Company of Heroes 2 (PC)
Ontwikkelaar: Relic Entertainment | Release: 1 maart 2013

Als vervolg op de best gewaardeerde stategiegame aller tijden heb je wat waar te maken. Company of Heroes 2 lijkt dat echter moeiteloos te gaan lukken. Dat komt vooral doordat het winterse Rusland een (relatief) originele setting is, en ook eentje die verder gaat dan wat virtuele sneeuwvlokjes.

Ploeterende tanks en manschappen die zich door modder en sneeuw worstelen, moeten echt van invloed zijn op het verloop van de strijd. Wie de vijand in moeilijk begaanbaar terrein weet te lokken, is direct in het voordeel en kan zelf genadeloos toeslaan. Daarnaast zijn ook sneeuwsporen te lezen, waardoor je direct weet wat voor tegenstand er verhuld op je ligt te wachten. Daarmee belooft Company of Heroes 2 een uitermate diepgaande strategiegame te worden. Daarbij, katjoesja’s zijn gewoon extreem tof.

 

Everybody's Gone to the Rapture (PC)
Ontwikkelaar: thatchineseroom | Release: 2013

Dear Esther is een geliefd spel (mag je het zo noemen?) onder de redactie van Gamer.nl. De game bevat prachtige vista’s en de reis over een verlaten eiland wordt een intrigerende door de cryptische flarden voorgelezen tekst. De game schetst langzaamaan een context die je zelf mag inkleuren. Wellicht wat zweverig, maar ook absoluut uniek. En nu komt ontwikkelaar thechineseroom met een nieuwe game: Everybody’s Gone to the Rapture.

Dit avontuur belooft wat minder ‘out there’ te worden en juist veel directer om te gaan met een interessant vraagstuk: hoe reageert de gewone man op het einde van de wereld? In een fictief dorpje volg je de laatste uren van een zestal personages die nauw verbonden zijn met de omgeving. Hoe gaan zij om met het verlies van hun bestaan, kunnen ze dat? En hoe zou jij er zelf op reageren? Dear Esther zette ons al aan het denken en we verwachten dat Everybody’s Gone to the Rapture precies hetzelfde (en misschien wel meer) weet te doen.


Watch Dogs (PC, PlayStation 3, Xbox 360)
Ontwikkelaar: Ubisoft | Relase: 2013

De afgelopen E3 maakte Watch Dogs ongetwijfeld de meeste indruk. Enerzijds omdat het daadwerkelijk een van de weinige verrassingen van de bombastische gameshow was. Anderzijds omdat het idee van alom aanwezige technologie nooit echt verwerkt is in een game, terwijl het juist zoveel mogelijkheden biedt. Dat laat Watch Dogs heel direct zien. Het verstoren van mobiele telefoons om bewakers af te leiden, het lezen van digitale vingerafdrukken om zo je doelwit te vinden, het afluisteren van gesprekken, we hebben het hoofdrolspeler Aiden Pearce allemaal al zien doen.

Watch Dogs lijkt een lekker diepgaande game te worden waarbij het niet gaat om ‘gadgets’, maar meer om abstracte technologie beïnvloeden, een interessant gegeven. Tot slot ziet Watch Dogs er ook nog eens indrukwekkend uit, een mooie plus. Net als een multiplayerstand. We houden nog een kleine slag om de arm, omdat we de game simpelweg alleen op de E3 hebben gezien en daar heel gecontroleerd een demo werd getoond. Hoe groot is die spelwereld, hoeveel unieke mogelijkheden zijn er daadwerkelijk? Watch Dogs was een grote verrassing, nu zijn er nog veel vragen.

Tomb Raider (PC, PlayStation 3, Xbox 360)
Ontwikkelaar: Crystal Dynamics | Release: 5 maart 2013

De persoonlijke ontwikkeling van Lara lijkt in Tomb Raider hand in hand te gaan met een intens third-person actieavontuur. De serie gaat terug naar de eerste dagen dat Lara Croft begon te avonturieren als jongedame. Vertwijfeld glibbert ze over gladde rotsen. Zonder overtuiging, maar met een duidelijk survivalinstinct springt ze over gapende gaten. En met angst neemt het ze op tegen wolven met haar pijl en boog.

Alsof de natuur niet al genoeg obstakels opwerpt blijkt het eiland waar ze na schipbreuk terecht is gekomen vol te zitten met immoreel tuig. Sneller dan ze wil, moet ze volwassen worden om de steeds groter wordende problemen het hoofd te bieden. We hebben de titel ondertussen al meerdere keren kunnen zien en spelen, waarvan we flink hebben genoten. Los van een sporadische quick-time event.

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch (PlayStation 3)
Ontwikkelaar: Level-5 | Release: 25 januari

Vorig jaar stond de titel al in onze Top 10 en we zien weinig reden om de titel veel lager te zetten. Met de fantastische tekenstijl van Studio Ghibli (het ‘Japanse Disney’) en met de gerenommeerde ontwikkelaar Level-5 aan het roer, kan het eigenlijk niet mis gaan. Misschien is het niet de meest vooruitstrevende game ooit, anderzijds verwachten we dat ook niet per se van een Japanse RPG.

Wat we wel verwachten en ook krijgen: een emotioneel verhaal van het jongetje Oliver dat zijn moeder is kwijtgeraakt en in een magische wereld naar haar op zoek gaat. Precies zoals veel kinderen in Ghibli-films naar iets op zoek zijn. Gedurende de reis, die ongetwijfeld met gemak zestig uur in beslag zal nemen, komt Oliver de nodige duistere en bijzondere fantasievolle figuren tegen. We kunnen niet wachten op dit bijzondere, maar toch ergens vertrouwde avontuur.


Total War: Rome 2 (PC)
Ontwikkelaar: The Creative Assembly | Release: 2e helft 2013

De Total War-serie heeft zijn sporen verdiend door op enorme schaal spelers gevechten uit te laten vechten en tegelijkertijd hele rijken te laten beheren. Een goede generaal zijn is niet afdoende, ook je politieke finesse wordt al deel na deel op de proef gesteld. Vooruitzien is regeren. Met Total War: Rome 2 beloven politieke intriges prominenter aanwezig te zijn, waardoor je jezelf kunt opwerken naar posities van ongelimiteerde macht. Macht die je vervolgens kunt inzetten om je rijk(dom) te vergroten.

Ook het slagveld is indrukwekkender dan ooit. Aanmerende schepen waar honderden, duizenden eenheden uit tevoorschijn komen om een stad te belegeren, het beloven echte veldslagen te worden waarbij het overzicht bewaren essentieel wordt. Grappig feitje: de ontwikkelaars hebben (voor het eerst) een overzichtskaartje toegevoegd om zo de maximaal dertig bataljons snel in de gaten te kunnen houden. Total War: Rome 2 wordt grootser en intenser dan welk Total War-deel dan ook.

The Last of Us (PlayStation 3)
Ontwikkelaar: Naughty Dog | Release: 7 mei 2013

Naughty Dog heeft deze generatie met drie Uncharted-games bewezen dat het een aantal dingen goed onder de knie heeft. Hoe je een verhaal vertelt terwijl een speler ondertussen op de knoppen drukt bijvoorbeeld. Of hoe je overtuigende personages neerzet die je direct kunt doorgronden. En ook: hoe je indrukwekkende actiescènes moet opbouwen. Al deze ervaring kan de ontwikkelaar meenemen in de ontwikkeling van The Last of Us, dat een stuk serieuzer van toon is dan het lang-leve-het-schatgraven van Uncharted.

In een wereld waarin een groot deel van de mensheid is geïnfecteerd door een schimmel en elke fatsoensnorm uit het raam is gekieperd, proberen de volwassen Joel en het meisje Ellie te overleven. Alsof het schimmelschorriemorrie nog niet genoeg is, zijn er ook nog genoeg groepen ‘normale’ mensen die onder overleven het doden van anderen verstaan. Een boeiend gegeven dat Naughty Dog ongetwijfeld weer fantastisch weet te vertalen naar een interessante game. We zagen al hoe Joel al echt oprecht worstelt om een geweer uit iemands handen te krijgen en dat dit geen standaard knopjes-rammen-festijn is. In alles ademt The Last of Us overlevingsdrang uit.


SimCity (PC)
Ontwikkelaar: Maxis | Releasedatum: 7 maart 2013

Er is een select groepje titels die iedereen kent. Mario, Pac-Man, Tetris, GTA. Titels die hun eigen game zijn ontgroeid en onderdeel uitmaken van moderne Westerse cultuur. Daar hoort SimCity in zekere zin ook bij. Wie je ook spreekt, noem SimCity en ze weten wat het is: die stedenbouwgame. En met (eindelijk!) een nieuw deel in 2013 kan de serie misschien verder bouwen aan de cultstatus. Daarvoor zal het wel veel sceptici moeten overtuigen, zoals de mensen die nog steeds SimCity 4 spelen. Of de mensen die zich het matige SimCity Societies nog herinneren.

Wij hebben er het volste vertrouwen in dat ze dit bij ontwikkelaar Maxis ook donders goed weten en er alles aan zullen doen om die achterban tevreden te stellen. Maar we hebben ook al gemerkt dat Maxis het daar niet bij laat en ambitieuzer is. Met een grotere nadruk op regio’s en een (optionele) multiplayercomponent wordt de game flink gemoderniseerd. Wij zijn positief over de veranderingen en de nieuwe mogelijkheden die dit met zich mee kan gaan brengen. Laat maar komen die game!


BioShock: Infinite (PC, PlayStation 3, Xbox 360)
Ontwikkelaar: Irrational Games | Release: 26 maart 2013

De allereerste beelden van BioShock: Infinite waren een knipoog naar de eerdere BioShock-games. Een aquarium met een duikertje worden kapot gesmeten: hop, weg met het verleden, dit is Infinite. En dat is aan alles te zien. BioShock: Infinite is niet BioShock 3 in een andere stad, maar een volledig nieuw avontuur met een hele andere insteek. Als voormalig privédetective Booker DeWitt krijg je de opdracht om het meisje Elizabeth te redden uit de zwevende stad Columbia. Daar aangekomen blijkt dit veel lastiger dan gepland: de ene factie wil haar doden, de andere wil haar gevangen nemen.

En dus moeten wapens en bovennatuurlijke krachten worden ingezet om iedereen van het lijf te houden. De zwevende stad Columbia bevat daarnaast de nodige rails waaraan gegleden en gezoefd kan worden, waardoor de mogelijkheden en dynamiek van de vuurgevechten flink wordt opgevoerd. Tel daar ook nog Elizabeths magische mogelijkheden bij op, en je hebt iets bijzonders in handen. Een intrigerend avontuur in een adembenemende setting en ongelooflijk veel gameplaymogelijkheden maken van BioShock: Infinite iets speciaals.

Grand Theft Auto V (PC, PlayStation 3, Xbox 360)
Ontwikkelaar: Rockstar Games | Release: 2013

Waar te beginnen als het om Grand Theft Auto gaat? Dat Rockstar heeft bewezen hoe het een gangsterverhaal moet vertellen en dat we met deeltje vijf er zelfs drie krijgen? Dat geen enkele wereld zo levendig en authentiek aanvoelt als een GTA-wereld? Dat GTA voor iedere speler weer wat anders weet te bieden? Dat.. Tja, wat doen de Grand Theft Auto-games eigenlijk niet? Het enige antwoord dat we kunnen bedenken is: tegenvallen.

Met deel vijf dat zich afspeelt in een immense spelwereld, met drie hoofdpersonages waar vrij tussen gewisseld kan worden, moet GTA 5 een nieuwe mijlpaal vormen in de serie. De serieuze toon van GTA 4 lijkt daarnaast te zijn voorzien van wat lichtere en spectaculairdere tinten. We hebben straaljagers, botsende treinen, snelle wagens en zelfs een duikboot gezien. De pure lol in het spelen, dat misschien wat wegviel bij GTA 4, moet daarmee terugkomen. Het moet wel heel raar lopen als GTA V niet de beste game van 2013 wordt en wat ons betreft daarom de onbetwiste nummer 1.


Dit was de Top 100 van 2013! Een prettige jaarwisseling iedereen!