Alhoewel de presentaties van Apple de afgelopen jaren ietwat aan impact en allure hebben verloren, is de aankondiging van een nieuwe iPhone nog steeds een enorm media-event. Iedereen hoopt toch op een eigenzinnige vernieuwing of een onverwachte innovatie, al is het maar een kleintje. Dat de meest in het oog springende vernieuwing een groter scherm is, zal voor veel mensen een teleurstelling zijn geweest.

iPhone 6

Bigger is better

Er zijn tal van oorzaken te bedenken voor Apples keuze voor een groter scherm: het onderscheidt de iPhone 6 bijvoorbeeld van zijn voorgangers, de verkopen van telefoons van 5” of groter zijn enorm gebleken en mediaconsumptie wordt aantrekkelijker. Aan de andere kant breekt Apple enigszins met haar verering van gebruikersgemak. Je kunt in iOS 8 op het scherm tikken om delen van het scherm te verkleinen, maar zo makkelijk als het is om met één hand je iPhone 4 of 5 te besturen wordt het niet.

Voor games daarentegen is een groter scherm absoluut voordelig. Angry Birds wordt een minder priegelige bedoeling, je hebt meer overzicht over je basis in Clash of Clans en plantjes zijn makkelijker neer te zetten in Plants vs. Zombies. Speel eens een game op je iPhone en daarna op je iPad: groter is in dat geval vrijwel altijd beter. Vooral omdat je voor het gros van de games toch wel op de een of andere manier twee handen moet gebruiken.

iPhone 6

iConsole?

Traditiegetrouw toonde Apple een game die de grafische kracht van de processor aanprijst. Deze keer gooide Vainglory, net als Infinity Blade en Real Racing dat in het verleden deden, hoge ogen met zijn gedetailleerde graphics en mooie kleuren. Zoals Apple dat elk jaar doet, suggereerde het ook deze keer dat de iPhone een consolewaardige ervaring biedt. Toegegeven, we zijn vaak genoeg diep onder de indruk geweest van de grafische pracht en praal van sommige games, maar toch merk je snel genoeg de achterstand ten opzichte van consolegames. Hoe mooi Infinity Blade ook is, de gameplay blijft beperkt - al bepaalt de ‘simpele gameplay’ wel voor een groot deel de charme van mobiel gamen.

Dat Apple ervoor gekozen heeft om een MOBA te tonen is veelzeggend. Het lijkt erop dat de A8 processor niet alleen moet zorgen voor mooiere plaatjes, maar ook voor simpelweg betere games. Of in ieder geval games met meer complexiteit. Vainglory ambieert een complete MOBA-ervaring, met tientallen verschillende personages, intense actie en online matches van ongeveer 20 minuten. Het 4,7” scherm van de iPhone 6 en het 5,5” scherm van de iPhone 6 Plus zijn voor dat soort games tevens een stuk geschikter dan de oudere modellen. Dit, samen met de trotste onthulling dat de iPhone 6 omarmt wordt door ontwikkelaars als EA, Ubisoft, Square Enix en Epic, lijkt ervoor te zorgen dat de iPhone een aantal grootse(re) games krijgt.

Aan de andere kant betekenen de twee extra formaten en de toename van het aantal pixels een nieuwe uitdaging voor ontwikkelaars. Om die ontwikkelaars tegemoet te komen ontwikkelde Apple een nieuwe grafische API, genaamd Metal. We laten daarbij de technische details even achter ons en geloven maar al te graag dat het ontwikkelaars in staat stelt om hun games makkelijk voor de nieuwe hardware te optimaliseren.

iPhone 6

Apple en de mobiele industrie

Hoe je het ook wendt of keert, voor het gros van de consumenten zijn games niet de voornaamste reden om te kiezen voor een iPhone of welk ander willekeurig toestel dan ook. Desondanks zijn games van groot belang voor Apple. Van alle apps in de App Store brengen de games immers relatief gezien het meeste geld op. Voor ontwikkelaars is de iPhone eveneens een belangrijk platform. De mobiele gamesector is nog steeds groeiende en de App Store blijft in vergelijking met de Google Play Store het financieel gezien interessantste platform. Dit komt simpelweg omdat de gemiddelde iPhone-gebruiker meer geld uitgeeft dan de Android-gebruiker. Games zullen de verkopen van de iPhone niet aanzienlijk verhogen, maar het is wel een ideaal marketingvehikel om de App Store aan te prijzen.

Voor gamers en ontwikkelaars herbergt de iPhone 6 aldus een aantal aantrekkelijke vernieuwingen. Je kunt de grotere schermen een twijfelachtige zet noemen die in de weg staat van de standvastige keuzes die Apple voorheen altijd maakte. Nota bene Steve Jobs vond een 3,5” scherm het “perfecte” formaat. Dat Apple daarmee breekt kun je ook zien als een positief signaal voor gamers. Apple probeert de mobiele game-industrie in ieder geval een flinke boost te geven en daar profiteren gamers alleen maar van.