Wat ooit begon als één van de eerste generatie strategiegames (na de spellen Dune II en Warcraft) is razendsnel uitgegroeid tot een succesvolle reeks blockbuster-games met maar liefst 2 subseries. We hebben het nu natuurlijk over Westwood's 'Command & Conquer', de reeks die een periode bestrijkt van de verre toekomst (Tiberian Sun), een meer recente vooruitblik (Generals), tot een alternatieve versie van het verleden (Red Alert). Behalve de toevoeging van een derde dimensie is er naast het wapentuig nog een hoop meer veranderd in Command & Conquer: Generals. We hebben daarom eens gekeken naar de belangrijkste gameplay veranderingen, nieuwe units en een aantal andere nieuwigheden. Waarom Generals?

Wie in Tiberian Sun zuinig was op zijn leger kon snel merken dat elke individuele unit na enkele slachtoffers in rang werd bevorderd. Deze promotie die met behulp van strepen duidelijk werd gemaakt zorgde ervoor dat een leger met veel combat-ervaring beduidend sterker was dan een even groot leger met frisse kadetten.

In Generals heeft Westwood een stapje verder gezet door niet alleen units individuele extra's te geven, maar ook de generaal (jij dus) te belonen voor een behaalde hoeveelheid schade of kills. Deze beloning wordt duidelijk gemaakt met sterren, die jij vervolgens over een breed scala aan extra's mag verdelen.

Enkele van deze bonussen zijn de toegankelijkheid van speciale units zoals de stealth-fighter en verschillende tanks. Maar ook buiten deze bonus-units om is er behoorlijk wat te verdienen. Zo kan je artillerie (in 3 verschillende fases) inschakelen van buiten de kaart. Andere opties geven je de mogelijkheid om mijnenvelden te leggen, je units te promoten of zelfs geld te stelen van je tegenstander. Elk van deze extra's is om een bepaald aantal minuten beschikbaar.

Omdat verdedigen je meestal maar weinig punten oplevert wordt je hiermee geforceerd regelmatig aan te vallen, maar zuinig genoeg op je units te zijn dat je niet met rookie-units moet vechten. Elke soldaat of tank met 2 strepen krijgt namelijk de mogelijkheid zichzelf te repareren tijdens de strijd en is qua vuurkracht beduidend sterker.