Na het rijpe gamejaar 2004, is het volgende jaar - 2005 voor de per dag leven de mensen - nog maar een steenworp van ons verwijderd. Waar we vorig jaar nog een uitgebreide Top 50 games van 2004 aan jullie presenteerden, doen we het dit jaar iets anders. Omdat steeds meer uitgevers zo lang mogelijk wachten met het aankondigen van games en we ook wel voor een frisse aanpak waren, geeft iedere redacteur van Gamer.nl je dit jaar zijn Top 3 'meestbelovende games' van 2005.

De voorwaarden waaraan de games moeten voldoen, is dat iedere game maar één keer de revue mag passeren, het geen port van een spel uit 2004 mag zijn en op dit moment voor 2005 aankondigd moet zijn. We sluiten vandaag onze Vooruitblik op 2005 af met daarin de meest in het oog springende games van Yarno, Frans, Joran, Peter en Daan. Veel leesplezier!

Splinter Cell: Chaos Theory (PC, PS2, XB, GC)

Choas Theory is alweer het derde deel in de reeks en lijkt de voorgaande afleveringen op elk punt te gaan overtreffen. Ubisoft heeft met het vorige deel, Pandora Tomorrow, al bewezen naast een degelijke singleplayer ook een erg vernieuwende multiplayer neer te kunnen zetten, die mij heel wat uurtjes plezier heeft bezorgd. Niet lang nadat Pandora Tomorrow uitkwam, werd Chaos Theory aangekondigd, wat natuurlijk zorgde voor een beetje wantrouwen. Wat het zou wel weer om het geld gaan, zonder dat er erg veel zou veranderen in het nieuwe deel. Hier heb ik me echter helemaal op verkeken, want toen de eerste filmpjes beschikbaar kwamen, bleek dat Ubisoft behoorlijk wat vernieuwingen in Choas Theory heeft verwerkt.

De meest opzienbarende nieuwigheid in de game is natuurlijk de coöperatieve mode, waarmee het mogelijk is met twee personen missies te volbrengen. Natuurlijk zorgt dit voor een trucklading aan nieuwe moves en mogelijkheden. Zo zullen de spies elkaar nu voetjes kunnen geven, over elkaar heen op hoge obstakels klimmen en het touw waarmee ze abseilen van muren voor elkaar vasthouden. Ook de singleplayer zal vol zitten met nieuwe mogelijkheden. Zo kan Sam Fisher nu een mes gebruiken om door dunne wanden heen te snijden, mensen over randen de diepte ingooien en zijn ook de levels op verschillende manieren te volbrengen. Dat was namelijk iets waar veel mensen, mezelf inbegrepen, nogal over teleurgesteld waren bij de vorige twee delen. Doordat de game nogal lineair was, was de herspeelbaarheid niet erg hoog. Gelukkig zou dat in Splinter Cell: Chaos Theory verholpen moeten zijn. Al met al lijkt Splinter Cell: Chaos Theory een zeer mooie opvolger te worden, met veel nieuwe functies en mogelijkheden, waardoor ik zeer veel verwacht van deze game.

Release: 25 Maart | Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Ubisoft | Homepage: Link Boiling Point: Road to Hell (PC)

Op het eerste gezicht leek de game Xenus een standaard FPS te worden. De ontwikkelaar, Deep Shadows, beloofde echter veel toen ze de game aankondigden. Een uitgever had men echter tot voor kort nog niet, totdat Atari om de hoek kwam kijken en het spel onder diens hoede nam. De naam veranderde naar Boiling Point: Road to Hell, maar echt geïnteresseerd was ik nog niet in de game. Er werd wel al gepraat over één grote wereld, waardoor je vrij kon rondrijden, zonder dat er ook maar één laadscherm aan te pas kwam. Toen ik echter de eerste filmpjes van het spel zag, wekte het meteen mijn interesse. De wereld zag er fantastisch uit, met dag en nacht wisseling, het weer dat op elk moment kan veranderen en vooral de grootte van het landschap waarin het zich afspeelt.

In het spel speel je Kevin Myers, wiens zus vermist is in Colombia. Jij gaat naar Colombia toe om haar te zoeken en je zult er dan ook alles aan moeten doen om haar te vinden. In het spel zijn zes partijen te vinden, die elk hun eigen belangen hebben. Wanneer jij voor één groep een opdracht oplost, zul je bij een andere groep in diskrediet komen, waardoor die jouw vijanden worden. Met het geld dat je krijgt door opdrachten te volbrengen, kun je nieuwe wapens of voertuigen kopen. Ondanks dat de game niet erg bekend is bij het grote publiek, verwacht ik toch dat deze FPS/RPG-mengeling zeer de moeite waard zal zijn.

Release: 4 Maart | Uitgever: Atari | Ontwikkelaar: Deep Shadows | Homepage: Link Star Wars: Republic Commando (PC, XB)

Als fan van het Star Wars universum probeer ik elke nieuwe Star Wars game die uitkomt. Helaas zaten daar veel games bij die het spelen niet waard waren, maar ook heel veel die dat juist wel waren, zoals Knights of the Old Republic. Aangezien ik ook erg houd van tactical shooters als de Rainbow Six en Ghost Recon serie, was ik erg gelukkig toen ik hoorde dat er een tactical shooter uit zou komen die zich af zou spelen in het Star Wars universum.

In Star Wars: Republic Commando speel je de leider van een Special Operations Team van de Republic. Aangezien het hier om gewone soldaten van de Republic gaat, zul je geen Jedi's Lightsaber's of Forcekrachten tegenkomen. Je zult in het spel gemakkelijk opdrachten aan je teamgenoten kunnen geven. Door één druk op de knop kun je ze deuren laten opblazen of openen en dekking laten zoeken. Alle informatie over je karakter en team zal te zien zijn op je HUD, de Heads-Up Display. Redelijk bijzonder is echter dat de HUD uitziet alsof je werkelijk door de helm van de soldaat heenkijkt, waardoor alles een persoonlijkere en realistischere sfeer krijgt. Het verhaal speelt zich af tussen Episode II en III van de Star Wars films, dus net als in Enter the Matrix zal het één en ander verduidelijkt worden. Volgens mij heeft Republic Commando alles in zich om een topper te worden, die de Star Wars reeks eer aan doet. Meer over Republic Commando lees je in deze preview. Release: 4 Maart | Uitgever: Lucasarts | Ontwikkelaar: Lucasarts | Homepage: Link