Voorspel: De waarde van sekswerk in games | Gamer.nl

Voorspel: De waarde van sekswerk in games | Gamer.nl

Technologie heeft een gigantische invloed op de seksindustrie. Tevens is deze industrie zelf een van de grootste innovators. Games als State of Mind geven een kijk in hoe sekswerk en technologie mogelijk in de toekomst samenwerken, maar welk beeld scheppen games verder van dit werk?

Wellicht denk je dat de daad tu en twee of meerdere mensen niet veel technologie nodig heeft, maar sekswerk gaat natuurlijk veel verder dan dat. Dat iedereen makkelijk via Pornhub porno kan kijken, heeft bijvoorbeeld een effect op de manier waarop porno wordt gemaakt en of porno-acteurs worden betaald. Aan de andere kant geven hd-streams en makkelijke betaalmethodes sekswerkers de mogelijkheid om in de veiligheid van hun eigen huis, zonder enig menselijk contact en zonder tu enpersoon, geld te verdienen.

Nieuwe technologieën zoals virtual reality worden direct omarmt en ook gestimuleerd door de porno-industrie. Er zijn ongetwijfeld stapels mensen die een vr-bril niet voor de games, maar enkel voor de porno kopen. Seksrobots zijn ook al een realiteit en worden steeds realistischer. Hoe gaat dat in de toekomst? Games bieden hun eigen visie daarop.

State of Mind

Het meest intere ante voorbeeld komt uit de recente game State of Mind. Met deze game richt ontwikkelaar Daedalic Games zich op transhumanisme: de mens die via technologie zijn beperkingen overkomt.

In een van de scènes volgt de speler Tracy, een jonge vrouw die op straat leeft en erg ziek is. Als ze uit pure wanhoop bij willekeurige huizen aanbelt, nodigt een onbekende vrouw Tracy uit in haar appartement vlak voordat ze wordt meegenomen door de politie. De game spoelt vervolgens vooruit naar een tijd wanneer Tracy in het appartement woont. Om de huur te betalen kiest ze voor sekswerk.

State of Mind

C-cret

Tracy is onderdeel van C-cret (spreek uit als secret). In dit netwerk gaat sekswerk via augmented en virtual reality. In de wereld van State of Mind bellen mensen namelijk met elkaar via hologrammen, die alleen zij zien door augmented reality. Je ziet dus de persoon in 3d voor je, zonder dat je elkaar kunt aanraken. Dat is de manier waarop Tracy haar werk doet.

State of Mind

Aanvankelijk spreekt ze een man die gewoon wil praten. Hij is super zenuwachtig en na wat zinnen heen en weer hangt hij alweer op. De tweede man die belt weet beter wat hij wil. Eerst wil deze ‘Decent.Floyd’ dat Tracy, en op dat moment de speler, op bed gaat liggen. Als dat niet goed genoeg blijkt, stuurt hij een skin waardoor Tracy verandert in een soort robotpop liggend in een futuristische omgeving.

State of Mind

Floyd teleporteert door de hele kamer heen om Tracy te zien liggen. Aangezien aanraking onmogelijk is, draait het voor hem puur om voyeurisme. Toch kan ook dat intimiderend en traumatiserend zijn. Op een gegeven moment zweeft Floyd namelijk centimeters boven Tracy's digitale naakte lichaam. “Ga nu op je buik liggen”, commandeert hij. De kamer wordt donker, waarna de man in haar oor fluistert: “Poppen ademen niet.” Aangezien Tracy niet kan stoppen met ademen wordt Floyd boos en stapt hij weg. “Je bent mijn geld niet waard! Je krijgt een slechte rating.” De camera zoomt uit terwijl Tracy nog naakt op haar buik in haar robotlichaam voor haar uit staart.

State of Mind

Op elk moment stoppen

Het is een nare scène, maar de speler kan op elk moment stoppen. Zelfs al bij het aanbieden van de skin kun je ophangen, of later als Floyd zegt dat je op je buik moet liggen. Na deze hele scène kun je er tevens voor kiezen om Floyd volledig te blokkeren. Tracy is dus altijd in controle. “Mensen mogen mij niet eens aanraken”, beargumenteert ze als een ander personage haar werk belachelijk maakt.

Technologie speelt in State of Mind dus een rol om sekswerk veiliger te maken. Andere sciencefictiongames nemen vaak een makkelijke route door te laten zien dat sekswerk compleet is overgenomen door robots. Zie bijvoorbeeld de eerdere Voorspel over Detroit Become Human. State of Mind is niet alleen op technologisch vlak intere anter, want ook dat de speler de rol van sekswerker inneemt is uniek. In games zijn sekswerkers bijna altijd npc's in dienst van de speler.

Detroit: Become Human

Verkeerde representatie

Profe or Bonnie Ruberg, van de Universiteit van Californië, heeft onderzoek gedaan naar hoe sekswerkers worden geportretteerd in games. Haar paper 'Representing sex workers in video games: feminisms, fantasies of exceptionalism, and the value of erotic labor' is gepubliceerd in Feminists Media Studies. De focus voor het onderzoek lag op drie grote games: Fallout: New Vegas, Sleeping Dogs en Grand Theft Auto 5.

Wat voornamelijk opvalt in deze, maar ook andere games, is dat sekswerk niet wordt gewaardeerd als werk. Sekswerkers worden vaak neergezet als slachtoffers die worden misbruikt, en als mensen die minder waard zijn. Sekswerkers zijn er daarnaast voornamelijk om de spelers complimenten te geven en hun diensten daarom gratis of met korting aan te bieden. Dat wordt ook duidelijk in de video van Feminist Frequency. Wat je ook van deze video's vindt: de voorbeelden spreken voor zichzelf.

GTA 5

Tegenover Motherboard stelt Ruberg: "De manier waarop AAA-games sekswerkers representeren kan schadelijke gevolgen in het echte leven hebben. Maar zoals vaak het geval is met schadelijke representatie in media, zijn de effecten niet altijd direct. De grootste zorg is dat iemand een game zoals deze speelt en de volgende keer in een interactie met een sekswerker korting eist." Deze games zouden spelers leren dat sekswerk geen waarde heeft.

Games bieden een unieke manier om spelers wat meer bij te brengen over de waarde van sekswerk. Bijvoorbeeld door ze in de rol van een sekswerker te plaatsen, zoals in State of Mind. Hopelijk durven gamemakers in de toekomst wat vaker in dit onderwerp te duiken.

Deze samenwerking tu en technologie en sekswerk in games zou namelijk ook voor unieke verhalen kunnen zorgen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou