Waar voetbalgames zich vaak beperken tot het spelen van een wedstrijd, seizoen of toernooi, introduceert UEFA Champions League 04 – 05 een verhalende mode. Maar ho, wacht even: een verhaal in een voetbalgame, het moet toch niet veel gekker worden? Wel, je moet de term niet te letterlijk nemen, maar EA Sports poogt inderdaad wat meer drama in de voetbalgame te proppen. Wij geven je alvast een korte introductie op verhaalmode.

Zoals de titel al doet vermoeden, draait UEFA Champions League 04 – 05 geheel om het grootste Europese voetbaltoernooi, de Champions League. Het moge duidelijk zijn dat het ultieme doel in de game het veroveren van de cup met de grote oren is. Voordat je hier bent, heb je echter een lange weg gemaakt, die begint met een allesbeslissende wedstrijd in de competitie. Afhankelijk van het team dat je kiest, helaas is de Nederlandse competitie weer eens niet vertegenwoordigd, speel je een wedstrijd tegen je directe concurrent voor het Champions League ticket. Win je de wedstrijd, dan mag je volgend seizoen meedoen. Verlies je, dan kun je een nieuwe game starten.

Na de eerste wedstrijd gespeeld te hebben, gaat het roer bij je club echter 180 graden om, wat komt door de komst van een nieuwe eigenaar. Deze eigenaar, type Abramovich, krijgt het direct voor het zeggen en bepaald ook voor de volle 100% wat er met de selectie gebeurt. Je mag je als trainer dan ook eerst bewijzen en vervolgens de selectie flink op de schop nemen. Alle evenementen zijn gekoppeld aan zogenaamde 'missies', waarvan er in totaal 50 te vinden zijn. De beslissingswedstrijd is missie één, het volgende trainingspartijtje nummer twee, en ga zo maar door.

De missies variëren van inhoud en doel. Zo krijg je per wedstrijd een bepaald doel mee, zoals “houd het aantal aangekomen passes boven de 70%”, “scoor twee doelpunten met één aanvaller” of “zet twee nieuwe aankopen in de basis en scoor waar mogelijk een doelpunt met de nieuweling”. Ook word je wel eens middenin een wedstrijd gedropt met een bepaalde taak.

Zoals het laatste doel al een beetje aangeeft, is ook de transfermarkt in de game betrokken. Het kopen of verkopen gebeurt echter niet op vrijblijvende basis, maar is geïmplementeerd in bepaalde doelen. Je zult op vooraf aangegeven momenten een x aantal spelers moeten verkopen, en vervolgens evenveel spelers aan moeten trekken.

Natuurlijk kun je niet zomaar Henry, Deco en Ronaldinho aantrekken, maar dien je rekening te houden met budgetten en de kwaliteit die de eigenaar voor ogen heeft. Toch wel vervelend hieraan is dat je op een gegeven moment spelers uit je basiselftal moet verkopen om aan de wens van de eigenaar te voldoen. Snapt hij dan ook niet dat ik een verdediger als Maldini niet kwijt wil?

Naast de vernieuwde missiestructuur kent UEFA Champions League 04 – 05 ook nog enkele andere verbeteringen en nieuwe features, zoals EA Talk Radio, een nieuw systeem voor dode spelmomenten en tal van kleine verbeteringen van de gameplay. Of deze nieuwe features, plus de climax van de verhalende mode, ook geleid hebben tot een betere game lees je binnenkort in onze review.