Vrijdag de 13e: Spookverhalen over games en bijgeloof | Gamer.nl

Vrijdag de 13e: Spookverhalen over games en bijgeloof | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Sporters vervloekt door EA Sport-games

Veel topsporters staan bekend om hun bijgeloof. Ze dragen altijd hetzelfde shirt, doen een schietgebedje of ku en de doelpalen voor elke wedstrijd. Een zekere vloek op sportgames gaat echter verder dan bijgeloof en verdoemt profe ionele sporters tot zware ble ures of enorm slechte prestaties, althans als we de ‘feiten’ mogen geloven.

De vloek wordt ‘The Madden Curse’ genoemd, naar de gelijknamige American Football-games. Sinds 1999 worden spelers op de hoesjes van het sportspel geportretteerd en daarmee vervloekt tot een slechte carrière. Het klinkt ongeloofwaardig, maar op de lijst staan tientallen spelers die slachtoffer zijn geworden van de vloek. Er worden meestal botbreuken gemeld waardoor spelers seizoenen lang zijn uitgeschakeld. Er zijn echter ook ergere gevallen van sporters die vlak na de release van ‘hun’ Madden zijn opgepakt voor seksueel misbruik of activiteiten in het criminele circuit. Een slechte keuze van EA, stomme pech of echt een vloek?

The Madden Curse beperkt zich overigens niet tot de American Football-serie. Ook op andere sportgames kan een vloek rusten. Opvallend genoeg gaat het dan vaak om Amerikaanse sporten, maar dat is geen geruststelling want ook FIFA wordt genoemd. Hoewel EA zelf niet in de vloek gelooft mag het publiek nu wel kiezen wie er op de cover komt van de nieuwe NHL game. Toch een beetje bijgelovig dus.

Ondergang van Dreamcast voorbestemd

De game-industrie mag dan een van de welvarendste zijn, toch zijn er genoeg grote mislukkingen te noemen. Op Wikipedia is een lange lijst van games en consoles te vinden die het niet wisten te redden. Soms omdat het simpelweg een slecht product was, maar vaak ook door een combinatie van pech en slechte timing.

De Dreamcast was zo’n console die gewoon op het verkeerde moment kwam, maar om een andere reden dan je mi chien denkt. De lancering op een van de belangrijkste markten, de Amerikaanse, kwam namelijk op het verkeerde moment volgens doemdenkers. Op de 9e van de 9e maand in 1999 werd SEGA’s console officieel uitgebracht in het land. Dat is mi chien niet op vrijdag de dertiende, maar wel op 9/99 zoals Amerikanen zeggen. Omgekeerd is dat 6/66, het getal van de duivel. Ineens niet zo gek dus dat de Dreamcast gedoemd was om te falen.

Meer voorbestemde ondergangen

De geest van Halo

Vrijdag de 13e wordt naast ongeluk ook regelmatig in verband gebracht met het verschijnen van geesten en monsters. Games zijn digitaal en daarom kunnen er geen spoken in wonen, toch? Een oude en bizarre bug in de multiplayer van Halo vertelt ons echter anders.

In 2006 werd een video geplaatst waarin een speler voor het eerste geconfronteerd werd met een vreemde tegenstander die niet in de game aanwezig was, geen naam had en op een rare manier bewoog. De entiteit kon spelers aanvallen maar zweefde eigenlijk alleen maar een beetje rond in het level. Later werden ook doorzichtige en onverslaanbare varianten waargenomen, maar niemand kon de spookachtige verschijning in Halo verklaren. Hij was er in ieder geval niet in geprogrammeerd.

Tot op de dag van vandaag weet niemand waarom de spookspeler er soms is. Gedacht wordt dat een netwerkbug, veroorzaakt door extreem veel lag, de oorzaak is. Soms wordt de entiteit nog waargenomen in de huidige Halo-games terwijl oude bugs allang zijn opgelost.

Gek geworden van gamen

Geen echte vrijdag de 13e zonder mysterieuze verhalen. Mythen en legendes over games bestaan langer dan je mi chien denkt. Een van de opvallendste verhalen is die van de Polybius-arcadegame uit de jaren '80. Kinderen die het spel speelden zouden achteraf last hebben van agre ie, vergeetachtigheid en zelfmoordneigingen. Nog gekker is de melding van mannen in zwarte ja en die elke week langskwamen om data van de machine te kopiëren. Alsof er een rare organisatie achter de game school.

Polybius moet eruit zien als een trippende versie van de kla ieker Tempest. Het vreemde is dat niemand het spel echt kent of heeft gespeeld, de kast heeft bovendien maar een maand bestaan volgens onderzoek. Er zijn slechts vage foto’s van de arcadekast en onsamenhangende verhalen van getuigen. Veel mensen zijn daarom op zoek gegaan naar het arcadespel, maar tot nog toe zonder succes.

Wel hebben mensen Polybius nagemaakt. Hoe zag die game er dan uit? Nou, ongeveer zo:

Meer urban game legends

Kindergarten Cop in Silent Hill

Onze laatste vondst is een bizarre overeenkomst tu en de komische film Kindergarten Cop - met Arnold Schwarzenegger - en de horrorgame Silent Hill. In eerste instantie linkt niets de twee, totdat een fan het volgende zag:

Het verhoudt zich echter niet tot één gebied, want meerdere delen van het spel komen precies overeen met de wereld van Kindergarten Cop. Het is bovendien een korte brug naar het lijstje met de meest ongelukkige steden in videogames. Uiteraard zit Silent Hill hier ook in, maar de andere vier zijn mi chien wat minder vanzelfsprekend.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou