Top 100 van 2015: nummers 100 t/m 71 | Gamer.nl

Top 100 van 2015: nummers 100 t/m 71 | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

100. Shelter 2

Ontwikkelaar: Might and Delight | Releasedatum: februari 2015

Platform(s): pc

Als redacteur Arthur enthousiast is over een game met da en, dan moet Shelter haast wel iets speciaals zijn. Het betreft hier echter het vervolg op die Steam Greenlight-titel van vorig jaar en daarin stap je in de sporen van een moederlynx. Afgaand op de eerste Shelter gaan we verra end veel van dit beestje en haar kroost houden. Daarnaast belooft Might and Delight ons meer interactiviteit en nog meer open wereld. Het principe blijft gewoon hetzelfde: overleven in de bo en terwijl je ook een beetje tot rust komt.

Shelter 2 Shelter 2

99. Dreadnought

Ontwikkelaar: Yager Development | Releasedatum: zomer 2015

Platform(s): pc

We kunnen ongeveer raden wat je denkt na het zien van deze gameplaybeelden: dit is free-to-play? Jazeker, en volgens de ontwikkelaar vooral niet pay-to-win. Dreadnought is wél kleinschalige (online) oorlogsvoering met grootschalige zwevende slagschepen. Inclusief een singleplayermodus, maar eigenlijk heeft bij ons de multiplayermodus vanwege de diversiteit tu en de vijf kiesbare schepen een streepje voor. Overigens is Dreadnought een ‘aerial armada action game’. Dat nemen we dan maar van ontwikkelaar Yager Development (Spec Ops: The Line) aan.

Dreadnought

98. Everquest Next

Ontwikkelaar: Sony Online Entertainment | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, PS4

Is er mmo-leven na World of Warcraft? Guild Wars doet het niet verkeerd, maar als we Sony mogen geloven, is er ook ruimte voor de wederopstanding van een hardcore-mmo. In Everquest Next zijn er meer dan veertig kla en beschikbaar en zijn veranderingen binnen de spelwereld niet terug te draaien. Ambitieus, maar zijn dat soort keuzes wel van deze tijd? En in hoeverre hoort een game als Everquest op de PlayStation 4 thuis?

Everquest Next Everquest Next

97. Routine

Ontwikkelaar: LunarSoftware | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc

Een first-person horrorgame die zich afspeelt in een verlaten maanbasis. Lijkt op een variatie op Alien (of Dead Space), maar geeft hier een eigen twist aan. Het is namelijk de bedoeling dat je de basis bestuurt en configureert, wat van invloed is op het speltempo en de manier waarop je je tot je omgeving verhoudt. Wanneer je opgejaagd wordt door een vorm van kunstmatige intelligentie, kun je bijna niet anders dan vluchten - als je die ene deur tenminste niet zojuist hebt afgesloten.

Routine

96. Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea

Ontwikkelaar: Gust | Releasedatum: 13 maart 2015

Platform(s): PS3

Atelier Escha Logy behoort tot de favorieten van één van onze redactieleden. Ook Alchemist of the Dusk is een turn-based jrpg met een stijl die eerder aan Eternal Sonata dan aan Final Fantasy doet denken. Gameplaytechnisch lijkt er weinig veranderd, wat zowel de kracht als de zwakte van dit deel zou kunnen worden. Ook is dit bij uitstek een game die een release op de PlayStation 4 verdient, of op z’n minst een cro -platform PSN-versie.

 

95. Magicka 2

Ontwikkelaar: Paradox Interactive| Releasedatum: 2015

Platform(s): pc

Magicka 2 steekt de draak met alles wat je fantasy kunt noemen, maar belooft in navolging van het eerste deel ook een waardige variant op Diablo en Sacred te bieden. Dat is ook gelijk een risico, aangezien die games een enorm hoog niveau hebben. Met letterlijk duizenden spells tot je beschikking lijkt er in ieder geval genoeg ruimte voor tactische keuzes. Ontwikkelaar Paradox Interactive stelt bovendien dat alle levels en gamemodi in coöp te spelen zijn, waarbij friendly fire altijd aan staat. Ga je met z’n vieren de strijd aan - en heeft iedereen tal spells tot zijn of haar beschikking - dan lijkt een heksenketel onvermijdbaar!

Magicka 2 Magicka 2

94.

Ontwikkelaar: Nihon Falcon | Releasedatum: Begin 2015

Platform(s): pc, PSN

Trails in the Sky brengt de 32-bit hoogtijdagen van rpgs naar de huidige tijd, en doet dat met verve. Ieder personage heeft z’n eigen achtergrond, motivaties en sociale relaties - dus ook die knaap van wie je wapentuig koopt. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat hij gedurende je avontuur met iemand trouwt en het winkeltje laat verwaarlozen, of juist een deel van de stad gaat terroriseren omdat zijn huwelijk hem agre ief maakt. Spijtig is wel dat ‘ie met de PSP in gedachten is ontwikkeld - en daardoor niet is geoptimaliseerd voor de Vita.

 

93. Mario vs Donkey Kong Wii U

Ontwikkelaar: Nintendo | Releasedatum: 2015

Platform(s): Wii U

Ondanks dat ze inmiddels dikke vrienden zijn, begon Mario zijn loopbaan als Jumpman, oftewel die koddige loodgieter die het opnam tegen Donkey Kong. In Mario vs Donkey Kong is het zaak om kleine Mario-replica’s dusdanige routes te laten bewandelen dat je er puzzels mee oplost. Met behulp van de Wii U Pad kun je bovendien zelf levels in elkaar zetten. Het is een concept dat zich meerdere malen bewezen heeft, vooral op de GameBoy Advance. Dit is ook gelijk een potentieel kritiekpunt: we hebben het al een aantal keer voorbij zien komen - en de Wii U kan wel wat originele titels gebruiken.

Mario vs Donkey Kong Wii U

92. Total War: Attila

Ontwikkelaar: Creative A embly | Releasedatum: 17 februari 2015

Platform(s): pc

Total War: Atilla draait om het langzaam aan glorie verliezende Romeinse rijk. Sterker nog, Atilla de Hun doet er rond 400 voor Christus alles aan om het imperium in zijn handen te krijgen. Het is een van de meest ambitieuze en veelbelovende strategiegames van het aankomende jaar. Z’n voorganger, Total War: Rome 2, scoorde een 9 op Gamer.nl en was spectaculair en diepgaand. We verwachten niets minder van Atilla. De vraag is alleen of we toe zijn aan alweer een nieuwe game in Creative A embly’s rts-reeks.

Total War: Attila Total War: Attila

91. SNOW

Ontwikkelaar: Poppermost Productions | Releasedatum: Begin 2015

Platform(s): pc, PS4

Eén van de weinige sportgames in deze Top 100, en dat zegt wel iets over 2015. We verwachten vooral een nieuwe Fifa, NBA 2K en F1, maar niets wereldschokkends. SNOW kan wel eens voor een fijne uitzondering gaan zorgen. Het is een open wereld-game waarin je kunt skiën tot je erbij neervalt. Een belangrijk gegeven is dat je je skiheld(in) kunt aankleden op allerlei verschillende manieren. Je kunt ze een bruut skipak aantrekken, maar ook een gekke hoed en suffe bril opzetten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je ook kunt snowboarden, maar de alpha, die via Steam te downloaden is, beperkt zich vooralsnog tot het skiën. En dat is, als we de Steam-community moeten geloven, leuk, uitdagend en zelfs authentiek.

Snow Snow

90. World of Diving

Ontwikkelaar: Vertigo Games | Releasedatum: Begin 2015

Platform(s): pc, Mac

De Nintendo Wii had met Endle Ocean één van de meest rustgevende - en tegelijkertijd fantastische - games. Ook in World of Diving is er een volledige oceaan om te ontdekken en foto’s van de meest spectaculaire natuurfenomenen te maken. De game lijkt vooralsnog vooral tot z’n recht te komen wanneer je ‘m met de Oculus Rift speelt, waarbij zelfs die kleine school Bengaalse vuurtjes een indrukwekkende verschijning is. World of Diving staat of valt bij de oceaan: het speltempo ligt relatief laag, dus is ‘t intere ant genoeg om er uren doorheen te zwemmen?

World of Diving

89. Cla room Aquatic

Ontwikkelaar: Sunken Places | Releasedatum: Begin 2015

Platform(s): pc, Mac, Linux

Cla room Aquatic is klaarblijkelijk de eerste ‘cheat ‘em up’, oftewel een game waarin je een examen maakt en moet spieken om een goed cijfer te halen. Als dolfijn, natuurlijk. Ook deze game is speelbaar met de Oculus Rift, maar zelfs zonder virtual reality lijkt het een originele en lichtelijk hysterische ervaring op te leveren. Kun je je al een klaslokaal voorstellen waarin dolfijnen met propjes naar elkaar gooien, of de antwoorden doorvertellen aan hun buren?

88. Shadow Realms

Ontwikkelaar: Bioware | Releasedatum: Eind 2015

Platform(s): pc

Shadow Realms is een online actie-rpg die zich afspeelt in een moderne fantasiewereld. Een nieuw project van Bioware staat altijd op onze radar - en met Dragon Age: Inquisition toonde de ontwikkelaar wederom aan een van de meest getalenteerde rpg-studio’s te zijn. Waarom dan ‘slechts’ een 88e plaats? Mi chien omdat we juist van Bioware een andere setting verwachten; een Star Wars-universum of juist een traditionele fantasywereld. De Heroes-achtige opzet, in combinatie met de nadruk op online gameplay, spreekt in dat opzicht minder tot de verbeelding.

Shadow Realms Shadow Realms

87. EVE: Valkyrie

Ontwikkelaar: CCP | Releasedatum: Medio 2015

Platform(s): pc, PS4

Voor spectaculaire gevechten in de ruimte is EVE wellicht je beste toevluchtsoord. En laten we eerlijk zijn: voor de gaafste ervaring zet je een Oculus Rift - of Sony’s vr-equivalent - op. Als je dan in je cockpit zit en je luchtbasis verlaat, dan zie je daadwerkelijk hoe fenomenaal en subliem de ruimte is. Veel tijd om te genieten is er overigens niet. Dit is een actiegedreven multiplayershooter. Een kritische noot is dat deze game, net als vele andere titels uit de Top 100, oorspronkelijk in 2014 zou zijn verschenen. En komt van uitstel niet soms ook afstel?

EVE: Valkyrie

86. Might & Magic Heroes 7

Ontwikkelaar: Limbic Entertainment | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc

"Might & Magic Heroes 7 wordt gemaakt voor fans van de serie door fans van de serie, hoe cliché dat ook klinkt”, aldus Gamer.nl-redacteur Wilbert, die daarmee duidelijk maakt dat ook deeltje zeven trouw blijft aan de decennia oude formule. Dat betekent een uitgebreide en uitdagende strategiegame. We hopen wel dat de balans tiptop in orde is en dat de release voor een bugvrije ervaring zorgt. En als we dan toch een verlanglijstje aan het invullen zijn: het liefst zien we ook nog een mogelijkheid om willekeurig gegenereerde levels te spelen.

85. Conversion

Ontwikkelaar: Team Conversion | Releasedatum: Eind 2015

Platform(s): pc, Mac, Linux

Conversion wordt niet gemaakt door Valve, maar is desondans een prequel op Portal 2. De game maakt duidelijk wat er met Aperture Science gebeurt tu en het eerste en tweede deel, en doet dat op een dusdanige wijze dat jouw keuzes min of meer het verloop van het verhaal bepalen. Ook qua gameplay zijn de gelijkeni en tu en Conversion en Portal niet te mi en. Dat is uiteraard een goed teken, maar zou het niet vele malen toffer zijn wanneer Portal 3 daadwerkelijk iets nieuws probeert?

Conversion Conversion

84. Battleborn

Ontwikkelaar: Gearbox Software | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, PS4, Xbox One

Battleborn is Gearbox jongste - en doet qua vormgeving en gameplay enigszins denken aan Borderlands. Het is een coöp-shooter met rpg-invloeden en de juiste hoeveelheid humor. Volgens Gamer.nl-redacteur Arthur kan dat goed uitpakken: “Battleborn gooit elementen uit allerlei genres in de blender. Het mixt moba met shooter, maar is gebouwd op een breed fundament van rpg-elementen. Dat is inderdaad een ambitieuze aanpak, die met de juiste balans zomaar eens zou kunnen slagen.”

Battleborn Battleborn

83. Amplitude

Ontwikkelaar: Harmonix | Releasedatum: maart 2015

Platform(s): PS3, PS4

Amplitude is het spirituele vervolg op de gelijknamige muziekgame uit 2003 voor de PlayStation 2. Je ‘bestuurt’ een ruimteschip door op het ritme van de muziek de juiste knoppen in te drukken. De gameplay lijkt nauwelijks aangepast, wat gezien de populariteit van het origineel een goed teken is. Wel horen we hier en daar geluiden dat een nieuwe Rock Band eerder gewenst is - het is juist het gebruik van plastic of echte instrumenten dat van het genre meer maakt dan enkel het op de proef stellen van je ritmische vaardigheden.

82. N++

Ontwikkelaar: Metanet Software | Releasedatum: 2015

Platform(s): PS4

N en N+ zijn cultgames waarin je al puzzelend als een ninja door de levels rent, springt en vliegt. N++ biedt nieuwe levels, multiplayermodi en een volledige editor, waarmee zelfgemaakte gebieden online gedeeld kunnen worden. Gezien de kwaliteit van de eerdere games lijkt er weinig mis te kunnen gaan, maar hoe kan het dat N++ nog steeds niet verkrijgbaar is? De game zou bij de release van de PlayStation 4 al op de PlayStation Store te vinden zijn, maar we zijn al bijna anderhalf jaar verder. Hopelijk is dit uitstel geen teken aan de wand.

N++

81. Tales of Zestiria

Ontwikkelaar: Namco Bandai | Releasedatum: lente 2015

Platform(s): PS3

Het lijkt er op dat de PlayStation 3 nog een relatief lang rpg-leven beschoren is, en daarmee dezelfde status krijgt als de PS2 een jaar of zes, zeven geleden. Natuurlijk, de nieuwe Final Fantasy’s verschijnen voor de PS4 en Xbox One, maar het is veelzeggend dat een grote serie als Tales de PS3 omarmt. Tales of Zestiria verschijnt ter ere van het twintigjarig bestaan van de serie en ziet er veelbelovend uit. Het laatste deel, Tales of Xillia 2, werd gematigd positief ontvangen, met als grootste kritiekpunt het gebrek aan ambitie en originaliteit. Met twee jaar aan ontwikkeltijd lijkt Zestiria op dat vlak hogere ogen te gooien.

 

80. Wreckfest

Ontwikkelaar: Bugbear Entertainment | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc

Wreckfest ging lange tijd als Next Car Game door het leven. De nieuwe titel is pa ender, want het is een racegame waarin je de auto’s van je tegenstanders kapot moet rammen. Vergelijkbaar met de oude Destruction Derby’s, dus - en nóg actievoller dan Bugbears eigen Flatout-serie. Verwacht dus dat onderdelen over het circuit vliegen, de snelste rondetijd er nauwelijks toe doet en het ook online een chaotische bende wordt. De vroege versie die op Steam Early Acce staat, wordt zeer goed ontvangen, dus het is enigszins merkwaardig dat er nog steeds geen definitieve releasedatum is vrijgegeven.

Wreckfest

79. Life is Strange

Ontwikkelaar: Dontnod Entertainment | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One

Life is Strange is een episodische avonturengame die draait om Max, een fotografiestudente die in staat is terug in de tijd te gaan. Ze wil deze bovennatuurlijke kracht inzetten om haar jeugdvriendin Chloe te redden. De game is gemaakt door de ontwikkelaar die ook verantwoordelijk is voor Remember Me, wat qua vormgeving en tijdmanipulatie zeer indrukwekkend is, maar qua gameplay enigszins tegenvalt. Heeft Dontnod Entertainment met Life is Strange genoeg tijd om ook de pure spelmechanieken intere ant te maken?

Life is Strange

78. The Flock

Ontwikkelaar: Vogelsap | Releasedatum: Begin 2015

Platform(s): pc

Het Nederlandse The Flock draait om een asymmetrische multiplayer. Alle spelers beginnen in hetzelfde team, maar wie als eerste de Light Artifact bemachtigt, strijdt in z’n eentje tegen de rest. Intere ant is dat zij niet dood kunnen gaan zolang zij stilstaan, wat de dynamiek van de multiplayer een intere ante twist geeft. De keerzijde is dat volgend jaar ook Evolve verschijnt, een shooter die actievoller is en waarin eveneens een asymmetrische multiplayer centraal staat. Kan The Flock daar een vuist tegen maken?

The Flock

77. Starbound

Ontwikkelaar: Chucklefish | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, Mac, Linux

Starbound is het spirituele vervolg op het immens populaire Terraria, waarin je het hele universum kunt ontdekken. Daar is ook de originaliteit van de game gelegen, want geen enkele planeet is hetzelfde. Dat zorgt voor verra ende flora en fauna, maar ook voor praktische problemen: op een ijsplaneet is het zaak om warme kleding aan te trekken, anders bevries je. Heb je deze niet, dan is het verstandig hier elders naar op zoek te gaan. Voor redacteur Wilbert, die met een vroege versie aan de slag ging, is vooral de schaal indrukwekkend, maar mist vooralsnog een overkoepelend doel in de game.

Starbound Starbound

76. H1Z1

Ontwikkelaar: Sony Entertainment | Releasedatum: Begin 2015

Platform(s): pc, PS4

Sony neemt een risico door met H1Z1 een free-to-play-mmo op de markt te brengen. De afgelopen jaren is namelijk gebleken dat het dringen geblazen is in het inmiddels aardig verzadigde genre, vooral als het een gratis te spelen variant betreft. Een reden om H1Z1 toch in het vizier te houden: het betreft een first-person-zombie-mmo, en is daarmee eerder een ambitieuzere versie van Day-Z dan een potentiële concurrent van World of Warcraft. Wel maakt de game grafisch gezien nog geen al te beste indruk.

H1Z1

75. Tekken 7

Ontwikkelaar: Namco Bandai | Releasedatum: Medio 2015

Platform(s): PS4, Xbox One

Alleen Tekken 6 verscheen voor de vorige consolegeneratie - en wel in 2007. Mede daardoor verloor de reeks terrein op Street Fighter en Dead or Alive. Voor Tekken 7 zijn de verwachtingen hooggespannen: de Unreal Engine 4 wordt gebruikt en de krachtige Rage Art- en Power Crush-vechtmechanieken moeten potjes een stuk spannender en uitdagender maken. Een recent verschenen gameplaytrailer plaatst hier ook wat kanttekeningen bij. Vooral de graphics vallen enigszins tegen.

74. Mario Party 10

Ontwikkelaar: ND Cube/Nintendo | Releasedatum: 2015

Platform(s): Wii U

Mario Party 10 is een variatie op deeltje zeven, acht en negen, met twee grote verschillen. Allereerst worden Amiibo ondersteund. En nu blijkt dat deze figuren van zo’n (emotionele/psychologische) waarde zijn in Smash Bros en Mario Kart, kan dit de Party-reeks daadwerkelijk een nieuwe impuls geven. De aanwezigheid van de GamePad betekent bovendien dat één tegen drie-minigames wel eens de leukste potjes kunnen opleveren. Dat mag ook wel, want NintendoLand is er al en ook oude Mario Party’s leveren genoeg multiplayerplezier.

Mario Party 10 Mario Party 10

73. Until Dawn

Ontwikkelaar: Superma ive Games | Releasedatum: Zomer 2015

Platform(s): PS4

Until Dawn heeft iets weg van Heavy Rain, maar is, zoals Ron een aantal jaar geleden zegt, vooral een potpourri van tienerhorrorfilms. Deze zin zegt in feite alles: de combinatie tu en en verhalende en filmische aanpak, en rauwe, maar vooral corny griezelmomenten is veelbelovend, maar de game zou eigenlijk allang verkrijgbaar moeten zijn. Voor de PlayStation 3, om precies te zijn. Beter uitstel dan afstel (of vierhonderd bugs), zullen we maar zeggen.

 

72. Volume

Ontwikkelaar: Mike Bithell | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, Mac, PS4, Vita

Mike Bithell ontwikkelde Thomas Was Alone, een minimalistische platformer die onlangs nog voor de Wii U, Xbox One en PlayStation 4 verscheen. Volume heeft het nodige weg van de eerste Metal Gear Solid; het is een top-down stealth-game waarin het de bedoeling is om onopgemerkt langs vele bewakers te geraken. Het futuristische verhaal draait om Rob Locksley, die de rijken en slechteriken van een corrupt Engeland aanvalt. Een intere ant feitje is dat Andy Serkis één van de belangrijkste CEO’s speelt.

71. Rust

Ontwikkelaar: Facepunch Studios | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, Mac, Linux

We eindigen aflevering 1 van deze Top 100 met een indiegame - en dat is tekenend voor 2015. Het aantal veelbelovende indiegames is exponentieel gegroeid en Rust onderstreept waarom dat het geval is. Het betreft een online survivalgame die een mix zoekt tu en DayZ en Minecraft. Je moet zien te overleven door hutten en wapens te bouwen middels een vernuftig craftingsysteem. De alpha is al een tijdje aan de gang en maakt indruk door de manier waarop spelers met elkaar communiceren. Soms wordt daadwerkelijk samengewerkt, maar het komt ook voor dat je beroofd wordt.

Rust Rust

Kom morgen terug op Gamer.nl voor de nummers 70 tot en met 41 uit de Top 100 van 2015!

De Top 100 van 2015 is samengesteld en geschreven door heel de Gamer.nl-redactie. De bijbehorende video is geschreven door Marcel Vroegrijk, ingesproken door Eric van Hor en en gemonteerd door Gillian de Nooijer.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou