Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
None

Wat voorafging aan Mass Effect: Andromeda

Hoe Mass Effect massaal de harten van gamers veroverde

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Aan de vooravond van de release van Mass Effect: Andromeda maken gamers zich klaar om een nieuw sterrenstelsel te ontdekken en de gevaren van het onbekende op te zoeken. Een grote schare kritische fans staat klaar om elk detail van deze nieuwe start voor de serie uit te pluizen. Maar hoe heeft Mass Effect zo populair kunnen worden? Een terugblik.

Toen ontwikkelaar BioWare Star Wars: Knights of the Old Republic (KOTOR) afrondde, had het team nog maar één doel voor ogen: het creëren van een originele game, gevestigd in een nieuw sciencefictionuniversum. Met KOTOR had de studio het Star Wars-verhaal succesvol vertaald naar een rpg en dat succes smaakte naar meer. In plaats van opnieuw een bestaande merknaam tot game om te toveren, besloot BioWare te vertrouwen op zijn creativiteit en een geheel nieuw universum in elkaar te knutselen.

None

Kort nadat de Windows-versie van KOTOR verscheen, begon BioWare in 2004 te werken aan Codename SFX. De originele plannen voor Codename SFX waren ongekend ambitieus: het moest een soort mmo worden, waarin spelers elkaar konden ontmoeten in een gigantisch universum, terwijl verschillende facties het ondertussen in een intergalactische oorlog met elkaar uitvochten. Vanwege gebrek aan geld en de technologische beperkingen van de tijd, moesten deze plannen flink worden teruggeschaald. Wat overbleef was een singleplayer sciencefiction-rpg die in 2007 exclusief op de Xbox 360 werd uitgebracht: Mass Effect.

Absolute topper

De gameplay van BioWare’s eerste eigen ruimte-epos was over het algemeen niet heel bijzonder. Het derdepersoons-coversysteem dat Mass Effect leende van Gears of War was klungelig. Het rondrijden in de Mako, het voertuig van de game, was frustrerend. En het menu waarin je je uitrusting, voorwerpen en wapens kon aanpassen was onoverzichtelijk. Toch was het gemakkelijk om deze mankementen voor lief nemen. Het universum dat Mass Effect te bieden had zat boordevol avontuur, aangrijpende verhalen, intriges en interessante personages met een hoop diepgang.

Maar waar ging het ook alweer over? Met Commander Shepard onder je knoppen, word je kort na de introductie van de game geconfronteerd met een sinister plot: de Reapers – een mechanisch AI-gedreven superras – keren terug om al het leven in de Melkweg te vernietigen. Het is aan jou en je team om een stokje te steken voor de plannen van Saren, de slechterik van Mass Effect die alles op alles zet om de terugkeer van de Reapers te garanderen. Gaandeweg krijg je de ene na de andere onheilspellende openbaring en plottwist voor je kiezen, waarmee het spel je continu aan je scherm gekluisterd houdt.

None

Niet alleen het verhaal maakte een diepe indruk. Ook de personages en diens subverhalen die zorgden ervoor dat je als speler werd meegesleept. Mass Effect kende talloze alienrassen met ieder een eigen historie en cultuur, waar jij je als speler in kon verdiepen. Wanneer je op een gegeven moment een team in de game had samengesteld met deze verschillende rassen, kon je ook het gesprek met hen aangaan om meer te leren over hun motivatie en persoonlijkheid. Ieder teamgenoot had een eigen blik op het universum van Mass Effect.

Dat was destijds, voor een game van deze schaal, een ongekende prestatie. Mede dankzij de graphics, die toentertijd behoorlijk goed waren, de animaties en de scherpe dialogen, kwamen deze personages tot leven. Je kreeg het gevoel je teamgenoten te leren kennen en kon zelfs een romance met sommigen van hen aangaan. Het maakte spelers zelf onderdeel van het universum. Dat is waarin Mass Effect zich wist te onderscheiden en de reden dat de nieuwe ip van BioWare vanaf dag één een ongelofelijk loyaal (en vocaal) publiek aan zich wist te binden.

Daarbovenop hielp het Paragon- en Renegade-systeem, een keuzesysteem waarin je kon kiezen tussen ‘goed’ en ‘slecht’, je het idee te geven dat jij als Commander Shepard ook daadwerkelijk een impact had op de gamewereld. BioWare had al langer geëxperimenteerd met dit soort keuzesystemen in hun voorgaande games KOTOR en Jade Empire. In Mass Effect was de ontwikkelaar deze formule meester geworden. De consequenties van je keuzes moest je vervolgens onder ogen komen in delen twee en drie van Mass Effect.

None

De lat ligt hoog

De toon was met de eerste Mass Effect hoe dan ook gezet. De games die volgden werden, afgezien van een teleurstellend einde van deel drie, ook geprezen vanwege de diepgang van het verhaal en de personages die je tegenkwam. Fans raakten volledig in de ban van de eerste trilogie. Ze hadden als Commander Shepard, man dan wel vrouw, lief en leed gedeeld met hun teamgenoten in een onvergetelijke ruimtereis waarin de keuzes die ze maakten zichtbaar impact hadden.

Met de eerste trilogie heeft BioWare de lat hoog gelegd voor Mass Effect: Andromeda. Of die game net zo een diepe indruk weet te maken als zijn voorgangers, is nog maar de vraag; voor BioWare is het een tweede kans om een eerste indruk te maken. Waar de fans zich in ieder geval op kunnen verheugen is een compleet nieuw verhaal met nieuwe personages, alienrassen en planeten om te ontdekken. En als er één ding is dat BioWare heeft bewezen, is dat ze als geen ander een speler weten onder te dompelen in een immens en divers universum.

Door: Marko Mikic

Dit artikel delen:

Lees meer

Motorsport Manager dit weekend gratis op Steam, Android en iOS Zo werd Resident Evil 7 ontwikkeld
19

Reacties op: Wat voorafging aan Mass Effect: Andromeda

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Flipski

    • 3 maanden geleden
    Toch jammer dat ze in deel 4 die goede naam ter grabbel gooien…..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 3 maanden geleden
    @flipski Ze gooien de naam niet ter grabbel, de game is elke keer terug gekomen met enkele vernieuwingen maar nog steeds dezelfde problemen wat blijkbaar (eindelijk) deze keer niet wordt geaccepteerd.

    Ik vind het spijtig om te zeggen met alle grote titels en mooie games die ze hebben uitgebracht maar het lijkt erop dat Bioware aan het einde van zijn latijn is gekomen als ze niet de hele boel omgooien en de goede kanten weten te behouden.

    Hun games moeten het hebben van immersie in het verhaal en daar helpen slechte animatie, slechte characters, slechte dialogen, etc etc niet bij. In short, deze games staan of vallen met emotionele betrokkenheid en geloofwaardigheid van de characters en verhaallijn van epische proporties waar ze in mijn ogen niet (meer) weten te leveren. Behalve dat suckte de gameplay ook nog waar ze in dit deel een stap in de goede richting lijken te hebben gezet.

    Ondanks dat elke game van dit formaat die is uitgebracht een stuk kunst op zichzelf is qua wat er allemaal bij komt kijken vind ik het zorgwekkend dat de Bioware zelf niet inziet dat ze hun eigen product (en ook hun fans) te kort doen door het met zulke mankementen af te leveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Phobia

    • 3 maanden geleden
    Dit stuks staat er 2 x in. Een beetje overbodig me dunkt.

    ''De toon was met de eerste Mass Effect hoe dan ook gezet. De games die volgden werden, afgezien van een teleurstellend einde van deel drie, ook geprezen vanwege de diepgang van het verhaal en de personages die je tegenkwam. Fans raakten volledig in de ban van de eerste trilogie.''

    Ik zal er vanavond wel achter komen of ze de 1e trilogy kunnen evenaren. De reviews zijn tot nu aardig maar niet unaniem positief.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Agent4125

    • 3 maanden geleden
    Waar blijft de review?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 3 maanden geleden
    @agent4125 Zal even moeten wachten, we kregen de reviewcopies heel laat binnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Agent4125

    • 3 maanden geleden
    @gillian Thanks. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, vrees voor een 7'tje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TheChief

    • 3 maanden geleden
    'De gameplay van BioWare’s eerste eigen ruimte-epos was over het algemeen niet heel bijzonder. Het derdepersoons-coversysteem dat Mass Effect leende van Gears of War was klungelig. Het rondrijden in de Mako, het voertuig van de game, was frustrerend. En het menu waarin je je uitrusting, voorwerpen en wapens kon aanpassen was onoverzichtelijk. Toch was het gemakkelijk om deze mankementen voor lief nemen.'

    Grappig, dit heeft er bij mij juist wel voor gezorgd dat ik de game absoluut niet indrukwekkend vond. Ik vond ook de demo van ME2 nog zo slecht gameplay technisch gezien (de zeer matige 3rd person covershooter actie) dat ik er meteen klaar mee was. Het verhaal kan nog zo goed zijn, als de gameplay tekort schiet is de lol er snel af. Het blijft een game, geen (interactieve) film.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 3 maanden geleden
    Moest bij deel 1 er echt even voor gaan zitten. De gameplay voelde erg klunky aan. Toch erg genoten uiteindelijk van het verhaal. Weet wel dat ik de aftiteling epic vond.

    Jammer van het einde van de triologie.

    Vandaag veel reviews gekeken over de nieuwe mass effect. Veel klachten over de animaties en voices van de karakters. Was al niet van plan om de game voor de volle 50/60 euro te kopen maar nu wacht ik wel op een 70% korting.

    Ik heb geen haast met het spelen van de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Marcus88

    • 3 maanden geleden
    ik ben zelf niet al te "tech pro" met de pc maar misschien weet iemand hier wel wat op mijn "probleem" :

    ik heb de game op ultra-high settings staan. vanaf het moment dat je controlle krijgt over je character heb ik een fps van 72. die 7w gaat nooit naar beneden of na boven. het lijkt locker. het is niet zo dat er een dynamische resolutie is zodat dingen in de verte een lagere resolutie krijgen om de 72 vast te houden. ik had dit ook in dying light. heeft iemand enig idee wat dit veroorzaakt? ik zou dolgraag zelf aan mijn fps willen sleutelen zodat ik 144 kan krijgen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Swieb

    • 3 maanden geleden
    @marcus88

    Heb je toevallig V-Sync aanstaan? Het zou kunnen dat je pc het niet voor elkaar krijgt om de volle 144 fps te renderen en dat de game daarom streeft naar de helft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Marcus88

    • 3 maanden geleden
    @swieb Ja ik had het nog aanstaan in nvidea panel. Ik dacht ECHT dat ik het daar ook had uit gezet maar blijkbaar dus niet -_____- Uitgezet, en 120-144 fps. Thanks for the heads up dude!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Swieb

    • 3 maanden geleden
    @marcus88

    Geen probleem! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DGM

    • 3 maanden geleden
    @marcus88

    144fps? Yolo, wat een beest van een PC heb jij dan?!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 3 maanden geleden
    @dgm

    Hangt maar net van je resolutie af he…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 3 maanden geleden
    …"afgezien van een teleurstellend einde van deel drie"…

    Wat was er nou precies teleurstellend aan? Ik heb dat echt nooit begrepen. En dan heb ik het wel over het gepatchde einde. Je leeft eigenlijk drie delen toe naar de totale vernietiging van intelligent leven in een game waar je constant keuzes moet maken waarbij je vaak moet kiezen tussen meerdere 'kwaden'. Niet allleen of je teammembers laat leven of niet (Wrex, Suicide mission, Kaiden/Ashley, Samara/Morinth), maar ook of je de genophage cure bewaart of niet of dat geheugending van Kasumi, Hell…of je de council redt of niet, of je de Geth (Heretics) laat leven of niet, of je de human reaper aan het einde van deel 2. Draag je die over aan Cerberus of niet…al die keuzes leiden tot hoe je bij het einde komt…en zorgen voor subtiele verschillen in hoe je daar komt. Mensen vinden je aardig of niet…vijanden zijn in grotere getallen aanwezig of niet…je komt bepaalde NPC's tegen of niet…

    Eigenlijk loopt het drie delen lang al zo dat je keuzes impact hebben, maar het verhaal niet wezenlijk veranderen…wel hoe mensen tegen je aan kijken (en welke uberhaupt nog kijken dus).

    Ik vraag me dan af: Wat had er anders gemoeten aan het einde? Waar zit die teleurstelling in? Had er een speciaal op maat gemaakt filmpje moeten zitten aan het einde waarin al jouw keuzes nog eens langskwamen? Had er een happy ending bij moeten zitten waarin iedereen nog lang en gelukkig leeft?

    Ik vind dat je veel van Mass Effect kan zeggen…dingen over gameplay…over clunky animations (want dat is niets nieuws)…over zaken die in DLC zaten en gewoon in de game hadden moeten zitten…over de saaiste side-missions ever (mako, resources zoeken)…maar qua verhaal, inclusief het einde…ik zie niet hoe het nou persé zoveel beter had gekund eigenlijk, anders dan dat het nooit geëindigd was en ik nog steeds door kon spelen met mijn Shep…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MaTriX

    • 3 maanden geleden
    @unipro81

    Ik ben het compleet met je eens en ik vind al dat gezeur en gezeik over deel 3 compleet overdreven maar goed gamer gaf CoD MW een dikke 10 die een totale gameplay had van 3 uur dus zo serieus moet je ze niet nemen hier :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Ransome

    • 3 maanden geleden
    @unipro81

    …maar qua verhaal, inclusief het einde…ik zie niet hoe het nou persé zoveel beter had gekund…

    Mooi hoe mensen verschillend tegen zoiets aan kunnen kijken, want persoonlijk zie ik juist niet hoe het slechter had gekund dan wat ons voorgeschoteld is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 3 maanden geleden
    @ransome

    Maar geef dan eens aan HOE? Schoppen is redelijk makkelijk…en je zal er een reden voor hebben, maar schets die dan eens? Ik ben zo benieuwd naar hoe het komt/waar het aan ligt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Ransome

    • 3 maanden geleden
    @unipro81

    Er zijn een hoop problemen met het einde en die zijn uitgebreid besproken toen de game net uit was. Er zijn talloze artikelen en videos die dit beter uitleggen dan ik dat kan, en er uitgebreider op in gaan dan ik in een reactie ga doen. Ik hou het kort en zal me beperken tot twee:

    1. Starchild.
    Verhaaltechnisch gezien is dit een van de slechtste ideeën ooit. De laatste 10 minuten van een verhaal dat ong. 90 uur geduurd heeft zijn er om antwoorden te geven, niet om nieuwe elementen te introduceren. Zonder enige hint vooraf wordt het gehele Mass Effect universum op z'n kop gezet op een manier de moet lijken op een traditionele Griekse tragedie maar die hopeloos faalt en tegelijk meneer Chekhov erg bedroefd zou maken, had ie nog geleefd.

    Maar het grote probleem dat ik ermee heb zit in de logica… die is er niet. Waar de hele serie tot dan eigenlijk thematisch draait om het overwinnen van de verschillen tussen de verschillende rassen en het samenkomen door de keuzes die je maakt om de Reapers te bestrijden. Wordt dat de laatste 10 minuten in de prullenbak gegooid.

    Dat Sterren-rotjoch slaat helemaal nergens op: om het organische leven in universum te beschermen tegen uitroeiing door Sythetics (iets wat onvermijdelijk zou zijn), heeft The Catalyst/Starchild (een AI en dus een synthetic) de Reapers (sythetics) gemaakt die iedere 50.000 jaar iedereen uitmoorden.

    http://i.imgur.com/gFdeUoM.jpg

    Iets wat haaks staat op de eerdere thema's van verzoening tussen organische wezen en synthetics (Geth, EDI, etc).

    En Shepard gaat er zonder enkel probleem in mee. Geen vragen of dit moreel wel klopt, geen twijfel of die AI wel de waarheid spreekt (Als de reapers er zijn om het leven in het universum te beschermen, waarom gedragen ze zich als een stel psychopatische seriemoordenaars die een gigantische ruimte erectie krijgen van het uitroeien van hele volkeren?), nee Shepard gaat maar al te graag mee met optie A: massamoord, optie B: Nog veel grotere massamoord of optie C: Space-magic, die alle levende wezen in het heelal op zo'n fundamentele wijze veranderd dat je je kan afvragen of ze nog wel dezelfde wezens zijn.

    Het slaat helemaal nergens op, ik vind het jammer dat ze het geplande einde van de originele schrijver niet gehouden hebben.

    2. Koop DLC
    Het ene moment ben je met dat irritante sterrenkind aan het praten en moet je een keuze maken uit 3 opties, die voor 95% alleen de kleur van de eind cut-scene bepalen. En het volgende moment zie je Joker neerstorten op een rare planeet (terwijl die toch echt bij je op aarde was). De Relays exploderen (daarmee de sterrensystemen waarin ze stonden opblazen) en de vloot kan niet meer weg uit ons zonnestelsel en de aarde (waarvan we nooit zien hoe het daarmee gesteld is naderhand). En that's it, gevolgd door een boodschap in je beeld dat je de dlc maar lekker moet kopen (ik overdrijf iets).

    Een verschrikkelijk afgeraffeld einde, zonder ook maar enige nasleep om te zien of al je offers de moeite waard waren.


    Dit zijn een aantal aardige links die er veel dieper op ingaan, aanraders zeker de 2e:

    http://www.play-mag.co.uk/blog/why-the-mass-effect-3-ending-sucked/
    https://johnswritersblock.com/2012/03/22/all-that-matters-is-the-ending-part-2-mass-effect-3/
    http://www.escapistmagazine.com/forums
    ead/9.824674-Spoilers-Mass-Effect-3-Ending-is-Evil?page=3#19992933

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.