Top 100 van 2012: 70 t/m 41 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.


Ridge Racer Unbounded (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Bugbear Entertainment | Uitgever: Namco Bandai | Release: 2 maart 2012

Wat is het: Unbounded is een compleet andere richting ingeslagen. De nieuwe titel in de langlopende racefranchise bevat destructie en instortende gebouwen. Wacht even, is dit nog Ridge Racer?
Waarom wel:
Hoewel het spel weinig originaliteit toont, gebruikt het de beste elementen uit goede arcaderacers. Creëer je eigen circuits en deel ze online.
Waarom niet:
Het lijkt te veel een combinatie te worden van Burnout en Split/Second, waarbij de game zijn eigenzinnige smoel compleet is verloren.

The Secret World (PC)
Ontwikkelaar: Funcom | Uitgever: Electronic Arts | Release: April 2012

Wat is het: Een MMO in de 'echte wereld' maar met een twist: alle complottheorieen zijn waar. Dat betekent Bigfoot, ufo's en wereldwijde samenzweringen van de makers van Age of Conan.
Waarom wel:
Een MMO in een eigentijdse wereld met een X-Files-sausje is absoluut origineel.
Waarom niet: Heeft Funcom genoeg geleerd van Age of Conan om een spel af te leveren dat van level 1 tot de ‘endgame content’ boeiend is?fffff

Pandora's Tower (Wii)
Ontwikkelaar: Ganbarion | Uitgever: Nintendo | Release: 2012

Wat is het: Een actie-RPG waarin ene Ende op zoek gaat naar uniek monstervlees om er zijn in een monster veranderende vriendin Ceres mee te redden.
Waarom wel:
Een uniek verhaal met met een even unieke spelwereld. De game kent meerdere eindes, afhankelijk van de status van je relatie met Ceres.
Waarom niet: Als je Ceres niet op tijd voedt, dan stopt de game. Als je dus niets hebt met het racen tegen de klok, dan is dit niet jouw ding. Af en toe moet er met de Wii-controller op het beeld worden gericht: dat gewi el is soms vervelend.

Super Stardust Delta (Vita)
Ontwikkelaar: Housemarque | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: Twin-stick shooter op de PlayStation Vita. Je doel is om te overleven in een ruimteschip, terwijl je planeet na planeet bezoekt en die beschermt tegen rondvliegend puin.
Waarom wel:
Het spel maakt gebruik van verschillende features van de Vita. Daardoor voelt het spel niet als een herhalingsoefening aan. Het concept is bovendien tijdloos.
Waarom niet: Ontwikkelaar Housemarque heeft het populaire Rock Crusher-wapen uit de game gehaald. Dat was het leukste wapen in de vorige game!

Metal Gear Rising: Revengeance (X360, PS3)
Ontwikkelaar: Platinum Games | Uitgever: Konami | Release: 2012

Wat is het: Spectaculaire hack-and-slash-actie maken van Raidens solo-avontuur iets speciaals binnen de Metal Gear-reeks. Vanquish- en Bayonetta-ontwikkelaar Platinum Games moet de game naar een hoger niveau tillen.
Waarom wel:
Filmische hack-and-slash-actie gemaakt door het sublieme Platinum Games. Raiden verwezenlijkt de droom van iedere nerd door zowel cyborg als ninja te zijn.
Waarom niet: Wat we hebben gezien heeft weinig tot niets met de bekende Metal Gear-gameplay te maken. Wat voegt het gebruik van de Metal Gear-personages en -licentie toe?

Sly Cooper: Thieves in Time (PS3)
Ontwikkelaar: Sanzaru Games | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: In het vierde deel van de stealth-platformreeks Sly Cooper is het boek vol familiegeheimen, het Thievius Raccoonus, kwijtgeraakt in een andere tijd. Het is aan meesterdief Sly en zijn bende om het boek terug te vinden voordat het in verkeerde handen valt.
Waarom wel:
Hoewel er een nieuwe ontwikkelaar aan het roer staat, lijkt deel vier alle elementen te bevatten die de serie zijn bekendheid hebben gegeven. Zelfs de stemacteurs van de bekende personages keren allemaal terug.
Waarom niet: De originele ontwikkelaar van de serie, Sucker Punch Productions, is niet betrokken bij dit nieuwe deel. Sanzaru Games heeft voornamelijk ervaring met overzettingen van bestaande titels.

