Gelukkig blijkt de wereld altijd door te draaien en is januari een maand geweest van tegenvallers, meevallers, verrassingen, aankondigingen en video’s. Laten we beginnen met de nieuwkomers in de lijst.
We beginnen met een topnotering voor Joe Danger Touch voor iOS. Deze nieuwe iteratie van daredevil Danger blijkt perfect te werken op een aanraakscherm en biedt simpel vermaak, gecombineerd met flink wat uitdagende stukken. Een game die meer is dan een eenvoudige overzetting. We zetten de titel net buiten de Top 10 neer op plek 14. Joe Danger Touch is niet de enige mobiele game die zijn weg vindt naar de Top 100. Op 21 vind je nu het intrigerende Hundreds en op 80 staat het Nederlandse Momonga Pinball Adventures.
Wat is er nog meer nieuw? Killzone: Mercenary liet zich nog net voor het einde van januari goed zien en wordt misschien wel het beste deel uit heel de serie. Vol vertrouwen zetten we de Vita-titel neer op de 11e plek. Van Cities in Motion 2 verscheen de eerste trailer waarin ook daadwerkelijk gameplaybeelden zijn te zien. Die game parkeren we voorlopig even voorzichtig op de 37e plek. Vier plekken lager vinden we een andere nieuwe game die zijn trailer en screens kreeg: Killer is Dead van Suda51. We zetten deze game ‘slechts’ op 41 omdat de voorbije games van de beste man (Lollipop Chainsaw, Black Knight Sword, Shadows of the Damnded) toch een beetje bleven hangen in de categorie ‘aardig’.
Aan het nieuw aangekondigde Disney Infinity willen we nog kort wat losse aandacht besteden. Deze game is ontwikkeling bij Avalanche Software, dat eerder onder meer het puike Toy Story 3 ontwikkelde. Dat boezemt vertrouwen in en we zijn ervan overtuigd dat Disney alvast een geldpakhuis kan laten bouwen om alle centen te tellen, want wie wil er nu niet figuurtjes verzamelen waar je ook nog mee kan gamen? De Skylanders-serie van Activision bracht al 500 miljoen dollar op, Disney gaat daar nog wel overheen. We zetten de game dan ook niet slechts op de 46e positie om zijn commerciële potentie (dan had ie net achter GTA V gestaan), maar puur op hoe het spel eruit ziet: niet heel erg geïnspireerd en soms wat verwarrend. Sommige poppetjes zijn in de ene modus wel te gebruiken en in een ander weer niet – dat past toch niet echt bij het idee van poppetjes verzamelen en ermee te spelen alsof het een speelgoedkist is.
Dan nog even kort 10000000, dat een 7,5 kreeg en nu op 77 staat. Meer willen we niet kwijt over die game met al die nullen, nachtmerries hebben we ervan.
Anders nog iets
Dan vind je in de lijst nog een aantal verschuivingen die apart het benoemen waard zijn. DMC Devil May Cry bleek leuker dan gedacht en maakt een sprongetje naar de 23e plek, terwijl Ni No Kuni: Wrath of the White Witch uit de Top 10 duikelt naar de dertigste stek. Het spel liet ons inderdaad weer even kind voelen, maar er ging iets fundamenteel fout binnen het vechtsysteem. Sniper: Ghost Warrior 2 bungelde onderin het klassement, maar we zijn er positief over gestemd en laten de game voorzichtig stijgen. Onderweg naar het afvoerputje zijn ondertussen The War Z en Army of Two: Devil’s Cartel. De eerste omdat er weinig vooruitgang lijkt te worden geboekt en de negatieve berichtgevingen aanhouden, de tweede omdat van dit soort trailers bij ons de haren overeind gaan staan.
Tot slot hebben we Anarchy Reigns en The Walking Dead: Survival Instinct nog uit de lijst gebonjourd, die games raden we je hartelijk af.
Voor zover de Top 100 van februari. Volgende maand wordt interessant. We weten dat er al wat perstrips op stapel staan, er zijn wat meer releases en wie weet wat 20 februari ons allemaal gaat brengen. Volgende maand zien we je graag weer terug!
Reacties op: Top 100 van februari 2013
brandonW
GerarDOS
Pillows
Waarom staat DayZ op 22? Die hoort niet in deze lijst, bla bla, schandalig, bla bla, slecht spel, bla bla, oplichters, etc.
