Na het rijpe gamejaar 2004, is het volgende jaar - 2005 voor de per dag leven de mensen - nog maar een steenworp van ons verwijderd. Waar we vorig jaar nog een uitgebreide Top 50 games van 2004 aan jullie presenteerden, doen we het dit jaar iets anders. Omdat steeds meer uitgevers zo lang mogelijk wachten met het aankondigen van games en we ook wel voor een frisse aanpak waren, geeft iedere redacteur van Gamer.nl je dit jaar zijn Top 3 'meestbelovende games' van 2005.

De voorwaarden waaraan de games moeten voldoen, is dat iedere game maar één keer de revue mag passeren, het geen port van een spel uit 2004 mag zijn en op dit moment voor 2005 aankondigd moet zijn. Vandaag krijg de tweede serie games voor je mik geworpen, met daarin de favoierten van Ronnie, Erik, Wolf en Rob.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (PS2)

De Metal Gear Solid reeks staat nu al een flink aantal jaren te boek als één van de meest filmische ervaringen die je in een game kunt beleven. Veel dialoog, epische muziek en een hoop goed geschoten tussenfilmpjes zijn aan de orde van de dag bij elke game die er onder de noemer 'MGS' verschenen is. Het derde deel zal hierin niet anders zijn. Ik heb hierdoor echt genoten van beide voorgangers, ondanks dat er vanuit de fans aardig wat kritiek was op het tweede deel, onder andere vanwege de introductie van Raiden. Geestelijk vader Hideo Kojima heeft zich deze kritieken aangetrokken en er werk van gemaakt zodat men niet weer tegen dezelfde minpunten aan zou lopen.

Snake Eater is een prequel op de vorige games en speelt zich af tijdens de Koude Oorlog in de jaren '60. De missie vindt plaats in een jungle en je zult er alles aan moeten doen om daar te overleven. Qua gameplay speelt het spel in op het jungleaspect door je camouflage opties te geven en de flora en fauna van de jungle interactief te maken. Voor de rest mag je de typische balans tussen rondsluipen en enerverende actie verwachten, met een spannende verhaallijn erdoor verweven, waar de serie altijd al op gesteund heeft. Voor een fan van de reeks zoals ik, wordt dat natuurlijk weer puur genieten.

Release: 25 Maart | Uitgever: Konami Europe | Ontwikkelaar: Konami | Homepage: Link The Legend of Zelda (GC)

Aan het einde van dit jaar zag de GameCube een aantal exclusieve toppers verschijnen en het ziet er naar uit dat deze trend volgend jaar wordt doorgezet. Tussen de verscheidene interessante games die nog op het programma staan, steekt er echter één titel bovenuit: The Legend of Zelda. Natuurlijk is dit nog niet de officiële titel, daarvoor zullen we nog tot de E3 moeten wachten, maar dat het een weergaloze game gaat worden van epische proporties staat voor mij al zo goed als vast. Na The Wind Waker gaat men weer terug naar een meer “volwassen” grafische stijl in een vrij duistere setting. Het is Ocarina of Time en a Link to the Past all over again.

Toen de game dit jaar als een verrassing op de E3 gepresenteerd werd, sloeg bijna iedereen achterover. Niemand had verwacht dat Shigeru Miyamoto weer terug zou grijpen op deze look nadat men met de vorige game zo'n radicale weg had ingeslagen. We kregen snelle actie te zien, zowel te voet als te paard, mystieke tempels, uitgestrekte landschappen en diepe bossen. Eigenlijk Zelda zoals de fans Zelda altijd al hebben willen zien en nu lijkt die wens dan definitief vervuld te gaan worden.

Release: '2005' | Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Nintendo | Homepage: Link Resident Evil 4 (GC, PS2)

Naast The Legend of Zelda, is Resident Evil 4 een tweede grote titel die komend jaar voor de spellenkubus van Nintendo gaat verschijnen. Deze game zal eindelijk weer wat frisse wind door de serie laten waaien met sterk verbeterde gameplay. De omgevingen zijn volledig driedimensionaal en het camerastandpunt kijkt nu over de schouder van je karakter mee. De setting is nu ook heel anders. Dit keer struin je door een plattelandsdorpje waar de inwoners zijn geïnfecteerd. Ze zijn alleen nog niet volledig gemuteerd tot zombies, waardoor ze nog erg snel te been zijn en goed aanvallen weten te ontwijken. Meer in de stijl van The Texas Chainsaw Massacre in plaats van Dawn of the Dead.

Naast verbeterde gameplay, kent het spel ook fantastische graphics. Het spel laat echt schitterende plaatjes zien, die bij tijden veel weg hebben van de pre-rendered achtergronden waar de serie eerst nog sterk op leunde. Ongeacht welk platform je de game mee vergelijkt, het ziet er echt top-notch uit. Wat me tijdens een playtest nog opviel waren de realistische impactzones op de lichamen van de monsters. De physics zijn echt zeer goed neergezet in dit spel. Ik kan in elk geval niet wachten om begin volgend jaar weer lekker te gaan griezelen. Overigens mogen PS2 bezitters zich eind volgend jaar waarschijnlijk ook wagen aan deze titel.

Release: 18 Maart | Uitgever: Capcom | Ontwikkelaar: Capcom | Homepage: Link