Achtergrond
Planetside 2

Waarom je Planetside 2 moet spelen

Deze 'vergeten' game is de moeite waard

Geschreven door Pascal Badenbroek op
Planetside 2 dook afgelopen juni op in de PlayStation Store en eerlijk gezegd waren we de consoleversie van de game al een beetje uit het oog verloren. Maar waarom eigenlijk? De game werd twee jaar geleden nog met veel bombarie aangekondigd en zou, als een PlayStation 4-lanceringstitel, de natuurwetten van de online first-person shooter-wereld tarten. De pc-versie ontving daarnaast goede kritieken en toonde aan dat de game voldoende potentie heeft. Was twee jaar uitstel toch iets te veel van het goede? Hoe dan ook, het is de hoogste tijd om de game maar gewoon te downloaden en te gaan spelen. Even kijken of we niet toch wat missen.

Dat de game gratis te downloaden is, zou in ieder geval een goede reden moeten zijn om eens een poging te wagen. Ja, ook bij ons lopen de koude rillingen al snel over onze rug wanneer we weer een free-to-play-game spelen, maar bij Planetside 2 is het concept goed uitgewerkt. Wie geen zin heeft om geld uit te geven, hoeft dat ook niet te doen. Een belangrijke reden hiervoor is de goede balans tussen de content die voor betalende en niet-betalende spelers aanwezig is. 

Planetside 2

Als je voor niks speelt

Het zou geen verrassing moeten zijn dat betalende spelers veel sneller de beschikking hebben over de meeste uitrusting, maar uiteindelijk zijn de wapens waarmee je begint niet zo heel veel slechter. Bovendien kosten de wapens relatief veel credits (Certifications credits), terwijl de verschillen naar onze menig niet zo heel groot zijn. Hierdoor zijn betalende klanten nauwelijks in het voordeel en blijft het zo alom gevreesde pay-to-win-principe uit in Planetside 2. Daarnaast zijn de voertuigen in voor iedereen beschikbaar (mits je level hoog genoeg is) en kost het gebruik van de voertuigen alleen Nanite-credits (een credit-stroom die constant wordt aangevuld). Mocht je wel trek hebben in een ander wapen of andere uitrusting, dan duurt het echter wel een hele poos voor je daadwerkelijk genoeg credits hebt (ongeveer een uurtje of zes tot acht spelen voor een nieuw wapen), wat tot wat kleine frustraties kan leiden.

Er is een goede balans tussen de content die voor betalende en niet-betalende spelers aanwezig is.

De tweede reden waarom je Planetside 2 zeker moet proberen, is de schaal van de game. Auraxis, de wereld van Planetside 2, is verdeeld in vier unieke speelvelden die allen groot genoeg zijn om uren in rond te crossen. De speelvelden zelf zijn vervolgens weer onderverdeeld in grote open vlaktes met overal gigantische militaire basissen en fabrieken die hoog boven de slagvelden uitsteken. Om ervoor te zorgen dat beginnende spelers niet verdrinken in de immense wereld van Planetside 2, mogen ze in de consoleversie hun eerste stapjes maken in Koltyr. Koltyr is een wat kleiner speelveld waarin alleen spelers van level vijftien en lager welkom zijn, waardoor je rustig kunt wennen aan de game. 

Planetside 2

Maar eenmaal buiten Koltyr voel je jezelf behoorlijk nietig en merk je direct dat je slecht een klein radertje in het geheel van Auraxis bent. Dit komt doordat er op ieder gegeven moment zo ongeveer duizend spelers in een server zitten. Ja, duizend. Zelfs voor de consoleversie. De game houdt zelfs het wereldrecord in handen van meeste spelers online in één first-person shooter-gevecht. Dat deed de game door maarliefst 1.158 spelers tegelijkertijd te laten vechten in één wereld op één server.

En om ervoor te zorgen dat je in deze gigantische spelwereld niet eenzaam en alleen maar wat rondjes gaat lopen, hebben de maker de gameplay dusdanig afgestemd op de enorme schaal dat het uitermate goed vertoeven is. Gebieden moeten een voor een veroverd worden, waarbij gebieden die niet aan de frontlinie liggen niet toegankelijk zijn voor de tegenstander. Daarnaast krijgen alle spelers duidelijk in beeld te zien waar het te veroveren of te verdedigen gebied zich bevindt, waardoor je eigenlijk altijd redelijk snel weer in de buurt van de actie bent. 

Planetside 2

Oorlog zonder einde

Hiermee komen we bovendien uit bij de volgende reden waarom je de game zou moeten uitproberen: de online oorlog in Planetside 2 eindigt nooit. Dat betekent dat er geen losse potjes zijn, geen momenten waarop er even gepauzeerd wordt en de balans een reset krijgt, en vooral veel non-stop actie. Het concept dat de strijd nooit stopt, is vrij ongebruikelijk in een genre dat het online vooral moet hebben van losse potjes en leaderboards, maar het werkt goed in Planetside 2. Er is altijd wat te doen en iedere keer wanneer je de game opstart is het moeilijk te voorspellen wat je kunt verwachten. De ene keer begin je met je rug tegen de muur op een van de laatste basissen die jouw factie nog in handen heeft, terwijl je de even later op een punt middenin de spelwereld terechtkomt waar de drie aanwezige facties in een grote, chaotische veldslag proberen een strategisch punt in handen te krijgen.

De game gaat altijd door en dat geeft je als speler toch een gevoel van een soort onmacht. Dat klinkt misschien wat negatief, maar dat is het zeker niet. Juist dat gevoel zorgt ervoor dat de gevechten veel meer als een echte oorlog aanvoelen en dat jij als nietige soldaat er zo op het eerste gezicht er weinig aan kunt veranderen. Wanneer je de game opstart en ziet dat de gebieden die jouw factie de vorige keer dat je speelde nog in haar bezit had, bijna allemaal zijn overgenomen, dan rest je niets anders dan de mouwen op te stropen en gewoon weer verder te gaan in de strijd. En eenmaal in de server blijken je medestrijders daar net zo over te denken. Gewoon weer opnieuw die gebieden veroveren en hopen op betere tijden. 

Plantside 2

Het is overigens zeker niet zo dat Planetside 2 alleen maar groots, geweldig en perfect is. Bugs, exploits en vervelende zaken zoals spawnkilling zijn eerder regel dan uitzondering. Maar de game heeft door zijn unieke elementen wel een geheel eigen benadering van het online mmofps-genre waardoor Planetside 2 zeker bestaansrecht heeft tussen al die andere games. Behalve wat tijd, kost de game je verder helemaal niets en dat lijkt ons een prima excuus om deze ‘vergeten’ gigant gewoon even uit te proberen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hearthstone-uitbreiding The Grand Tournament komt in augustus Nintendo wint patentzaak over besturing handhelds
8

Reacties op: Waarom je Planetside 2 moet spelen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • N0rthstar

    • 23 juli 2015 10:39
    "Hiermee komen we bovendien uit bij de volgende reden waarom je de game zou moeten uitproberen: de online oorlog in Planetside 2 eindigt nooit."

    Das juist het grootste probleem voor mij. Ik heb geen tijd om iets te spelen waar geen end game aan zit. LEuk voor als je uren vrije tijd hebt en ik zie de charme van "even een FPS doen" ook nog wel maar ik krijg er weinig voldoening uit als iets oneindig doorgaat zonder einddoel om te behalen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Waltaro91

    • 23 juli 2015 10:51
    Game is wel leuk maar hij draait kakka.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacUseless

    • 23 juli 2015 11:02
    Toch maar een keer proberen dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JointCh1L

    • 23 juli 2015 12:14
    Geweldig spel!, Draait super!.
    Ben zelf erg verwend met Call of Duty reeks.
    Veel games hebben last van traag aimen en movement ( zoals Destiny), maar hierbij reageerd het aimen en bewegen ook super snel.

    kan niet blijven zeggen dat het een erg toffe game is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 23 juli 2015 13:14
    Dit klinkt wel als een tof spel concept, binnenkort maar eens een poging aan wagen als het weer wat minder goed is buiten.

    Voor de mensen die de PC en console versie hebben gespeeld, zit hier nog veel verschil in (buiten de download snelheid van PSN:p) of zijn ze beide identiek op gebied van gameplay en framerate?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sytsevantsant

    • 23 juli 2015 14:07
    tot zover dat ik weet zijn de spellen bijna identiek. als je een goede pc hebt is de framerate natuurlijk veel beter dan die van de ps4, maar snapt iedereen wel :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 23 juli 2015 16:05
    Heb het spel op de PC gespeeld destijds en hoewel ik een enorme FPS fan ben vond ik het zwaar tegenvallen.

    Omdat alles op zo'n grote schaal is is de invloed die je als individu kunt hebben maar zeer beperkt. En hoewel voice communicatie mogelijk is en er zat clans etc in PS2 zitten vervallen de meeste servers toch al snel in chaos met Napoleontische oorlogsvoering tot gevolg, dwz twee grote groepen spelers die elkaar pelten met tankshells, sniperkogels etc van lange afstand.

