Achtergrond
Doom Eternal

Wat moet er gebeuren met de Doom-franchise?

Rip and tear, want het is done

Geschreven door Ron Vorstermans op
De gameplay van Doom (2016) en Doom Eternal is een feestje en jij en je supershotgun zijn de eregasten. Onder begeleiding van een dj die grasmaaiers als snaarinstrumenten gebruikt wals je sierlijk over ongenodigde hellegasten heen. Het is morbide ballet. Het is het beste wat singleplayershooters in jaren geboden hebben. En het is voorbij.

De saga van The Doom Slayer zit erop, zegt ontwikkelaar id Software, en dat is prima. Dit is een goed moment om te stoppen. Hoe vaak kunnen de demonen de wapens van de Slayer nog verstoppen voordat het een zielige bedoening wordt? Dat componist Mick Gordon op dramatische wijze afzwaaide was al een teken aan de wand. Het lijkt klaar. Eternal was niet compleet feilloos, maar id Software heeft de belofte van methodologische snelschaakactie ingelost – zo ook met de dlc.

Doom Eternal: The Ancient Gods Part 2 is inmiddels al een tijdje uit en is het laatste wat we van deze versie van Doom Guy gaan zien. Dit tweede stukje dlc levert gegronde reden terug te keren naar de spectaculaire actie-arena’s die deze reboot typeren. De gevechten zijn net als deel één bijzonder moeilijk en loodsen je door verschillende nieuwe, maar toch bekende locaties. Ook deze dlc is dus weer reden genoeg om Doom Eternal op te starten, maar dat is geenszins een verrassing. We weten inmiddels wat we kunnen verwachten.

Doom Eternal

Wat wél een verrassing wordt, is het nieuwe Doom. Het zit er nu echt op met het avontuur van de Doom Slayer, maar wat dat precies betekent is nog maar de vraag. Er is veel om te houden, maar ook veel om achter te laten. Hoe moet Doom er na Doom 2016 en Doom Eternal uit gaan zien, en wat is waarschijnlijk? Laten we eens wat belangrijke aspecten van de reboot onder de loep nemen.

1) Snelle, uitdagende actie moet blijven

Doom is een moeilijke franchise om ‘iets nieuws’ mee te doen, en dat maakt het des te indrukwekkender dat Doom 2016 zo glorieus debuteerde. De Doom-reeks is relatief oud en heeft veel fans, maar was in de jaren voorafgaand aan de reboot niet echt relevant meer. Dus wat doe je met zo’n franchise? id Software keerde terug naar de basis. Als je Doom speelt, moet je je machtig voelen. Doom is snel en barbaars, maar ook overweldigend. Aan de hand van die steunpilaren (vloeiende, vlotte en uitdagende actie) tilde Doom 2016 zichzelf naar een hoger niveau.

Doom Eternal

Maar Doom kan meer zijn dan dat. Neem bijvoorbeeld Doom 3. Die tragere, bijna Ridley Scott-achtige look and feel was welkome afwisseling, maar was het écht Doom? Mwoah. Daarom is het te hopen dat de fundering van de jongste reboot wordt overgeheveld naar een volgend deel. Niet alleen in mechanische zin, maar ook als het neerkomt op ideologie. De reboot was uniek in zijn opzet, omdat het schieten tot de kern bombardeerde. Zo’n zet werkt enkel als het schieten daadwerkelijk top is. Aan dat concept en die gameplay moet je niet te veel willen tornen.

2) Platformen, maar zonder te wachten

Doom Eternal legt ook nadruk op platformactie. Ook dat biedt welkome afwisseling en is vaak leuk om te doen. Bovendien zijn er momenten dat het platformen en het knallen geslaagd hand in hand gaan. Maar moet het terugkeren? Niet per se. Er zijn óók momenten dat het platformen breekt met de pacing van de game. Zeker het met schakelaars verschuiven van bepaalde platformen (om op te springen, zoals in de eerste dlc) gaat met een slakkengang waar niemand vrolijk van wordt. Wachten doen we wel in andere games. Het platformen mag blijven, maar dan wel als het de pacing ondersteunt.

3) Geen competitieve multiplayer

Veel games doen het toch, zelfs als het al eens is misgegaan: een competitieve multiplayer introduceren. Maar doe het niet. De tijden dat een multiplayermodus een bredere doelgroep aanboort zijn zo goed als voorbij. De verzadiging onder multiplayershooters is enorm. In het geval van Doom is dat natuurlijk een beetje vloeken in de kerk. Doom is dé multiplayershooter. Maar hoewel Doom bekendstaat om zijn potjes fraggen, lijken de dagen van online arena’s, het type waarmee id Software groot is geworden, geteld. Bovendien zijn er op pc al talloze games en initiatieven die soortgelijke gameplay bieden.

Doom Eternal

Dan resteert nog de vraag: zou een nieuwe Doom baat hebben bij een coöperatieve modus? Afhankelijk van de inzet kan dat interesse mogelijkheden bieden – denk aan het combineren van vaardigheden als de vlammenwerper en ijsgranaat. Maar bovenal zien we graag een focus op een ontketend singleplayeravontuur. Dat is ook waaraan de Doom-licentie haar comeback te danken heeft.

4) Lijm de relatie met Mick Gordon

De relatie tussen Bethesda en componist Mick Gordon is ingewikkeld Beide partijen strooien met redelijke verwijten. Daar is al veel over gezegd en daar gaan we het niet nog een keer over hebben. Belangrijk is de muziek. En hemeltjelief, wat is de nieuwe Doom-muziek goed. Een soundtrack hoort niet zó goed te zijn. De Doom-reboot gaf ons twee weergaloze metalalbums en we kregen er nog twee gratis games bij ook. Gordon en Bethesda moeten er samen uitkomen. Dat móét gewoon. Je kunt de mensheid niet zoveel goeds ontnemen.

Saillant detail: in mijn recensie schreef ik ergens begin maart (ver voor publicatie) het volgende: “Het nummer ‘The Only Thing They Fear Is You’ hoort in de Top 2000 te staan. Dankzij componist Mick Gordon is de Doom Slayer de enige protagonist met eindbaasmuziek. Doom en Gordon zijn nu onlosmakelijk met elkaar verbonden, de twee mogen nooit zonder elkaar verdergaan. Er bestaat enkel ‘hel op aarde’ als Bethesda een Doom-game gaat maken zonder Mick Gordon. Alles zou instorten.”

Doom Eternal

Een maand later gaf Gordon aan nooit meer een Doom-game te willen componeren én zaten we in een complete lockdown. Ook daarom lijkt het mij beter voor iedereen dat Mick Gordon de volgende Doom-game componeert.

5) De lore en de toon

Doom Eternal: The Ancient Gods Part 2 rondt het verhaal van The Slayer af en doet dat met verve. Doom verdient dat ook, want de lore van de franchise is in zekere zin gamegeschiedenis en daarmee tot op zekere hoogte ‘belangrijk’. Maar ja, je kunt moeilijk stellen dat de Doom-lore geschreven is om heel serieus te nemen. id Software was zich daar tijdens deze reboot geheel bewust van. De toon van beide games sluit bijna perfect aan bij wat Doom is: dom jargon, serieus gebracht, maar zonder zichzelf te serieus te nemen.

Die toon moet blijven. De over-the-top apotheose van de Doom Slayer is misschien wel het beste voorbeeld van hoe goed de lore geschreven is. Audiologs als die van dr. Elena Richardson zijn weinig subtiel, maar bijzonder relevant, ook voor de verhaallijn. Het wordt allemaal met een doodserieuze ernst gebracht, maar inhoudelijk gaat het natuurlijk nergens over. Die balans is tricky, omdat zulke humor al snel kan worden afgedaan als edgy en daarmee weinig effectief is. Maar dit nieuwe id kan blijkbaar prima met die balans uit de voeten.

6) Meer id Tech 7

Id Tech 7 is een soort magie, met name op pc’s. De performance van Doom Eternal is net als Doom 2016 vrij magistraal. Daarom willen we heel graag meer van deze engine zien. We kunnen ons zelfs heel goed voorstellen dat id Tech 7 een relevant argument was voor Microsoft om Bethesda te kopen. Het lijkt namelijk niet zomaar een engine. Oh, en als we het er dan toch over hebben: kom eens snel met die next-gen update. Natuurlijk moet je Doom spelen met een muis en toetsenbord, maar als je dan toch op een controller speelt, laat het dan in ieder geval in 120 fps zijn.

Doom Eternal

De bovenstaande punten zijn wat ons betreft de kern van wat Doom is en moet blijven. Inderdaad: dat heeft veel gemeen met wat Doom al grotendeels is; een machtsfantasie die teert op jouw handelingssnelheid en overzicht. Maar natuurlijk is er méér mogelijk. Dus laat hieronder weten wat id Software volgens jou met de Doom-licentie moet gaan doen!

Dit artikel delen:

Lees meer

Nintendo wil zich meer op nieuwe IP gaan focussen Aankomende patch moet bugs in PlayStation-versie Disco Elysium fixen
12

Reacties op: Wat moet er gebeuren met de Doom-franchise?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    GoofyZ3

    • 12 april 2021 10:49
    Ik vond doom 3 vetter. Begon met horror en eindigde in meer knallen. Ik heb de laatste game 2 uur gespeeld ofsow en vond het teveel een arena shooter.
    Arena vind ik meer passen online of bij unreal. Doom1 ook nooit veel gespeeld, ben ook eigenlijk meer een duke nukem fan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ocat

    • 12 april 2021 10:53
    Wat als Doom de Quake formule nou zou toe-eigenen voor de multiplayer? Ze hebben zo goed als alles klaar liggen hiervoor.. stijl, guns en de snelheid. Plemp die heerlijke muziek er op en je hebt volgens mij een geweldige multiplayer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 12 april 2021 11:22
    @Ocat En wat zou het verschil zijn? Quake had de Doom multiplayer stijl, alleen dan met 3D arenas. Het gaat niet over stijl, het gaat over verzadiging. Multiplayer shooters worden je haast door je strot geduwd, waar we naar snakken is goede single player ervaringen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 12 april 2021 11:39
    Doom eternal in VR…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 12 april 2021 11:44
    @SuperDre Dat moet je echt niet willen denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dondervuist

    • 12 april 2021 14:02
    Eens met al deze punten en vooral dat Doom geen Multiplayer, PvP etc etc hoeft dat gezegd hebbende Doom 3 was erg vet en imo een Doom Co-op games zou vet kunnen zijn P1 staat op een switch zodat P2 ergens door kan ware het niet dat er zodra de knop ingedrukt wordt er zwermen demons komen maar het zal niet makkelijk worden, we hebben Outriders nu en een goeie Horror Co-op zie ik wel zitten beetje Dead Space x Alien Isolation x F.E.A.R x Doom 3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Oxymorphone

    • 12 april 2021 16:56
    Vind dat platformen maar niets in de laatste Doom. Kom er niet doorheen, haalt de hele snelheid eruit. Speel liever Doom2016 Arcade mode.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 12 april 2021 17:29
    Jammer dat ze klaar zijn met deze versie van doom. Heb met doom 2016 en doom eternal me erg vermaakt. Maar misschien dat ze iets kunnen doen Ala doom3 wat meer story en horror. Want idtech7 is een heerlijke engine die echt nog veel meer kan op de next gen versies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 13 april 2021 12:39
    Vond de vorige Doom wel vet evenals Wolfestein. Het probleem voor mij is dat het richten op de consoles lastiger is als op de pc en wel zo erg dat het (voor mij dan) het speelplezier voor een groot deel weghaalt.

    Dus of keyboard en muis toestaan of een speciale mode met meer ammo. Want op de pc had ik er nooit geen moeite mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TripleDad

    • 13 april 2021 14:53
    I'm getting too old for this shit. Het wordt te snel voor me op mijn 55e.
    Having said that, Doom was altijd een van mijn favoriete series en settings. Ik geloof er niks van dat het voorbij is. Het gebeurt wel vaker dat je van iets denkt dat alles er wel uit gehaald is, maar dat er dan toch nog een creatieveling een nieuwe verrassende, en goede draai aan geeft. Was Doom zelf, voor Doom 2016, niet al dood verklaard?

    En anders maken ze maar een Quake reboot.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 14 april 2021 10:47
    Doom 2016 vond ik geweldig, verfrissend, uitdagend en gewoon leuk. Ik speelde hem met plezier twee keer uit. Ik vond het ook leuk om al die secrets te ontdekken. Doom Eternal was meer van hetzelfde, best vermakelijk nog steeds, maar de impact was vele malen minder dan zijn voorganger. De eindbazen deden me weinig en de Marauder vond ik schijt irritant. Na het uitspelen voelde ik ook weinig voor de dlc. De hub waar je telkens begon vond ik trouwens wel erg tof.

    Wat mij betreft mag het roer weer omgegooid worden. Of ze moeten er gewoon ontiegelijk veel tijd, moeite en liefde in steken zodat de kwaliteit van deel 1 geëvenaard wordt. Zodat het verhaal bijvoorbeeld weer de moeite waard wordt, wat het wat mij betreft bij deel 1 wel redelijk was. Bij deel 2 ging het nergens meer over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • j6432

    • 15 april 2021 13:26
    Wat een ode/serenade aan die composer zeg. Ik vond het gewoon keihard kutmuziek. Heb die tyfusherrie meteen naar 0 gedraaid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.