Nu is het goed idee om allereerst even wat duidelijkheid te verschaffen over het free-to-play-model. Dit concept waarbij je als speler geen aanschafprijs betaalt voor een spel, maar alleen hoeft te betalen voor in-game producten zoals extra levels, upgrades, personages, etc. wint nu al een tijdje aan populariteit in de gameindustrie. Het is voor ontwikkelaars en uitgevers een ideale manier om gamers verslingerd te laten raken aan hun spellen en vervolgens inkomsten te genereren door slim gebruik te maken van het ongeduld van gamers om verder te komen. Ubisoft probeert het onder andere met de volgende spellen.

Spartacus Legends

Wie de beelden ziet van Spartacus Legends, raakt waarschijnlijk niet onmiddellijk in extase. Grafisch is het uit de tijd en ook qua intensiteit en mogelijkheden ziet het er vrij beperkt uit. Het spel, dat uitkomt op het PlayStation Network en Xbox Live Arcade, is echter wel gratis te downloaden, wat de game in een klap toch weer iets aantrekkelijker maakt.

De beat ‘m up-vechtgame is gebaseerd op de serie Spartacus en toont minstens zoveel bloed als zijn televisie-equivalent. Dat bloed komt tevoorschijn als je elkaar een flink pak rammel geeft. Dit kan door een van de acht vechtstijlen te gebruiken die de game rijk is. Als je alle stijlen wilt uitproberen, moet je de portemonnee trekken. Ondanks de variatie die komt van deze opties en de mogelijkheid om verschillende wapens te kopen, blijft Spartacus Legends vrij oppervlakkig. In zijn voordeel spreekt dat het makkelijk op te pakken is en daarmee ook leuk voor beginners is. Wie zoekt naar een diepe vechtgame om volledig in verzeild te raken, moet verder kijken.

 

Mighty Quest for Epic Loot

Met een naam als Mighty Quest for Epic Loot heb je als ontwikkelaar een schone taak voor de boeg. Probeer kritische gamers maar eens een machtig mooi avontuur voor te leggen met als beloning epische schatten, zonder dat ze beginnen te zeuren dat het toch allemaal niet zo geweldig is. Om die reden laat ontwikkelaar Ubisoft Montreal het ook slim aan de spelers zelf over.

Er zijn twee grote onderdelen binnen het spel. Het bouwen van een kasteel en het proberen te veroveren van een schat. Dit maakt Mighty Quest for Epic Loot een nieuwe variant op het bekende tower defense-concept. In het bouwgedeelte is het de bedoeling om een onneembare vesting op te bouwen door valstrikken, monsters en gangpaden strategisch te plaatsen. Online tegenstanders lopen zo hopelijk in het mes dat jij zorgvuldig opbouwt. Aan de andere kant bestorm je kastelen en moet je op zoek naar de Epic Loot, die de spelers in het diepste puntje van hun kasteel hebben verstopt.

Met een humoristische stijl, enkele leuke online-functies zoals het uitdaagsysteem (wed om online geld dat een vriend je kasteel niet kan veroveren) en een ontelbaar aantal mogelijkheden, en je hebt een spel om in de gaten te houden. Al is het alleen maar om de titel van de game.

 

Anno Online

Wie Anno 1404 wel eens gespeeld heeft, herkent waarschijnlijk wel het een en ander als hij naar de beelden van Anno Online kijkt. De game lijkt een regelrechte overzetting naar de browser. De verschillen zitten echter in het feit dat het tempo flink is teruggeschroefd, dat grondstoffen nu te koop zijn voor echt geld en er een groot online multiplayerelement aan gehangen is.

Het lage tempo zorgt ervoor dat het lang duurt voordat je vorderingen maakt. Een oplossing is om vervolgens een pakket hout te kopen, waardoor je wel snel een kerk kan neerzetten en je nederzetting tevreden kan stellen. Het nadeel van dit systeem is dat het de flow van de wat lome Anno-games volledig decimeert. Met de komst van het multiplayergedeelte en de daar bijbehorende onderhandelingsmogelijkheden is het hiermee eigenlijk een nieuw spel geworden. Relaxte simulatie heeft plaats gemaakt voor de focus op strategisch onderhandelen en het strooien van euro’s. Wie de echte Anno-ervaring wil, kan beter bij de reguliere spellen blijven.

Met deze nieuwe games en een aantal eerder uitgebrachte spellen gooit Ubisoft aardig wat gewicht in de strijd als het gaat om free-to-play. Het brengt met de Anno-serie, het eerder uitgebrachte Ghost Recon Online en ook de mobiele game Assassin’s Creed: Utopia grote franchise naar de tafel, maar waagt zich tegelijk ook aan enkele nieuwe game-ideeën. Tot nu toe lijken vooral deze laatste games de meest interessante. Spartacus Legends is misschien geen topgame in het genre, maar het idee van een gratis vechtgame waarbij je zelf bepaalt wat je wel en niet nodig hebt, beklijft wel. Evenals Mighty Quest for Epic Loot dat met een bewezen concept als tower defense heel goed uit de voeten lijkt te kunnen. Hiermee zet Ubisoft de eerste grote stappen in een gebied dat in de toekomst wellicht nog veel groter gaat worden: free-to-play.