Momenteel weten we eigenlijk heel weinig over Mirror's Edge 2. De afgelopen jaren hebben we flarden informatie gekregen, maar niets concreets. Zo lijkt het erop dat hoofdrolspeelster Faith een centrale rol blijft spelen, als het aan DICE ligt in ieder geval: "We love Faith. We love the property. It's really about how and when do you bring it back?" Ook weten we dat Mirror's Edge 2, net als Battlefield 3, op de Frostbite 2-engine zal draaien. Het is niet veel informatie, maar het geeft ons in ieder geval iets om over na te denken.
Wat kunnen we verwachten?
Als we in de eerste plaats kijken naar de mogelijkheden van de Frostbite 2-engine, zijn er een aantal logische aannames te maken. Een belangrijk onderdeel van de Frostbite-engine is het zo mooi mogelijk vertonen van vernietiging. Gebouwen moeten bijvoorbeeld zo realistisch mogelijk in elkaar storten. Het is zonde om die technologie te hebben, maar niet te benutten. In Mirror's Edge 2 zal een dynamisch veranderend parcours, waarbij de witte flats uit het origineel instorten, dus een vanzelfsprekende keuze zijn. Toch? Laten we het hopen.
Een tweede belangrijk punt van de Frostbite-engine is schaal. De Battlefield 3-maps zijn gigantisch en het is geen gek plan om de levels in Mirror's Edge ook lekker groot te bouwen. Levels hoeven dan niet meer opgebroken te worden in losse delen en door de grote wereld te combineren met een dynamischere omgeving zou een minder lineaire game kunnen ontstaan. Iets waar het origineel eigenlijk om schreeuwde.
Naast de Frostbite 2-engine, zet ontwikkelaar DICE (en EA) tegenwoordig altijd in op een complete multiplayer-ervaring. Mirror's Edge mist een (echte) multiplayer terwijl de uitgebreide competitiesystemen als Battlelog en Autlog direct toepasbaar zijn op de game. Er waren leaderboards waarin je elkaars tijden kon verbeteren, maar echt originele multiplayermodi waren niet aanwezig. Je kunt Mirror's Edge zien als een racegame, maar dat werd nooit bevorderd door originele multiplayermodi. Dat is dus een belangrijk verbeterpunt voor een deel twee.
Wat willen we?
Mirror's Edge was een vrij unieke ervaring. Niet het schieten, maar het acrobatisch afleggen van het parcours was het belangrijkste. Je kon wel schieten, maar dat was meestal af te raden en ook niet het interessantste. De hagelwitte gebouwen, de rode en blauwe obstakels en heldere lucht staan nog steeds op ons netvlies gebrand. Met Mirror's Edge deed DICE dus iets nieuws, maar hoe gaat het ons opnieuw imponeren zonder dat het te bekend aanvoelt?
We denken niet dat DICE moet afstappen van freerunning, maar het juist moet uitvergroten. Wat we in ieder geval willen zien, is meer flow in de game. Lekker doorrennen dus. In Mirror's Edge werd je nog te vaak tegengehouden door wachttijden en obstakels terwijl je eigenlijk gewoon door wilde lopen.Het spel moet spelen als een razende achtbaanrit en met de Frostbite 2-engine moet dat geen enkel probleem zijn.
In het origineel was ook nauwelijks progressie. Je had een aantal vaardigheden en moest het daar tot het einde mee doen. Dat is als een kracht van het spel te zien, maar om nu nog een keer met dezelfde vaardigheden rond te lopen, zou saai zijn. We willen zien dat Faith zich heeft ontwikkeld en veel meer kan. Basejumpen, wingsuits en een pogo stick staan hoog op ons verlanglijstje.
Van de stijl verwachten we ten slotte ook een twist. In het eerste deel ziet alles er haast perfect en steriel uit. Dat is mooi, maar in deel twee willen we iets nieuws. Uiteraard speelt alles zich dan nog steeds af in de stad, maar dan duisterder en grilliger. De originele wereld moet herkenbaar zijn, maar op een andere manier. In combinatie met de vernietiging, die we van de Frostbite 2-engine verwachten, zien we een stad voor ons die langzaam in elkaar stort. Perfectie wordt juist destructie en dat is een ideale wereld om als een bezetene doorheen te rennen.
Willen we wel een vervolg?
Eigenlijk moet Mirror's Edge dus alles van het origineel in zich hebben, maar dan meer over the top, grootschaliger en vooral dynamischer. Uiteraard willen we ook multiplayer, coöp en een bizar goed verhaal, maar DICE hoeft het concept niet opnieuw uit te vinden. Het was namelijk al goed. Het moet het concept gewoon perfectioneren. De vraag is daarom dan ook of het origineel niet gewoon goed genoeg was? Het vervolg gaat nooit zulke hoge ogen gooien als Mirror's Edge deed en uiteindelijk borduurt het voort op een idee dat al prima uitgewerkt was. Misschien is het daarom beter om de game te laten zoals het nu is?
Een vervolg is dan ook nog niet officieel aangekondigd door DICE. De ontwikkelaar geeft aan dat het een spel is dat ze hoog in het vaandel hebben staan, maar de drang om een vervolg te maken lijkt er nog niet. Misschien ziet DICE in dat een Mirror's Edge 2 helemaal niets toevoegt en houdt het liever bij een game die al erg goed was. Desalniettemin hopen wij op een vervolg dat ons opnieuw kan verbazen door iets volledig unieks neer te zetten. Makkelijk zal dat niet zijn.
Reacties op: Wat willen we van Mirror's Edge 2?
Pfipfo
Qinneth
Cornish
Zou persoonlijk graag een sluip element zien in het tweede deel, waardoor je niet perse geforceerd word om deel te vechten. Maar nog steeds wel de optie hebt. Personage ontwikkeling kan hier dan in verwerkt worden en in de vecht kundigheid. De basis (beweging) moet wat mij betreft gewoon ter alle tijden beschikbaar zijn en niet uitgebreid worden met onnozelheden.
Voor afwisseling in de wereld zou er gewoon delen van 'Old Town' toegevoegd kunnen worden. Wat overigens ook alleen maar het verhaal ten goede kan doen, gezien daar vele oude bekende leven in het Mirror's Edge verhaal.
En lekker door rennen zonder obstakels? Dat was zo'n beetje de uitdaging in Mirror's Edge, lekker door rennen door de obstakels zodanig te gebruiken, vermijden en of te passeren dat je ondanks vele sprongen, rollen en zo voort geen snelheid verlies leed.
Een open wereld met de kwaliteit van de gesloten omgevingen in het eerste deel is zo bie zo ondenkbaar en dus zie ik geen meer waarde in een open wereld. Dat doet enkel weer een sterk punt van het spel ter niet en introduceert meerdere 'problemen'. Dan wat mij betreft maar net iets minder vrijheid. De vele wegen die naar Romen leiden in de gesloten wereld waren geweldig uitgewerkt en vroegen soms veel van de speler.
Nee, in jullie suggesties kan ik mezelf niet echt vinden… vraag me bijna af of we wel hetzelfde spel hebben gespeeld…
hanskleinenberg
Dorsos
En wanneer je een game wil maken waar de vaart in blijft zitten zoals ME2, dan moet je erg goed nadenken over het leveldesign (alle verschillende routes die gelopen kunnen worden).
Nee, ME2 mag voor mij ook lineairder blijven, wel met keuzes voor verschillende paden.
Aquemini
Dorsos
Misschien verder wat leuke gadgets toevoegen (wel die de snelheid er in houden). Ik vind je basejump, wingsuit ideeen interessant.
Phuncz
Er een free roaming stad van maken zou een droom zijn, vind ik persoonlijk. Echter moet er ook genoeg tijd besteed worden aan details en sfeer: het is meer dan wat vierkante blokken neerzetten om heen en weer te springen: unique events moeten er zeker in zitten.
Levelen lijkt me in de game vrij ontoepasbaar: je bent al een goede runner in ME1, je zal niet ineens 2x zo ver kunnen springen of 2x zo hard kunnen lopen. Tenzij ze in ME2 ineens wel met een newbie char willen beginnen.
Maar het meest bepalende voor de game zijn succes is toch het wederom vangen van die sublieme sfeer in de ME-wereld. De torenhoge witte gebouwen op een helderblauwe licht, met sirenes en politiek propaganda constant in de lucht. Het was een unieke ervaring en daar zit het succes achter de game in voor een groot deel.
PharmacydE
De levels in ME waren op zich best groot (lang) nog langer kan goed werken maar ook weer niet. Duister en grimmig hoeft van mij niet, wat ik wel mooi zou vinden is regenachtige of natte omgevingen met zo'n een mooie shine op het al toffe steriele levels. Ook wat van die mooie licht effecten uit BF3 in ME2 zou ik ook wel mooi vinden.
Multiplayer in ME2 hoeft van mij ook niet. Denk ook niet dat veel mensen het zullen spelen, net zoals de multiplayer van Dead space 2. De multiplayer in ME was leuk maar verder ook niet gespeeld. Nee voor mij moet ME2 gewoon een single player only game worden met alle aandacht voor het verhaal, sfeer en singleplayer.
Wat ik wel graag anders zie, zijn de cutscenes in ME. De cutscenes in ME waren mooi maar imo pasten ze niet met de rest van de game. Cutscenes waren tekenfilm achtig (goed) maar ik vind het niet passen met de ingame cutscenes van ME. Ik zie liever in ME2 dat ze volledig overgaan op ingame cutscenes.
Gameplay zou ik niet te veel veranderen. Wel de besturing tweaken, soms was het erg trail and error. Basejumping zou erg leuk zijn inderdaad. Ook zie ik graag wat hacking in de game, want in ME moest je vaak data stelen van computers. Ik denk hierbij aan minigames a la Deus Ex/Bioshock. Stealth gameplay lijkt me ook zeer leuk passen zoals Cornish al zei.
Personage Faith vond ik erg sterk, dus een level system hoeft van mij niet echt. Kan leuk zijn natuurlijk. Meer verschillende runners zou leuk zijn, met ieder zn eigen story line.
Kortom, met de meeste ideen in het artikel ben ik het niet eens. Vooral een open wereld zou voor mij afbreuk doen. Voor de rest kan ik niet wachten op die game :-)
M247
Daarnaast vond ik de levels al behoorlijk groot, als je er een open wereld van zou maken zou je juist nog meer verdwalen in de puzzels wat betreft hoe een gebouw te beklimmen.
En een pogo stick? Wingsuit?
De charme van de game vond ik juist dat dit met handen en voeten gespeeld wordt en niet met allerlei hulpmiddelen. Je maakte gebruik van de omgeving en niet van zaken welke je toevallig op zak hebt.
Ik zeg kleine aanpassingen. Hoeft niet op de schop want de serie is al heerlijk in haar soort. Geen vergelijkbare game imo!
Dorsos
Dorsos
Gewoon ter afwisseling en niet te overheersend.
Tuinhoer
JB1
Mischien iets als bij Jak 2 waarbij je wel een groot gedeelte van de stad had als hub waarin je vrij kon rondlopen en waar je zij missies had en een aantal van de main missies zich afspeelde maar waar je ook een helleboel missies had die zich buiten deze hub afspeelde en die gewoon lineare platformlevels waren.
Mortal Kombat
Multiplayer, really? MOET elke game nou per se multiplayer hebben? Laat Mirrors Edge aub niet verkloten door verplichte MP erin te doen, het is een SP game en moet het blijven in mijn mening.
Instortende gebouwen past er ook totaal niet bij, je bent geen soldaat er is geen oorlog. Je bent een runner die tegen de overheid in pakketten wegbrengt en soms aangevallen word door politie, moet alles nou serieus een Call of Duty gehalte gaan krijgen?
Ik hoop echt dat DICE lekker naar zichzelf gaat luisteren en niet naar dit soort artikelen, Mirrors Edge is een geval apart, een uniek product. Maak het aub niet gelijk zo mainstream, dan verpest je waar het uiteindelijk om ging.
Reeserbleet
De lineariteit zorgt er juist voor dat het tempo er lekker inzit en geeft je het gevoel dat je goed bezig bent. Stel je voor dat je op het dak van een gebouw staat en je hebt drie keuzes. Nou, jottem. Geef mij maar één keuze, maar dan zit het tempo er in ieder geval goed in en is het ook makkelijker naar de hoogtepunten te sturen.
Multiplayer is ook totaal onnodig. Wat heb je eraan om de multiplayer competitiever te maken? Goed, dat Autolog zou prima erin passen, maar om nou met de ene Faith een andere Faith in te halen zal nooit het gevoel geven dat een echte racegame dat wel zou doen. Compleet overbodig dus.
Flow had het origineel ook al genoeg. Als je echt vond dat je te vaak onderbroken wordt, speelde je het spel waarschijnlijk verkeerd. En de stijl… Inderdaad, de heldere en felle wit/rode stad is schitterend. If it ain't broke, don't fix it.
Het kleinschaligere verhaal zorgde er ook voor het allemaal geloofwaardig aanvoelt. Het toevoegen van basejumpen en wingsuits zou de geloofwaardigheid niet echt ten goede komen. Dan zou het alleen maar de volgende Call of Duty worden, maar dan zonder de nadruk op wapens.
Dus wil ik iets nieuws? Nee, eigenlijk totaal niet. Er was helemaal niets verkeerd aan Mirror's Edge, de stijl en sfeer waren perfect en de locaties waren schitterend. Het enige wat ik wil is dat de campaign wel iets langer mag zijn en dat ze me goed weten te verrassen met nieuwe locaties. En hou de uitdaging erin die het eerste deel had. Dan heb je wat mij betreft een perfecte sequel.
Bartjeyeyo
Maxim Nighthawk
ME met een leaderboard was wat mij betreft genoeg.
Moon Move
Misschien zou een vervolg potentie maken als een launchgame voor de volgende generatie consoles?
In ieder geval is er ontzettend veel mogelijk, en iedereen heeft zo'n zijn beeld voor hoe hij/zij graag een vervolg van deze top-game zou zien. Ik laat het allemaal lekker op me afkomen.:)
M247
Het is mijns inziens ook wel een leuk idee hoor, begrijp me niet verkeerd.. Ik vind het alleen niet in de serie passen.
Zo'n rebellie tegen de gevestigde regering dient natuurlijk stiekem en uit het zicht te gebeuren. Dat vond ik top neergezet in deel 1. Als je dan met pogosticks of wingsuits over zo'n stad vliegt.. Ik denk dat me dat meer op zou vallen dan wanneer iemand snel even een sprongetje maakt tussen 2 gebouwen!