Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Cyberpunk

Wat we al weten van Cyberpunk 2077

Seks, drugs en rock ‘n roll

Geschreven door Jacco Peek op
CD Projekt Red is uiteraard bekend van de The Witcher-games, maar na flink wat jaren besloot de studio dat het tijd was voor iets totaal anders. Al in 2013 toonden ze de eerste beelden van hun volgende game Cyberpunk 2077, maar sindsdien is het behoorlijk stil gebleven. Na het analyseren van de beschikbare informatie komen we echter tot de conclusie dat we al een goed beeld hebben van de schijnbaar gigantische rpg.
Cyberpunk 2077 is een vervolg op de pen-en-papier-rpg’s Cyberpunk 2013 en 2020. Bedenker Micheal Pondsmith bracht het eerste deel uit in 1988 en baseerde de spellen op zijn sombere beeld van de nabije toekomst. Pondsmith is sterk betrokken bij de ontwikkeling van CD Projekt Red’s game, die dezelfde setting nog verder de toekomst inschuift. Cyberpunk 2077 moet de visualisering van zijn wereld worden.

Vooruitgang en armoede

Afgaande op de trailer en de setting van Cyberpunk 2013 en 2020 kan worden geconcludeerd dat het vervolg ook draait om technologische vooruitgang en bijkomende ellende. De serie haalt inspiratie uit films en games als Ghost in the Shell, Deus Ex, System Shock, Blade Runner en de boeken van William Gibson, waarin vergelijkbare thema’s centraal staan. In Cyberpunk is er armoede vanwege technologische vooruitgang, met name de optie om het lichaam van de mens uit te breiden met of te vervangen door allerlei technische snufjes. Denk aan nieuwe ledematen, verbeterd zicht en zeer dubieuze vormen van virtual en augmented reality. Dat ook in 2077 mensen gewoon mensen blijven, bewijzen de daaropvolgende ziektes, verdeling en verslavingen.

Het grote verschil met de genoemde inspiratiebronnen is dat dat Cyberpunk 2077 is gebaseerd op het toekomstbeeld van nu, en dus niet op die van de jaren tachtig. Verwacht niet enkel neonlichten in de stijl van die media, maar meer wapens, schermen en voertuigen die zijn gebaseerd op technologie van vandaag de dag. De ontwikkelaar wil op het gebied van techniek overal een schepje bovenop doen, te beginnen met de gigantische stad waarin het merendeel van de game zich afspeelt.

Night City

Night City wordt het toneel van de game, een grote stad gelegen tussen Los Angeles en San Fransisco. Waar de stad ooit welvarend was vanwege de vestiging van grote corporaties, gooide verkeerde keuzes van een corrupte regering roet in het eten. Door de technologische revolutie werd de stad verdeeld in rijk en arm en hebben verschillende oorlogen plaatsgevonden tussen grote bedrijven om controle te krijgen over de stad. Na de vierde grote oorlog heeft een aantal bedrijven de macht, waarmee Night City nog meer dan voorheen dé toeristenattractie moet worden. Cyberpunk 2077 laat het leven zien na deze strijd.

Het centrum van de stad is een bruisende mix van het turbulente uitgaansleven. Door de kleurrijk verlichte straten galmt de bas van nachtclubs en huilende gitaren van snoeiharde rockmuziek. Ongeveer negen miljoen mensen bezoeken de stad jaarlijks om plezier te maken, of voor congressen en zakelijke deals. De machthebbers zetten de zogenaamde City on the Edge of Tomorrow in een positief daglicht om de ellende van de stad te verhullen.

Psycho’s en Cyberpunks

Buiten het centrum is namelijk het territorium van boostergangs, Cyberpunks en verschillende politie-eenheden van het bedrijf Arasaka. Zonder een wapen rondlopen is daarom niet aan te raden, al helemaal niet als je het doelwit bent van de politie. De zogenaamde Psycho Squad jaagt bijvoorbeeld in de regenachtige straten op Psycho’s: mensen waarvan de augmentations een eigen leven gaan leiden. Dit kunnen lichaamsdelen zijn die op hol slaan, maar ook de gevolgen van Braindance: een goedkope manier om de ervaringen van iemand anders te beleven. Verslaafden doen er alles aan om het leven van een ander te leven, waardoor velen in de goot belanden.

Spelers stappen in de schoenen van Cyberpunks, rebellen die zich verzetten tegen de bedrijven die weigeren iets te doen aan de armoede. CD Projekt Red heeft al bekendgemaakt dat het mogelijk wordt om een eigen personage te creëren en te kiezen uit een van de bestaande klassen uit de pen-en-papier-rpg’s. Het is nog niet bekend welke klassen er exact beschikbaar komen, maar in het bordspel kan men kiezen uit een behoorlijke hoeveelheid: Rockerboys, Nomads, Hackers, Fixers, Journalists en Netrunners. Iedere klasse bevat een unieke set aan vaardigheden, die spelers kunnen upgraden tijdens de game in de vorm van implantaten. Een tof idee waar een ontwikkelaar mee kwam is het kunnen uitprinten van de omschrijving van ieder uniek personage, maar of dit uiteindelijk kan moet nog blijken.

De klassen hebben uiteraard invloed op de gameplay, die veelal draait om schieten vanuit zowel een third-person als een first-person perspectief. Behalve futuristische wapens kunnen spelers ook aan de haal met gadgets en wellicht zelfs voertuigen, zo blijkt uit een vacature op de website van CD Projekt. Een ander gameplay-aspect is het beïnvloeden van het verhaal door keuzes te maken in dialogen, een aspect waarin de The Witcher-games met vlag en wimpel slagen. Net als in die games zullen de keuzes in Cyberpunk 2077 niet gaan over goed en kwaad, en ditmaal ook niet over het redden van de wereld. Het gaat om niet in de goot belanden.

Gigantische schaal

Een laatste aspect dat een indicatie geeft over wat Cyberpunk gaat zijn, is de schaal van de ontwikkeling. Inmiddels werken er zo’n vierhonderd man aan de game met de nieuwe Red Engine 4 en kreeg de studio in 2016 7,1 miljoen euro van de Poolse overheid. Deze investering is bedoeld voor het ontwikkelen van een “levendige stad”, een “filmisch gevoel”, “complexe animaties” en een “naadloze multiplayerervaring”. Vooral het laatste punt geeft aan hoe complex de wereld van Cyberpunk 2077 moet gaan worden.

Het is daarom niet verbazingwekkend dat CD Projekt Red al jaren bezig is met de ontwikkeling van de game. Hoewel de recente claims over het moraal van de studio enigszins zorgen baren, verzekert de studio dat de ontwikkeling behoorlijk ver gevorderd is en dat het marketingtraject klaarstaat. Wanneer deze lanceert en we ons kunnen begeven in de fascinerende wereld van Cyberpunk is vooralsnog een raadsel. Laten we hopen dat het niet letterlijk 2077 wordt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Ophef rondom NeoGAF en gameverslaving Release skategame Decksplash afhankelijk van aantal spelers tijdens gratis week
11

Reacties op: Wat we al weten van Cyberpunk 2077

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Straaljager

    • 1 maand, 2 weken geleden
    ALL ABOARD THE HYPE TRAIN!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Red Dead Demon

    • 1 maand, 2 weken geleden
    Ik ben een groot Witcher freak, en aanbidder van CDPR.
    Maar ik betwijfel of Cyberpunk wat voor mij is, niet mijn favoriete setting. Ga hem zeker proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Turambar

    • 1 maand, 2 weken geleden
    Vind futuristische games helemaal niks liever een historische setting (helaas schaars tegenwoordig).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The soy sauce

    • 1 maand, 2 weken geleden
    Alle art-work doet me echt zo sterk denken aan Blade-Runner. Eén van de games waar ik super hoge verwachtingen van heb

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Panzermeister

    • 1 maand, 2 weken geleden
    Maar wordt dit nou een soort MMO of een stricte singleplayer game?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 1 maand, 2 weken geleden
    @panzermeister waarschijnlijk gaat het dus een singleplayer game zijn, met naadloze integratie van multiplayer-elementen. Er zijn bijvoorbeeld geruchten/lekken die wijzen op een soort van sociale hubs in een barren. Of het een MMO wordt is niet bekend, ik verwacht van niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Panzermeister

    • 1 maand, 2 weken geleden
    @jack-o Ok bedankt, ik ben erg benieuwd, ik hoop namelijk echt ooit nog eens een MMO van het kaliber WoW (origineel) te spelen, hoopte dat dit misschien zoiets zou worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 1 maand, 2 weken geleden
    Het wordt nu wel eens tijd voor wat screenshots, hoe lang wachten we nou al?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 1 maand, 1 week geleden
    Vet die jaren 80 style artwork

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 1 maand, 1 week geleden
    Hier komt gewoon keiharde porno in let maar op.
    Releasedate 2018-2019. Altijd nog sneller dan Star Citizen, dat duurt nog wel 10 jaar minstens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 1 maand, 1 week geleden
    De setting is super vet, de ontwikkelaar heeft zich keihard bewezen.. ik kijk hier erg naar uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.