Lees ook nog de vorige afleveringen na. Aflevering 1: nummer 100 t/m 71. Aflevering 2: nummers 70 t/m 41. Weten waarom sommige titels ontbreken in de lijst? Lees onze regels even na.


40. DriveClub

Ontwikkelaar: Evolution Studios | Releasedatum: Februari 2014

Waar de meeste racegames de nadruk leggen op het rijden zelf, is er voor DriveClub gekozen om eerst het sociale aspect uit te werken, alvorens er aan het rij-element gewerkt werd. De manier waarop het spel de sociale features integreert doet ons denken aan een mix van het verdienen van Kudos in Project Gotham Racing en Autolog van Need for Speed. Zo moet je tijdens het rijden ineens concurreren met een vriend om de hoogste snelheid op een recht stuk, terwijl je even later een zo strak mogelijke drift door een bocht moet uitvoeren om weer een andere vriend van de eerste plaats af te stoten.

Hoewel Evolution Studios de laatste jaren vooral bekend is van de MotorStorm-reeks, is het concept voor DriveClub er één die al zo’n tien jaar binnen het bedrijf circuleert. Het zou technisch nu pas mogelijk zijn geweest om hun visie te vertalen naar een daadwerkelijke game. Niet alleen op het gebied van sociale interactie, met als speerpunt de mogelijkheid om clubs te vormen met je vrienden, maar daarnaast ook op het gebied van detail. Tot het microscopische haast. Zo bestaan de auto's uit een kwart miljoen polygonen per stuk, wat vergeleken met de ongeveer dertigduizend polygonen in MotorStorm een behoorlijk verschil is. Het spel had eigenlijk op de lancering van de PlayStation 4 uit moeten komen, maar Evolution wilde de game tot perfectie bijschaven. Dat kunnen we alleen maar toejuichen, maar dan moet DriveClub het ook wel waar gaan maken.

39. Thief

Ontwikkelaar: Eidos Montréal | Releasedatum: 28 februari

Het doet ons haast pijn om een zo geliefde franchise als Thief toch nog redelijk laag te moeten zetten in onze lijst van spellen waar we het komende jaar het meest naar uitkijken. Er is dan ook een duidelijke reden voor onze voorzichtigheid. Onze speelsessie van afgelopen zomer wist ons nou niet bepaald te overtuigen van een potentiële topper. Het spel is dan ook al redelijk lang in ontwikkeling en dat kan zijn weerslag hebben op de kwaliteit. Daarnaast hebben berichten dat de visie een aantal maal op de schop zou zijn gegaan ons ook niet bepaald gerust weten te stellen.

Het probleem met een nieuw deel in een lang bestaande franchise is dat de fans er bepaalde verwachtingen van hebben, gebaseerd op de oude delen, terwijl de makers ook rekening moeten houden met een nieuwe lichting spelers, die geen of weinig ervaring met de serie hebben. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het nalatenschap van het legendarische Looking Glass Studios waar Eidos Montréal nu dus een waardige herinterpretatie van moet maken. Dan schop je al snel mensen tegen de schenen. Maar toch, het blijft Thief…

38. Rime

Ontwikkelaar: Tequila Works | Releasedatum: 2014

Ondanks dat Tequila Works pas enkele jaren bestaat, heeft de Spaanse studio al een alleraardigst visitekaartje afgeleverd met de zombie survivalgame Deadlight. Hoewel de gameplay uiteindelijk niet kon tippen aan het prachtige visuele plaatje en de beklemmende sfeer die werd neergezet, is het wel een titel die ons is bijgebleven. We kijken dan ook met recht uit naar het nieuwe project: Rime.

Stilistisch gezien is Rime het tegenovergestelde van Deadlight. Waar de speler in die game in een veelal donkere wereld vol schaduwen rondliep, is de speelwereld van Rime juist een waar festijn van licht en kleur. Het doet ons denken aan The Legend of Zelda: The Wind Waker, maar zelf noemt de ontwikkelaar vooral het werk van Studio Ghibli als inspiratiebron, naast Jason and the Argonauts en kunstenaars als Salvador Dalí en Joaquín Sorolla. Er zijn verder wel vergelijkingen met hun vorige game te trekken, want net zoals in Deadlight speel je niet als een gespierde held, maar met een kwetsbaar hoofdpersonage, een jongetje ditmaal.

37. Transistor

Ontwikkelaar: Supergiant Games | Releasedatum: Begin 2014

Net als de vorigegame in de lijst wordt ook Transistor ontwikkeld door een redelijk nieuwe studio, Supergiant Games, die met Bastion op hun eigen manier indruk wisten te maken. En net als zoveel andere kleine ontwikkelaars die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten, is de studio ontstaan uit de wens om betekenisvollere games te ontwikkelen dan die ze voorheen bij grote studio’s met teams van meer dan honderd man maakten. Het team bestaat dan ook uit mensen met veel ervaring binnen de industrie, met onder andere meerdere Command & Conquer-titels op hun naam.

Het voordeel van onafhankelijk zijn en zelf je projecten te financieren is vooral de keuzevrijheid die je hebt in het kiezen van je volgende project. Onder de vleugel van de meeste uitgevers of als werknemer bij een grote ontwikkelaar zit je bij een succesvolle game al snel vast aan een vervolg. Bij Supergiant Games willen ze graag datgeen blijven doen waar ze enthousiast over zijn, zoals in het geval van Transistor een fascinerende wereld creëren met een interessant hoofdpersonage en een goed uitgedacht gevechtssysteem. Eén van de belangrijkste features van Bastion is overigens ook in deze game aanwezig: de stem van Logan Cunningham. Ditmaal niet als verteller, maar als de stem van het belachelijk grote zwaard dat het hoofdpersonage met zich meedraagt.

36. Hohokum

Ontwikkelaar: Honeyslug | Releasedatum: 2014

Hohokum is anders dan de meeste spellen. Het is meer een ervaring die geleid wordt door de omgeving dan dat je specifieke doelen moet voltooien, zoals in veel andere games. Er is dan ook geen tutorial aanwezig, die je de fijne kneepjes bijbrengt van de mogelijkheden. Je moet het allemaal zelf maar uitvogelen. De ontwikkelaar ziet het meer als een creatieve uitlaatklep voor mensen en vergelijkt het met vliegeren en snowboarden, waarin je je laat leiden door het moment en bewegingen.

Het klinkt allemaal vrij zweverig, maar zoals we zelf al even hebben mogen ervaren is de game lekker rustgevend en intuïtief. Je merkt spelenderwijs een verband tussen de verschillende dingen die je doet en de invloed die het heeft op elementen in je omgeving. Zo is er ook een verhaal aanwezig dat de hele ervaring verbindt, maar is het aan de speler om dit op te merken, het is nergens duidelijk gedefinieerd. Wij houden wel van dit soort aparte ervaringen, die zich buiten de gebaande paden begeven.

35. Wolfenstein: The New Order

Ontwikkelaar: MachineGames | Releasedatum: 2014

Wolfenstein is misschien allang niet meer die populaire serie die het was met het uitkomen van Wolfenstein 3D. Die game stond dan ook aan de wieg van het inmiddels niet meer weg te denken first-person shooter-genre. Toch waren de Wolfenstein-titels door de jaren heen vermakelijke shooters die ons lekker ongegeneerd nazi's af liet knallen in een bizarre, door het occulte bezeten wereld. Pretentieloos plezier.

The New Order lijkt in veel opzichten op die oudere spellen, maar wijkt in één belangrijk aspect flink af van zijn voorgangers. Het spel draait namelijk niet langer om occultisme, maar het legt meer nadruk op futuristische ontwikkelingen. Zo hebben de nazi's mechs en mechanische honden tot hun beschikking. Zo'n flinke breuk met het verleden lijkt een risicovolle onderneming, maar door de reputatie van de mensen achter ontwikkelaar MachineGames hebben we het volste vertrouwen in een uitstekend eindproduct. Veel belangrijke medewerkers van deze nieuwe studio hebben namelijk gewerkt aan het zwaar ondergewaardeerde The Darkness en The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay.

34. Train Fever

Ontwikkelaar: Urban Games | Releasedatum: Mei 2014

Net als Sheldon Cooper van The Big Bang Theory lopen er hier op de redactie nogal een aantal treingekken rond, met hoofdredacteur Gerard als machinist. Het is dan ook niet vreemd dat er hier flink uitgekeken wordt naar Train Fever. Niet alleen door ons, maar ook door jullie, zoals wel te zien is aan de enthousiaste reacties op het interview dat we met de ontwikkelaar van Train Fever hadden. Er is dan ook veel animo voor een waardige opvolger van Transport Tycoon en het is de hoop dat deze game aan die verwachtingen kan voldoen.

Wat Train Fever diepgaander moet maken dan andere transportsimulatiegames is de aanwezigheid van RPG-elementen. Zo zijn er vier verschillende klassen waaruit je kunt kiezen aan het begin van het spel, met ieder hun eigen voor- en nadelen, en kun je hun vaardigheden uitbouwen gedurende je speelsessie. Dit moet werken als motivatie om de game voor langere tijd te blijven spelen en het brengt tevens structuur aan in de game. Train Fever heeft verder een dynamische spelwereld, die reageert op jouw beslissingen. Wanneer je bijvoorbeeld een trein laat rijden tussen een industrieel gebied en een woonwijk, dan wordt deze woonwijk direct aantrekkelijker voor nieuwe inwoners en wordt er flink uitgebreid.

33. Child of Light

Ontwikkelaar: Ubisoft Montréal | Releasedatum: 2014

Ubisoft lijkt van de grote uitgevers de enige te zijn die zich naast de grote AAA-games op de nodige succesvolle of interessante kleinere, downloadbare titels weet te richten. Denk aan From Dust, Far Cry 3: Blood Dragon en Might & Magic: Clash of Heroes. Met het eerder in de lijst genoemde Valiant Hearts: The Great War, Trails: Fusion en nu dus ook Child of Light ziet ook 2014 er op dit gebied rooskleurig uit voor de uitgever.

Aan het hoofd van de ontwikkeling van Child of Light staan mensen die eerder verantwoordelijk waren voor een aantal delen in de Assassin's Creed-serie en die hebben meegewerkt aan Far Cry 3. Het siert Ubisoft dat het zijn creatieve mensen de vrijheid geeft om binnen het bedrijf en met volledige ondersteuning een eigen droomproject achterna te jagen met een klein team. De game staat volledig los van eerdergenoemde projecten en gaat over een meisje van onze wereld, die naar de mysterieuze wereld van Lemuria wordt getransporteerd dat haar hulp nodig heeft. Het moet spelen als een tweedimensionale JRPG en het verhaal is op een poëtische manier geschreven. De combinatie van al deze factoren lijkt tot een redelijk bizar eindresultaat te leiden, maar het ziet in ieder geval prachtig uit.

32. Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Ontwikkelaar: Retro Studios | Releasedatum: 21 februari 2014

Het HD-tijdperk is eindelijk ook voor Nintendo aangebroken. Vol verwachting klopte ons hart: waar zou Metroid Prime-ontwikkelaar Retro Studios ons mee verrassen? Een bloedmooie nieuwe Metroid-titel? Een compleet nieuwe cyberpunk-achtige franchise die ons allen omver zou blazen? In ieder geval iets met een volwassen setting en thema? Nee, het bedrijf uit Texas blijkt aan Donkey Kong Country: Tropical Freeze te werken. Teleurstelling alom, maar wie zich daar overheen zet ziet in dat dit helemaal geen verkeerde zet is.

Met Donkey Kong Country Returns op de Wii bewees Retro namelijk heel goed te zijn in het maken van 2D-platformers. Sterker: de game beviel ons beter dan Mario’s recente 2D-avonturen. Er zit meer variatie in de omgevingen en gameplay, en belangrijker nog: het spel is een stuk pittiger, vooral in de laatste paar werelden. Retro maakt een direct vervolg omdat zij het gevoel hebben nog meer te kunnen doen met de franchise en van wat we tot nu toe hebben gezien lijkt daar inderdaad op te wijzen. De game wisselt nog meer dan voorheen van perspectief. Dan weer schiet je jezelf uit het beeld met tonnetjes, om vervolgens de meer traditionele platformroutine van links naar rechts te bewandelen. Dit keer zijn er vier personages: Donkey Kong, die je ten alle tijden bestuurt, en Diddy, Dixie en Cranky, die als tweede personage voor extra moves zorgen. Dat zorgt hopelijk voor een diversiteit in tactieken waardoor levels op verschillende manieren uit te spelen zijn. Tropical Freeze is misschien niet de volwassen, frisse wind die we zo graag hadden gezien op de Wii U, maar het moet wel heel gek worden wil dit niet een kwalitatief hoogstaand platformavontuur worden.

31. Metrico

Ontwikkelaar: Digital Dreams | Releasedatum: Q1 2014

Nee, we kijken niet door een rood-wit-blauwe bril met Metrico op een hoge positie. Hoewel dit de eerste Nederlandse inbreng is in de top 100 van 2014, denken we zeker wel dat het een verdiende plaats is. We hebben de game dan ook al even aan de tand gevoeld en waren onder de indruk. Het enige wat destijds nog ontbrak, was de aanwezigheid van speciale functies van de Vita-besturing, die hopelijk nog een extra dimensie aan de puzzels toe kunnen voegen.

Voor mensen die in het dagelijkse leven iets te veel met grafieken, taartdiagrammen en cijfertjes te maken hebben, klinkt het concept van Metrico wellicht niet bepaald aanlokkelijk. Dat is namelijk waar het in dit spel allemaal om draait. En dit alles mooi verpakt in uitdagende puzzels die je het ene moment slim laten voelen, terwijl je even later toch weer op het verkeerde been wordt gezet en de oplossing uiteindelijk misschien toch makkelijker was dan je had gedacht. Misschien wordt die saaie presentatie straks toch ineens een stuk spannender wanneer je deze game straks gespeeld hebt.

30. Broken Age

Ontwikkelaar: Double Fine | Releasedatum: Januari 2014

De naam Broken Age zal misschien niet bij iedereen direct een belletje doen rinkelen, maar onder de naam Double Fine Adventure, zoals het project eerste heette, was er de afgelopen jaren geen ontkomen. Het was dan ook het eerste spel op Kickstarter die een paar miljoen dollar op wist te halen. Een bedrag dat bovendien vele malen hoger ligt dan de drie ton die in eerste instantie door Double Fine gevraagd werd.

De game wekt natuurlijk wel torenhoge verwachtingen, niet alleen omdat het zoveel geld heeft weten op te halen, maar vooral omdat Tim Schafer aan het roer staat bij Double Fine. Schafer is één van de mensen die ons in de jaren negentig enorm wist te verblijden met point-and-click adventures zoals Day of the Tentacle, Monkey Island en Grim Fandango. En hoewel Double Fine ons de laatste jaren leuke spellen als Brütal Legend, Psychonauts en The Cave heeft gegeven, zitten we toch echt met smart te wachten op een adventuregame van dezelfde schaal als de klassiekers. Hopelijk kan Broken Age aan deze verwachtingen voldoen.

29. The Evil Within

Ontwikkelaar: Tango Gameworks | Releasedatum: 2014

Shinji Mikami heeft een illustere carrière achter de rug, met populaire games en franchise als Resident Evil, Vanquish en Devil May Cry op zijn naam. Daarnaast was hij een medewerken van befaamde studio als Clover Studio en Platinum Games. Met The Evil Within keert hij weer terug naar zijn survival horrorwortels, die hij na zijn vertrek bij Capcom achter zich had gelaten. De vergelijking met Resident Evil is dan natuurlijk snel gemaakt, aangezien beide titels een survival horrorgame zijn en een over de schouder-cameraperspectief hebben.

The Evil Within moet echter wel weer terugkeren naar de oorsprong van het succes van Resident Evil, dus minder nadruk op actie en meer nadruk op de daadwerkelijke survival horror. Het spel doet in ieder geval zijn best om de speler al snel op het verkeerde been te zetten, zoals wij in een eerste kennismaking al aan den lijve hebben ondervonden. De game laat je eerst bekendraken met de conventies van het genre om vervolgens hardhandig het kleed onder je voeten vandaan te trekken en je in een radeloze toestand achter te laten.

28. Routine

Ontwikkelaar: Lunar Software | Releasedatum: 2014

Een non-lineaire game maken die de nadruk legt op horrorelementen is een moeilijke opgave. Veel spellen in het genre maken namelijk gebruik van gescripte gebeurtenissen voor de zogeheten 'jump scares', een gemakkelijke manier om spelers angst aan te jagen. Wanneer je de speler de vrijheid geeft om te gaan en staan waar hij wil, moet je andere manieren zien te vinden om iemand toch continu op zijn hoede te houden. Om dit op te vangen werkt Routine met een AI director, die reageert op de acties van de speler.

Routine wordt vergeleken met Amnesia: The Dark Descent, maar is volgens de ontwikkelaar juist meer geïnspireerd door films. Vooral horror- en science-fictionfilms uit de jaren '70 en'80, zoals The Thing, Alien en 2001: A Space Odyssey. De maanbasis waar het verhaal zich afspeelt is een visuele representatie van de science-fiction uit die tijd, dus verwacht bijvoorbeeld rondslingerende diskettes tegen te komen. De vergelijking met Amnesia zit hem vooral in het feit dat het als speler raadzaam is om confrontaties uit de weg te gaan omdat je erg kwetsbaar bent. Combineer dat met het gegeven dat er perma-death in de game zit en de omgevingen willekeurig gegenereerd worden en je hebt een pittige game, die ook nog eens meerdere eindes kent.

27. Dreamfall Chapters: The Longest Journey

Ontwikkelaar: Red Thread Games | Releasedatum: November 2014

Hoewel crowdfunding een uitstekende manier voor onafhankelijke ontwikkelaars is om een nieuw project gefinancierd te krijgen zonder bij een uitgever te hoeven aankloppen, heeft het voor Red Thread Games ook de nodige stress opgeleverd. Zo hield betaalorganisatie PayPal ongeveer 70.000 dollar aan donaties voor meer dan een half jaar vast en weigerde het bedrijf de tegoeden vrij te geven totdat er een eindproduct uitgebracht wordt.

Doordat er via Kickstarter ruim anderhalf miljoen dollar opgehaald is, heeft deze vervelende gebeurtenis verder geen consequenties voor de ontwikkeling van het spel. Aan het verhaal van Dreamfall Chapters wordt zelfs al sinds de release van het vorige deel in 2006 stukje bij beetje gewerkt. Het is dan ook een rechtstreeks vervolg op de gebeurtenissen in Dreamfall: The Longest Journey, waarbij alle losse eindjes van de voorgaande spellen aan elkaar worden geknoopt en er nieuwe verhalen te ontdekken zijn met de drie hoofdpersonages. En hoewel het verhaal van Zoë in dit deel eindigt, is Dreamfall Chapters (hopelijk) niet het laatste deel in de serie. Er zijn al plannen voor nieuwe spellen die zich in hetzelfde universum afspelen.

26. De Sims 4

Ontwikkelaar: Maxis | Releasedatum: Herfst 2014

Iedere keer dat er een De Sims-titel verschijnt, kun je er vergif op innemen dat er naderhand nog vele uitbreidingen volgen. Van nieuwe meubels tot kleding en haarstijlen, er valt altijd wel iets te bedenken voor de makers om later toe te voegen. Daarnaast zijn er de nodige bedrijven die de populariteit van de spellen bij de mainstream en ver daarbuiten erkennen en daar handig op inspringen. Zo zijn er voor De Sims 3 al uitbreidingen geweest met spullen van Ikea, kleding van Diesel en H&M en heeft Katy Perry haar eigen pakket uitgebracht inclusief een versie van Last Friday Night (T.G.I.F.) in het simlish, de taal van De Sims.

Het is komend jaar al vijf jaar geleden dat De Sims 3 verscheen, maar door alle tussenliggende nieuwe content lijkt het een stuk korter. De grootste vernieuwing die het nieuwe deel met zich mee gaat brengen is de toevoeging van een emotionele toestand van je Sims. Ze kunnen onder andere blij, depressief of zelfverzekerd zijn en laten dit ook merken aan jou. Daarnaast hebben die emotionele toestanden effect op de gameplaymogelijkheden die het spel je biedt. Een boze Sim krijgt bijvoorbeeld de mogelijkheid om in een gevecht te raken of juist die woede te converteren in energie voor een krachtige workout. Het moeten personages worden met echte menselijke trekjes.

Morgen op Gamer.nl de nummers 25 tot en met 11!

De top 100 van 2014 werd gemaakt door Pascal Badenbroek, Bas Bastiaans, Merijn de Boer, Joe van Burik, Lars Cornelis, Harry Hol, Sander Hölsgens, Tobias Mauel, Frank Meijer, Eline Muijres, Michel Musters, Gerard van Nieuwenhuijzen, Gillian de Nooijer, Erik Nusselder, Thomas Picauly, Kevin Shuttleworth, Anna Sonnemans, Thom Stokkel, Gijs van Veen, Daniël Verlaan, Arthur van Vliet, Ron Vorstermans, Marcel Vroegrijk en Simon Zijlemans.