Achtergrond

Voorspel: Laat die mannenbillen eens ademen

Weg met de tasjes en capes

Geschreven door Erwin Vogelaar op
Je hebt het wellicht niet door, maar als je veel third person games speelt, kijk je urenlang tegen een paar billen aan. Dan is er een groot verschil of je als een man of vrouw speelt.

Het valt direct op bij het spelen van Star Wars Jedi: Fallen Order. Draagt hoofdpersonage Cal Kestis niet een van zijn extreem saaie poncho's, dan heeft bij achterop twee tasjes hangen. Een tasje voor elke bil. Wat hij daarin bewaart is onduidelijk, maar dat is niet relevant. Het doel van de tasjes is overduidelijk om de speler te beschermen tegen een paar mannenbillen.

Daar is de game niet uniek in, want er is een duidelijke trend merkbaar in de game-industrie. Neem recentelijk verschenen games als Red Dead Redemption 2, God of War en Astral Chain: allemaal third person games met een mannelijk hoofdpersonage, waarbij de kont wordt verborgen. Ik zou ook Final Fantasy 7: Remake nog kunnen noemen, maar daarin heeft Cloud niet veel andere mogelijkheden om zijn enorme zwaard weg te stoppen. En dat is geen eufemisme.

Het is anders wanneer je een vrouwelijk personage bestuurt. Denk maar aan Control, de Tomb Raider-games en het vrouwelijke personage in Astral Chain. De billen zijn niet enkel duidelijk te zien, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan de bewegingen.

Strategic butt coverings

Astral Chain is daarom een goed voorbeeld van het verschil tussen mannen- en vrouwenbillen in één game, maar denk bijvoorbeeld ook aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Link heeft zowel een lang shirt als een pijlkoker om zijn zitvlak te beschermen. Zelda heeft net als Cal Kestis van die handige tasjes om haar middel hangen, maar die zijn bij haar natuurlijk net boven haar kont geplaatst.

Er is een logische verklaring voor deze verborgen mannenkonten. De meeste games worden nog gemaakt met mannelijke, hetero gamers in gedachten. Wellicht vanuit marketingtechnisch oogpunt, of omdat er nog steeds voornamelijk mannen in de game-industrie werken. Deze mannen willen liever niet naar mannenbillen kijken. Hoe vaak heb je niet gehoord dat iemand een vrouwelijk personage kiest, omdat diegene niet tientallen uren naar de achterkant van een man wil staren?

Ik ben uiteraard niet de eerste die het opvalt. Anita Sarkeesian had het er in 2016 al over in haar Feminist Frequency-videoserie. Daar noemde ze het 'strategic butt coverings'. Gamemakers zijn in haar compilatie zeer creatief in het verbergen van mannenbillen. Vooral capes zijn populair. Vier jaar later is er nog niets veranderd.

Het gaat ook heus wel eens goed. Denk maar aan de Kojima-spellen of PS4-game Spider-Man.

Platte reet

En als de billen mogen ademen, dan is er vaak weinig te zien. Als je aan mij wil verkopen dat een personage uren achter elkaar kan springen en bukken, dan heeft hij echt een stevig paar billen nodig. De armen, buik, borst en benen van helden in games barsten bijna uit de kleren voor de ultieme machtsfantasie, maar de kont blijft achter alsof er nog nooit een squat is gedaan.

Neem Geralt of Rivia, held uit The Witcher. Een man vol spieren, een held van de mensen, slachter van monsters en een kont waar je een vergrootglas voor nodig hebt. Henry Cavill's reet is misschien wel de belangrijkste manier waarop Netflix deze reeks heeft verbeterd. Of neem Nathan Drake. Deze man klimt, klautert, rent en bukt al zijn hele leven, maar heeft een platte pannenkoek in z'n broek.

Het gaat ook heus wel eens goed. Denk maar aan de Kojima-spellen of PS4-game Spider-Man. Bill Rosemann van Marvel Games is extra trots op laatstgenoemde. "Nog een belangrijk ingrediënt om Spider-Man juist te maken: zijn kont!", tweette Rosemann. "Ons doel was om hem, vanwege zijn acht jaar lang springen, webslingeren en muurkruipen, de gespierde en gebeeldhouwde bilspieren van een gymnast te geven."

De hardwerkende kont van Luigi

Later dit jaar verschijnt het boek Things I Learned from Mario's Butt, waarin Laura Kate Dale recensies schrijft over konten in games. Van achterwerken in de Metal Gear Solid-, Mario-, The Legend of Zelda- en Halo-series, tot het L-blok in Tetris. Nu hoor ik je denken: butt, why? Maar er valt een hoop af te leiden van deze gamereeten.

Neem het verschil tussen de konten van Mario en Luigi. Die van Mario hangt er maar wat ongetraind bij, omdat hij er nauwelijks gebruik van maakt. Luigi moet echter veel harder werken om op te vallen en dat is te zien aan zijn billen. De groen geklede Mario-broer gebruikt zijn billen om vijanden aan te vallen.

Of zoals Dale in haar boek beschrijft: "Waar Mario weg kan komen door op zijn lauweren te rusten, is Luigi's kont een perfect voorbeeld van een kont die is aangescherpt om die van de oudere en meer bekende broer te overtreffen. Hij moet misschien veel harder werken om opgemerkt te worden, maar hij is niet bang om beenwerk te doen om zijn kont te laten werken."

luigi

Gelijkheid

Gamers hameren vaak op het feit dat dingen realistisch moeten zijn in games. Hoe kun je dan tegen niet bestaande billen aankijken, als het personage dat je speelt getraind en gespierd moet zijn? Wel mopperen over vrouwen in je oorlogsgame, maar niet over al die soldaten met een platte reet.

De oplossing voor dit 'probleem' is simpel: maak mannenkonten realistisch. Laat ze een vorm hebben en bewegen - net als vrouwenkonten. En stop met ze te verbergen. Dan hebben mensen die er van houden ook nog wat leuks te zien.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Dit artikel delen:

Lees meer

PlayStation-CEO: PS5-games zijn duurder om te maken dan voor PS4 Nieuw seizoen van For Honor begint morgen
34

Reacties op: Voorspel: Laat die mannenbillen eens ademen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    bigds9fan

    • 10 juni 2020 11:26
    Het is me nooit echt opgevallen maar ja ik kijk dan ook liever naar een vrouwelijk personage.

    Maar wel goed dat daar eens aandacht aan besteed wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gekke Dirkie

    • 10 juni 2020 11:54
    Schrijver pleit voor personages als lustobjecten, maar daar moesten we toch juist vanaf?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 10 juni 2020 23:52
    @Gekke Dirkie Dat zeg je alleen maar omdat je niet op mannelijke lustobjecten zit te wachten. Ik als homo wil op best wat meer mannelijke vorm zien in games, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Ooit wel eens gezien dat als mannen in games shirtless zijn, ze eigenlijk zelden tepels hebben, terwijl er dan blijkbaar wel kan dat er grote ballonen aan een vrouw hangen, zelfs als ze gewone kleding aanhebben. Als jullie je vormen mogen hebben mag ik dan ook niet wat leuks zien?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 11 juni 2020 09:28
    @Quirinius Precies. Een van de dingen die ik aan de serie Spartacus waardeer is dat er evenveel (zo niet meer) mannelijk naakt is als vrouwelijk naakt.

    Ok, ik ben puur geïnteresseerd in de dames maar vind het gewoon mooi dat ook aan anderen gedacht wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 10 juni 2020 11:55
    Dit is echt weer zo'n 'probleem' waar men naar aan het zoeken is. Toen ik de naam Anita Sarkeesian voorbij zag komen was ik al meteen klaar met het artikel. Deze vrouw had Batman als voorbeeld genomen dat een mannen kont expres verborgen wordt. Als Batman namelijk springt gaat zijn cape even omhoog zodat je zijn billen zit, maar dan…. dan valt de cape expres weer naar beneden om de mannen kont te verbergen. DAT KOMT DOOR ZWAARTEKRACHT, DOM MENS!!! Echt, vreselijk persoon die Anita.

    Dit hele artikel is geschreven rond een probleem wat er niet is, maar is gemaakt! Ik heb nog nooit gehoord dat een man liever een vrouwelijk karakter kiest dan een mannelijke, want hij wil niet naar de billen kijken van een man. Zo'n persoon kijkt toch sowieso al niet naar die kont?!
    We hebben het echt veel te goed in het westen dat we dit soort dingen als 'problemen' zien.

    Als ik nou gewoon op straat kijk. Naar de realiteit van het leven. En ik kijk naar alle billen op straat. Dan valt het mij heel erg op dat bijna geen één man een broek draagt waarin zijn billen super duidelijk te zien zijn. Vrouwen daar-in-tegen dragen broeken die super strak zitten…omdat ze juist hun billen willen tonen! Zij kopen die broeken zelf!!
    Zij kopen ook vaak strakke topjes met grote inkijk als zij wat grotere borsten hebben. Omdat ze weten dat dit aandacht geeft!
    Net als dat mannen die veel trainen en een super strak lichaam hebben, ook graag met super strakke shirts rondlopen om dit te tonen. Wetende dat de meeste vrouwen hier op vallen. Dit is dus allemaal normaal gedrag van de samenleving.
    Een super kleine minderheid (misschien niet eens 1% van de gamers) die hier over valt en verwacht dat alle games hier maar naar moeten worden aangepast. Bevalt dat je niet, dan koop je die game toch gewoon niet. Koopt niemand de game, dan misschien verandert er dan wat.
    Maar als ineens in games alle mannen een strakke broek dragen waarin de billen super strak te zien zijn, dan zou ik juist denken "waarom is dat? zo is het toch ook niet in het echt?" Ik zou me er verder niet veel aan storen, omdat ik niet let op iemands bil in een game, want daar draait een game niet om. Het gaat om het spelen zelf!


    Je oppert voor realisme. Nou, wat is realisme dan? Dat een vrouwenkont anders is! Vaak voller en beweegt vaak anders door hoe een vrouw loopt. En zoals ik ook al hierboven beschreef is het ook realisme dat vrouwen zich anders kleden dan mannen.

    "De oplossing voor dit 'probleem' is simpel: maak mannenkonten realistisch. Laat ze een vorm hebben en bewegen - net als vrouwenkonten." Dus, een onrealistische oplossing bedoel je, want: Een mannenkont is niet en beweegt niet als een vrouwenkont!!!

    Verder geen issue tegen de schrijven van het artikel zelf, maar vind het gewoon een beetje overdreven om dit als probleem te beschrijven.
    Schrijf dan gewoon in het artikel dat JIJ dat graag zo zou willen zien, maar niet dat vele gamers hier over vallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Falstaff

    • 10 juni 2020 12:51
    @Exalian-1
    Ik ben het niet 100% met je eens maar ik waardeer je onderbouwde mening.
    Mannenbillen hoeven van mij ook niet meer of beter in beeld , maar vrouwenbillen mogen wat mij betreft wat meer subtieler gebracht worden dan soms gedaan wordt. Meer naar realisme dan naar sexsime !

    Verder ben ik dus wel de persoon die een vrouw kiest in een 3d person game omdat ik liever naar een mooi vrouw kijk dan naar een mooi man.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 10 juni 2020 13:01
    @Falstaff "maar vrouwenbillen mogen wat mij betreft wat meer subtieler gebracht worden dan soms gedaan wordt" Hier kan ik me ook heel erg in vinden.

    Maar alsnog, je haalt toch het woord 'sexsime' erbij als het gaat om hoe een vrouw wordt neergezet. En de mannen dan? Altijd super gespierd, perfecte lichamen etc. Is ook sexisme. Maar als het om mannen gaat hoor je niemand. Wanneer het over vrouwen gaat is het meteen wel een issue.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ghost

    • 10 juni 2020 14:34
    @Exalian-1
    Bij uitbeeldingen van mannen in games is eerder sprake van machismo ipv seksisme.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 10 juni 2020 14:58
    @Ghost Vrouwen houden namelijk van gespierde mannen, alsof Chris hemsworth rondloopt als een macho. Wel een lekker ding die Chris. Komt van een een hetero.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ghost

    • 10 juni 2020 15:59
    @armilo-theus
    Ook waar, maar Chris Hemsworth is geen game character.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 10 juni 2020 16:58
    @Ghost Nee dat niet, maar heel veel mensen kijken hier niet echt naar voor zover ik het weet. Ik weet niet of Erwin Vogelaar hier onderzoek naar gedaan heeft maar anders spreekt ie wel voor zichzelf. Je kunt niet zomaar voor een groep praten terwijl je niet weet of dit echt een probleem is. Ik heb nooit naar een mannelijke kont of een vrouwelijke kont gekeken in game. Ik weet wel dat sommige developers er iets meedoen maar dat moeten ze zelf lekker weten. Ik ga geen vriendin op de uiterlijk beoordelen door zulke shit. Pron en overseksuele karakters in videogame kunnen mijn mind echt niet infiltreren. Leuk voor de mensen die dat willen maar een game wordt er niet beter of slechter ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DungDefender26

    • 11 juni 2020 01:43
    @Exalian-1 "Maar als ineens in games alle mannen een strakke broek dragen waarin de billen super strak te zien zijn, dan zou ik juist denken "waarom is dat? zo is het toch ook niet in het echt?"

    Moet de game zich aanpassen aan de cultuur? Of past de cultuur zich ook een beetje aan aan de games? Je mag best als maker nadenken over het doorbreken van stereotypes. En dit soort artikelen dragen ook bij, positief toch? Het is voor jouw misschien geen probleem omdat het jouw niet uitmaakt. Maar een groot deel van de bevolking voelt zich ongetwijfeld geremd door sociale verwachtingen. Ik kan geen reden bedenken waarom emancipatie van deze verwachtingen negatief is. Je moet er ook niet in doorslaan door individuele games aan te pakken omdat ze dit niet doen, daar ben ik het met je eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 10 juni 2020 13:12
    Begin echt een beetje moe te worden van deze content constant op gamer.nl.
    Waarom niet gewoon leuke diepte artikelen over game design, interviews met de ontwikkelaars. Gewoon meer gericht op het creatieve. Leuke retro artikelen, geschiedenis van gaming. Dat soort dingen. Ik lees echt teveel van dit soort zeikerige artikelen over onderwerpen waar 9 van de 10 gamers nooit mee bezig is maar hier altijd word neergezet als een issue. Maak is een leuk artikel. Gaming is een leuke hobby, niet iets waar het constant moet draaien om politieke of sociale problemen, daarmee hebben we al genoeg te maken buiten onze hobby die wij gamers vaak uitoefenen, juist om al dat gelul even te ontlopen.

    PS: Het is natuurlijk jullie website en jullie mogen daarop plaatsen wat je wilt, maar merk wel dat het hier steeds stiller word en ik weet bijna zeker dat de reden daarvan is dat er constant van dit soort artikelen verschijnen. Mensen hebben daar gewoon geen zin in elke keer. Schrijf is iets positiefs!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mcvroegrijk

    • 10 juni 2020 14:05
    @Mmo-veteran Jammer dat je hier moe van begint te worden. Ik wil wel even reageren op wat je hier zegt, want je legt een belangrijk probleem bloot.

    Jij hebt geen zin in dit soort artikelen en vindt dat er te veel van verschijnen. Dan is mijn vraag aan jou: wat is te veel? De reeks waar dit artikel onder valt, Voorspel, verschijnt 1 keer per maand. Nu zul je ongetwijfeld ook nog andere artikelen bedoelen, maar in absolute aantallen gaat het sowieso niet veel zijn.

    Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat jij het te veel vindt. Maar dat ben jij. We bedienen hier op Gamer.nl allerlei verschillende doelgroepen en het is dan ook niet mogelijk dat ieder artikel aansluit op de wensen van al die doelgroepen. Het logische gevolg daarvan is dat sommige artikelen jou niet zullen aanspreken. Ik snap best dat je dat jammer vindt, maar we gaan er niet ineens mee stoppen omdat we jou niet honderd procent tevreden kunnen stellen.

    Over dat het hier steeds stiller wordt en dat dit door dergelijke artikelen komt. Je maakt nogal een aanname daar, namelijk dat 'mensen' daar geen zin in hebben. Daarmee projecteer je jouw eigen opvattingen op al onze andere bezoekers.

    Op dit soort artikelen komen inderdaad vaak negatieve reacties, maar dat wil niet meteen zeggen dat iedereen ze vervelend vindt. Je hebt vast wel eens gehoord van de vocal minority, een kleine groep die het meest en hardst van zich laat horen.

    Deze voorspelreeks is gewoon niet bedoeld voor jou. En vind je het heel gek dat er niet zoveel mensen reageren, behalve dan de personen die zeggen (ik parafraseer): 'dit hoeft van mij niet', 'wat een onzin', 'wat zeur je nou'. Dat nodigt ook niet heel erg uit, hè? Je kunt ook gewoon niet reageren als het artikel jou niet aanspreekt, zodat je ruimte overlaat voor mensen die het wel interessant vinden om het er samen over te hebben. Als ik zo'n onderwerp besproken zie en denk: wat goed dat hier aandacht aan wordt besteed, maar vervolgens alleen maar reacties zie van mensen die per se moeten laten weten dat zij het maar onzin vinden, dan hoeft het van mij al niet meer.

    En dan nog even over je afsluiter. 'Schrijf is iets positiefs!'. Kritisch zijn over iets betekent niet gelijk dat je negatief bent. Je kunt prima groot liefhebber zijn van games en toch graag dingen anders zien. Met jouw logica zijn reviews met minpunten ook niet welkom op onze site.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 10 juni 2020 14:42
    @Mcvroegrijk Tegenover de vocal minority staat de silent majority, ik krijg af en toe jeuk van sommige reacties hier op Gamer.nl en wil dan niets liever dan in de schrijfwoordelijke pen klimmen zoals je hier doet. Ik ben het absoluut met je eens en het is allemaal goed onderbouwd ook.

    Deze groep mét stem hebben altijd een sterke mening, voelen altijd de behoefte om 'overal maar iets van te vinden' maar ze zijn verre van representatief voor alle bezoekers en nauwelijks voor rede vatbaar. Eigenlijk zegt Mmo-veteraan het zelf al met 'het wordt steeds stiller hier'.

    Het is er volgens mij niet rustiger op geworden hier op Gamer.nl, de meerderheid schudt gewoon het hoofd bij de comments en zegt er niets van.

    Deze stille meerderheid leest deze artikelen echt wel, ik vind de voorspelreeks best vermakelijk en zou jullie adviseren er vooral mee door te gaan!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mcvroegrijk

    • 10 juni 2020 15:20
    @El Ninjo Precies. Als deze reeks echt niet gelezen zou worden, dan zouden we er ook niet mee doorgaan.

    En leuk om eens van de silent majority te horen! Iedereen mag uiteraard vinden wat 'ie wil, maar het is een tweede om dat ook overal te laten horen. Het kost veel minder moeite om gewoon niet op zo'n artikel te klikken en het reageren over te laten aan de mensen voor wie het wel in hun straatje valt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 10 juni 2020 16:02
    @Mcvroegrijk Af en toe gewoon de Google Analytics statistieken bekijken om te zien hoe goed je bericht presteert. Zie je het niet aan de hoeveelheid reacties, dan wel aan de data. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 10 juni 2020 15:21
    @El Ninjo
    geen idee of het wel of niet 'rustiger is op gamer.nl maar ik ben 1 van de, meestal, stille mensen.
    ik kijk elke dag wel even op gamer.nl maar plaats bijna nooit reacties.
    maar bij dit soort artikelen juist wel omdat het daar nog wel eens kwetsend kan worden en dan blijf ik niet stil. niet dat ik mij persoonlijk aangevallen voel, maar stil zijn lijkt op 'het ermee eens zijn'.

    anyway, ik sluit mij bij jouw reactie aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 10 juni 2020 16:16
    @Roolio Ik ervaar het net zo, ik heb mij laatst uitgelaten in de comments onder het artikel over de preview van TLOU2, daar ontstond een discussie welke niets meer met het spel van doen had: had ik niet moeten doen.

    Uiteindelijk zijn de negatieve parent comments verwijderd en is mijn reactie op reactie verloren gegaan.

    Prima dat men een mening geeft, (hebben we nog steeds het recht op vrijheid van meningsuiting?) maar af en toe lijkt de community in z'n geheel wel een zooitje verbitterde azijnzeikers en kan je niks goed doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 10 juni 2020 17:03
    @Mmo-veteran

    Dus jij ziet liever generieke artikelen die elke site al brengt met meningen die iedereen la heeft dan dat hier iemand even buiten het boekje probeert om wat leuks te schrijven over dingen die niet iedereen opvallen? Ok dus liever eenheidsworst dan unieke denkwijzen.

    Dat vind ik raar.

    Ik behoor overigens tot de groep die niet stil is maar ook niet vaak reageer.
    Maar ik vind dit soort artikelen nu net wat een game site als deze zich onderscheid van de standaard.
    Goed geschreven laat het mij op een andere manier naar mijn hobby kijken.
    Laat het mij nadenken. En het gaat ook nog altijd over games dus gewoon perfect in dit genre en doelgroep hoor.

    Jammer dat jij als iemand die graag alles in dezelfde kleur ziet beoordeelt dat jou mening die is van iedereen.

    Ik heb graag alle kleuren artikelen hier en niet enkel de artikelen waar iedereen al over schrijft.
    Maar ook artikelen waar ik nooit eerder zo over nadacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.