Port Royale 3 (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Gaming Minds | Release: Q2 2012

Wat is het: Een real-time strategiespel waarin je de rol van kapitein van een schip op je neemt in het Caribische gebied van de zeventiende eeuw. Bevaar de zeeën als avonturier of als handelaar en ga de strijd aan om de koloniën als één van de vier grootmachten van die tijd: Spanje, Frankrijk, Engeland of natuurlijk Nederland.
Waarom wel:
Buiten de campagne heeft dit deel ook een free-play-modus waarin je de rol van avonturier of handelaar zelfs kan combineren. Het is altijd leuk om in een game ons vaderland te vertegenwoordigen.
Waarom niet: Hoewel we het toejuichen dat PC-ontwikkelaars hun games ook voor de consoles beschikbaar maken, zetten we onze vraagtekens bij een complexe game als Port Royale, waar een toetsenbord veel praktischer voor is.

Papo & Yo (PSS)
Ontwikkelaar: Minority | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: Avonturenspel waarin je als het jongetje Quico je beste vriend Monster van zijn kikkerverslaving af moet helpen. Het vertelt op een speelse manier een zwaar thema (drank- en drugsverslaving).
Waarom wel:
Zeer intere ant verhaal gebaseerd op de zware jeugd van de ontwikkelaar. Puzzels zijn op een fantasierijke manier uitgewerkt.
Waarom niet: Het is nog afwachten hoe uitdagend de puzzels zijn, tot nu toe zien ze er vrij simpel uit. De nadruk komt mi chien teveel op het verhaal te liggen.

Asura’s Wrath (X360, PS3)
Ontwikkelaar: CyberConnect2 | Uitgever: Capcom | Release: 24-02-2012

Wat is het: Over the top actiespel waarin halfgod Asura op wraak uit is om zijn dochter te redden. Een kruising tu en Aziatische mythologie en sciencefiction met eindbazen die groter zijn dan een planeet.
Waarom wel:
De ontwikkelaar toonde met de Ultimate Ninja-reeks dat het met imposant ogende gevechten wel uit de voeten kan. Habben we al gezegd dat de eindbazen groter zijn dan een planeet?
Waarom niet:
Het risico van een overvloed aan quick-time events en weinig echte gameplay ligt op de loer. Het spel heeft een hoge ‘Japanse rariteiten’-factor.

Sound Shapes (Vita)
Ontwikkelaar: Queasy Games | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: Platformspel waarin een (zelfgemaakt) level tevens dienst doet als muziekcompositie. Dat maakt het een spel dat je eigenlijk in actie moet zien om te begrijpen wat het leuk en intere ant maakt.
Waarom wel:
Bouwen van muziekcompositie erg makkelijk dankzij unieke besturingsmogelijkheden van de PlayStation Vita. De ontwikkelaar gebruikte dezelfde editor om levels te bouwen als die waar jij toegang toe hebt, wat een gunstig voorteken is.
Waarom niet: Dunne scheidslijn tu en techdemo en game.

Kid Icarus: Uprising (3DS)
Ontwikkelaar: Project Sora | Uitgever: Nintendo | Release: maart 2012

Wat is het: Kid Icarus: Uprising is een adventure-spel dat af en toe naar ‘on-rail third-person shooter’-gameplay wi elt. De engelachtige Pit moet de wereld van de ondergang redden en tegelijkertijd afrekenen met een gemene kloon van zichzelf genaamd Black Pit.
Waarom wel:
 Na jaren van zeuren door verstokte Nintendo-fans is er dan toch eindelijk een nieuw Kid Icarus-avontuur. Een avontuur waarin de grond- en luchtgedeelten behoorlijk van elkaar verschillen en vlot worden afgewi eld.   
Waarom niet: Het besturen van je personage werkt niet optimaal, zo is het sturen met de draaiknop en schieten met de linker schoudertoets niet erg aangenaam. 

Virtua Fighter 5: Final Showdown (XBLA, PSS)
Ontwikkelaar: SEGA | Uitgever: SEGA | Release: Q3 2012

Wat is het: Uitgebreide digitale versie van Virtua Fighter 5, genaamd Final Showdown. Virtua Fighter 5: Final Showdown bevat twee extra personages, een vernieuwde balans tu en de vechters en verbeterde animaties.
Waarom wel:
Meest uitgebreide en gebalanceerde versie van Virtua Fighter 5 tot dusver.
Waarom niet: Er verschijnen genoeg nieuwe vechttitels in 2012.

Dust 514 (PS3)
Ontwikkelaar: CCP | Uitgever: SCEE | Release: Q2 2012

Wat is het: Een futuristische first-person shooter met strategische elementen die zich afspeelt in het universum van EVE Online. De werelden van Dust 514 en EVE Online worden met elkaar verbonden waardoor er voordelen kunnen ontstaan voor beide partijen.
Waarom wel:
Grootschalige gevechten te voet en met voertuigen in grote maps. Externe invloeden door connectie met EVE Online.
Waarom niet:
Zijn fervente EVE-spelers niet teveel bevoorrecht in de Dust 514-strijd?

Escape Plan (Vita)
Ontwikkelaar: Fun Bits Interactive | Uitgever: SCEE | Release: 22 februari 2012

Wat is het: Puzzelspel waarin je de iele Lil en lompe Laarg veilig door een omgeving vol boobytraps en ander gevaar moet loodsen. De zwarte humor van de vele manieren om te sterven past bij het zwart-witte uiterlijk.
Waarom wel:
Artistieke uiterlijk en humor maken sterven bijna leuk. Weer een titel die laat zien wat de Vita in zijn mars heeft.
Waarom niet:
Erg hoog en trial-and-error gehalte.

Luigi’s Mansion 2 (3DS)
Ontwikkelaar: Next Level Games | Uitgever: Nintendo | Release: 2012

Wat is het: De ondergewaardeerde broer van ‘s werelds bekendste loodgieter kreeg met de lancering van de GameCube zijn eigen game, Luigi’s Mansion. Spoken opzuigen met een stofzuiger, echt iets voor mi chien wel het meest angstige personage dat we kennen. De ‘vierkante’ kamers van het kasteel waar dit vervolg zich afspeelt zullen dankzij het 3D-effect nog beter tot hun recht komen.
Waarom wel:
Er wordt meer variatie in omgevingen gestopt. Zo zagen we al een sneeuwlevel (lekker origineel!). Bovendien blijft die koddige humor intact. 
Waarom niet:
Verder lijkt er niet veel nieuws onder de zon. Het origineel werd tegen het einde eentonig, hoe moet dat met dit vervolg?

Resistance: Burning Skies (Vita)
Ontwikkelaar: Nihilistic | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: Alweer de vijfde Resistance-game die verschijnt, ditmaal voor de Vita. Resistance: Burning Skies speelt zich af voor het tweede deel op de PlayStation 3 en maakt gebruik van verschillende Vita-features. Zo is het mogelijk om slapwapens op te pakken door op de touchscreen te drukken. Daarnaast zitten er vooral vuurgevechten in de game met een intelligent dekkingsysteem.
Waarom wel:
Door de toevoeging van de tweede analoge stick op de Vita, is Burning Skies prettig speelbaar. De echte console-ervaring op een kleine handheld.
Waarom niet:
Los van de optionele touchscreenbesturing lijkt Burning Skies heel veel op de PlayStation 3-versies. Komt de intense schietervaring van de grotere broers wel écht goed over op het kleinere scherm?

