De Total War reeks is verantwoordelijk voor een heel subgenre binnen het RTS genre, namelijk die van 'grootschalige oorlogsvoering'. In plaats van met een honderdtal eenheden de strijd aan te binden, krijg je in Total War duizenden eenheden onder je hoede. Je hoeft ze dan ook niet afzonderlijk te commanderen, maar bestuurt ze in groepen. Groepen eenheden kunnen verschillende formaties aannemen, wat talloze strategische mogelijkheden oplevert. Deze formule werd direct een succes en door veel ontwikkelaars gekopieerd, maar desondanks blijft Total War heer en meester in het genre. Wij bekeken hoe het zover heeft kunnen komen. Tevens bieden we je een vooruitblik op de Total War games van de toekomst!

Hoewel Creative Assembly al sinds 1987 bestaat, heeft men pas naamsbekendheid weten te vergaren met de Total War reeks. Toch had men in de periode ervoor al heel wat succesvolle titels op haar naam staan. Dit waren echter vooral conversies en sporttitels, die weinig inventiviteit van de ontwikkelaar vroegen, maar wel veel geld in het laatje brachten. Zo heeft Creative Assembly de eerste FIFA game naar de PC gebracht en daarmee de eerste sportgame met audio-commentaar afgeleverd. Verder heeft men een aantal Rugby, Cricket en American Football games gemaakt, allen voor Electronic Arts.

Shogun: Total War

Door deze sporttitels had Creative Assembly genoeg geld bij elkaar geschraapt om de gok te wagen in een spelgenre dat een groter risico met zich meebrengt: het RTS genre. Men bleef vooralsnog trouw aan de firma waarmee men al jaren samengewerkt had, Electronic Arts. Om op te vallen tussen het grote aantal games in dit genre, besloot men het met de eerste titel wel enigszins anders aan te pakken dan de concurrentie. In Shogun: Total War draaide het om grootschalige oorlogsvoering op prachtige, driedimensionale landschappen. Dat de eenheden nog niet in 3D waren, daar maalde destijds niemand om. Het spel speelde zich af in Japan en draaide om een zevental bevelhebbers die allen aasden op de functie van Shogun, de machtige man achter de keizer van Japan.

Shogun: Total War: Mongol Invasion

Shogun: Total War verscheen in 2000, tussen RTS titels als Ground Control, Dark Reign 2 en Earth 2150, maar wist nochtans een grote schare fans te vergaren. Ook in de verkoop deed het spel het uitstekend, het mocht enige weken de hoogste positie en de verkoopslijsten bezetten, waardoor een aanvulling niet uit kon blijven. Shogun: Total War: Mongol Invasion speelde zich driehonderd jaar af voor de gebeurtenissen in het origineel en draaide om de invasie van de Mongolen in Japan. Als speler kon je zowel de aanval van de Mongolen een halt toe roepen, als proberen in de rol van de Mongolen, Japan te overmeesteren.

Medieval: Total War

Het succes van Shogun werd ook opgemerkt door uitgever Activision, dat met een grote zak geld naar Creative Assembly kwam en daarmee de uitgeefrechten voor de tweede Total War titel, Medieval: Total War, wist binnen te slepen. Het Japanse strijdtoneel werd gelaten voor wat die was, in Medieval stonden namelijk, hoe kan het ook anders, de Middeleeuwen centraal. Het spel overspant bijna vier eeuwen in deze tot de verbeelding sprekende periode uit de geschiedenis van Europa, van de eerste kruistocht in 1095 tot de val van Constantinopel in 1453. Het spel werd zo mogelijk nog een groter succes dan Shogun, al was de kritiek op het gebruik van sprites voor de karakters, wel wat hardnekkiger. Op de gameplay was echter weinig aan te merken, al bleek meer dan eens dat het bij Total War games, een kwestie was van haat of liefde.

Medieval: Total War: Viking Invasion

Ook Medieval kende een aanvulling met het woord Invasion op het eind. De Mongolen naar Europa sturen was iets te veel van het goede, maar Creative Assembly vond de immer bebaarde en vindingrijke Vikingen wel bereid de aanval te openen. De naam van de aanvulling luidde simpelweg Medieval: Total War: Viking Invasion en speelde zich een paar eeuwen eerder af dan het eigenlijke spel. Een achttal nieuwe fracties uit de tijd van de Vikingen maakte in het spel hun opwachting.

Rome: Total War

Deze featureweek staat helemaal in het teken van de nieuwste Total War game, Rome: Total War. Het Romeinse Rijk staat centraal in deze titel en opnieuw draait het om veldslagen waaraan honderden, zo niet duizenden eenheden tegelijk deelnemen. Vooral technisch is Rome een grote sprong voorwaarts. Elk van de eenheden is nu in 3D uitgewerkt en ook de omgeving is qua detail flink verbeterd. Maar hoewel de Rome pas net achter de kiezen hebben, hebben we al wat stiekeme wensen voor volgende Total War titels. Op de volgende pagina een aantal suggesties.