brandonW
reaguurder
JaapGoose
Nu nog wachten tot de kinders op bed liggen voordat we 'm kunnen gaan spelen hier… ;)
DaVinkie
RMV
blazingfirehawk
blazingfirehawk
GTA eindigt op 1, daar hoeft de game niet eens voor uit te komen ben ik bang. Ik had de plek zelf eerlijk gezegd gegeven aan Bioshock. GTA laat dan wel weer zien dat zij heer en meester zijn op het free roam gebied, met een onwaarschijnlijk grote wereld en gave graphics, zal ook wel een goed verhaal hebben, maar het is voor mij niet nieuw. Het is het 5e spel uit de reeks, mits je San Andreas enzo niet meeteld, anders kom je toch wel snel uit op 10 volwaardige spellen. Het enige wat Rockstar naar mijn mening hoeft te doen, is de basis van GTA I telkens te verbeteren. Groter verhaal, grotere wereld, betere graphics en klaar is Rockstar. Het is sowieso niet een spel voor mij, laat dat duidelijk zijn, maar ik vind zelf niet dat het spel nou de titel beste game van het jaar verdient zonder daadwerkelijk iets creatiefs te doen. Ze kunnen mij hierin nog altijd verrassen, natuurlijk, maar momenteel ben ik er niet bijster enthousiast over.
Bioshock echter heeft laten zien dat het shooter genre een zeer interessante stijl kan krijgen. Ik noem het nu ook maar even een RPG, zo voelt het soms wel aan. Het was vernieuwend, bijzonder en zo bijster goed gezet. BioShock 1 was top.
Bioshock 2 daarentegen…Het heeft me een klein beetje teleurgesteld. Het heeft me nog steeds genoeg plezier gegeven, maar het kwam pas erg laat. Daarnaast was de geweldige wereld van Rapture uiteindelijk wel weer genoeg geweest. De horror elementen van deel 1 vond ik ook niet zo goed in deel 2.
Maar nu, BioShock Infinite. Fuck Rapture, hello Columbia. BioShock is in the air. De wereld ziet er weer geweldig uit. De vijanden, ben nog nooit zo enthousiast geweest om er weer 1 te mogen zien in een trailer. Het verhaal is nu in de zon in plaats van de donkere oceaan. De horror gaat van donker naar licht (hoop toch wel dat deze lichte horror wel meekomt). De wapens gaan van gaaf naar fucking badass. En wat is er gebeurd? De game is persoonlijker geworden, je hebt namelijk een meiske die je verhaal beïnvloed.
Dus waarom BioShock boven GTA? Bioshock, een idyllische wereld, de meest vage maar awesome vijanden, badass wapens en een vrouw die je er telkens aan zal gaan herinneren waarom je vecht. En wat heeft GTA daar tegen in te brengen? Ja, een enorme wereld, super graphics en waarschijnlijk 3 super verhalen, maar het is niet het creatieve spel waar ik naar zoek. Enkel hierdoor vind ik dat BioShock Infinite de eerste plaats mag innemen en dat GTA toch een plaatsje moet zakken.
Voor nu natuurlijk, we zijn pas in februari, kan nog van alles gebeuren :p
Teknootje
Maar ik deel je mening 100%, Bioshock Infinite ziet er op dit moment wel uit als een game of the year. Is toch een game waarin jezelf echt helemaal in kwijt raakt. In tegenstelling tot een GTA die wel leuk zijn, maar gewoon maar een beetje rotzooi gaat trappen.
Ik persoonlijk kijk anders ook nog steeds uit naar de Xcom shooter, mits ze die nog in ze oude vorm uit gaan brengen. laatste geruchten waren dat het een standaard shooterje zou gaan worden ipv het hele onderzoeken en alles erbij.
Bevers
blazingfirehawk
-Creativiteit
-Uitstraling (Graphics valt hier onder)
-Speelwaarde
Call of Duty mist dan wel de creativiteit, de game heeft wel uitstraling. De graphics zijn dan wel verouderd, maar dat heeft naar mijn mening meer te maken met het feit dat de game al zo bekend bij ons is vanaf CoD 4 met deze graphics, waardoor het nu niet meer zo bijzonder is. Zijn de graphics slecht, dat zou ik niet willen zeggen.
Maar ja, CoD wint het op 1 punt. Speelwaarde. Weinig spellen weten gamers zo lang aan zich te binden als CoD dat doet. Daardoor vind ik het altijd wel een hoge notering waardig. Nu nog zien of dat dit keer ook geldt.
En dit geldt natuurlijk ook voor zoveel andere games. Waar nieuwe IP's, waarvan ik me afvraag of er echt veel komen voor de huidige generatie consoles, moeten meteen ons kunnen overhalen met creativiteit, uitstraling en speelwaarde. Vervolgen in series, zeker de succesvolle, moeten hun basis verbeteren, luisteren naar de fans en verfijnen. Voor sommige games gaat dit vaak erg goed (FarCry, Assassins Creed, Halo), andere games stellen soms weer teleur (Duke Nukem, Kane & Lynch). Uiteindelijk is er pas een oordeel gemaakt na het spelen van de game zelf. Vandaar dat ik persoonlijk vind dat de top 100 eerder een lijst moet zijn van alle reeds uitgebrachte games ipv de games to be released top 100. Vind ik het daarom slecht dat deze lijst er is? Nee, want een top 100 zoals ik hem zou willen zien kost helemaal veel tijd, dus daar moet ik niet om klagen :p