Soulcalibur V (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Namco Bandai | Uitgever: Namco Bandai | Release: Q1 2011

Wat is het: Deel vijf in de legendarische vechtgamereeks waarbij vooral de grootte van je zwaard telt. Er zijn weer een aantal nieuwe personages van de partij en het onbegrijpelijke verhaal gaat verder waar het gestopt was. 
Waarom wel:
De makers beloven trouw te blijven aan de reeks en daarnaast meer dynamiek en snelheid in de game te stoppen.
Waarom niet:
 Zorgt de nieuwe dynamiek er niet voor dat trouwe fans zich wat gepa eerd voelen omdat de ontwikkelaars een nieuwe doelgroep proberen aan te spreken?

Spec Ops: The Line (PC, PS3, X360 )
Ontwikkelaar: Yager Development | Uitgever: 2K Games | Release: 2012

Wat is het: Enorme zandstormen veranderen Dubai in een vervallen stad in deze third-person shooter. De nadruk ligt op verhaalvertelling en het maken van morele keuzes. De setting van Dubai zorgt daarnaast voor een opvallend uiterlijk.
Waarom wel:
Voor het verhaal lijkt er goed gekeken te zijn naar hoe boeken een verhaal vertellen: minder nadruk op de gebeurteni en en meer nadruk op intrigerende thema’s.
Waarom niet: De gameplay oogt vrij standaard. Iets dat de multiplayerbèta van vorig jaar ook al deed vermoeden.

Aliens: Colonial Marines (PC, X360, PS3 )
Ontwikkelaar: Gearbox Software | Uitgever: SEGA | Release: eerste helft 2012

Wat is het: Een first-person shooter waarin je heel, heel, heel erg veel aliens kapot schiet. Veel enge geluiden, vreemde schaduwen en andere toffe Alien-clichés komen aan bod.
Waarom wel:
Aliens vervelen nooit. Ontwikkelaar Gearbox Software heeft de nodige ervaring met shooters opgebouwd over de loop van jaren en is groot fan van de Alien-reeks. Men kent het bronmateriaal door en door, en maakt daar slim gebruik van.
Waarom niet: Gearbox voegt hier en daar wat kleine eigen elementen toe, maar juist deze dingen komen wat onpa elijk over. Wat doet een überalien daar opeens tu en de 'normale' griezels?

Resident Evil: Revelations (3DS)
Ontwikkelaar: Capcom | Uitgever: Nintendo | Release: 27 januari 2012

Wat is het: Een avontuur binnen de Resident Evil-serie dat inhaakt op de gebeurteni en tu en Resident Evil 4 en 5. Het verhaal concentreert zich op Jill Valentine en Chris Redfield, die samen de Bioterrorism Security A e ment Alliance zijn gestart.
Waarom wel: Met Revelations lijkt Capcom de modernere over de schouder-besturing en de kla ieke horrorinsteek van eerdere Resident Evil-delen te gaan combineren. Het beste van twee werelden.
Waarom niet: Het verhaal lijkt ondanks zijn twee iconische hoofdpersonages niet bijzonder veel toe te voegen aan het Resident Evil-universum. We hopen dat het niet een te voorzichtig tu endoortje is, terwijl we wachten op Resident Evil 6.

DmC: Devil May Cry (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Ninja Theory | Uitgever: Capcom | Release: 2012

Wat is het: DmC: Devil May Cry speelt zich, anders dan zijn voorgangers, af in een parallel universum van de DmC-reeks. Door middel van imposante combo's met zwaard en vuurwapen houd je demonen op afstand. Capcom heeft de ontwikkeling over gegeven aan een Westerse studio, niemand minder dan Enslaved- en Heavenly Sword-ontwikkelaar Ninja Theory.
Waarom wel:
DmC belooft vlotte actie te combineren met humor in een intere ante setting.
Waarom niet:
Jonge Dante herinnert ons niet aan de toffe Dante zoals wij die kennen. Het lijkt meer Devil May Cry Baby. Waarschijnlijk door de invloed van ontwikkelaar Ninja Theory. 

Dead or Alive 5 (X360, PS3)
Ontwikkelaar: Team Ninja | Release: 2012

Wat is het: Het nieuwste deel van een vechtspellenreeks die vooral bekend staat om twee ‘grote’ punten: stuiterende borsten en meerlagige arena's. Het strijdtoneel, zoals een instortende wolkenkrabber, heeft ditmaal meer invloed op de gevechten dan pure show en kan bewuster in je voordeel gebruikt worden.
Waarom wel:
Stuiterende borsten vervelen niet. Gevechten ogen snel en spectaculair als vanouds.
Waarom niet: Vechtspellen moeten vooral draaien om de gevechten, niet om factoren daarbuiten.

Starhawk (PS3)
Ontwikkelaar: Lightbox | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: Spirituele opvolger van Warhawk. Starhawk is een third-person shooter gecombineerd met real time strategy-elementen. Zo kunnen spelers tijdens het schieten gebouwen vanuit de ruimte op het planeetoppervlak laten schieten en deze direct gebruiken voor strategische doeleinden. 
Waarom wel:
Het kunnen bouwen van forten en barrières moet het samenwerken in de game een nieuwe tactische laag geven. Online functies worden beter en uitgebreider dan in Warhawk.
Waarom niet:
 Wie zit er te wachten op een singeplayermodus? Wij niet, in ieder geval.

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier (X360, PS3)
Ontwikkelaar: Ubisoft | Uitgever: Ubisoft | Release: 6 maart 2012

Wat is het: Future Soldier mengt futuristische gadgets met tactvolle gameplay. Zo kan de speler zogenaamde drones besturen en schuilen onder een geavanceerde onzichtbaarheidsmantel.
Waarom wel:
De gadgets lenen zich voor leuke spelsituaties, zeker in coöp. De game oogt dankzij de vele shoot-outs spectaculairder dan ooit tevoren.
Waarom niet: Van een Ghost Recon-game verwachten we juist het tegenovergestelde van ‘spektakel’. Neemt de serie niet te veel afstand van zijn roots?

Fifa Football (Vita)
Ontwikkelaar: EA Sports| Uitgever: Electronic Arts | Release: 22 februari 2012

Wat is het: Fifa Football versterkt de launch line-up van Sony’s nieuwe handheld met een mobiele iteratie van de welbekende voetbalserie. De game maakt gebruik van de touchscreen om onder meer het geven van een precieze pa te vergemakkelijken.
Waarom wel:
Het schieten en overspelen met de touchscreen lijkt te werken. Fifa Football ziet er waanzinnig uit en kent vrijwel alle modi en mogelijkheden die de grote consolebroertjes ook bevatten...
Waarom niet: …maar niet allemaal. Enkele nieuwigheden uit FIFA 12, waaronder het tactisch verdedigen en de ‘player impact engine’, zitten niet in de game.

Beyond the Labyrinth (3DS)
Ontwikkelaar: Tri-Ace | Uitgever: Konami | Release: 2012

Wat is het: Een actie-RPG en ouderwetse dungeon crawler. Beyond the Labyrinth wordt ontwikkeld door de ervaren studio tri-Ace en onder andere Shingo Mukaitoge (Eledees, Dewy’s Adventure) werkt mee aan de titel. De grafische stijl van de game is al meerdere keren vergeleken met Ico (PlayStation 2) en Konami’s A Shadow’s Tale (Wii).
Waarom wel:
Door het prachtige uiterlijk krijgen we zin om door de kerkers heen te kruipen.
Waarom niet: De uiterlijke opsmuk kan niet wegnemen dat we nog niets hebben gezien van een vechtsysteem; is het een teken aan de wand dat we vooral mooie stilstaande plaatjes te zien krijgen of trailers waarin geen enkele actie in is te bespeuren?

Fez (XBLA)
Ontwikkelaar: Polytron Corporation | Uitgever: Microsoft | Release: eerste kwartaal 2012

Wat is het: Een schattig ogende tweedimensionale platformer, die voor zijn puzzels juist afhankelijk is van de derde dimensie. Je speelt de game in 2D, maar de speler kan op ieder moment de spelwereld een kwartslag draaien, waardoor mogelijk nieuwe platformen om op te staan, zichtbaar worden.
Waarom wel: De spelmechaniek van Fez laat ons heel anders kijken naar het platformgenre. Objecten zijn niet meteen om op te springen, maar moeten eerst naar de tweede dimensie worden gebracht voor je er iets mee kunt, wat eigenlijk van ieder level een grote puzzel maakt.
Waarom niet: Bedenker Phil Fish stelt zijn game al jaren uit, zonder dat we daar noemenswaardige verbeteringen voor hebben teruggezien. Is Fez daadwerkelijk uitgebreid in de tu entijd of krijgen we een spel waar we vijf jaar op hebben moeten wachten, dat in een uur is uit te spelen?

Paper Mario 3D (3DS)
Ontwikkelaar: Intelligent Systems | Uitgever: Nintendo | Release: 2012

Wat is het: Een 2D RPG (in 3D, jaja) met de welbekende hoofdgieter in de hoofdrol, hetzij dit keer van papier. Net als in Paper Mario 64 en Paper Mario: The Thousand Year Door voor de GameCube, beleeft Mario een spannend avontuur, ontmoet hij bondgenoten en verzamelt hij verschillende krachten om steeds dieper in de wereld te duiken.
Waarom wel:
 De vorige Paper Mario-games stonden bol van de humor en verwijzingen. Achter het ogenschijnlijke simpele RPG-systeem gaat enorm veel diepgang schuil waar je helemaal in kunt duiken. 
Waarom niet: De gevechten verlopen in beurten, durft Nintendo de gevechten een wat hoger tempo te geven? Anders is het niet even zo'n makkelijke game 'voor tu endoor'. En is het savesysteem hier ook wel op berekend?

PROTOTYPE 2 (PC, X360, PS3 )
Ontwikkelaar: Radical Entertainment | Uitgever: Activision | Release: 24 april 2012

Wat is het: New York is één grote bende door een gevaarlijk virus. In de post-apocalyptische wereld is het aan de nieuwe protagonist James Heller (die net als in het eerste deel van vorm kan veranderen) om wraak te nemen op het hoofdpersonage uit het eerste deel, die het virus door de stad verspreidde.
Waarom wel:
Als je het eerste deel hebt gespeeld, weet je dat Prototype een heerlijke open wereld heeft waar je totale destructie en chaos kunt creeëren. Leuk voor de sadistische buien.
Waarom niet: De mi ies waren in het eerste deel nogal repetitief. Hopelijk valt dit vervolg niet in dezelfde valkuil.

Profe or Layton And The Mask Of Miracle (3DS)
Ontwikkelaar: Level-5 | Uitgever: Nintendo | Release: 2012

Wat is het: Een puzzelgame waarin de Britse Profe or Layton met zijn hulpje Luke in het stadje Montdol verzeild raakt waar dragers van een bijzonder masker hun wensen vervuld zien worden.  Uiteraard moet er gepuzzeld worden om erachter te komen hoe dit mogelijk is.
Waarom wel:
Weer een nieuw doordacht verhaal om te ontdekken, puzzels kunnen dit keer ook intere ant gebruikmaken van de driedimensionele mogelijkheden van de Nintendo 3DS.
Waarom niet: Al het vijfde deel in een serie die weinig innoveert. Wordt die derde dimensie wel echt ten volste benut?

Morgen volgen de nummers 40 tot en met 26.

De Top 100 van 2012 werd gemaakt door Wesley Akkerman, Pascal Badenbroek, Erwin Bergervoet, Richard Borgman, Matthijs Hannink, Harry Hol, Sander Hölsgens, Laura Kempenaar, Mark van der Kruit, Tobias Mauel, Frank Meijer, Michel Musters, Jochem Nauta, Gerard van Nieuwenhuijzen, Kevin Shuttleworth, Gijs van Veen, Daniël Verlaan, Arthur van Vliet, Ron Vorstermans, Marcel Vroegrijk en Simon Zijlemans.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou