Top 100 van 2015: nummers 10 t/m 1 | Gamer.nl

Top 100 van 2015: nummers 10 t/m 1 | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

10. Xenoblade Chronicles X

Ontwikkelaar: Monolith Soft | Releasedatum: 2015

Platform(s): Wii U

Xenoblade Chronicles was een rpg op de Wii die hoge ogen gooide. Een traditionele rpg met een gigantische spelwereld, die alles goed deed. Nouja, bijna alles: soms zwom je zowat in de verschillende quests en ook de (prachtige) spelwereld doorlopen kostte flink wat tijd. En tja… hoe mooi had de game geweest met HD-graphics? Met Xenoblade Chronicles X, dat alleen in naam een verbintenis met de Wii-game lijkt te hebben, probeert het Japanse Monolith Soft die fouten te corrigeren. Zo kun je de nu nóg grotere spelwereld verkennen in een gigantische robot, een ‘Doll’ die in een soort motor kan veranderen. Dat gaat nogal wat sneller!

Het spel speelt zich af in 2054, waarbij twee buitenaardse ra en een ruzie uitvechten. Niet ons probleem, zou je denken, ware het niet dat het geschil vlakbij de aarde wordt opgelost. De aarde wordt al snel onbewoonbaar en de mensheid wordt in gigantische schepen van de planeet afgehaald. Een schip waarin de bevolking uit Los Angeles zit, stort echter neer op de planeet Mira. Daar een nieuw level opbouwen blijkt een grotere uitdaging dan verwacht… Genoeg materiaal voor een spannende space opera dus! We kunnen niet wachten om meer te weten te komen over deze game, maar gezien de kwaliteit van Xenoblade Chronicles, verwachten we een kwalitatief hoogstaand product.

 

9. Batman: Arkham Knight

Ontwikkelaar: Rocksteady Studios | Releasedatum: 2 juni 2015

Platform(s): pc, PS4, Xbox One

Wie is de Batman? Jij bent de Batman! De eerste volledige ‘next-gen’ Batman-game van Rocksteady Studios laat lang op zich wachten, maar vlak voor de zomer van volgend jaar is het dan eindelijk zover. Batman: Arkham Origins was een leuk tu endoortje, maar het was er duidelijk aan af te zien dat Rocksteady Studios niet aan het roer stond. Dat moet Arkham Knight goed gaan maken.

De game speelt zich een jaar na Arkham City af. Scarecrow is weer terug in Gotham om voor eens en voor altijd af te rekenen met de Dark Knight, maar daar steken wij natuurlijk een stokje voor. Het belangrijkste verschil met vorige Arkham-games is dat Gotham ditmaal echt immens groot is. Dat moet ook wel, want spelers hebben nu beschikking tot de Batmobile, waarmee ze door de stad kunnen cro en. Niet alleen kunnen er diverse stunts met het voertuig gedaan worden, Batman kan er ook met één druk op de knop uitspringen om door de straten van Gotham te suisen. De onbetwiste kwaliteit van de vorige games, gecombineerd met de belofte van nog meer vrijheid, zouden van Arkham Knight wel eens één van de beste games van 2015 kunnen maken.

8. Rime

Ontwikkelaar: Tequila Works | Releasedatum: 2015

Platform(s): PS4

De Top 100 wordt samengesteld door alle redacteuren te laten stemmen op de games van 2015. Op die manier krijgen de games die iedereen graag hoog in de lijst ziet staan, ook daadwerkelijk de meeste punten. En we zijn best een beetje trots dat Rime het zo ver heeft geschopt. Deze indiegame van het Spaanse Tequila Works (bekend van Deadlight) laat ons gamershart namelijk sinds de onthulling al sneller kloppen. Dat komt vooral door de schitterende graphics, die nog het meeste weghebben van Zelda: The Wind Waker en ICO.

Ook de belofte van de gameplay prikkelt echter. Je bent een jongetje, alleen op een eiland, en moet op verkenningstocht om een manier te vinden er weer van af te komen. Uniek aspect is dat je geen vijanden tegenkomt op je tocht. In plaats daarvan stuit je op diverse puzzels die je op moet zien te lo en. Toegegeven; dit concept klinkt nog niet uitzonderlijk speciaal, maar gecombineerd met de wonderschone graphics kunnen we gewoon niet wachten om hiermee aan de slag te gaan. Diverse vragen steken tijdens het wachten de kop op. Hoe lang zou de game zijn? Weet Tequila Works het spel lang genoeg leuk te houden? Vallen we niet teveel voor de stijl zonder dat we genoeg over de inhoud weten? 2015 gaat ons de antwoorden geven. We hopen dat de achtste plek in onze Top 100 meer dan verdiend is.

7. Tom Clancy’s The Division

Ontwikkelaar: Ubisoft Ma ive | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, PS4, Xbox One

Tijdens het stemmen op de Top 100 bleef Tom Clancy’s The Division voor verra end lange tijd onder de 20 beste games hangen. Wat was er aan de hand? Blijkbaar heeft Ubisoft dit jaar voor een vieze nasmaak bij veel redacteuren gezorgd. Watch Dogs werd enorm gehyped - mede door de gamepers zelf - en viel uiteindelijk toch wat tegen. A a in’s Creed: Unity was bij lancering gewoon nog niet af en zat dus vol met bugs. Dit maakt het moeilijk om vertrouwen te hebben in de volgende nieuwe IP van Ubisoft, hoe tof hij er ook uit ziet. Uiteindelijk wist de hype toch wel bij de Gamer.nl-redactie door te dringen, want The Division staat nu op de zevende plek.

Dat is natuurlijk niet voor niets. The Division belooft op een unieke manier online coöperatieve gameplay in het spel te verweven. Als onderdeel van een groep die de samenleving van ondergang probeert te weerhouden na de uitbraak van een dodelijke griepepidemie, moet je samenwerken om de vele vijandelijke groepen tegen te gaan. Je vecht tegen computergestuurde personages, maar in speciale zones loop je ook andere spelersgroepen tegen het lijf waar je het tegen op kan nemen. Vooral de setting, een in puin liggend en met sneeuw bedekt New York, blijft echter tot de verbeelding spreken. Natuurlijk zetten we nog onze vraagtekens bij de kwaliteit van het spel: we hebben bij lange na niet genoeg kunnen spelen om een goed oordeel te vellen en gaat het spel sowieso wel in 2015 verschijnen? We zijn daar alles behalve zeker over, maar gezien eerder genoemde Ubisoft-games hebben we liever dat het bedrijf voor The Division de tijd neemt die de titel verdient. Als het dan uiteindelijk 2016 wordt, maar The Division alle beloftes waar maakt, hoor je ons niet klagen.

 

6. Everybody’s Gone to the Rapture

Ontwikkelaar: The Chinese Room | Releasedatum: 2015

Platform(s): PS4

Onderschat de invloed van The Chinese Room’s vorige game, Dear Esther, niet. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat Dear Esther eigenlijk helemaal geen game is. Het enige wat je doet is immers rondlopen over een eiland, terwijl het verhaal zich langzaam om je heen ontravelt. Maar is dat niet het mooie van games: dat ze in principe alles kunnen doen, dat vijanden en gameplay eigenlijk niet nodig zijn? De sfeer in je opnemen en van het verhaal genieten was genoeg. En opeens kwamen er nog veel meer van deze verhaalgames uit, wat er eigenlijk voor zorgde dat er een compleet nieuw genre werd geboren.

De nieuwe game van The Chinese Room heeft dus nogal wat waar te maken. Ook Everybody’s Gone to the Rapture bevat geen standaard ‘gameplay’ zoals we die gewend zijn, maar laat je met zes verschillende personages rondlopen in een dorpje, vlak voor de apocalypse plaatsvindt. Wel is er meer interactie mogelijk dan in Dear Esther. Zo kun je met verschillende objecten in je omgeving interactie hebben en is het zelfs mogelijk om invloed te hebben op bepaalde gebeurteni en die zich tijdens de game ontvouwen. Sony heeft er in ieder geval wel vertrouwen in, want SCE Santa Monica Studio helpt een handje en de game komt exclusief naar de PlayStation 4. Wij zijn klaar voor de volgende stap van deze unieke ontwikkelaar.

5. Below

Ontwikkelaar: Capybara Games | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, Xbox One

De onafhankelijke onwikkelaars van Capybara Games (Super Time Force, Superbrothers: Swords & Sworcery EP) onthulden nog voor de Xbox One-lancering deze artistieke adventuregame. We wachten er dus al een geruime tijd op, maar hoe meer we zien van de game, hoe enthousiaster we worden. Spelers zien de actie van bovenaf en begeleiden de held door de grotten van een mysterieus eiland. Ook in deze game worden de omgevingen random gegenereerd, wat er voor moet zorgen dat niemand precies dezelfde game speelt. En dat vinden we best knap in een game die zo kunstzinnig met zijn graphics omgaat.

Er hangt nog heel veel mysterie rondom Below, wat wellicht ook de reden is waarom we hem zo hoog terugvinden in de lijst. De game schijnt ‘moeilijk, maar rechtvaardig’ te worden en hoewel het vooral een singleplayerervaring is, zouden sommige gebieden van de game multiplayerelementen toevoegen. Opvallendste uitspraak van de ontwikkelaar is zonder twijfel dat de game permadeath bevat, wat betekent dat wanneer je doodgaat, je ook echt dood blijft. Below zou wel eens één van de grote verra ingen van 2015 kunnen worden. Hoewel, verra ing, wij schatten hem alvast erg hoog in!

4. Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

Ontwikkelaar: Kojima Productions | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One

Eindelijk weer aan de slag met Snake! Het is dan mi chien niet de enige echte Solid, maar Big Bo is zo mogelijk nog stoerder. We kregen dit jaar al een voorproefje van de nieuwe Metal Gear Solid in de vorm van Ground Zeroes, eigenlijk een veredelde demo waarin we voor het eerst kennis maakten met de nieuwe, open wereld van deze serie. Je mag nu zelf helemaal bepalen hoe je mi ies aanpakt, welke vijanden je negeert of uitschakelt, en of je een aantal soldaten met een parachute terugstuurt naar je thuisbasis. Ground Zeroes smaakte vooral naar meer, vooral omdat de game voor Metal Gear-begrippen weinig plotontwikkelingen bevatte, en The Phantom Pain is precies het juiste medicijn voor onze verslaving.

Er zijn zoveel facetten in The Phantom Pain die ons doen kwijlen van anticipatie. Zoals gezegd is het feit dat je je eigen basis kunt bouwen erg tof - al was dit ook al mogelijk in Peace Walker - en vooral de grote, open levels spreken ons erg aan. Je hebt vast al de eerste gameplaybeelden gezien, waarin Big Bo een dorpje in een woestijn infiltreert. Alles schreeuwt kwaliteit, al weten we niet zeker of we ooit kunnen wennen aan Kiefer Sutherland die de stem van Snake inspreekt. En geniale gek Hideo Kojima kennende, zit The Phantom Pain weer vol spraakmakende plottwisten en sublieme verra ingen. The Phantom Pain valt net buiten de top 3, maar aan onze anticipatie zal het niet liggen.

 

3. Bloodborne

Ontwikkelaar: From Software | Releasedatum: 27 maart 2015

Platform(s): PS4

Hidetaka Miyazaki heeft na Demon Souls en Dark Souls een reputatie hoog te houden. Zijn fans zijn bikkelharde games gewend waar je niet zomaar doorheen rent: doodgaan zul je, en vaak ook. Elk hoekje van de spelwereld moet je uit je hoofd leren, elke aanval van elke vijand moet je in je achterhoofd houden, wil je ver komen in deze games. Zijn nieuwe game, Bloodborne, lijkt wel wat water bij de wijn te doen: het vechten gaat een stuk sneller en spelers bewegen zelf soepeler door de spelwereld heen. Daarbij kan er een gedeelte van je levensenergie teruggewonnen worden door tijdig af te rekenen met vijanden.

Het is een noodzakelijke stap om de games van Miyazaki toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Toch zijn we niet bang dat de kwaliteit van het spel er onder gaat lijden. De gotische wereld van Y’harnam oogt heerlijk duister en de vijanden die spelers tegen het lijf lopen zijn ouderwets bizar. Daarbij bevat de game random gegenereerde kerkers, die er voor moeten zorgen dat elke speelse ie in deze gebieden weer anders en even uitdagend is. Gezien de reputatie van de ontwikkelaar moet het wel heel raar lopen als Bloodborne daadwerkelijk tegen gaat vallen. Voor zo’n zekerheidje is de derde plek in de Top 100 dik verdiend.

 

2. No Man’s Sky

Ontwikkelaar: Hello Games | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, PS4

Dat No Man’s Sky, een game die goed en wel wordt ontwikkeld door vier personen, zó hoog in de Top 100 van 2015 staat, spreekt boekdelen. Hier is een game die in het woordenboek zo’n beetje als definitie van ‘indie’ mag worden gezet. Hello Games, de makers van de Joe Danger-reeks, wist vorig jaar vriend en vijand te verra en met deze enorm ambitieuze titel. Want ambitieus, dat is deze game.

Stel je eens voor dat je een gigantisch universum tot je beschikking hebt, en je met je ruimteschip heel dit universum kunt verkennen. Ontelbare planeten, die elk weer andere eigenschappen en levensvormen hebben. Talloze andere spelers, die net als jij proberen deze planeten te ontdekken en wellicht ergens eerder arriveren dan jij. Of je bent zelf als eerste, en ontdekt al die mooie flora en fauna zelf. Het is niet alleen de droom van iedere gamer, het is de droom van de mensheid zelf. En een droom die No Man’s Sky uit moet laten komen.

We geven het toe: een game van dit kaliber kan ook tegenvallen. Wat als blijkt dat het toch niet spannend genoeg is om planeet na planeet te ontdekken? Wat als er te weinig op deze planeten te doen valt? Is het ontdekken van het schier oneindige heelal genoeg motivatie om te blijven spelen? Weet Hello Games de bizar hoge verwachtingen waar te maken? Het zijn allemaal vragen waar we gewoonweg nog geen antwoorden op hebben, maar we hebben hoop. We willen geloven. Voor een titel die zó ambitieus is en iets wil doen wat nog geen andere game ooit heeft gedaan, staan we graag de tweede plaats van de Top 100 af. No Man’s Sky, een gigantische belofte waar iedereen zijn adem voor inhoudt.

 

1. The Witcher 3: Wild Hunt

Ontwikkelaar: CD Projekt Red | Releasedatum: 19 mei 2015

Platform(s): pc, PS4, Xbox One

En daar is hij dan, de nummer 1 van 2015: The Witcher 3: Wild Hunt! Hoe kon het ook anders: we keken er gedurende dit jaar al de hele tijd naar uit, maar de game werd uitgesteld naar begin volgend jaar… en toen nog eens, naar mei! Het wachten op deze game blijkt een lange zit, maar we hebben liever een goed eindproduct dan een spel vol met bugs.

Dat CD Projekt Red genoeg tijd neemt voor de ontwikkeling van deze epische rpg, is dus wel duidelijk. Volgens de ontwikkelaar verbetert The Witcher 3 alle aspecten van de voorgaande delen - die je overigens niet gespeeld hoeft te hebben om Wild Hunt goed te kunnen begrijpen. Het vechtsysteem is op de schop genomen, waardoor deze vloeiender moet aanvoelen; de spelwereld is nog vele malen groter dan de voorgaande delen, en zou gevuld zijn met ontelbaar veel boeiende quests die ook echt van invloed zijn op de spelwereld. Mooie woorden natuurlijk, die eerst nog maar eens waargemaakt moeten worden.

Een aspect waar we echter bijna niet omheen kunnen zijn de bloedmooie graphics, die de Northen Kingdoms op schitterende wijze vormgeven. We hopen dat deze graphics behouden blijven in het eindproduct, want tijdens The Game Awards begin december zagen we een filmpje die net niet kon tippen aan eerder getoonde beelden. We blijven echter goede moed houden. En zeg nou zelf, als je straks over wijd uitgestrekte velden galloppeert op je paard, of met de wind in je rug over een rivier zeilt op weg naar je volgende mi ie, maakt het dan nog wat uit? The Witcher 3 heeft alles in zich om hardcore en mainstream gamers te betoveren en zou wel eens één van de eerste échte next-gen games kunnen worden. The Witcher 3 is met zijn weergaloze beloftes de geheel terechte nummer 1 van de Top 200 van 2015!

 

De Top 100 van 2015 is samengesteld en geschreven door heel de Gamer.nl-redactie. De bijbehorende video is geschreven door Marcel Vroegrijk, ingesproken door Eric van Hor en en gemonteerd door Gillian de Nooijer.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou