De PSP is een krachtig apparaat met veel potentie. Het is, zoals de naam al zegt, een PlayStation (2) in zakformaat en streeft qua rekenkracht de DS van concurrent Nintendo voorbij. Het is een echt multimediaplatform en biedt gebruikers niet alleen de mogelijkheid om te gamen, maar ook om films of foto's te bekijken en muziek te luisteren. Je kunt er zelfs op internetten met behulp van een PSP-browser. Toch willen de gouden tijden die voor de PSP in het verschiet zouden liggen, maar niet aanbreken. Sterker nog, het apparaat dreigt eerder een stille dood te sterven nu de verkoop van de PSP lijkt in te zakken. Er staan weinig games op de releaselijst en slechts een klein percentage hiervan steekt boven middenmoot uit. Het apparaat leek alles in zich te hebben om een gigantisch succesvol gamesplatform te worden, toch is dit niet gebeurd.

De PSP is inmiddels wel meer dan vijftig miljoen keer verkocht, wat geen slecht resultaat is. De PSP is hiermee de succesvolste niet-Nintendo handheld ooit, al is dat niet zo moeilijk aangezien er niet veel andere handhelds van betekenis zijn geweest. Toch blijft het een hele prestatie, gezien het enorme succes van de handhelds van Nintendo. Maar Sony had waarschijnlijk niet voor ogen om achter Nintendo aan te schuiven. Zo werd op de E3 van 2004 door Sony aangegeven dat de PSP "de gamesindustrie zou veranderen" en geven ze in een presentatie die plaatsvond voor de E3 van 2004 aan, dat ze "hopen dat de PSP een revolutie op de draagbare markt teweegbrengt, zoals de PlayStation de markt voor de thuisconsoles naar een hoger niveau heeft getild."

In een interview in 2005 met gameswebsite 1UP vertelt Sony's hoofd Kaz Hirai dat hij verwacht dat de lancering van de PSP in de VS net zo succesvol zal zijn als de lancering in Japan. "Ik heb er veel hoge verwachtingen van." Hij vertelt verder dat de PSP "een enorme hit zal worden, beginnend bij de harde kern van het gamepubliek. Het [succes] zal snel uitbreiden met de steun van de filmstudios en de muziekbedrijven." Af en toe houdt Sony wel een slag om de arm, bijvoorbeeld door aan te geven dat het een moeilijke markt is. Maar het mag duidelijk zijn dat ze mikten op een daverend succes.

Kaz Hirai

De verkoopcijfers van de PSP blijven dus achter bij wat er gehoopt werd en afgezien van de Monster Hunter-franchise in Japan valt de verkoop van games voor de PSP ook tegen. Dit zien uitgevers en die zijn hierdoor minder happig om hun games op het platform uit te brengen. Met weinig PSP-bezitters die ook nog eens weinig kopen valt er namelijk weinig te verdienen. Dit is waarschijnlijk een van de redenen waarom het aantal te verschijnen games zo beperkt is. In Europa staan er bijvoorbeeld slechts enkele tientallen gepland. Er staan wel een aantal toppers tussen, zoals een PSP-versie van Little Big Planet, Assassins's Creed en Rockband. Ook komt er een Motorstorm game naar de PSP en verschijnt voor de Europese PSP-bezitters binnenkort Patapon 2 en het in Japan populaire Monster Hunter Freedom Unite, maar het aantal echt grote namen blijft dun gezaaid.

Patapon en Locoroco 2

Met name het ontbreken van exclusieve titels die de PSP een eigen karakter geven, lijkt een probleem. De handheld heeft Patapon en LocoRoco, maar verder zijn het vooral spin-offs van bestaande franchises, zoals Resistance Retribution. De videofunctie van de handheld kan het apparaat helaas ook niet redden. De verkoop van films had het succes van de PSP moeten ondersteunen, maar de verkoop van UMD-films staat de laatste tijd ook op een laag pitje.

Op de tegenvallende resultaten komt recentelijk steeds meer kritiek vanuit het publiek en de gamesindustrie. Zo gaf halverwege 2008 Ubisoft commentaar op de gang van zaken rond de PSP. Volgens Rob Cooper van Ubisoft is het de schuld van Sony dat de PSP geen succes is. Hij vindt dat Sony actie moet ondernemen om het weglopen van ontwikkelaars voor de PSP te beperken. Hij denkt dat Sony niet weet wat ze met de PSP aanmoeten, omdat hij niet zo goed verkoopt en wordt voorbijgestreefd door de Nintendo DS. Om de schade te beperken zou Sony uit de doeken moeten doen welke toekomstplannen ze met de PSP hebben. Zo zouden ontwikkelaars weer vertrouwen krijgen en durven te investeren aldus Cooper. Dit zal wel moeilijk zijn, want volgens hem is de PSP te gecompliceerd en te duur voor de gemiddelde consument, die zou liever voor de eenvoud en de lage prijs van de DS gaat.

Laurent Benadiba van het minder bekende Smack Down Productions deed onlangs ook een boekje open over de PSP en ook hij legt de schuld vooral bij Sony. Volgens hem is het vrij moeilijk om een winstgevende game voor het platform te produceren, wat te wijten is aan het gebrek aan inzet van Sony. "Sony heeft het product gelanceerd, maar er nooit genoeg druk achter gezet", aldus Benadiba. Volgens hem heeft dit te maken met de aandacht van Sony voor de PS3. Hierdoor vergaten ze de PSP een beetje, denkt hij.

Er zijn echter nog andere oorzaken aan te wijzen voor het matige succes van de PSP. Zo geeft Benadiba aan dat piraterij volgens hem ook een groot probleem is. Hij kan er geen harde bewijzen voor aandragen, maar hij heeft het idee dat de PSP meer last heeft van piraterij dan bijvoorbeeld de DS. De PSP zou (te) gemakkelijk te kraken zijn. Een ander probleem is misschien dat Sony zich gericht heeft op de verkeerde doelgroep. Nintendo heeft met de Wii laten zien dat het een goede strategie is om niet alleen de traditionele gamers aan te spreken, maar om je op een brede doelgroep te richten. Dit deden ze ook met de DS, terwijl Sony zich met de PSP teveel op de traditionele gamer focuste. Cooper is van mening dat dit een belangrijk punt is bij het achterblijven van de verkopen van de PSP. De handheld van Sony is volgens hem bijna te technisch voor de mainstream-gamers, die willen "een paar knoppen en niet veel meer."

Er lijken dus drie belangrijke redenen te zijn voor de tegenvallende verkopen van de PSP en de PSP-games: het gebrek aan ondersteuning door Sony, piraterij en een verkeerde inschatting van de markt. Toch blijft de PSP een prachtig apparaat en is de kritiek van Cooper en Benadiba goed bedoeld. Zij vinden het beiden zonde dat de PSP niet goed tot zijn recht komt in de huidige gamesmarkt. Cooper geeft aan dat het spijtig is dat de verkopen zo laag zijn, want "het is een ongelofelijk mooi hardwaresysteem". Benadiba is minstens zo enthousiast. "Kijk dan, hij is zoveel krachtiger dan de DS en het is een prachtig ding, net als een iPhone." Het is zonde mocht de PSP een stille dood sterven. Dit zou ook weinig vertrouwen wekken voor de PSP 2, die er volgens Sony voorlopig nog niet komt, maar waarover wel steeds hardnekkige geruchten de ronde doen.

Toch lijkt Sony de PSP niet helemaal vergeten. Zo heeft het bedrijf aangegeven dit jaar meer aandacht aan het platform te gaan geven. Ook verschijnt binnenkort de nieuwste versie van de PSP in drie verschillende kleuren. Dergelijke acties leiden vaak tot een grotere afzet, maar het valt te betwijfelen of dit genoeg is om de verkopen van de PSP structureel naar een hoger niveau te tillen. Recentelijk heeft Sony dus wel bekend gemaakt Little Big Planet, Motorstorm, Assassin's Creed en RockBand op de PSP uit te gaan brengen en dit is een hele vooruitgang. Maar de PSP blijft een ondergeschoven kindje vergeleken met andere consoles. Voor komend jaar staan er in Europa voor de PSP slechts enkele tientallen titels op de releaselijst, tegenover meer dan tweehonderd titels voor de DS. Voor de PS3 verschijnen bijna honderdvijftig games en zelfs voor de PS2 staan meer games in de planning. Het is dus niet zo dat de PSP dood is, maar echt goed gaat het niet met het apparaat.

Assassin's Creed en LittleBigPlanet op de PS3

Het lijkt er dus op dat Sony een stap in de goede richting heeft gezet met de recent aangekondigde games. Maar er is nog een lange en moeilijke weg te gaan, helemaal met de opkomst van de iPhone en de iPod als handheldconsoles. Om alle potentie uit de PSP te halen zal Sony harder zijn best moeten gaan doen. Er moet meer ondersteuning komen, Sony zal derde partijen zover moeten zien te krijgen voor de PSP te gaan produceren en ook zelf meer aandacht aan het apparaat gaan besteden. En waarom ook niet? Nintendo heeft met de DS laten zien dat een handheld  ongelofelijk veel succes kan hebben en dat zo'n klein apparaat erg veel geld in het laatje kan brengen. Sony is eigenlijk verplicht deze kans te grijpen, niet alleen voor hun eigen portemonnee, maar ook voor de gamers met een PSP en uiteraard voor het schitterende apparaat zelf.