    Verder vond ik het bewegen zoals lopen en de feel van de wapens clunky en niet solide aanvoelen. En voertuigen hebben behoorlijk zweverige controls, vooral de tanks, wat ertoe leidt dat je meer bezig bent met op de weg te blijven dan te focussen op de actie om je heen. Tot slot moet je behoorlijk wat spelen om zaken te unlocken, wat behoorlijk grindy aanvoelt.

    In dat opzicht vind ik de Battlefield reeks veel leuker om te spelen: Genoeg formaat van de spelwereld om verloren in te raken in alternatieve strategien als je dat wil maar wel teams die dusdanig qua grootte zijn dat individuele spelers nog enigszins invloed op de eindresultaten hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slytex69

    • 24 juli 2015 10:03
    Leuke review! Ik heb wel veel plezier beleefd met dit spel, maar toch is het zo dat ik het iedere keer weer links laat liggen. Na 1 week is de lol er gewoon weer af helaas. Een paar punten wil ik wel kwijt (wat betreft de PC versie):

    Graphics: het spel is totaal niet geoptimaliseerd. Op de maximale instelling loopt het gewoon traag, ondanks dat mijn monster dit spel dubbel kan laten draaien (in theorie). Geen zorgen, er staan genoeg filmpjes op youtube en de forums van PS2 die je laten zien hoe je alles dusdanig aan kunt passen om de maximale prestaties eruit te persen. Dat betekent wel dat je in de .ini files moet, maar het is foolproof als je de videos volgt.

    Pay2winside 2? P2W is het niet, zoals in de review netjes is gezegd. De grootste voordelen voor betalende klanten zijn bijvoorbeeld voorrang als je een volle map op wilt, of cosmetics voor je character of je voertuigen. Daarnaast hebben ze het voordeel dat ze bijvoorbeeld boosters kunnen aanschaffen. Of wapens die exact hetzelfde zijn, maar met een andere kleurtje. Het enige voordeel wat ik echt voor betalende klanten zie, is dat wapens die met geld worden gekocht voor het gehele account vrij zijn en niet alleen voor die ene character. Voordeel, je hoeft het maar een keer aan te schaffen. Nadeel, zolang het geen Nanite Systems wapen is, moet je een character van dezelfde factie hebben om hier daadwerkelijk je voordeel uit te kunnen halen. Wapens zijn doorgaans 750 Station Cash, of Daybreak Cash zoas het nu heet. Dit komt ongeveer overeen met 8-10 euro. ERG DUUR als je mij vraagt.

    Waar speel je naartoe? Dit is eigenlijk het punt wat ervoor zorgt dat ik na ongeveer een week weer een pauze neem van een maand. Voor een deel start je namelijk (als je bijv. NC speelt) met de betere wapens die te krijgen zijn. Je start met een bolt-action sniper als je Infiltartor speelt, je krijgt een zeer goede LMG voor je Heavy Assault, enzovoort. Waar je uiteindelijk naartoe gaat zijn de zogenaamde Directives. Je speelt uiteindelijk wapens en cosmetische armor vrij. Shiny, dat wel, maar hebben ze nut? Ik vind persoonlijk van niet.
    Mijn favoriete class is een Light Assault. Om een directive wapen te krijgen, in dit geval een Carbine, moet je 5 carbines gemax'd hebben. Dat betekent 1160 (!) kills, met vijf Carbines. En dan heb je dat ding eindelijk en dan kom je erachter dat je niks kan aanpassen. Geen andere attachements, geen andere scopes etc. Grootste verspilling en teleurstelling tot nu toe in dat spel.

    Begrijp me niet verkeerd, er is een hoop lol te beleven. Maar je bent afhankelijk van anderen, dus een clan is bijna verplicht. Verwacht niet dat je effe solo erdoorheen hobbelt. Dan is er nog een learning curve die (als je diep in de materie gaat lopen neuzen) eigenlijk net iets groot is voor mijn smaak. Je krijgt wel trainingsmissie van +- 5 minuten. Maar dan wordt je als level 1 gewoon in het diepe gedonderd en je zoekt het maar uit tussen al die tanks en level 100's. Je kunt er eindeloze discussies over hebben dat dit de beste manier van leren is, maar persoonlijk vond ik dat een van de grootste minpunten.

    Sorry voor de lap tekst, maar dit zijn toch wel punten die even naar buiten moesten :)
    Edits: spelling (-.- ')

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.