Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Vijf misverstanden over virtual reality

Wat nou ‘tech demo’s’?

Geschreven door Harry Hol op

Met de lanceringen van de Rift, Vive en de binnenkort te verschijnen PlayStation VR, is het een goed moment om het eens te hebben over wat virtual reality is. En vooral wat het niet is. Er zijn nogal wat misverstanden over het nieuwe medium en we zetten er vijf voor je op een rij.

1. Virtual reality is nog niet klaar voor het grote publiek

Virtual reality is al een keer mislukt. In de jaren ’90 zou vr namelijk al hét nieuwe medium worden, maar ondanks een paar vr-games in arcadehallen stierf het een onelegante dood. Het is daarom niet gek om in eerste instantie sceptisch te zijn over de hernieuwde belofte dat vr nu wel doorbreekt. Er is echter een groot verschil tussen de jaren ’90 en nu: de technologie is inmiddels zo ver gevorderd dat het relatief eenvoudig is om hoogwaardige vr-headsets te maken. De systemen van vandaag verschillen net zo veel met de ondingen uit de vorige eeuw als een PS4 verschilt van een Atari VCS2600. Dankzij de smartphonerevolutie worden lichte beeldschermen met hoge resolutie massaal geproduceerd. Computers zijn in staat om steroscopische 3D-beelden te produceren met een hoge framerate.

Minstens zo belangrijk is dat grote partijen deze technologische mogelijkheden nu zeer serieus nemen. Facebook, Valve en Sony zijn vastbesloten om vr groot te maken. Daarom wordt flink geïnvesteerd in software die bewijst dat vr bestaansrecht heeft. Grote namen als Capcom, Insomniac, Frontier en Crytec hebben hun eerste stappen al gezet. En vooral Oculus en Sony investeren in eigen producties die de kwaliteit en levensduur hebben die we van volwaardige games gewend zijn.

Virtual Boy
Nintendo gaf in de jaren '90 de onsuccesvolle Virtual Boy uit

2. Virtual reality is een gimmick

Hier en daar wordt vr al schamper met de Wii vergeleken: een leuke gimmick maar niet meer dan dat. Een vreemde vergelijking, vooral als je weet dat de Wii een van Nintendo’s grootste successen was, die zowel de 360 als PS3 ver achter zich liet qua verkoopaantallen. Maar los daarvan is vr zeker meer dan een aardigheidje. Als het goed wordt gebruikt, voegt vr wel degelijk wat toe aan een spel. Dat er inderdaad ook games zijn die vr niet goed benutten (zoals de vele techdemo’s op Steam) wil niet zeggen dat vr niet goed benut kan worden.

Het meest eenvoudige voorbeeld is Project Cars, de bekende racesim. Wie dit spel achter een monitor speelt, rijdt in feite auto met zijn hoofd in een bankschroef en met geblindeerde zijruiten. En hoewel dat als spel zeker een aardige ervaring is, heeft het weinig te maken met de werkelijkheid. Als je echt op een circuit rijdt, kijk je mee met de bochten. Je ziet de auto’s naast je. Je schat de afstand tot je voorganger automatisch goed in. En vr geeft precies die ervaring. Autoracen met vr en een racestuur komt heel dicht bij het echte werk.

En dan is er nog de overdonderende ervaring dat je werkelijk ín de spelwereld bent. Horrorgames zijn een heel stuk enger als er werkelijk iets achter je kan staan. En monsters die in v heel dicht bij komen, zijn een stuk intimiderender dan wanneer je ze op een beeldscherm ziet. Vr voegt tastbaarheid, schaal en realisme toe aan games op manieren die je eigenlijk alleen kunt waarderen als je het hebt meegemaakt.

Resident Evil 7
Resident Evil 7: nog enger in vr

3. Virtual reality faalt als Oculus/Vive/PSVR falen

Als je zo naar de huidige vr-markt kijkt, springen drie namen er uit: Oculus was het bedrijf dat vr weer nieuw leven inblies met de Rift kickstarter, Valve ontwikkelde de Vive die het door HTC liet bouwen en Sony maakt van vr een echt consoleproduct. Het medium is echter nu al te groot om enkel op de schouders van deze drie te staan. Niet alleen is Valve al druk in overleg met andere hardwarefabrikanten om die hun eigen SteamVR-systemen te laten produceren, maar vele andere bedrijven hebben inmiddels eigen brillen aangekondigd. En wie even naar China kijkt, ziet dat daar op dit moment al een heel arsenaal aan Rift- en Vive-klonen wordt geproduceerd.

De vr-markt is, door de voortrazende technologische ontwikkeling, steeds makkelijker om in te stappen. Het tijdperk van drie systemen is dan ook binnen een of twee jaar voorbij en het zou ons niet verbazen als je over niet al te lange tijd voor minder dan 200 euro een Rift-alike kunt oppikken bij je plaatselijke Aldi. De toestroom van vr-hardware is nog maar net op gang gekomen. En de ware strijd zal niet gaan om de best verkopende headset, maar om wie de beste software heeft.

Palmer Luckey van Oculus

4. De Oculus Rift kan geen room-scale spellen spelen

Dit is een hardnekkig geloof, dat mede voortkomt uit onduidelijke marketing door Oculus zelf. Maar het is, gelukkig voor Rift-bezitters, onwaar. Rift is volledig compatible met SteamVR, wat betekent dat je op de Rift alle spellen kunt spelen die je ook op de HTC Vive kunt doen. Nu is het wel zo dat je daar speciale bewegingscontrollers nodig hebt. Oculus brengt binnenkort zijn eigen Touch-controllers uit. Vive heeft al bewegingscontrollers in de doos zitten. Toch is het zelfs nu al mogelijk om met Rift-spellen als Budget Cuts of The Lab te spelen. Valve heeft zelf drivers beschikbaar gesteld waarmee je Hydra-controllers, Move-controllers of Leap Motion (waarmee je je handen in vr kunt zien) gebruikt om te spelen. Uit eigen ervaring kunnen we melden dat room scale op Rift prima werkt.

Oculus Rift
De Touch-controllers voor de Oculus Rift

5. Er zijn geen goede games voor virtual reality

Het is waar dat vr nog een heel jong medium is. Maar juist voor zo’n jong medium is het best indrukwekkend wat er al aan volledige games beschikbaar is. Dit alles is echter voor een vr-leek lastig te zien. De meeste vr-games zijn nieuwe IP’s, die hele andere dingen doen dan we van games gewend zijn. Wie groot is geworden met Playstation of Xbox zal bij het zien van de lijst beschikbare vr-titels achter zijn hoofd krabben en zich afvragen of die onbekende titels wel de moeite waard zijn. Onbekend maakt onbemind, wat de boer niet kent, etc.

Dit is echter een kwestie van tijd. Steeds meer grote uitgevers zien in dat vr toekomst heeft. En het zou ons niet verbazen als een aantal van de onbekende vr-IP’s van nu over een paar jaar net zulke gevestigde namen zijn als die we nu in de stal van EA en Activision aantreffen. Zo is de ruimtesim Elite Dangerous helemaal in vr speelbaar. Het eerder genoemde Project Cars komt ook pas werkelijk tot zijn recht met een vr-helm op. Maar ook oorspronkelijke vr-titels bieden meer dan een uurtje lol. The Climb van Crytec is een heel spannende klimsim. Damaged Core is een zeer goed gemaakte first-person shooter. En het indiepareltje The Esper Collection is een fascinerende en humoristische puzzelgame die duidelijk is geïnspireerd door Portal.

Toegegeven, er zijn nog geen honderden goede vr-games. Maar er zijn er wel tientallen, met meer op komst. Het idee dat vr-alleen bestaat uit een verzameling techdemo’s is echt achterhaald.

The Climb
The Climb

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Skyrim en Fallout 4 krijgen mod-support op PS4 Kijk vanaf 15:00 uur naar Versus Fifa 17
45

Reacties op: Vijf misverstanden over virtual reality

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • JurgenD

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Binnen 5 jaar spreekt niemand nog over VR. Net als Kinect en 3Dtv(geen bioscoop)

    Het is simpelweg te onpraktisch om een alledaags snufje te worden.
    Er is enkel een markt voor casual gaming. En die mensen gaan heus geen 800-900€ extra investeren. Zelfs de helft is voor de meeste al teveel.

    Voor hardcore gaming heb je teveel andere problemen die de competitiviteit benadelen.
    Bovendien is het onpraktisch zo'n zweterig ding uren aan een stuk op te hebben en zitten de meesten liever lui op hun stoel als het voor enkele uren is.

    VR is leuk, voor 30 minuten of zo…
    Nu is iedereen overhyped en zo. Maar eens de nuchterheid terug de overhand krijgt zullen die Vr sets dure slaapmaskers worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • multynoob

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @JurgenD

    Zoals al aangegeven de prijzen gaan dalen en dan wordt het een stuk aantrekkelijker om het te kopen. Ik zelf wacht tot de prijzen rond de 300/400 liggen en de resolutie nog iets hoger is. De game PC die nodig is staat er sowieso wel. En ik zal het voornamelijk voor racesims gebruiken.
    Er zal ook vanzelf een VR seller komen die veel mensen willen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JurgenD

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @multynoob

    Zolang er geen VR set is met een kijkhoek van 180° en een pixeldichtheid waarvan je niet de indruk hebt dat je op pixels zit te kijken aan een betaalbare prijs zal er nooit echt een mainstream doorbraak komen. En daar is onze hardware simpelweg nog niet rijp voor.

    Maar dit staat los van andere nadelen.
    Is VR er om te blijven? Dat valt te bekijken. Net als 3D en zo. Maar binnen enkele jaren spreekt niemand er nog over en blijft het een niche.
    Dan is het maar te zien of ontwikkelaars nog de tijd willen steken in iets waar de brede markt niet om vraagt.

    Ook kan je maar hopen dat er lang genoeg ondersteuning wordt gegeven aan die dingen.
    Wat als HTC binnen 2 jaar de Vive 2 aankondigt? Denk je dat al die mensen opnieuw gaan investeren?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • multynoob

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @JurgenD

    Ik denk zeker dat HTC en oculus binnen 2 jaar met een nieuwe versie komen. Die zeer verbeterd is en goedkoper is. Maar er zullen ook nieuwe spelers op de markt zijn zoals razer. HTC en oculus zijn er sowieso op gebrand om dit een succes te maken want er zit nu al te veel geld in. En hun weten ook wel dat de prijs op dit moment gewoon te hoog is voor het aanbod speelbare goede games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @JurgenD wat een lulkoek, 180° en pixeldichtheid dat je ze niet kunt onderscheiden zijn bv al onnodig. Het is duidelijk dat jij nog niet met echte vr bezig bent geweest. En IMHO is 3d tv ook geen gimmick. En ja, een hoop mensen die nu een vive gekocht hebben zullen wel degelijk gaan upgraden (tenzij het natuurlijk marginale verbeteringen zijn, wat ik zeker niet verwacht).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @JurgenD Hoewel ik gedeeltelijk je mening deel, had ik voor kort dezelfde gedachten. Toch zie ik goede dingen. Neem nou de Hololens, het apparaat waar ik weldegelijk een goed gevoel bij heb als het over de nabije toekomst gaat.

    Denk aan de mogelijkheden van beelden die je kunt projecteren tijdens een experience. Niet alleen voor games, maar ook interactieve films. 3D/360 films.

    Entertainment onderweg of op de bank. Een boek lezen met 3D beelden erbij. Je in een jungle wanen terwijl je op je bank een safari game aan het spelen bent. Of op zee aan het vissen bent, of in de ruimte op een andere planeet staat. Of op een wolkenkrabber via een internet verbinding met andere mensen chillen in een virtueel New York.

    De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. Het is de wat de industrie er de komende tijd mee gaat doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JurgenD

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @XtraLinkUK Hololens is GEEN VR, maar AR.
    Daar is er idd wel degelijk een toekomst voor. Maar de technologie zal wel een flink stuk draagbaarder moeten worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @JurgenD
    In de jaren 90 had je ook types precies als jij die mobiele telefoons een hype vonden en snel weer uit het straatbeeld zouden verdwijnen, want wie wil er nou buiten bereikbaar zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @JurgenD

    Goh, over tunnelvisie gesproken…Dat iets niet 'mainstream' wordt betekent dus niet dat het geen bestaansrecht heeft. Niemand zegt ook dat VR een "alledaags snufje" moet worden. Dat 'bedenk' jij in je verhaal omdat daar een goed tegengeluid op valt te beargumenteren. Een VR set is net zo min alledaags als een racestuur of een arcade controller voor fighting games…en voor die producten is óók een markt.

    Hardcore gaming? Wat de f…. is hardcore gaming….en wat zijn dan die vage "andere problemen die competitiviteit benadelen"? Je bedoeld hetzelfde als dat iemand met een betere monitor voordeel heeft in een online shooter of fighting game? Of dat iemand met een duurdere gaming muis mogelijk voordeel heeft over iemand met een goedkopere gaming muis?
    Wat is er precies meer onpraktisch aan aan ding op je hoofd voor mensen die al gewend zijn aan een headset op continu? Jaja, het is wel even wat anders dan een headset, maar hoe zweterig dat is ligt ook maar een jezelf…en zolang VR sets niet te zwaar zijn hoeven ze niet ongemakkelijk te zijn. Vervolgens iets over een stoel….waarom zou je met VR niet op een stoel kunnen zitten? Niet elk spel is 'room scale'…

    Ik zie vooral een meerwaarde voor racespellen, zoals genoemd in het artikel of (space)sims. Lekker op je stoel zitten in je auto, vliegtuig, ruimteschip, etc….maar wel met 'freelook'. De echte fans kopen dan niet alleen maar dat dure racestuurtje, maar ook die VR set, omdat dat het nog echter maakt.

    Jij bent preciest die sceptische pessimist die in het artikel wordt geschetst. Dat is je goed recht, maar het maakt wel dat je argumentatie met een korreltje zout genomen moet worden…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Ik ben nu nuchter genoeg om te zeggen VR is in vergelijking met de VR 90's een blijfertje en de toekomst van hoe games gespeeld gaan worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @coola
    Het zou best een blijvertje kunnen zijn, maar ik hoop niet dat het in de toekomst de mainstream manier van gamen gaat worden. VR is tof als optie, maar het lijkt me niets om er uren mee op je hoofd te moeten gamen. Daarnaast worden we dan nog minder sociaal (wat nu al gebeurt door mensen die meer oog hebben voor hun mobiel/tablet dan mensen om hen heen), omdat je bent afgezonderd van wat er om je heen gebeurt. Dus als vaste optie erbij oké, maar als mainstream nee :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RPGer

    • 10 maanden, 1 week geleden
    Wat ik niet begrijp is dat diverse gamers het WILLEN zien falen. De technologie biedt zoveel ongekende mogelijkheden, het kan mogelijk hele nieuwe genre games creeën.. Als mensen liever de rest van hun leven Call of Duty willen spelen op een schermpje, be my guest, maar de ervaring om midden in een space battle te zitten, of door een haunted mansion te lopen is echt te bizar voor woorden, ik hoop dat het allemaal een beetje doorzet, want ik kan niet wachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @RPGer

    Haters gonna hate RPGer. Iets waar we niks tegen kunnen doen.

    Maar VR is gewoon de toekomst ( een toekomst die dit jaar begint) van gaming.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JurgenD

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @coola Hier zal je binnen afzienbare tijd zelf mee kunnen lachen. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @JurgenD

    Denk het niet VR gaat dit keer letterlijk een blijfertje zijn en gaming landschap totaal veranderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @coola

    Het verschil is alleen….VR is niet "de toekomst". Haters gonna hate, dat is zeker zo…maar VR gaat niets vervangen….VR is nieuw, gaat sommige genres 'veranderen' maar veel zal ook gewoon hetzelfde blijven…neem jouw favoriete game AC…dat gaat echt geen VR spektakel worden…maar shooters verwacht ik ook niet…ja, van die onrail shooters ja…

    is VR een blijvertje? Jazeker. Heeft VR toekomst? Jazeker…is VR "de toekomst"? Zeker niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GRDavies

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @RPGer
    Amen to that inderdaad als het op de haat aankomt. Maar dat is een diepgeworteld menselijk iets, altijd afzetten tegen de andere groepen, het internet heft wel de drempel op om gematigd te reageren veilig achter het schermpje, dus dan is alles wat je niet aanstaat meteen ook extreem kut. Dat idee zeg maar.

    Maar dat gezegd hebbende, persoonlijk ga ik toch ook eerst de kat uit de boom kijken, het is veels te duur speelgoed en met 3D in het achterhoofd en de staat van hoe VR al vergevorderd is en of het gaat aanslaan mij iets te duur kraslot. Ik hoop van ganser harte dat het aanslaat, maar ben er nog niet zo zeker van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mikmak

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @RPGer ik deel je mening man! Ik hoop echt dat er in de lopende jaren VR Arcade hallen komen waar je gewoon net als een potje lasergame een brute VR game kan spelen. Ik zie het wel gebeuren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipfo

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @RPGer Het geld niet hebben maar het stiekem wel willen hebben = HAAT.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 10 maanden, 1 week geleden
    @RPGer
    Zo sta ik er ook in. Wat ook een belangrijke driver is, is dat VR niet uitlsuitend een game gimmick is. Je ziet ontzettend veel nuttig gebruik buiten de game industrie. Ik was afgelopen week op een technologische industrie beurs, en heb daar de mogelijkheden gezien. Door een technisch ontwerp van een fabriek kunnen lopen is echt enorm waardevol. Er waren meerdere stands waar ze op deze manier VR brillen gebruikten. Hierdoor ontstaat er duidelijk momentum.

    Ik geloof er in. Ik denk dat de penetratie in het huishouden van VR bijvoorbeeld véél sneller zal gaan dan 3D printen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.