Vijf PlayStation-games waar we remakes van willen zien | Gamer.nl

Vijf PlayStation-games waar we remakes van willen zien | Gamer.nl

Het is alweer 23 jaar geleden dat Sony het gaminglandschap op zijn kop zette met de lancering van de eerste PlayStation. Wat ooit een samenwerking had moeten worden tussen Sony en Nintendo, groeide uit tot een megasucces dat zijn weerga niet kende. In het drieëntwintigjarige bestaan van het merk zijn er talloze klassiekers uitgekomen die nog steeds warme herinneringen oproepen bij veel gamers, maar geen remakes hebben gekregen.

Zo verscheen recentelijk de remake van Shadow of the Colo us die bij ons zeer goed in de smaak viel en nu mi chien zelfs nog beter tot z’n recht komt op PlayStation 4 (Pro). Echter zijn er naast Shadow of the Colo us nog een hoop kla iekers die we graag in HD of 4K zouden willen bewonderen. Daarom blikken we vandaag terug op vijf PS1- en PS2-games waar we graag remakes van willen zien.

ICO

Het moge duidelijk zijn dat Shadow of the Colo us een bewonderenswaardige prestatie is van een zeer getalenteerde ontwikkelaar, Team ICO. Het origineel was een commercieel succes en werd met lovende kritieken ontvangen. Wat velen zich mi chien nog kunnen herinneren, is dat Shadow of the Colo us een minder succesvolle maar eveneens geprezen voorganger kende. ICO was het eerste wapenfeit van ontwikkelaar Team ICO, dat werd geleid door gerenommeerde gamedesigner Fumito Ueda.

Protagonist ICO wordt als kind met horens geboren in een kleine dorp. Zijn geboorte wordt door de dorpsbewoners gezien als een slecht voorteken en als gevolg daarvan wordt ICO uit het dorp verbannen. In een gesloten kist wordt hij door krijgers vervoerd naar een verlaten kasteel om opgeofferd te worden, maar hij weet hieruit te ontsnappen. Eenmaal ontsnapt ontmoet ICO een meisje genaamd Yorda en begint hij aan een adembenemende ody ee waarin het creëren van een relatie tu en personages centraal staat. Met ICO wist Team ICO een nieuwe standaard te zetten voor actie-avonturengames en inmiddels hebben diverse ontwikkelaars zich laten inspireren door dit meesterwerk van Ueda. Na de release van Shadow of the Colo us liet Ueda in een interview weten dat hij ICO als het vervolg ziet op Shadow of the Colo us, ondanks de verschillende verhaallijnen. Een remake van ICO is wat dat betreft dan ook zeker niet misplaatst.

Ico

Spyro the Dragon

De succesvolle lancering van de PlayStation en de technische mogelijkheden die de console met zich meebracht was voor veel ontwikkelaars reden genoeg om met gloednieuwe titels op de proppen te komen. In de begindagen van de console leverde dit veel games op die de mogelijkheden van de console nog niet juist wisten te benutten, maar vier jaar na de lancering van de PS1 lanceerde Sony een platformer die zich kon meten met de beste genregenoten van zijn tijd. Spyro the Dragon was de tweede game die ontwikkelaar Insomniac Games ooit had ontwikkeld en het succes van de game spreekt boekdelen.

Eindelijk was er een 3d-platformer op PlayStation die qua besturing goed aanvoelde en ook nog eens erg leuk is om te spelen. Zoals de naam doet vermoeden, speel je met een draakje genaamd Spyro. Hij neemt de zware taak op zich om zijn mededraken te redden nadat ze omgetoverd zijn tot kristallen door antagonist Gnasty Gnorc. Spelers doorkruisen zowel te voet als vliegend verschillende werelden die stuk voor stuk uniek en bijzonder zijn. Hoewel de platformactie enige fine e mist, zoals we die kennen uit onder andere de Mario-games, blijft Spyro the Dragon een verra end leuke game door de grafische vormgeving en gameplaymechanieken. Naast Crash Bandicoot was Spyro the Dragon een van de meest herkenbare PlayStationpersonages en we hopen Spyro net als Crash ooit weer welkom te heten in een remake van deze fantastische platformer.

Spyro

Chrono Cro

Het in 1995 verschenen Chrono Trigger wordt gezien als een van de beste rpg’s aller tijden en heeft een gigantische invloed gehad op het genre. Chrono Trigger was onderdeel van een reeks rpg’s van Square (later Square Enix) die van ongekend hoge niveau was. Chrono Cro mag zich gerust bij deze reeks scharen. Hoewel de game geen direct vervolg is op het verhaal van Chrono Trigger, is het een Chrono-game in hart en nieren. Spelers kruipen in de huid van hoofdpersonage Serge. Op de een of andere manier komt Serge in een alternatieve dimensie terecht, waarin hij blijkbaar tien jaar eerder verdronk. Vastberaden om de waarheid achter dit incident boven tafel te krijgen, begint Serge aan een episch avontuur dat minstens zo indrukwekkend is als zijn voorganger.

Net als in het origineel navigeert het hoofdpersonage met zijn handlangers door een magische wereld en zijn vijanden zichtbaar in de spelwereld. Eenmaal het gevecht aangegaan met een vijand opent het gevechtsmenu, zoals we dat wel gewend zijn van rpg’s. Helaas is Chrono Cro tot op heden het laatste deel in de Chrono-reeks en zowel Square Enix als de ontwikkelaar van de game hebben wi elende uitspraken gedaan over een mogelijk vervolg. De onwilligheid van Square om ook maar iets binnen de serie te doen heeft fans ertoe bewogen om het heft in eigen handen te nemen en zelf games te ontwikkelen binnen de serie, wat uiteraard werd bestraft met een dwangbevel om de productie van deze fanprojecten stop te zetten. Als een vervolg niet in het verschiet ligt, dan zou een remake de pijn kunnen verzachten.

PlayStation

Metal Gear Solid

22 februari verschijnt het polariserende Metal Gear Survive, dat zonder enige inbreng van Hideo Kojima is ontwikkeld. Dat is spijtig, aangezien Kojima verantwoordelijk is voor de legendarische Metal Gear-serie en met zijn invloedrijke stealthgames een standaard wist te zetten. Niet alleen qua gameplay, maar ook qua verhaalvertelling was Kojima heer en meester. Hoewel de ontwikkelaar al twee Metal Gear-games op zijn naam had staan, was Metal Gear Solid het keerpunt in zijn carrière. Metal Gear Solid zette de standaard voor het stealthgenre en wist met een subliem uitgewerkt verhaal diepe indruk te maken op iedereen die in aanraking kwam met dit meesterwerk. In Metal Gear Solid besturen spelers Solid Snake en is het zaak om onontdekt het doel te bereiken.

Uiteraard worden stealthmi ies afgewi eld met vuurgevechten, maar niets is zo spannend als onopgemerkt langs vijanden sluipen. Spelers mogen hiervoor al hun creativiteit gebruiken om dit te bewerkstelligen. Zo kan Solid Snake zich verstoppen in dozen, onder objecten schuilen of gebruikmaken van diverse gadgets en items. Metal Gear Solid was het begin van iets speciaals en in de 28 jaar dat Kojima aan het roer stond van de serie, heeft hij keer op keer getoond waarom hij een van de beste gamedesigners ooit is. Hoewel het in 2004 verschenen Metal Gear Solid: The Twin Snakes eigenlijk al een remake van het origineel is zouden we een remake in 4K geheid een warm hart toedragen. Een nieuwe Metal Gear van de hand van Kojima kunnen we inmiddels wel vergeten, maar Konami zou er goed aan doen om de fans die zijn afgehaakt terug te winnen met een remake van de kla ieker waarmee het succes van de serie begon.

PlayStation

Viewtiful Joe

Gedurende de hoogtijdagen van de PlayStation 2 was Capcom een van de meest vooraanstaande uitgevers die een grote hoeveelheid games uitbracht voor Sony’s console. Uiteraard zaten hier ook een aantal games tu en die tegenwoordig als kla iekers bestempeld worden. De in 2004 verschenen tweedimensionale sidescroller Viewtiful Joe, dat eerder al beschikbaar kwam op de GameCube, is daar een prima voorbeeld van. Joe is een filmfanaat die zoals gewoonlijk met zijn vriendin naar de bioscoop gaat. Tijdens de film wordt zijn vriendin Silvia gekidnapt door een bende genaamd Jadow. Kort daarna wordt Joe opgeslokt door Movieland en ontvangt hij een speciaal horloge waarmee hij omgetoverd wordt tot de superheld Viewtiful Joe. Het verhaal is simpel: red Silvia. Zodoende komt Viewtiful Joe in de meest fantasierijke omgevingen en situaties terecht. Gepaard met de cel-shaded graphics en intense actie is Viewtiful Joe een game waarvan je na afloop achterover leunt om bij te komen van een intens avontuur.

Net als andere titels in dit lijstje werd Viewtiful Joe door velen geprezen, maar een groot succes werd de game niet. Gelukkig was de game wel winstgevend genoeg om een vervolg en twee spin-offs te ontwikkelen binnen de franchise, maar het niveau van het origineel werd nooit behaald. Recentelijk liet Hideki Kamiya, het meesterbrein achter de game die sindsdien moderne actiekla iekers als Bayonetta heeft ontwikkeld, doorschemeren geïntere eerd te zijn in het maken van een remake van Viewtiful Joe. Hopelijk deelt Capcom diezelfde intere e.

Viewtiful Joe

Zo zijn er nog legio games waarvan we alleen maar kunnen dromen dat er ooit remakes van zullen verschijnen. In de afgelopen 23 jaar zijn er meer dan genoeg parels verschenen op de consoles van Sony en onze verwachting is dan ook dat er de komende jaren nog veel opgepoetste kla iekers zullen uitkomen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou