#5: Gone Home

Kasten vol videobanden met handgeschreven labels. Het servies dat iemand is vergeten op te ruimen. Gemiddelde toetsresultaten op de koelkast. Paps vieze blaadjes in een prullenbak. Een paar details die het huis waarin Gone Home zich afspeelt tot leven brengt. Via de vele details weet het een erg boeiend verhaal te vertellen waardoor je juist alle hoekjes gaat uitpluizen voor meer. Wie wonen hier? Wat zijn dit voor mensen? En bovenal, waar is iedereen?

Meer vertellen over Gone Home zou de verrassing verpesten, en zelfs een aantal maanden na de release durven we dat eigenlijk nog niet. Als we er ook maar iets over te klagen hebben is dat het met drie uur speeltijd een beetje aan de korte kant is. Dat neemt niet weg dat Gone Home een bijzondere ervaring is, dat een verhaal vertelt die ons nog wel een tijdje bijblijft.

#4: Reus

Elke keer zijn we toch weer donderstrots als we kwaliteit uit Nederland zien rollen. Zo ook Reus, een godgame die het genre frisse wind inblaast. Het doet iets nieuws dankzij een systeem dat experimenteren promoot. Dat maakt Reus een game van ontdekkingen. Telkens als je een nieuwe grondstof op een ander type land toepast, gebeurt er mogelijk iets dat je nog niet hebt gezien. Oké, het is een vastgesteld systeem, maar een erg diepgaand systeem. Het leren kennen van Reus was voor ons daarom een erg bijzondere ervaring. Tevens was het een welverdiende winnaar bij de Dutch Game Awards dit jaar.

#3: The Swapper

The Swapper is van alle games in deze lijst nog wel het minst vernieuwend. Het is een tweedimensionale puzzelgame, gespeeld vanuit een zijwaarts perspectief, en dat hebben we inmiddels vaak genoeg gezien. The Swapper is echter wel een erg goede tweedimensionale puzzelgame. Niet alleen zijn de puzzels inventief en kunnen het echte breinbrekers zijn, het durft ook vragen te stellen. Belangrijke vragen, zoals over de technologie waar wij ons als mensen blindelings mee omsingelen en alles aan toevertrouwen. Het afgelopen jaar zijn er weinig spellen verschenen die ons zodanig aan het denken hebben gezet als The Swapper, en dat het belangrijke kwesties succesvol mengt met steengoede puzzels is niet minder dan bewonderenswaardig.

#2: Shelter

Middels natuurlijke progressie een spelwereld en alle mechanieken leren is iets dat we niet vaak meer tegenkomen tegenwoordig, met uitgebreide tutorials die alles haarfijn uitspellen. Shelter slaagt hier wel volledig in, en leert je tegelijkertijd ouderlijke instincten ontdekken waarvan je voorheen niet eens wist dat je ze had.

In Shelter speel je een das die haar welpjes moet beschermen van de gruweldaden van moeder natuur. Tijdens het spelen leert het je op een natuurlijke manier hoe je dit moet doen. Hierdoor weet je een emotionele verbinding te maken met de welpjes. Het feit dat Shelter erin slaagt ons wat te laten voelen voor deze beestjes middels gameplay-elementen, maakt het dat de game deze tweede plaats dubbel en dwars verdient. Een uniek uiterlijk en passende soundtrack dragen er zeker aan bij. Oh, en met de kop ‘Das Journey’ op Gamer.nl komt het ook zeker in aanmerking voor ondertitel van het jaar.

#1: The Stanley Parable

Wat we bij Gamer.nl helemaal hoog in vaandel hebben is verhaalvertelling. Als er dan een game langskomt die alle conventies hiervan compleet op zijn kop zet kunnen we niet anders dan het applaudisseren.

The Stanley Parable doet precies dat: het plaatst je in een omgeving waarin jij de regels van het verhaal kunt negeren of volgen, met alle gevolgen van dien. Zodanig is het een liefdesbrief aan, en commentaar op games en hun narratieve ambities in het algemeen. Dat het ook nog eens hilarisch is, mede dankzij de geweldige stemacteur die de verteller speelt, is een kers op de slagroom. Er is geen game die een dergelijk stomgeslagen indruk op ons heeft achtergelaten, en dit is ook zeker niet de laatste keer dat we The Stanley Parable op Gamer.nl noemen.

Eervolle vermeldingen

Dit zijn niet de enige interessante indiegames die we het afgelopen jaar hebben gespeeld. Kijk bijvoorbeeld naar Rogue Legacy, een extreem verslavende roguelike, die met een aantal vernuftige toevoegingen het genre een frisse draai geeft. De game introduceert namelijk een aantal RPG-elementen.

Tijdens potjes verzamel je goud. Wanneer je doodgaat kun je dit goud uitgeven aan upgrades. Als je vervolgens verder wilt spelen moet je wel al je zuur verdiende centjes afstaan. Het is dus een constante strijd om genoeg te verdienen voor de volgende upgrade, want net niet genoeg, en het goud is niets waard. Op deze manier krijg je steeds vaker het idee daadwerkelijk voortgang te boeken. Zo verfrist Rogue Legacy het roguelike-genre, zonder in te leveren op de brute aard ervan.

Ook Antichamber van Bruce Alexander heeft een sterke indruk achtergelaten. Deze puzzelgame, gespeeld vanuit de eerste persoon, zet alle verwachtingen die je misschien hebt van een dergelijk spel op zijn kop, en vraagt je om echt 'out of the box' te denken. Een mindfuck waar je hersenen mogelijk nog niet klaar voor zijn, maar zeker een game die je tijd dubbel en dwars verdient.

En de beste handheld van 2013 is...

Ook smartphones en tablets zijn dit jaar onveilig gemaakt door tig interessante games die eigenlijk niet over het hoofd gezien mogen worden. Zo ook Ridiculous Fishing van Vlambeer. Daarin gooi je jouw hengel uit, en kantel je het apparaat om zo veel mogelijk vissen te ontwijken. Zodra je er één schept, schiet de lijn weer omhoog en moet je vangen wat je vangen kunt. Eenmaal boven water worden alle vissen de lucht in gemieterd en mag je je uiterste best doen om ze stuk voor stuk af te schieten. Want, wat zou je er anders mee moeten doen?

Een andere topper is Badland. Een platformer die je met één aanraking op het scherm kunt besturen. Het werkt hierdoor heerlijk intuïtief. Een toffe spelervaring die aangevuld wordt door de prachtig gekleurde achtergronden en zwarte voorgrond. Device 6 is nog zo'n verrassende titel, die via tekst en plaatjes een boeiend verhaal vertelt en breinbrekende puzzels voorlegt.

Het enige dat we nu kunnen concluderen is dat we hopen dat deze trend voortgezet wordt in 2014. Innovatieve, verrassende games die boven alles anders durven te zijn dan de conventionele speltypen. Dat zijn dan ook de games waarop we terugkijken na een jaar als dit. Natuurlijk vergeten we GTA 5, BioShock: Infinite en Battlefield 4 niet zomaar. Het zijn geweldige games! Maar als we zoeken naar innovatie en vernieuwing, weten we inmiddels dat we bij de indie-ontwikkelaars moeten aankloppen. We raden iedereen dan ook van harte aan om deze spellen eens te proberen.