Zelda dan misschien? Nee, daar zorgt Nintendo voorlopig zelf nog voor en een lanceertitel zal het ook niet worden, Miyamoto zei onlangs in een interview met Gamer.nl dat Nintendo met een franchise als Zelda echt een grote stap voorwaarts wil maken. En daar gaat veel tijd in zitten.

Wat als, en dit is een grote als, Retro en Silicon Knights samenwerken om Eternal Darkness 2 te maken. Een van de weinige zekerheden van Silicon Knights is dat ze nog genoeg visie hebben om een tweede deel weer net zo bizar te maken. We worden al bijna bang van de mogelijkheden die een tweede scherm pal voor je gezicht met zich meebrengt om je handen te laten trillen van angst.

Conclusie

De eerste drie games van dit lijstje lijken aardige no-brainers, de vierde past beter bij een wishlist. Het zijn echter allen typische Nintendo-games die de Wii U een aardig eindje richting onverdeelde hitpotentie kunnen lanceren. Daarnaast zijn er nog enkele third parties die al bevestigd hebben aan het werk te zijn met de Wii U. Zo zien we Assassin’s Creed III met zekerheid verschijnen voor de spelcomputer en kunnen we op Nintendo’s nieuwste console ook aan de slag met Darksiders 2, Aliens: Colonial Marines en Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge. Vast en zeker komen hier nog een aantal andere spellen bij, maar het zijn toch vooral de Nintendo-titels waar we onze aandacht en hoop op vestigen.