Je moet het ze nageven, die jongens van vrAse: ze weten hoe ze grote beloftes met een eenvoudige oplossing moeten inlossen. Als we weer mogen kijken, blijkt de vrAse namelijk niets meer dan een houder voor je mobiele telefoon, terwijl je mobiele telefoon zelf een reken- en projectiecentrum voor 3D-beelden wordt. Hoe? Je schuift letterlijk je telefoon voor je ogen, met een stel lenzen ertussen. Het effect is echter bijzonder en het scala aan mogelijke toepassingen bijzonder groot.

vrAse vrAse

Mogelijkheden

We testen het zelf uit met een voorgeprogrammeerde LG-telefoon die in een prototype vrAse wordt geschoven, op een juiste afstand van een tweetal vergrotende lenzen. Deze zorgen er gezamenlijk voor dat de illusie van een 3D-beeld ontstaat als er op het mobieletelefoonscherm twee video’s tegelijkertijd spelen, elk met een net iets andere camerahoek. Het 3D-effect is verre van intensief of zo diepgaand als bij een Oculus, maar wel degelijk aanwezig. Het leuke hierbij: eigenlijk alle content die op jouw mobiele telefoon staat is om te vormen zodat het gebruikt kan worden voor de vrAse. Met een handig programmaatje is zo ongetwijfeld voor elkaar te krijgen dat elke grote serie in 3D-formaat bekeken kan worden met de vrAse. Een toffe gedachte.

Ook de functies van de mobiele telefoons van tegenwoordig zijn uit te buiten voor bijvoorbeeld augmented reality, via de camera op de voorzijde van je mobiele telefoon. We krijgen zelf een camerafilter voorgespiegeld waardoor de hele wereld er ontzettend pixelachtig uitziet. Een geinig visueel effectje dat slechts een voorproefje is van wat er mogelijk is. Helemaal als er smartphones verschijnen die twee camera’s aan de voorzijde hebben, lijkt 3D-augmented reality opeens wel heel dichtbij.

De gyroscopen van de LG-telefoon worden ook aan het werk gezet. We kijken door een virtuele omgeving en lopen doordat de telefoon precies registreert waar je naartoe tuurt. En hoe je draait. Hierin zat nog wel enige vertraging, maar het is moeilijk in te schatten of dat komt door de mobiele telefoon zelf of de vroege vrAse-software.

vrAse

Geloof je erin of niet?

De vrAse is momenteel te omschrijven als houder voor/van mogelijkheden. Zo wijst bedenker Miguel Schiaffino erop dat je via Bluetooth draadloos een controller aan kan sluiten, waardoor het plots mogelijk is om games te beleven à la Oculus. Dat zelf echt uittesten zit er nog niet in.

Er zijn genoeg kanttekeningen te plaatsen bij de vrAse, dat zonder meer. De bril presteert bijvoorbeeld maximaal zo goed (of slecht) als jouw mobiele telefoon. En hoevéél we er uiteindelijk mee kunnen wordt afhankelijk van software die de 3D-ervaring goed kan emuleren; daarvan hebben we slechts een mespuntje kunnen ervaren. Daarbij komt dat de prijs van onder de 200 euro plots een stuk minder revolutionair klinkt als je in gedachten houdt dat het slechts gaat om een fysieke telefoonhouder met een stel geslepen glazen en wat experimentele software.

Toch liepen we met een grote glimlach weg bij de last-minute opgezette vrAse-afspraak. Bovenal omdat het ding op een originele en zo extreem eenvoudige (analoge) manier de mogelijkheden van jouw mobiele telefoon gebruikt, zo eenvoudig dat we er nooit bij stil hadden gestaan. Zelfs al weet vrAse binnenkort zijn Kickstarter-project niet succesvol te maken, het heeft in ieder geval gedurfd op een nieuwe manier te kijken naar de smartphone. En daarvoor alleen verdienen ze lof.