FIFA Street(PS3, X360)
Ontwikkelaar: EA Vancouver | Uitgever: EA | Release: eerste helft 2012

Wat is het: Straat- en zaalvoetbal op de vierkante millimeter met de engine van de ‘grote’ FIFA-serie. Waar eerdere delen van de FIFA Street-serie nog zijn ontwikkeld met een eigen engine, maakt de nieuwe versie volledig gebruik van het Precision Dribbling en de Player Impact Engine. Weg dus met de cartoony look and feel. Spelers (en spelers) moeten werken voor hun panna’s, stiftjes, steekpasses en alles wat van pas kan komen in een vijf-tegen-vijf- of zes-tegen-zeswedstrijd. En uiteraard komen daarbij ook talloze bekende voetballers de hoek om kijken, inclusief de beste die er momenteel op deze aardkloot rond dribbelt: Lionel Messi.

Waarom wel: De titel maakt gebruik van de sterke punten van de grote FIFA-broer en het spelplezier spat er aan alle kanten vanaf. Iedereen die de titel speelt, heeft al snel last van het ‘nog één potje dan’-syndroom.
Waarom niet: Trucjes uithalen in FIFA 12 is lang niet voor iedereen weggelegd. Is het voor beginners wel een beetje doenbaar om de toch wat ingewikkelde besturing onder de knoppen te krijgen, of vliegen de tegengoals hen al snel om de oren?

UFC Undisputed 3(X360, PS3)
Ontwikkelaar: Yuke’s | Uitgever: THQ | Release: februari 2012

Wat is het: De nieuwste UFC-titel heeft geen jaartal achter de naam, en met een goede reden. THQ heeft een extra jaar de tijd genomen om aan van de titel te sleutelen. Hoewel de game grotendeels hetzelfde oogt, hebben een hoop kleine aanpassingen de gameplay nog verfijnder gemaakt. Bovendien is het grondvechten dusdanig aangepast dat iedereen het nu wél begrijpt. Daarnaast is de PRIDE-licentie toegevoegd, waardoor een hele rits aan vechters en mogelijkheden en een nieuwe regelgeving aan de game wordt toegevoegd.

Waarom wel: Eindelijk is het mogelijk de hoogtijdagen van vechters als Wanderleigh Silva te herbeleven door de toevoeging van PRIDE. Grondvechten werkt eindelijk naar behoren.
Waarom niet: De modi stelde in eerdere delen erg teleur en waren vaak onlogisch uitgewerkt, hoe zit dat nu? Hopelijk is de online vertraging in dit deel verholpen. Sowieso mag het online gedeelte wel eens worden uitgebreid. Waar blijft die online tournamentmodus?

The Darkness II (X360, PS3, PC)
Ontwikkelaar: Digital Extremes | Uitgever: 2K Games | Release: 10 februari 2012

Wat is het: Jackie Estacado en zijn eigenzinnige tentakels zijn terug, maar zonder Starbreeze Studios. Het vervolg, dat wordt ontwikkeld door Digital Extremes, maakt in tegenstelling tot het eerste deel gebruik van een cartooneske stijl vergelijkbaar met de The Darkness-comics. Toch is de game nog altijd even bloederig als zijn voorganger. Zo kun je vijanden doormidden klieven met je tentakels of palen uit de grond trekken en vijanden ermee aan de muur spiezen. Dat is mede mogelijk omdat je de twee Darkness-tentakels nu geheel zelf bestuurd. Daardoor heb je naast twee geweren nog twee andere dodelijke wapens die je offensieve arsenaal versterken.

Waarom wel: Een nieuw ervaringspuntensysteem maakt het mogelijk gewelddadige, toffe krachten vrij te spelen. De game kent dezelfde trage, verhalende momenten als de eerste The Darkness...
Waarom niet:...maar hoeveel zullen dat er zijn? Tot nu toe hebben we vooral hectische moordpartijen gezien, terwijl juist die afwisseling tussen actierijke en trage gameplay The Darkness zo’n speciaal spel maakte.

Final Fantasy XIII-2 (X360, PS3)
Ontwikkelaar: Square Enix | Uitgever: Square Enix | Release: 3 februari 2012

Wat is het: Drie jaar na de gebeurtenissen in Final Fantasy XIII is Lighting, de heldin uit dat deel, verdwenen in een onbekende wereld. Haar jongere zusje Serah en haar nieuwe vriendje Noel gaan naar haar op zoek. Square Enix belooft dat Final Fantasy XIII-2 in elk opzicht beter wordt dan zijn voorganger en dat het een geëvolueerd gevechtsysteem bevat. Zo is het nu mogelijk om met quick-time events meer schade toe te brengen, monsters in je party te houden en gebruik te maken van een verbeterde versie van het Paradigm Shift-systeem.

Waarom wel: Door de vele nieuwe toevoegingen en verbeteringen en het feit dat je keuzes het verhaal beïnvloeden, is de rechtlijnigheid grotendeels verdwenen.
Waarom niet:
Desondanks blijft de serie traditioneel langzaam en weten we niet zeker of de quick-time events de spanning gaan verhogen.

XCOM (X360, PS3, PC)
Ontwikkelaar: 2K Marin | Uitgever: 2K Games | Release: 2012

Wat is het: De geliefde X-COM-franchise uit de jaren negentig is afgestoft en wordt door 2K Marin in een geheel nieuw jasje gestoken. XCOM, nu een tactische first-person shooter, speelt zich af in het Amerika van 1962 als een buitenaards ras de aarde overvalt. De speler treedt in de schoenen van William Carter, een voormalig FBI-agent die nu werkzaam is bij XCOM en daar buitenaardse dreigingen de kop in dient te drukken. De game kent enkele overeenkomsten met de delen uit de oude reeks, zoals het belang van samenspel en een niet-lineaire missiestructuur.

Waarom wel: Het ‘idealistische’ Amerika van 1962 is een interessante setting die dankzij de cartooneske, BioShock-achtige stijl van XCOM prima uit de verf lijkt te komen. 2K Marin belooft dat het geen ordinair of standaard schietspel zal worden, en tot dusver lijkt alles daar inderdaad op te wijzen.
Waarom niet: XCOM heeft nauwelijks meer te maken met de oude reeks, hoewel dat eerder een probleem is van de fans dan van de game. Het is ondanks beloftes van de ontwikkelaar nog niet helemaal duidelijk hoe tactisch of ongewoon de gameplay werkelijk zal zijn.

Torchlight II (PC)
Ontwikkelaar: Runic Games | Uitgever: JoWood Productions | Release: 2012

Wat is het: Torchlight II is een actie-RPG in de stijl van Diablo. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want een aantal werknemers van Runic Games hebben ooit aan die serie  meegewerkt. Dat brengt een heleboel ervaring met zich mee, wat er reeds voor zorgde dat het eerste deel zich prima met Diablo kon meten. Het vervolg speelt zich af in een grotere, open wereld, bevat een nieuwe klasse en is coöperatief online te spelen.

Waarom wel: Runic Games heeft met Torchlight laten zien dat het weet hoe het een actie-RPG moet maken. Tel daarbij op dat het tweede deel nu ook online speelbaar is en het lijkt erop dat de volgende stap echt gemaakt wordt.
Waarom niet: Torchlight was destijds een mooie opvulling tot Diablo III zou komen. Nu Diablo III dit jaar verschijnt, moet Torchlight II wel heel stevig in zijn schoenen staan om de aandacht van die grootmacht weg te snoepen.

Far Cry 3 (X360, PS3, PC)
Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal | Uitgever: Ubisoft | Release: februari 2012

Wat is het: Far Cry 3 keert enigszins terug naar zijn roots: de shooter neemt afstand van de savannes uit het tweede deel en speelt zich af op een reeks tropische eilanden met palmboompjes en kleurrijke panorama’s. Gestrand hoofdpersonage Jason Brody wil van de eilanden en hun gestoorde inwoners ontsnappen. Far Cry 3 lijkt een wat filmischere verhaalvertelling te kennen, hoewel de speler nog steeds veel vrijheid wordt geboden.

Waarom wel: Het ergerlijke checkpointsysteem uit Far Cry 2 is aangepast. Daarnaast wordt het verhaal op een harde, volwassen manier verteld, wat contrasteert met de kleurige visuele stijl.
Waarom niet: We zagen in de E3-trailer loze quick-time events en veel geregisseerde actie. Van de vrijheid waarmee de serie bekend is geworden is nog niets getoond. Verliest de serie zijn gezicht?

LittleBigPlanet (Vita)
Ontwikkelaar: Double Eleven en Tarsier Studios | Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: In LittleBigPlanet op Vita moet Sackboy zich via bizarre objecten een weg door vreemde werelden banen. Dankzij de gyroscoop in de handheld kan Sackboy met objecten rollen door de handheld schuin te houden. Op Vita bevat het spel dezelfde creatiemiddelen als zijn voorganger LittleBigPlanet 2 voor de PlayStation 3 had. In deze versie is het voor het eerst mogelijk om met camera's te werken om bijvoorbeeld jezelf in het spel te verwerken. De touchscreen wordt gebruikt om gemakkelijk eigen levels te maken.

Waarom wel: Deze game moet het hebben van zijn originele omgevingen en gameplay: dankzij de unieke functies van Vita kunnen gebruikers nog creatiever te werk gaan. Het maken van levels lijkt bovendien gemakkelijker dan ooit door onder meer de touchscreen en -pad van de Vita.
Waarom niet: LittleBigPlanet is vooral leuk met anderen, maar met anderen speel je niet vaak in de trein. Is de game ook interessant als je even niet met het web verbonden bent?

The Witness (PC, iPd)
Ontwikkelaar: Number None Inc. | Release: 2012

Wat is het: Uitleggen wat het spel precies inhoudt is al een uitdaging op zich. De game speelt zich af op een eiland waarin jij als speler een heleboel puzzels op moet lossen om achter het geheim van het eiland te komen. Er wordt weinig informatie losgelaten over de game. Het moet een ontdekkingsreis worden voor iedere speler. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat The Witness uit het brein is ontsproten van de ontwikkelaar van Braid.

Waarom wel: Net als Braid doet de ontwikkelaar er alles aan om ook ditmaal een unieke ervaring neer te zetten. Dat lijkt te gaan lukken.
Waarom niet: Alles omtrent de game wordt vaag gehouden, is er eigenlijk wel een concreet spelconcept? 

Botanicula (PC)
Ontwikkelaar: Amanita Design | Release: Q1 2012

Wat is het: Een point-and-click-avontuur waarin vijf boomwezentjes het laatste zaadje van hun door parasieten overspoelde boom proberen te redden. De nadruk van het spel ligt op humor en een ontspannende ervaring. Terwijl je je van tak naar tak beweegt, kun je op praktisch alles klikken dat aanwezig is in het scherm. Elke actie veroorzaakt een reactie. Klik op een bloemknop en de bloem opent zich, waarna bijen neerdalen om pollen te verzamelen. Resultaten van sommige handelingen zijn functioneel en nodig om progressie te boeken, maar andere objecten zijn er puur voor de sier en de sfeer.

Waarom wel: De ontwikkelaar heeft een goede staat van dienst wat betreft point-and-click-spellen. De game heeft een sfeervolle omgeving.
Waarom niet: Een ontspannen vibe is leuk, maar hopelijk biedt het spel ook enige uitdaging.

Alan Wake’s American Nightmare (XBLA)
Ontwikkelaar: Remedy | Uitgever: Microsoft | Release: Q1 2012

Wat is het: Kruip nogmaals in de huid van schrijver Alan Wake in een strijd tegen zijn eigen demonen. Vecht je een weg door een nachtmerrie die realiteit is geworden en versla Mr. Scratch voor eens en altijd. American Nightmare is geen direct vervolg op het eerste deel, maar moet het Alan Wake-universum uitbreiden. Net als in het origineel gebruik je licht op verschillende manieren als wapen om vijanden te verslaan.

Waarom wel: De sfeer en verhaalvertelling van het origineel waren enorm goed, net als het gebruik van licht als wapen. Tegen meer van dat zeggen we zeker geen nee.
Waarom niet: De game wordt meer actiegeoriënteerd, terwijl dat nu juist het zwakste punt van zijn voorganger was. Een ander probleem van het origineel was het gebrek aan variatie richting het einde. Hopelijk wordt daar nu beter naar gekeken.

Trials Evolution (X360)
Ontwikkelaar: Red Lynx | Uitgever: Microsoft | Release: 2012

Wat is het: Een combinatie van een race-, puzzel- en physics-game die in al zijn eenvoud behoorlijk verslavend kan zijn. Dit tweede deel zal behoorlijk wat nieuwigheden met zich meebrengen in de vorm van een multiplayer en een flink verbeterd trackdesign. Bovendien stapt de game over naar meerdere dimensies. Dat noemen wij pas evolutie.

Waarom wel: Het origineel was maar wat verslavend, we konden uren spenderen aan kleine beetjes gas geven op dunne plankjes. Met de toevoeging van multiplayer komen daar ongetwijfeld nog wat uren bij.
Waarom niet: De eerste screenshots lijken races te tonen waarbij je niet langer van links naar rechts over belachelijke obstakels springt maar over brede crossbanen ploegt met bochtjes naar links en rechts. Misschien gaat er daardoor wat van de charme verloren?

Darksiders II (PC, PS3, X360, Wii U)
Ontwikkelaar: Vigil Games | Uitgever: THQ | Release: 2012

Wat is het: In het tweede Darksiders-deel draait het om de avonturen van Death. Deze ruiter van de Apocalyps heeft absoluut niet stil gezeten toen broeder War er ingeluisd werd en de wereld verging. De door Zelda en God of War beïnvloede gameplay van zijn voorganger krijgt in dit nieuwe deel een nog romiger RPG-sausje. Een grotere wereld met hub-locaties biedt meer ruimte voor sidequests en exploratie, waarbij het vergaren van spullen en ervaringspunten je motiveert verder te spelen.

Waarom wel: Groter en uitgebreider dan eerste deel, en dat was al geen kleine game.
Waarom niet: Het mist het harde en lugubere van het eerste deel nog een beetje 

Quantum Conundrum (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Airtight Games | Uitgever: Square Enix | Release: Q1 2012

Wat is het: Een puzzelgame van de bedenkster van Portal. Net als in Portal krijgen spelers een speciaal wapen in handen waarmee ze van dimensie kunnen wisselen. Waar je in de ene dimensie te maken krijgt met een onvermurwbare kluis, is dat in een andere dimensie een snoezelig pluchen geval dat je moeiteloos oppakt. Smijt dit donzige ding vervolgens richting een ruit en switch op tijd terug naar de vorige om het stalen gevaarte er doorheen te zien kletteren. Quantum Conundrum belooft vol met dat soort spelsituaties te zitten, waarbij ook onder meer timing (door te klooien met de tijd) en zwaartekracht een rol spelen. In totaal zijn er vijf dimensies met elk een eigen spelmechaniek zoals we die kennen van andere games.

Waarom wel: Quantum Conundrum doet denken aan het beste wat titels als Portal of Braid te bieden hebben en daar zien we graag meer van. Helemaal als het gecombineerd wordt in één game.
Waarom niet: Het betreft hier een downloadtitel waardoor we ons zomaar op de lengte van dit avontuur kunnen verkijken. Waar we met Portal 2 toch makkelijk de tien uur aantikten (inclusief de coöp), zou dit avontuur goed en wel voorbij kunnen zijn voordat het begonnen is.

WipEout 2048 (Vita)
Ontwikkelaar: SCE Studio Liverpool| Uitgever: SCEE | Release: 2012

Wat is het: Een graag geziene vaste gast op elke handheld en console van Sony. De 2048-editie brengt de vliegensvlugge actie van WipEout naar de nieuwe PlayStation Vita en laat spelers weer op onmenselijke snelheden bochten nemen, over rechte stukken boosten en concurrenten van de baan knallen met verschillende power-ups. WipEout 2048 voegt een aantal nieuwe ingrediënten toe aan het bekende recept, zoals verdedigende en aanvallende power-ups, crossplatform multiplayer en verschillende manieren om je zweeftuig via de Vita-touchscreens te besturen.

Waarom wel: WipEout staat voor duizelingwekkende snelheid. WipEout staat voor explosieve actie. WipEout staat voor pompende beats. Nog belangrijker: WipEout staat voor kwaliteit. De Pure- en Pulse-edities op de PlayStation Portable waren briljant, dus weten we dat het concept ook op een handheld goed uit de verf komt. Ook kunnen we niet wachten om het met onze Vita op te nemen tegen WipEout-spelers op de PlayStation 3.
Waarom niet: WipEout zou in het verleden ‘te hardcore’ zijn voor veel spelers, aldus producer Michael Pulst, dus heeft 2048 bredere banen dan voorheen. De game zou daarmee een stuk van zijn magie kunnen verliezen, door te veel rekening te houden met de ongeoefende speler.

Morgen kruipen we dichter naar de nummer 1 van de lijst, want dan volgen de nummers 25 tot en met 11!

De Top 100 van 2012 werd gemaakt door Wesley Akkerman, Pascal Badenbroek, Erwin Bergervoet, Richard Borgman, Matthijs Hannink, Harry Hol, Sander Hölsgens, Laura Kempenaar, Mark van der Kruit, Tobias Mauel, Frank Meijer, Michel Musters, Jochem Nauta, Gerard van Nieuwenhuijzen, Kevin Shuttleworth, Gijs van Veen, Daniël Verlaan, Arthur van Vliet, Ron Vorstermans, Marcel Vroegrijk en Simon Zijlemans.