orld of Warcraft is voor Blizzard Entertainment het meest prestigieuze project in diens geschiedenis. De eerste MMORPG ooit door Blizzard gemaakt, verbreekt dan ook in Amerika de verkooprecords die stonden voor PC games. Meer dan 250.000 stuks gingen er op de eerste dag over de toonbank en tot een aantal weken geleden stond de teller op 600.000 exemplaren. Meer dan 100.000 mensen vervullen dagelijks op de servers van World of Warcraft diverse rollen waar je nooit bij stil gestaan hebt. Nu de game op het punt staat om uit te komen in Europa, nemen we een beknopt kijkje naar de tijdlijn waar World of Warcraft zijn intrede in gaat maken. Veel gebeurtenissen en personages zijn weggelaten. Voor het gemak nemen we de eerste Warcraft: Orcs and Humans als zijnde het jaar 0.

Let op, deze tekst kan spoilers bevatten voor mensen die Warcraft III nog moeten uitspelen.

De creatie van Azeroth

zeroth, zoals de wereld van Worlf of Warcraft heet, is net als onze eigen planeet behoorlijk oud. De goden van vroeger, ook wel de Titans genoemd, kwamen tijdens hun reis door de kosmos deze kleine planeet tegen en stonden versteld van de kracht die de planeet uitstraalde. De bewoners van de toen nog naamloze planeet bestonden uit kwaadaardige en oorlogzuchtige elementals. Toen de Titans erachter kwamen dat deze jonge wereld werd bevuild door zulk kwaad, begonnen ze een oorlog tegen de oude goden van de planeet en hun kwaadaardige legers. De oude goden van de planeet riepen een aantal luitenanten om de oorlog te leiden: Ragnaros de Firelord, Therazane de Stonemother, Al'Akir de Windlord en Neptulon de Tidehunter. Maar ondanks dat ze voor sterfelijke begrippen bijna onverslaanbaar waren, waren ze niet bestand tegen de ruwe kracht van de kolossale titans. Eén voor één vielen de vier oude goden en werden ze geketend in het midden van de planeet, alwaar ze naar vele geruchten nog steeds gevangen zitten. Dit speelde zich honderd duizenden jaren geleden af en is niet iets waar de bewoners van het huidige Azeroth nog bij stil staan.

10.000 jaar voor Warcraft: Orcs and Humans

e wereld heeft een lange tijd gehad om zichzelf te vormen, en de jonge rassen die de planeet bevolken groeien gestaag en creëren wonderbaarlijke rijken. Zo ook de onsterfelijke Night Elves. Deze majestueuze wezens leven in de bossen van het noordwesten van Azeroth en wonen daar in harmonie met de natuur. Als koningin Azshara van de Night Elves zich totaal richt op de destructieve krachten van de pure magie die Azeroth bevat, verandert zij in een gemene en manipulatieve feeks. Samen met de Highborne voelt ze zich beter dan de andere Night Elves en begint de breuk die uiteindelijk zal leiden tot de ondergang van Azshara en haar volgelingen. Door direct en lang in contact te staan met de Well of Eternity, vormt zich een link met een plaats die door geen enkele sterveling ooit betreden is; The Dark Beyond. Hierin bevindt zich een groot kwaad, de leider van de Burning Legion en gevallen Titan, Sargeras. Door Sargeras' mentale overmacht onderdrukt hij Azshara en zorgt zij er voor dat een portaal wordt geopend, zodat Sargeras zelf de wereld kan betreden.

oordat dit echter kan gebeuren, wordt de spreuk die de portaal open houdt bruut verstoord door Malfurion Stormrage en lukt het Sargeras niet om Azeroth te betreden. Jammer genoeg heeft hij zijn twee luitenanten wel al op de wereld gezet. Als de spreuk een lange tijd later zich tegen de Well of Eternity keert, implodeert deze en rukt het Azeroth in een aantal continenten uiteen. Hierdoor ontstaat het westelijke Kalimdor, het oostelijke Azeroth en het koude noordelijk gelegen Northrend.

Het jaar 0, Warcraft: Orcs and Humans

e eerste RTS van Blizzard Entertainment doet zijn intrede. De invasie van de Orcs op Azeroth, geholpen door de Burning Legion, begint. De nietsvermoedende mensen op Azeroth staan voor een raadsel als ze in een conflict raken met de groene wezens van een andere planeet. De koning van Azeroth, koning Llane, wil niet hulpeloos toekijken en stuurt zijn legers af op de invasie macht. Vele levens gaan verloren aan beide kanten en als het er op lijkt dat de Orcs waartegen hij vecht zijn vermorzeld, voelt Lothar de commandant van de legers van Azeroth dat er iets niet klopt. Als ze eenmaal terug zijn gekeerd naar Stormwind, blijkt dat hij gelijk had en ze veel te laat zijn teruggekeerd. De gehele stad en streek ligt in de as en het paleis is leeg geplunderd. Koning Llane wordt later dood terug gevonden, vermoord door Garona, een half-Orc huurmoordenaar. Lothar duikt onder en zweert op wraak. Vol haat voor de Orcs begint hij aan de wederopbouw van zijn leger en zoekt hij naar de overlevenden die de oorlog met de Orcs heeft achter gelaten.