Resident Evil: Revelations (3DS)
Ontwikkelaar: Capcom | Uitgever: Capcom | Release: 2011

Wat is het: Een exclusief voor de 3DS ontwikkelde Resident Evil-game die een brug slaat tussen de gebeurtenissen van het vierde en het vijfde deel. Chris Redfield en Jill Valentine eisen als leden van de Bioterrorism Security Assessment Alliance de hoofdrol op. Revelations legt de nadruk op het oplossen van puzzels en het verkennen van nieuwe ruimtes en keert daarmee terug naar de begindagen van de serie.
Waarom wel: Revelations gebruikt de engine die ook werd gebruikt in Resident Evil 5. De downloadbare content voor het vijfde deel, waarin spelers al met Jill en Chris samen konden spelen, liet al zien dat de klassieke gameplay van de serie ook in deze tijd nog op zijn plaats is.
Waarom niet: Er is nog niet bekend hoe de engine van onder meer Resident Evil 5 precies wordt gebruikt in Revelations. Het ziet er prachtig uit, maar dit gaat mogelijk ten koste van de lengte van het spel. Ook kan het richten lastig worden door het ontbreken van een volwaardige analoge stick.

Might & Magic: Heroes VI (PC)
Ontwikkelaar: Black Hole | Uitgever: Ubisoft | Release: Maart 2011

Wat is het: Het zesde deel in de populaire Heroes of Might & Magic-reeks, ook al is de volgorde van de woordjes in de titel omgewisseld. De gameplay blijft echter wel grotendeels hetzelfde, met vijf speelbare rassen die om de beurt de kaart verkennen, grondstoffen bijeen rapen en kastelen veroveren. Nieuw zijn onder andere eindbaasgevechten en een reputatiesysteem. De ontwikkeling van de reeks is overgedragen naar Black Hole Entertainment, omdat de ontwikkelaar van deel vijf, Nival, te druk was met andere games.
Waarom wel: Met Black Hole lijkt Ubisoft een uitstekende nieuwe ontwikkelaar voor de reeks te hebben gevonden. Turn-based strategiegames worden steeds schaarser, maar gelukkig blijft Heroes voorlopig nog op het toneel.
Waarom niet: De vernieuwingen klinken nog niet heel erg schokkend, kan het spel zich genoeg onderscheiden van het vijfde deel?

Dragon Age II (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Bioware | Uitgever: Electronic Arts | Release: 10 maart 2011

Wat is het: Het vervolg op de RPG Dragon Age: Origins, waarmee Bioware in één klap een nieuwe franchise op de kaart zette. Voor de consoleversies is het vechtsysteem op de schop gegaan, het verhaal is een tikkeltje rechtlijniger en je hebt tijdens de dialogen nog maar een beperkte tijd om te antwoorden. Angst voor oppervlakkigheid lijkt ongegrond. Morele keuzes hebben nu immers niet alleen een impact op een beperkt aantal personages, maar beïnvloeden de volledige spelwereld.
Waarom wel: Hoe kan het nog mis gaan na zo’n succesvol eerste deel? Bioware mag dan wel met een aantal grote projecten tegelijkertijd bezig zijn, bij hen leidt dit niet tot afgeraffelde titels.
Waarom niet: Dragon Age II gaat meer de kant op van Mass Effect, in de zin dat het spel gestroomlijnder wordt. Weet het vervolg de diepgang van het eerste deel te behouden?

Pokémon Black & White (NDS)
Ontwikkelaar: Game Freak | Uitgever: Nintendo | Release: Lente 2011

Wat is het: Vijfde generatie in de originele Pokémon RPG-serie, die nog verschijnt voor de inmiddels hoogbejaarde Nintendo DS. Vernieuwd op meerdere aspecten, met onder andere bewegende sprites, driedimensionale steden en meer multiplayer-mogelijkheden. Daarnaast worden er weer een stuk of honderd Pocket Monsters toegevoegd. Als je dacht dat je ze inmiddels wel allemaal gevangen had, heb je het dus volledig mis.
Waarom wel: Neemt de beste aspecten uit eerder verschenen delen en gooit daar een berg vernieuwingen bovenop.
Waarom niet: Alle 493 Pokémon die je voorheen gevangen, getraind en gekoesterd hebt, moet je opnieuw vangen, trainen en koesteren. Wellicht had je dit liever gelijk op de 3DS gedaan. 

Alice: Madness Returns (PC, X360, PS3)
Ontwikkelaar: Spicy Horse | Uitgever: EA | Release: Eind 2011

Wat is het: Opvolger van de American McGee’s Alice, een macabere vertelling van het sprookje Alice in Wonderland. Alice, die nu in haar tienerjaren is, komt vrij uit het gekkenhuis waar ze sinds het eerste deel leefde. Al snel begint ze echter weer te hallucineren en keert ze terug naar Wonderland, dat opnieuw is bezeten door haar eigen psychose.
Waarom wel: Omdat American McGee’s Alice nog steeds een van de weinige echte psychologische thrillers in gamevorm is en we graag opnieuw een dergelijke game zien.
Waarom niet: We hebben nog maar heel weinig van de game zelf gezien, dus het is nog maar de vraag hoe men de formule van de eerste Alice overzet naar de wensen van moderne gamers.

Torchlight 2 (PC)
Ontwikkelaar: Runic Games | Uitgever: Perfect World | Release: Begin 2011

Wat is het: De opvolger van de door enkele oud-medewerkers van Blizzard gemaakte dungeon-crawler Torchlight. In Torchlight 2 kun je opnieuw een held uit verschillende klassen kiezen. Al klikkend loop je door willekeurig gegenereerde kerkers, die ditmaal een stuk opener zijn dan in de voorganger. Zoals de meeste games in het genre draait Torchlight 2 om het verzamelen van zoveel mogelijk voorwerpen, die je ook kunt delen met je huisdier of met een medespeler in de nieuwe coöperatieve modus.
Waarom wel: Omdat je van deze game, in tegenstelling tot Diablo 3, tenminste zeker weet dat je hem in 2011 nog kunt spelen. Torchlight was een prima alternatief voor de Diablo-serie en het ziet er naar uit dat Torchlight 2 wat dat betreft nog aantrekkelijker wordt. 
Waarom niet: Omdat de meeste mensen toch liever zullen wachten op de nieuwste game van Blizzard. Torchlight 2 krijgt vooral meer mogelijkheden, maar weet de formule dan nog wel de juiste snaar te raken?

Crysis 2 (PC, X360, PS3)
Ontwikkelaar: Crytek | Uitgever: Electronic Arts | Release: 24 maart 2011

Wat is het: Weg jungles en parelwitte stranden, in Crysis 2 mag je het uitvechten in New York. Een stad die nooit slaapt en zeker niet als jij er in je nanosuit rondloopt. Het belooft een wilde achtbaanrit te worden met aliens, soldaten van Crynet en vooral veel explosies en vuurgevechten. Het zal je ook vast niet verbazen dat New York de ideale plek is om flink keet te schoppen in je nieuwe en verbeterde Nanosuit 2.0.
Waarom wel: Ook al zagen de stranden er in Crysis betoverend mooi uit, New York lijkt pas echt het ideale achtergrond decor van een Crysis-game. Bovendien wordt de game nu ook uitgebracht op de consoles.
Waarom niet:  Vergooit men met de nieuwe setting ook niet het unieke kenmerk van de serie en blijft het spel grafisch krachtig genoeg om opnieuw het paradepaardje van PC-gamers te worden, nu het ook naar de consoles komt?

Kirby’s Epic Yarn (Wii)
Ontwikkelaar: Good-Feel | Uitgever: Nintendo | Release: 25 februari 2011

Wat is het: In deze 2D-platformgame keert Kirby terug naar zijn roots. Deels welliswaar, want Kirby’s Epic Yarn ziet er niet uit als de voorgaande titels uit de reeks. Kirby’s wereld is namelijk opgebouwd uit stof, vilt, knopen, wol en alles wat je in een naaikoffer kunt vinden. Epic Yarn doet overigens niet alleen afstand van de oude stijl, ook de krachten van Kirby zijn bijgesteld. Zo kan het roze mormel zijn tegenstanders niet meer opzuigen en hun krachten stelen. Tevens is het spel met twee spelers te doorlopen.
Waarom wel: Een volledig nieuw avontuur met Kirby in de hoofdrol. Ontwikkelaar Good-Feel combineert een frisse stijl met een aantal originele spelmechanieken. