De belangrijkste verandering is ongetwijfeld die van de locatie. Uncharted: Drake’s Fortune nam de jungle als uitvalsbasis, Among Thieves kende een meer stedelijke omgeving, afgewisseld met besneeuwde berglandschappen. Drake’s Deception keert terug naar de oppervlakte en zal zich voornamelijk afspelen in woestijnachtige landschappen. Ontwikkelaar Naughty Dog kwam met het idee van zand als toneel en werd gelijk enthousiast toen het besefte wat voor een uitdaging dit zou gaan worden, zo vertelt de studio aan Entertainment Weekly. Zij kregen de eer om als eerste een kijkje te nemen.

De woestijn, de Rub’ al Khali Desert om precies te zijn, is waar Nathan Drake uiteindelijk beland in zijn zoektocht naar een legendarische maar verloren stad, die ook wel bekend staat als het Atlantis of the Sands. Hij reist hiervoor naar het Midden-Oosten af en komt steeds dichterbij de geheimen die schuilgaan achter de legende. De misleiding in de ondertitel van het derde deel komt op rekening van zowel Drake zelf als de figuren die hij op zijn avontuur tegenkomt. Ook zijn eigen identiteit blijkt niet zuiver op waarheid gebaseerd te zijn. Of het te maken heeft met Drake's oude vriend Sully, die volgens Naughty Dog een prominente rol zal spelen in Uncharted 3, moeten we nog afwachten.

T.E. Lawrence

Voor het verhaal heeft Naughty Dog niet alleen gekeken naar de avonturen van Sir Francis Drake, die als voorvader van Nathan optreedt in de Uncharted-games, maar ook naar T.E. Lawrence, wellicht beter bekend als Lawrence of Arabia. Zijn vroege jaren als archeoloog aan het werk in het Midden-Oosten vormden voor een deel de inspiratie voor Drake’s Deception. De rest van de inspiratie kwam uit het verlangen om zand als natuurlijk element zo perfect mogelijk op het scherm te toveren. “We zijn een hoop nerds bij elkaar. We zijn gewoon op zoek naar iets wat zowel technisch als artistiek een uitdaging vormt, en dat ons een historisch en geologisch stuurt naar gebieden waar we nog nooit iets mee hebben gedaan”, aldus de co-president van Naughty Dog, Evan Wells.

Om ook echt nieuwe hoogtes te bereiken met hoe Uncharted 3 er grafisch uitziet, maakt de ontwikkelaar gebruik van een eigen motion capturing-studio, die het sinds de verhuizing naar Santa Monica tot zijn beschikking heeft. De omgevingen zijn volgens Entertainment Weekly constant onderhevig aan verandering en Drake zal daarom in beweging moeten blijven om niet mee ten onder te gaan. Het klauterwerk zal in het derde deel meer gestroomlijnd aanvoelen en ook krijgt hij de mogelijkheid om achterwaarts te klimmen mocht dat nodig zijn, al zal dat lastig worden als alles achter hem instort. En wat te denken van de toevoeging van 3D? Ja, Uncharted 3 zal met een bril en een 3D-televisie in drie dimensies te spelen zijn.

Multiplayer

Verdere vernieuwingen moeten gezocht worden in de multiplayer, die zowel competitief als coöperatief uitgebreid zal worden, iets waar we in de komende maanden meer over zullen horen. Uncharted 2 kende al een dynamische en actievolle multiplayerervaring, met die van Uncharted 3 wil Naughty Dog de grote jongens van het genre benaderen. Het is tekenend voor de belangrijke rol dat online communicatie tegenwoordig in games speelt: niemand kan er eigenlijk meer onderuit, ook de makers van epische singleplayergames niet.

Wat we verder nog mogen weten over het derde deel krijgen we overmorgen te horen, wanneer er een exclusief voor de Spike TV Videogame Awards beschikbaar gestelde trailer naar buiten wordt gebracht. Tot die tijd wrijven we nog even in onze ogen om zeker te weten dat Drake’s Deception toch echt is aangekondigd. Het is toch geen fata morgana?