Het jaar 2006 kent naast een hoop totaal nieuwe games, ook een aantal semi-vervolgen op reeds bestaande games. De expansion packs zijn in alle hoeken en gaten te vinden, waarbij we voor The Sims 2 toch wel een op pakketje of twee rekenen. In de Top 5 Meestbelovende Expansion Packs vind je deze games echter niet terug. Welke games wij wel hoog op de ladder zetten, lees je hieronder. 5. Act of War: High Treason (PC) Ontwikkelaar: Eugen Systems Uitgever: Atari Release: Maart 2006

De uitbreiding van een van de mooiste en leukste RTS games van de afgelopen jaren. High Treason voegt via vliegdekschepen, hovercrafts, onderzeeers en helicopters marine oorlogsvoering toe. Hiervoor heeft Eugen Systems zelfs nieuwe real-time physics technologie ontwikkeld om de golven van de schepen zo realistisch mogelijk weer te geven. In plaats van een extra natie heeft de ontwikkelaar gekozen voor huurlingen, die door de strijdende partijen ingehuurd kunnen worden.

Waarom wel: Act of War was al een explosieve RTS game, maar door de marine en huurling eenheden krijgt het spel ook nog extra diepgang. Daarnaast heeft men voor de bestaande facties twee a drie nieuwe eenheden toegevoegd, waardoor liefhebbers van veel explosies en (semi) realistische wapens wederom aan hun trekken komen. Waarom niet: Naast alle grafische pracht is Act of War in feite een doorsnee RTS, waar de uitbreiding niet veel verandering inbrengt. Het is ook de vraag hoe goed de huurling en marine eenheden gebalanceerd zijn. Daarnaast is de hoeveelheid nieuwe eenheden voor de bestaande facties wel erg magertjes. 4. Empire Earth 2: The Art of Supremacy (PC) Ontwikkelaar: Mad Doc Software Uitgever: Vivendi Release: Februari 2006

Een uitbreiding van een zeer degelijke RTS game, waarin de grote veldslagen van het verleden centraal staan. Art of Supremacy bevat drie nieuwe campagnes, die zich onder andere afspelen in Rusland en Afrika, nieuwe single en multiplayer features, een editor om je eigen beschaving mee te maken, een verbeterde multiplayer interface en tien nieuwe eenheden, oftewel, alles wat je van een uitbreiding mag verwachten.

Waarom wel: De twee nieuwe modes zijn redelijk origineel, waarbij de "Tug-of-war" mode er vooral uitspringt. Hierin worden meerdere gevechten over drie tot zeven maps uitgevochten, waarbij het verslaan van de tegenstander op zijn "thuismap" tot overwinning leidt. Verder is er een aantal kleinere aanpassingen en features die het voor diehard Empire Earth spelers zeker interessant maken. Waarom niet: De uitbreiding van de eerste Empire Earth was erg teleurstellend, en het is altijd maar de vraag hoe "vernieuwend" de nieuwe features zijn, en het niet snel al "meer van hetzelfde" is. Empire Earth 1 en 2 moeten het niet van de goede verhaallijn hebben, waardoor de nieuwe campagnes over kunnen komen als gewoon extra levels die je ook in de

skirmish mode kunt spelen. Mad Doc heeft wel nieuwe eenheden toegevoegd, maar of tien verschillende soldaten en tanks de aankoop van een uitbreiding rechtvaardigen weten we nog niet zo zeker.

3. SWAT 4: Stechkov Syndicate (PC) Ontwikkelaar: Irrational Games Uitgever: Vivendi Release: April 2006

De opvolger van SWAT 4, de tactische shooter die in april dit jaar uitkwam. Het hoofddoel deze keer is het oprollen van een beruchte corrupte familie in Oost-Europa. Wat we kunnen verwachten: zeven nieuwe missies, zowel off- als online, nieuwe multiplayermodi en vooral veel nieuw wapentuig en attributen.

Waarom wel: SWAT 4 was een groot succes en het lijkt erop dat Stechkov Syndicate veel toegevoegde waarde levert, vooral multiplayer. Ook de online-mode van SWAT 4 is verslavend te noemen, dikke kans dat Stechkov Syndicate daar overheen gaat. Waarom niet: Het aantal nieuwe toevoegingen voor singleplayer lijkt nogal beperkt op het eerste gezicht, in tegenstelling tot de multiplayer. 2. Half-Life 2: Aftermath (PC) Ontwikkelaar: Valve Uitgever: Electronic Arts Release: Maart 2006 Half-Life 2 wist net als zijn voorganger menig Game of the Year award in de wacht te slepen. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen voor deze titel, die volgens Valve's Doug Lombardi rond maart 2006 het licht moet zien. Een officiële releasedatum is nog niet opgegeven. Wel is bekend dat Gordon en Alyx vluchten uit City 17, na de ineenstorting van de Citadel. Voor zowel Alyx als troetelrobot D.O.G. zal een grotere rol weggelegd zijn. Waarom wel: We hebben het over Half-Life 2, dé beste game van 2004! Waarom niet: Onzeker is nog of winkeldistributie voldoende aandacht zal krijgen. Aanvankelijk was het plan Aftermath enkel via Steam beschikbaar te stellen, wat nogal wat gamers zonder creditcard teleur zal stellen. 1. World of Warcraft: The Burning Crusade (PC) Ontwikkelaar: Blizzard Uitgever: Vivendi Release: TBA

De langverwachte uitbreiding op World of Warcraft, de meestgespeelde MMORPG van dit moment. Tevens berucht vanwege het opzuigen van elk sociaal leven, naar het schijnt. Blizzard heeft afgelopen oktober al aangegeven de Blood Elves aan de Horde toe te voegen, maar welk nieuw ras de Alliance krijgt toebedeeld blijft nog even spannend. Tevens kunnen spelers ook een geheel nieuw continent ontdekken onder de naam Outland. Deze kapot gescheurde wereld is de eigenlijke thuiswereld van de Orcs en is alleen bereikbaar via de Dark Portal. Via de caverns of time, op het continent Kalimdor is het mogelijk oude veldslagen uit de geschiedenis van Azeroth te herleven. In Outland wordt het zelfs mogelijk om een vliegende mount te kopen voor mensen die de nieuwe levelcap van 70 hebben bereikt. Natuurlijk kunnen we uitkijken naar honderden nieuwe items, nieuwe Instances, de nodige monsters en natuurlijk honderden quests. Alsof dit alles nog niet genoeg was komt er een nieuwe profession beschikbaar: jewelcrafting. Natuurlijk is dit niet de complete lijst van wat spelers van de MMORPG te wachten staat, maar de komende tijd zal Blizzard nog het nodige aankondigen. Het worden gouden tijden voor de reeds verslaafden ergens in 2006.

Waarom wel: Blizzard is een van de meest legendarische ontwikkelaars aller tijden en heeft dat al meerdere malen bewezen. Blizzard kennende zullen ze alles op alles zetten om The Burning Crusade een waardige uitbreiding te maken. Kijk alleen maar eens naar het aantal nieuwe toevoegingen en functies, verplicht voer voor de WoW-fans, lijkt ons zo. The Burning Crusade spat van de potentie om World of Warcraft dé grootste MMORPG ooit te maken. Waarom niet: World of Warcraft staat erom bekend (dan wel berucht), om de enorme hoeveelheid tijd die het vergt. Plus natuurlijk de enorme verslavingsfactor, een dodelijke combinatie, naar alles wat we gelezen hebben over het verre Azië…