Wat we al weten van Cyberpunk 2077 | Gamer.nl

Wat we al weten van Cyberpunk 2077 | Gamer.nl

CD Projekt Red is uiteraard bekend van de The Witcher-games, maar na flink wat jaren besloot de studio dat het tijd was voor iets totaal anders. Al in 2013 toonden ze de eerste beelden van hun volgende game Cyberpunk 2077, maar sindsdien is het behoorlijk stil gebleven. Na het analyseren van de beschikbare informatie komen we echter tot de conclusie dat we al een goed beeld hebben van de schijnbaar gigantische rpg.

Cyberpunk 2077 is een vervolg op de pen-en-papier-rpg’s Cyberpunk 2013 en 2020. Bedenker Micheal Pondsmith bracht het eerste deel uit in 1988 en baseerde de spellen op zijn sombere beeld van de nabije toekomst. Pondsmith is sterk betrokken bij de ontwikkeling van CD Projekt Red’s game, die dezelfde setting nog verder de toekomst inschuift. Cyberpunk 2077 moet de visualisering van zijn wereld worden.

Media has no description

Vooruitgang en armoede

Afgaande op de trailer en de setting van Cyberpunk 2013 en 2020 kan worden geconcludeerd dat het vervolg ook draait om technologische vooruitgang en bijkomende ellende. De serie haalt inspiratie uit films en games als Ghost in the Shell, Deus Ex, System Shock, Blade Runner en de boeken van William Gibson, waarin vergelijkbare thema’s centraal staan. In Cyberpunk is er armoede vanwege technologische vooruitgang, met name de optie om het lichaam van de mens uit te breiden met of te vervangen door allerlei technische snufjes. Denk aan nieuwe ledematen, verbeterd zicht en zeer dubieuze vormen van virtual en augmented reality. Dat ook in 2077 mensen gewoon mensen blijven, bewijzen de daaropvolgende ziektes, verdeling en verslavingen.

Het grote verschil met de genoemde inspiratiebronnen is dat dat Cyberpunk 2077 is gebaseerd op het toekomstbeeld van nu, en dus niet op die van de jaren tachtig. Verwacht niet enkel neonlichten in de stijl van die media, maar meer wapens, schermen en voertuigen die zijn gebaseerd op technologie van vandaag de dag. De ontwikkelaar wil op het gebied van techniek overal een schepje bovenop doen, te beginnen met de gigantische stad waarin het merendeel van de game zich afspeelt.

Media has no description

Night City

Night City wordt het toneel van de game, een grote stad gelegen tu en Los Angeles en San Fransisco. Waar de stad ooit welvarend was vanwege de vestiging van grote corporaties, gooide verkeerde keuzes van een corrupte regering roet in het eten. Door de technologische revolutie werd de stad verdeeld in rijk en arm en hebben verschillende oorlogen plaatsgevonden tu en grote bedrijven om controle te krijgen over de stad. Na de vierde grote oorlog heeft een aantal bedrijven de macht, waarmee Night City nog meer dan voorheen dé toeristenattractie moet worden. Cyberpunk 2077 laat het leven zien na deze strijd.

Het centrum van de stad is een bruisende mix van het turbulente uitgaansleven. Door de kleurrijk verlichte straten galmt de bas van nachtclubs en huilende gitaren van snoeiharde rockmuziek. Ongeveer negen miljoen mensen bezoeken de stad jaarlijks om plezier te maken, of voor congre en en zakelijke deals. De machthebbers zetten de zogenaamde City on the Edge of Tomorrow in een positief daglicht om de ellende van de stad te verhullen.

Media has no description

Psycho’s en Cyberpunks

Buiten het centrum is namelijk het territorium van boostergangs, Cyberpunks en verschillende politie-eenheden van het bedrijf Arasaka. Zonder een wapen rondlopen is daarom niet aan te raden, al helemaal niet als je het doelwit bent van de politie. De zogenaamde Psycho Squad jaagt bijvoorbeeld in de regenachtige straten op Psycho’s: mensen waarvan de augmentations een eigen leven gaan leiden. Dit kunnen lichaamsdelen zijn die op hol slaan, maar ook de gevolgen van Braindance: een goedkope manier om de ervaringen van iemand anders te beleven. Verslaafden doen er alles aan om het leven van een ander te leven, waardoor velen in de goot belanden.

Spelers stappen in de schoenen van Cyberpunks, rebellen die zich verzetten tegen de bedrijven die weigeren iets te doen aan de armoede. CD Projekt Red heeft al bekendgemaakt dat het mogelijk wordt om een eigen personage te creëren en te kiezen uit een van de bestaande kla en uit de pen-en-papier-rpg’s. Het is nog niet bekend welke kla en er exact beschikbaar komen, maar in het bordspel kan men kiezen uit een behoorlijke hoeveelheid: Rockerboys, Nomads, Hackers, Fixers, Journalists en Netrunners. Iedere kla e bevat een unieke set aan vaardigheden, die spelers kunnen upgraden tijdens de game in de vorm van implantaten. Een tof idee waar een ontwikkelaar mee kwam is het kunnen uitprinten van de omschrijving van ieder uniek personage, maar of dit uiteindelijk kan moet nog blijken.

Media has no description

De kla en hebben uiteraard invloed op de gameplay, die veelal draait om schieten vanuit zowel een third-person als een first-person perspectief. Behalve futuristische wapens kunnen spelers ook aan de haal met gadgets en wellicht zelfs voertuigen, zo blijkt uit een vacature op de website van CD Projekt. Een ander gameplay-aspect is het beïnvloeden van het verhaal door keuzes te maken in dialogen, een aspect waarin de The Witcher-games met vlag en wimpel slagen. Net als in die games zullen de keuzes in Cyberpunk 2077 niet gaan over goed en kwaad, en ditmaal ook niet over het redden van de wereld. Het gaat om niet in de goot belanden.

Gigantische schaal

Een laatste aspect dat een indicatie geeft over wat Cyberpunk gaat zijn, is de schaal van de ontwikkeling. Inmiddels werken er zo’n vierhonderd man aan de game met de nieuwe Red Engine 4 en kreeg de studio in 2016 7,1 miljoen euro van de Poolse overheid. Deze investering is bedoeld voor het ontwikkelen van een “levendige stad”, een “filmisch gevoel”, “complexe animaties” en een “naadloze multiplayerervaring”. Vooral het laatste punt geeft aan hoe complex de wereld van Cyberpunk 2077 moet gaan worden.

Het is daarom niet verbazingwekkend dat CD Projekt Red al jaren bezig is met de ontwikkeling van de game. Hoewel de recente claims over het moraal van de studio enigszins zorgen baren, verzekert de studio dat de ontwikkeling behoorlijk ver gevorderd is en dat het marketingtraject klaarstaat. Wanneer deze lanceert en we ons kunnen begeven in de fascinerende wereld van Cyberpunk is vooralsnog een raadsel. Laten we hopen dat het niet letterlijk 2077 wordt.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou