Achtergrond
Voorspel

Voorspel: Concrete stappen tegen homofoob gedrag in online games

Tijd voor verandering

Geschreven door Erwin Vogelaar op
Sinds het moment dat we in online games met elkaar kunnen communiceren, worden mensen uitgescholden. De meeste gamers liggen daar niet wakker van, maar voor anderen zijn online gameruimtes hierdoor onnodig giftig. Dat moet veranderen. In deze editie van Voorspel: klaar met homofoob gedrag in online games.

Nu de gamewereld steeds inclusiever wordt, valt het op hoe giftig de meeste online ruimtes zijn. Zo worden vrouwen die online gamen nog steeds lastig gevallen en slingeren racistische en homofobe uitspraken rond alsof het niets is. Als iets verkeerd gaat is het al snel 'gay' en als iemand iets fout doet is het een 'homo'.

Veel spelers staan er waarschijnlijk niet bij stil hoe schadelijk het negatieve gebruik van deze termen kan zijn, omdat ze er zelf niet door getroffen worden. Het hoort het toch eenmaal bij? Zo bedoel ik het toch niet? En het gebeurt elders toch ook? Maar dat is natuurlijk onzin. Daarom nemen gamebedrijven nu eindelijk hun verantwoordelijkheid om er wat aan te doen. Met name Ubisoft zet een belangrijke stap.

Rainbow Six: Siege-spelers krijgen sinds kort automatisch een tijdelijke ban als ze een racistische, seksistische of homofobe opmerking maken. De eerste keer krijgen spelers een korte ban van een half uur. Als ze zich vervolgens nog niet aan de regels houden, dan krijgen ze een langere ban van twee uur. Bij de volgende fout kijkt een persoon naar wat er gebeurt en kan er eventueel een permanente ban worden ingezet.

Rainbow Six Siege

Twitch-ban

Rainbow Six: Siege was afgelopen maand niet als enige in het nieuws over homofoob gedrag in online games. Twitch-streamer Mohamad 'm0E' Assad kreeg een ban van dertig dagen voor het gebruik van het woord 'faggot' in de tekstchat van CS:GO. Later deed hij een poging zichzelf te verdedigen, door te stellen dat hij dat woord gebruikte in plaats van 'retarded', om aan te geven dat iets slecht was. Later voegde hij er nog aan toe: "I’m going to try and stop using the word ‘faggot’, but it’s one of my favorite words. It’s not offensive. It has a lot of different meanings.”

Assad werd aan verschillende kanten bijgestaan. Zo stelde gerespecteerde e-sports-journalist Thorin op Twitter dat de 'SJW-types' de etymologische geschiedenis van 'faggots' niet meenemen, omdat het woord vroeger onder andere werd gebruikt voor een 'bundle of sticks'.

Gamers die dergelijke termen gebruiken zijn niet allemaal bewust homofoob, maar het effect van hun woorden is hetzelfde. Het zorgt er onder andere voor dat gamers die niet hetero zijn zich niet welkom voelen en leren om hun seksualiteit met negativiteit te associëren.

E-sports

E-sports-presentator Frankie Ward ontving eerder deze maand een prijs voor ’Presentator van het jaar’ van de UK Esports Awards. Haar speech gebruikte ze om tegen dergelijk homofoob gedrag uit te spreken. "In de e-sports-industrie is er geen ruimte voor homofobe of racistische of vrouwenhatende taal", zei Ward in haar video. "Het Verenigd Koninkrijk is een proeftuin voor top e-sports-talent en ik denk dat we daarom een voorbeeld moeten zijn, het voortouw moeten nemen en op gedrag moeten wijzen als we het zien. Als ik iets verkeerds zeg, mag je mij er gerust op wijzen. Laten we dat gesprek hebben en e-sports voor iedereen inclusief maken."

De presentatoren van de awards-show echoden de woorden van Ward na haar speech. Zo stelde Ellie Osili-Wood: "Als je homofobie of racisme steunt, of excuses maakt voor slecht gedrag in e-sports, dan ben je onderdeel van het probleem en ben je hier niet welkom. We zijn een inclusieve industrie en ik ben enorm trots om daar een onderdeel van te zijn.”

Fair Play Alliance

Iets tegen dit gedrag doen is moeilijk, omdat spelers via voicechat of gewone chat geen barrière hebben. Zodra specifieke woorden worden geblokkeerd, worden er creatieve variaties bedacht. Daarnaast willen bedrijven natuurlijk niet teveel betalende spelers blokkeren. Het is daarom bemoedigend om te zien dat Ubisoft nu een streep trekt en dat bekenden zich uitspreken, maar er is meer nodig.

Een hoopvolle ontwikkeling is de Fair Play Alliance. Bedrijven zoals Blizzard, Riot, Epic en Twitch werken sinds kort onder deze naam samen om de strijd aan te gaan tegen giftig gedrag in online games. Het idee is dat onderzoek en succesvolle middelen met elkaar worden gedeeld. "We stellen ons een wereld voor waarin games vrij zijn van intimidatie, discriminatie en misbruik, en waar spelers zichzelf kunnen uiten via games." Inmiddels hebben al meer dan zeventig gamebedrijven zich bij deze Fair Play Alliance aangesloten, met onder andere Wargaming, Supercell, Oculus, Discord en Electronic Arts.

Fair Play Alliance

Het idee dat homofobe uitspraken nou eenmaal onderdeel zijn van online gaming, is niet meer van deze tijd. Daarom moeten niet alleen bedrijven, maar ook gamers actief aan de slag. Niet alleen door zelf op je woorden te letten, maar ook door anderen op hun gedrag te wijzen. Hopelijk zijn deze eerste concrete stappen een begin van echte verandering en kan de volgende generatie online games voor iedereen leuk zijn.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Dit artikel delen:

Lees meer

Update: De winnaar van de reis naar Gamescom in de Asus ROG VIP-bus The World Ends With You: Final Remix verschijnt op 12 oktober
183

Reacties op: Voorspel: Concrete stappen tegen homofoob gedrag in online games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Aghris

    • 8 augustus 2018 13:28
    @fonsrutte Mogelijk. Mijn reacties zijn ook meer over de hele thread genomen omdat ik niet op elke post wil reageren met hetzelfde verhaal. Mogelijk dat ik andere posts er teveel bij heb gehaald bij mijn antwoorden op jou specifieke posts.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 8 augustus 2018 11:01
    @fonsrutte Je gaat alleen een beetje voorbij aan het feit dat pannenkoekeneters niet stelselmatig zijn onderdrukt sinds het begin van de moderne tijd. Dat is anders voor homoseksuelen en de andere (vooral minderheids)groepen waar dit artikel over gaat. Waar ligt de grens? Voor mij bij de vraag of een bevolkingsgroep de mogelijkheid heeft om zich veilig kan ontplooiien tot wie ze willen zijn, zonder dat ze de grond in worsen gestampt door de rest van de wereld. Bewust of onbewust.

    En ja je moet tegen een grapje kunnen, maar het leven van deze mensen is vaak zo ingewikkeld dat je je af moet vragen of jíj wel degene bent om voor hun te bepalen waar ze wel en niet beledigd door moeten zijn. Daarmee vul je hun belevingswereld in en dat is een grens die niet overschreden kan worden, enkel en alleen omdat deze mensen een zodanig radicaal ander leven lijden en totaal andere dingen zien en meemaken dan de mensen die zo schreeuwen dat ze niet beledigd moeten zijn. Je hebt geen idee wat ze moeten doorstaan, dus is het ook niet aan een buitenstaander om te bepalen hoe ze met verschillende situaties om moeten gaan.

    En dát kunnen we echt niet volhouden over pannenkoekenliefhebbers - waar ik er zelf overigens een van ben!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 augustus 2018 11:32
    @Witty1889 Laat het duidelijk zijn dat ik geenszins racistisch of homofoob gedrag wil bagatelliseren of de impact die iemand daarvan ondervindt minder ernstig wil laten voorkomen en ik sluit me ook helemaal aan bij wat je zegt. Ik wil voor niemand iets bepalen of iemand iets opleggen.

    Ik ben echt één van de laatsten die iemand zal beledigen om welke reden dan ook.
    Wat ik nu dus lastig vind aan deze discussie, en ik wist van tevoren dat dit zou gebeuren en daarom probeerde ik mijn eerste reactie zoveel mogelijk in te dekken (mislukt!), is dat je nooit tegen iemand kan zeggen: "Stel je niet zo aan.", en dus steeds meer niet gezegd kan worden.
    Die grens is voor iedereen anders en ook de grens die jij stelt zal voor een grote groep mensen niet genoeg zijn.

    Oh en btw: fuck pannenkoeken! Pizza is beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 8 augustus 2018 11:53
    @fonsrutte Die laatste opmerking doet pijn aan mijn ziel :(

    Ik denk alleen dat het idee dat er 'steeds meer niet gezegd kan worden' niet helemaal opgaat. Je stelt je de situatie nu voor als een soort 'cumulatief' gebeuren terwijl er juist een heleboel beweging zit in welke opmerkingen en uitingen er wel en niet wordt gepikt in de openbare ruimte. We hebben hier eerder te maken met een soort weegschaal: voor alle vrijheid die van jou wordt weggenomen, krijgt een ondergewaardeerde bevolkingsgroep er weer vrijheid bij. Ik denk dat het een prima idee is om jezelf af en toe in te binden omwille van anderen. Daar wordt de wereld een betere plek van.

    Bovendien is het hele idee dat je iets 'niet meer zou mogen zeggen' misplaatst. Die uitdrukking is vervangbaar door: 'ik mag steeds minder bevolkingsgroepen onderdrukken' - weer een andere spin aan het hele verhaal lijkt me zo, of niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 augustus 2018 12:08
    @Witty1889 "Die laatste opmerking doet pijn aan mijn ziel :("
    Sorry man, ik zal het niet meer doen. Samen een pannenkoek eten? (neem ik wel pizza).

    Wellicht heb je gelijk, ik hoop het in ieder geval.
    En nogmaals, mijn zorgen hierom staan natuurlijk volledig in het niets als je het vergelijkt met dat van slachtoffers van homofoob en racistisch gedrag, dat besef ik me wel degelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 8 augustus 2018 12:52
    @Witty1889 pannekoek xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 8 augustus 2018 19:43
    @Witty1889
    De reacties over pannenkoeken hebben aanleiding gegeven voor mij om sinds lange tijd weer zelf de pure pannenkoek te bakken. Dank daarvoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 8 augustus 2018 11:09
    je kan ook iets zeggen en iets anders bedoelen. Vaak zeg ik dingen als " dat is echt gay" maar daar bedoel ik dan niks mee tegen de gays ofzo. eerder iets in de betekenis van lullig(no pun intended) of " jammer" of " iets dat tegenvalt", " naaistreek", en dat dan allemaal samengevat.
    Voor mij dekt het dan het woordje "gay" die lading. er mee schelden doe ik niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 8 augustus 2018 11:14
    @HunterSeeker "Voor mij dekt het dan het woordje "gay" die lading. er mee schelden doe ik niet."

    Zou het wellicht kunnen dat het niet uitmaakt welke lading het voor jou dekt, maar dat je toch 'gay' als een negatief woord gebruikt en daarmee mensen die gay zijn een rotgevoel geeft?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 8 augustus 2018 11:54
    @HarryHol mee eens. En dat is ook helemaal niet de bedoeling. Maar ik vind dat ik wel mag verwachten van andere dat niet alles kwetsen bedoelt is. Dat de samenvatting van een ongunstige situatie in mijn woorden gay is zou opgevangen kunnen worden door een gedachte: het is inderdaad een vervelend situatie maar jammer dat je daar geen ander woord voor kiest.

    En dan kom je aan bij de stelling schelden, beter kan je het helemaal niet doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 8 augustus 2018 12:08
    @HunterSeeker als ik zeg dat jij een onvoorstelbare domme eikel bent, dan vind ik dat ik mag verwachten dat jij dat niet als kwetsend ervaart en er niet over klaagt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 8 augustus 2018 12:23
    @HarryHol ja indd, maar ik kan me geen situatie voorstellen waar je die woorden kan zeggen maar met een andere betekenis kan bedoelen.

    Voorbeeldje
    Iemand die een filmpje maakt waarbij iemand een stoel wegtrekt bij iemand. "ow das gay" met de betekenis dat het een stomme streek is.
    Als ik dit bij iemand zou zeggen die gay is dan zal tie waarschijnlijk denken, waar heb jij het over? heeft toch niks met het gayzijn te maken?
    En dat was het dan, geen haat, alleen een andere betekenis. Dat is heel iets anders als iemand direct uitschelden. Wat je zegt maakt dan niet uit, het is persoonlijk en kwetsend bedoelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 8 augustus 2018 13:24
    @HunterSeeker JIJ geeft het woord gay die negatieve betekenis! Dat zeg je zelf!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 8 augustus 2018 13:55
    @HarryHol ik denk dat het uit de hand begint te lopen en dat is niet de bedoeling. Jij wil overtuigen en ik wil overtuigen dat gaat niet werken. Je stopt er een hoop energie in om alle posts bij te houden, ik merk dat het een erg belangrijk punt is voor je.

    Ik deelde hoe ik naar het woord keek en hoe ik het in mijn ogen anders gebruikte. In jou ogen blijft het negatief ondanks de context. Ik ga weer verder en ik hoop dat je rust vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 8 augustus 2018 11:37
    @HunterSeeker Het hele punt is alleen dat je 'gay' nu als substituut ziet voor 'jammer' of 'iets dat tegenvalt'. Als iets gay is, is het dat. Niet een homoseksueel (en daarmee alles gezegd hebbende), maar ook nog eens 'lullig' en 'naaistreek'. Denk je nu echt dat iemand zich op zijn gemak voelt om zich in jou omgeving als gay te uiten? Als iets wat jij als een synoniem ziet voor 'iets dat tegenvalt'? Dat je niks tegen de gays bedoelt betekent niet dat zulke uitspraken wel degelijk een eigen leven lijden. DAT is het hele probleem, juist dat je zo'n negatieve lading geeft aan een woord dat in principe gewoon kleurloos zou moeten zijn.

    (Eigenlijk precies wat HarryHol zei dus :) )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 augustus 2018 11:47
    @HunterSeeker Het probleem is dat jij er misschien wel een andere betekenis aan gegeven hebt, iemand anders heeft dat wellicht niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 8 augustus 2018 11:56
    2 punten

    1) Waarom moet er wederom onderscheid gemaakt worden tussen toxic gedrag richting bepaalde minderheden en toxic gedrag in het algemeen? Iedere keer dat er gemeld word dat een bepaalde groep beschermd moet worden, sluit je alle andere groepen uit, en geef je het idee dat de groep in kwestie niet sterk genoeg is om voor hunzelf op te komen.

    2) Context en intentie zouden belangrijker moeten zijn dan een woord. Ik denk dan altijd aan die episode van Southpark waarin de betekenis van het woord "fag" van betekenis veranderd naar "een luide asociale persoon, vaak een motorrijder". Daarnaast, de beste manier om van de negatieve lading van een woord af te komen, is om het positief op te gaan vatten. Neem een voorbeeld aan wij Tukkers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aghris

    • 8 augustus 2018 12:00
    @Arisu Context is absoluut belangrijk, en dat is waar het vaak mis gaat, zo ook weer in de discussie hierboven. Ik zal me totaal niet beledigd voelen als iemand zegt dat mijn speelstijl van links naar rechts 'flikkert'. Misschien niet eens wanneer iemand tegen me zegt 'flikker toch even op'. Maar wanneer online iemand tegen me zegt 'hou je bek, flikker' dan is dan een ander verhaal. Helaas wordt online nooit de eerste twee vormen gebruikt, enkel de laatste. En daar vind ik het niet erg van als dat gecesureerd gaat worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 8 augustus 2018 12:19
    @Aghris Niet geheel de context die ik bedoel, maar ook een belangrijk verschil om te maken, vooral als het gaat om automatische chat bans omdat het algoritme het verschil niet kent. "Ik ga even onder de douche" vind menig engels chat filter toch echt niet door de beugel kunnen bijvoorbeeld.

    De context die ik bedoel is, wanneer iemand bijvoorbeeld op de wel bekende manier "Gayyyyyy" roept, dan is dat naar mijn mening toch even wat anders dan "hou je bek, flikker". En dan kun je een discussie gaan proberen te voeren over de betekenis van het woord, maar dat is een heeeeel gevaarlijk spelletje. Want waarom zou de interpretatie van een woord van de ene persoon "belangrijker" zijn dan die van de andere persoon ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aghris

    • 8 augustus 2018 12:36
    @Arisu Persoonlijk neem ik niet heel veel aanstoot aan de uitdrukking 'gaayyyy', maar ik hoop dat je je wel kan voorstellen dat het een beetje op het randje is. Grijze gevallen hou je altijd, en daarin hou je ook altijd de discussie of het wel of niet moet kunnen. Dat verschilt ook wel een beetje voor iedereen. Dat de meeste chat filters douche eruit filteren komt omdat deze bijna uitsluitend op het Engels gericht zijn (en zullen bijvoorbeeld 'flikker' er daarom gewoon doorheen laten).
    En wat ik al vaker in deze thread heb aangegeven, taal verandert en wat vandaag beledigend is, is dat morgen niet meer (en vice versa). De interpretatie van een woord is vaak niet de ene persoon tegenover de andere, maar er is meestal wel een algemene concensus over wat een woord betekent. Zo is bijvoorbeeld het vaker aangehaalde woord 'faggot' allang niet meer de bundel stokken, maar specifiek een nicht. Over dat soort woorden kan er prima een censuur gelegd worden, en over de andere woorden in het grijze gebied prima een discussie over de exacte betekenins. Met naar mijn mening ervanuit gaande dat het in eerste instantie kwetsend is, tenzij hard bewezen dat dat onzin is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.