Assassin’s Creed: Utopia

Om maar gelijk met de kraker te beginnen: Assassin’s Creed: Utopia. Wat we te zien kregen van het spel is nog een enorm vroege versie, maar in ieder geval genoeg om te begrijpen wat het concept achter het spel is. Waar we hoopten op een utopie voor de fans van Assassin’s Creed, lijkt deze mobiele titel vooral een utopie te worden voor fans van games als Clash of Clans, Smurfs en Farm Story.

Ontwikkelaar Gree heeft in samenwerking met Ubisoft vol overtuiging het casual pad gekozen, wat resulteert in een strategische simulator gelieerd aan het Assassin’s Creed-universum. In de game staat het onderhouden en opzetten van een guild/stadje centraal, een spelconcept dat vaker langskomt op het mobiele platform. Waar Assassin’s Creed: Utopia vervolgens de variatie brengt, is met het driedimensionale turn-based vechtsysteem, waarbij de ontwikkelaars refereerden aan Final Fantasy. Bij het zien van de beelden wist dit onderdeel nog niet echt te overtuigen en lijkt het zowel de diepte, als de intensiteit van de Japanse RPG’s te missen.

Hoewel het nog te vroeg is om een serieus oordeel te geven over de game, stellen we dat het jammer is dat de game zoveel afwijkt van de kern die de Assassin’s Creed-spellen bijzonder maken: sluipen, rennen, springen en afmaken. Nu krijgen we een game die wellicht enorm goed uitgewerkt wordt, maar weinig te doen heeft met de originele spellen in de serie. Gezien Assassin’s Creed: Utopia free-to-play is, kan men de game gratis uitproberen, wanneer die volgend jaar uitkomt. Verwacht echter geen volwaardige toevoeging aan het Assassin’s Creed-universum.

 

Rayman: Jungle Run

Dat het ook anders kan, blijkt wel uit de nieuwe mobiele Rayman-titel die wel een schot in de roos is. In de vertrouwde kleurrijke wereld van ledemaatloze Rayman is het aan jou om alle munten te verzamelen. Backtracking is echter niet mogelijk, waardoor je in één poging alles moet zien te halen. Als speler is jouw enige taak op de juiste momenten op het scherm tappen zodat Rayman een sprong maakt om een munt te pakken of een obstakel te ontwijken. In een later stadium wordt dit onder andere nog uitgebreid met zweven.

Het spel speelt enorm intuïtief en de korte levels bieden bij vlagen een enorme uitdaging. Daarnaast zijn de levels creatief en spannend genoeg om meerdere keren te spelen. Dit is erg fijn gezien je vaak opnieuw zult starten om alle munten te pakken te krijgen. Het behendigheidsaspect van de game doet denken aan Trials Evolution, waarbij kennis van de baan een grote rol speelt. Ook in Rayman: Jungle Run is dit een belangrijk aspect. Het spel verschijnt al op 20 september.

 

Nutty Fluffies

Van deze laatste Ubisoft mobile game hebben we helaas nog niet veel kunnen zien. Het spel komt van RedLynx, de makers van Trials Evolution, wat de game bij voorbaat interessant maakt. Nutty Fluffies speelt zich af in een verlaten pretpark, waar verschillende stukken speelgoed een ritje in de achtbaan maken. Aan de speler de taak om zowel de wagentjes op de achtbaan te houden, als hartjes te verzamelen. Het concept van de game is simpel genoeg om het goed speelbaar te houden met een touchscreen-bediening. Dat we met een naam als Nutty Fluffies geen donkere grauwe werelden voorgeschoteld krijgen is logisch. De grafische uitstraling is vooral erg vrolijk, licht en schattig. De game, die gepland staat voor later dit jaar, speelt het vooral op safe.

 

Met deze nieuw aangekondigde games begint Ubisoft de mobiele markt steeds serieuzer te nemen. Waar het met Rayman Jungle Run een goede oplossing vindt om van de bekende platformer een inventieve mobiele game te maken, voelt de komst van Assassin’s Creed wat geforceerd aan. Het is natuurlijk interessant om een grote franchise naar zoveel mogelijk platformen te brengen, maar nu moet de uitgever uitkijken dat het niet de zorgvuldig opgebouwde naam van de serie te grabbel gooit. Hopelijk bouwt de uitgever met het schattige Nutty Fluffies genoeg goodwill op zodat we de potentiële misstap die Assassin’s Creed: Utopia is, vergeven.