Een game die in negatief opzicht opviel, was natuurlijk Mafia II. Vooraf bestempeld als één van de kanshebbers voor de titel van Game van het Jaar 2010 werd het spel in onze recensie afgeschreven voor die eer. Dit komt met name door de de traagheid waarmee het geheel op gang komt, de saaie vuistgevechten, het beperkte aantal echt leuke missies en de weinige ruimte om daadwerkelijk een eigen aanpak te kiezen. Met een 7 is Mafia II zeker een goede game, maar lang niet alle verwachtingen worden waargemaakt.

Lara Croft and the Guardian of Light 8

“Ok, dus als ik het goed begrijp zie je Lara in the Guardian of Light van bovenaf? Maar dat betekent toch dat je niets ziet van haar...?' Ssst, stil maar, het is al goed. Sterker nog, Lara Croft and the Guardian of Light is beter dan dat. Het mag dan wel officieel geen Tomb Raider-game heten, het heeft alles wat je maar van Lara kunt verlangen. En als dat niet genoeg voor je is, dan is er in de coöp ook nog een halfnaakte kerel die goed overweg kan met een speer om je gezelschap te houden.”

Monday Night Combat (XBLA) 8

“Monday Night Combat is door de combinatie van klassengameplay en leuke tower defense-elementen een bijzonder strategisch spel dat niet snel verveelt.”

Ondanks dat het lesmateriaal van Art Academy zeer goed is, zullen vooral jongere kinderen struikelen over het feit dat het spel niet in het Nederlands is. Hoger dan een 7 zat er mede hierdoor niet in voor deze game. Lost Horizon is een leuke point-and-click-game met een duidelijke logica in de puzzels, maar het spel mist tegelijkertijd ook vernieuwing en hebben we daardoor een nette 7 toegekend. Een 7 is normaal gesproken geen schande, maar iedereen (inclusief wijzelf) hadden van tevoren veel hogere verwachtingen van Mafia II. Castlevania: Harmony of Despair spreekt een stuk minder tot de verbeelding dat zijn voorgangers en gaat met een 6 maar net met een voldoende aan de haal. Need for Speed World komt er minder goed vanaf en blijkt vooral eentonig en minder gratis te zijn dan het spel doet vermoeden. Met een 5 is de game onze eerste onvoldoende van de maand. Wanneer zelfs de honden er geen brood meer van lusten, kunnen wij er ook weinig meer van maken. Kane & Lynch 2: Dog Days vloekt, tiert en schiet zichzelf dan ook naar een schamele 4.

In augustus heeft er een regelrechte muizenplaag plaatsgevonden op de redactie van Gamer. Uit elke hoek en kier kwamen ze tevoorschijn. Ze passeerden de revue in allerlei soorten en maten. Van de stoer uitziende Coolermaster Storm Inferno tot de vrij specifiek te gebruiken Steelseries World of Warcraft MMO Gaming Mouse. Door een kat op de redactie te nemen hopen we te voorkomen dat we in september weer overspoeld worden door massa’s muizen.

Coolermaster Storm Inferno

“Met een adviesprijs van vijftig euro is de Inferno zeker geen verkeerde muis, aangezien je voor een muis van vergelijkbaar niveau al snel meer betaalt. Ben je echter bereid om meer dan vijftig euro uit te geven, dan zijn er zeker betere alternatieven. Het grootste probleem is dat de muis niet voor iedere houding en hand geschikt is. Daarnaast is de bijgeleverde programmatuur niet bepaald gebruiksvriendelijk. Wat zijn uiterlijk betreft ziet hij er zeker wel stoer uit en voegt de rode LED-verlichting absoluut het nodige toe. We zitten een beetje in dubio. Voor deze prijs heeft de muis behoorlijk wat voor de hardcore gamer te bieden. Toch zijn we maar ten dele overtuigd van z’n kracht. Er zijn simpelweg nog teveel tekortkomingen die het niet de knaller maken die het probeert te zijn.”

Steelseries World of Warcraft MMO Gaming Mouse

“Hoewel de muis niet uitsluitend te gebruiken valt met World of Warcraft is het niet aan te raden om hem in huis te halen als je die game niet speelt. Als je hem voor iets anders wilt gebruiken, zul je alles in macro’s op moeten nemen en als gamingmuis an sich is hij niet bijzonder goed. Het zegt al genoeg dat de muis verschillende DPI-standen kent (tot aan 3200), maar dat deze functionaliteit niet standaard onder de knoppen zit. Je zult dit zelf aan knoppen moeten toewijzen, macro’s moet je per se opnemen om handelingen buiten World of Warcraft toe te wijzen en het muiswiel is vreselijk onprecies. Speel je fanatiek World of Warcraft, dan is de muis dankzij de bijbehorende software z’n prijs waard. Ben je echter op zoek naar een goede, breed inzetbare gamingmuis, dan kun je deze compleet vergeten.”

Steelseries Ikari Optical Mouse vs Xai Laser Mouse

“Het zou geen grote verrassing moeten zijn, maar de Xai is duidelijk de betere van de twee muizen. Van een echte winnaar kunnen we niet spreken - het was natuurlijk al een beetje een oneerlijk gevecht, maar het maakt ons wel duidelijk dat zelfs een kleine besparing op je gaming-accessoires al flinke beperkingen met zich mee kan brengen. De Ikari is absoluut geen slechte muis, maar voor een iets hoger bedrag heb je een muis waar gamers in ieder geval veel meer aan hebben. Dat gezegd hebbende is het opvallend hoe goed de kwaliteit is van zowel de Ikari als de Xai in vergelijking van duurdere, vergelijkbare muizen van Logitech, Microsoft en andere concurrenten. Door zo veel mogelijk de nadruk te leggen op efficiëntie in plaats van stijl levert Steelseries kwaliteitsproducten voor een veel lagere prijs.”

De maand augustus staat sinds twee jaar in het teken van de Gamescom, de grootste gamebeurs van Europa. Ook dit jaar waren wij weer ter plaatse om elke dag verslag te doen van de vele games die daar getoond werden. Traditioneel trapt de Game Developers Conference (GDC) het gamespektakel af en ook daar waren we van de partij, hoewel voor redacteur Gerard de gratis broodjes met bockworst als enige hoogtepunt konden worden genoteerd. Daarnaast hebben we nog een paar sfeerimpressies opgenomen tijdens de Gamescom. In de eerste laten we zien dat ze in Keulen ook bekent zijn met de term ‘toilethumor’. In het tweede filmpje laten we beursgangers aan het woord over de strijd tussen Kinect van Microsoft en de Move van Sony.

Natuurlijk delen we graag alles wat we meekrijgen tijdens de hectische dagen van zo’n grootschalige beurs. Het aantal previews is dan ook schrikbarend hoog tijdens en na de Gamescom. Wat te denken van de eeuwige strijd tussen Pro Evolution Soccer en FIFA, of Torchlight II, het vervolg op de uitstekende hack-and-slash RPG Torchlight? Daarnaast mochten we onze tenen dippen in het Star Wars-universum tijdens een speelsessie van Star Wars: The Old Republic, vielen onze ogen bijna uit de oogkassen tijdens de behind closed doors-sessie van Deus Ex: Human Revolution en waagden we ons aan het hectische leven als Formule 1-coureur in F1 2010.

In tien jaar tijd is Campzone uitgegroeid van een slecht georganiseerd hobbyproject naar een goed geolied zomerkamp voor mensen die naast gezellig rondhangen op een camping ook nog een paar uurtjes willen gamen met elkaar. Wij waren erbij om een impressie te geven van wat er zich nou allemaal afspeelt op de velden van Oirschot. Van het gras in Oirschot gaan we naar de modder in Spaarnwouden voor een dagje off-road racen voor de game nail’d. Daarnaast hadden we een interview met de producer van het spel.

Redacteur Marcel droomt in zijn column weg tijdens een flashback naar de gloriedagen van Sonic en beseft dat deze wel erg lang achter ons liggen. Zijn hoop is gevestigd op het nog te verschijnen Sonic 4. Dat meer niet altijd beter maakt redacteur Jelmer duidelijk in zijn column over de killstreaks van Modern Warfare 2 en hoe deze de spelbeleving hebben aangetast. Dat ook niet-voetballiefhebbers stiekem best kunnen genieten van een potje digitaal voetbal bewijst redacteur Marco in zijn column. Het voorstel tot een verbod op gewelddadige games zoemt al lange tijd door de analen van politiek Den Haag. Harry Hol, redacteur van Control, gaat in zijn column in op de aannames van demissionair minister Hirsch Ballin met betrekking tot dit gevoelige onderwerp.

Wat Donkey Kong heeft betekend voor het platformgenre en hoe het spel Nintendo van een faillissement heeft behouden lees je in onze tweedelige terugblik op deze platformklassieker (deel 1 en deel 2). Met de lancering van Mafia II in het vooruitzicht blikten we terug op het origineel uit 2002. Hoe toch die ene racemissie het spel voor mensen kon maken of breken. Tevens keken we met weemoed terug naar Command & Conquer. Het spel dat de standaard voor het RTS-genre heeft verlegd. Daarnaast besteedden we ook aandacht aan een serie die hier in het Westen vrij onbekend is: Front Mission. Wellicht dat dit met het nog te verschijnen Front Mission: Evolved gaat veranderen. En zoals jullie inmiddels van ons gewend zijn, blikten we aan het begin van de maand terug op de verschenen downloadbare content van de maand ervoor met deze keer de nodige pareltjes.

Met het aanbreken van september komt het gameseizoen weer langzaam in zicht. In september zien we grote releases als Halo: Reach en Metroid: Other M. Niet de minste titels, maar daar houdt het geeneens op. Wat verder te denken van onder andere de visie van Codemasters op de F1 licentie in F1 2010 of het zombieslachtfestijn Dead Rising 2? Van deze potentiële toppers lichten we er twee titels uit en kijken we kort vooruit naar wat deze spellen zo speciaal kan maken.

Halo: Reach

Halo: Reach is de laatste Halo-game van ontwikkelaar Bungie. Of we Master Chief nog terug gaan zien, moet de tijd uit gaan wijzen, maar voorlopig zijn we wel even zoet met Halo: Reach. Het verhaal is gedeeltelijk gebaseerd op het boek Halo: The Fall of Reach en speelt zich af voor de eerste Halo-game. Het strijdtoneel is ditmaal de gekoloniseerde planeet Reach, waar de Spartan-supersoldaten ingezet worden om een invasie van de buitenaardse Convenant af te slaan. Hoewel we al weten hoe dit conflict afloopt, belooft het een spectaculaire ervaring te worden met onder andere de toevoeging van gevechten in de ruimte. Naast een nieuw verhaal biedt de game ook een vernieuwde multiplayer-component, één van de grootste trekpleisters in Halo-spellen sinds Halo 2. Oude modi als Capture the Flag, Slayer en Oddball keren terug, aangevuld met enkele interessante nieuwe varianten als Stockpile. Volledig nieuw is de Invasion-modus, waarin teams van Spartans en Elites verschillende doelstellingen moeten voltooien om de winst binnen te halen. Een grotere vernieuwing is de toevoeging van een klassensysteem. Hierdoor kunnen spelers kiezen of ze online gebruik willen maken van een jetpack, onzichtbaarheid, een schild of de mogelijkheid om korte sprintjes te trekken. Wij verwachten in ieder geval dat Bungie ons een prachtig afscheidscadeau gaat geven waar we weer vele uurtjes zoet mee gaan zijn.

Metroid: Other M

Het is altijd spannend wanneer een bekende serie in handen komt van een andere ontwikkelaar. In hoeverre blijft deze ontwikkelaar trouw aan het spelconcept en de achtergrond? En gaat zo'n omschakeling niet vaak gepaard met kwaliteitsverlies? Bij Metroid: Other M lijken dit soort vragen overbodig. Ontwikkelaar Team Ninja is in staat de meest fantastische actie- en avonturenspellen te maken. Ze werken ook nauw samen met Nintendo en hechten veel waarde aan het Metroid-universum, waardoor het bijna niet meer mis kan gaan. Metroid: Other M verschilt op het eerste oog overigens behoorlijk van de Metroid Prime-subserie. Other M is een avonturenspel dat je speelt vanuit de derde persoon. Het tempo ligt hierdoor een stuk hoger en je vecht tegen een behoorlijk aantal tegenstanders tegelijk. Metroid: Other M zou je dan ook kunnen zien als een moderne en quasidriedimensionale opvolger van Super Metroid. Het hele idee achter de franchise is verder intact gelaten. Nog steeds ren, klauter en rol je door de meest complexe bouwstelsels, verken je faunarijke planeten en bouw je je krachten uit. Tussendoor los je een puzzel op, versla je een eindbaas en ontdek je hoe Samus Aran geworden is tot wat ze nu is na het verslaan van Mother Brain. Alle elementen die van Metroid: Other M een waardig Metroid-deel kunnen maken, zijn dus aanwezig, een andere ontwikkelaar of niet.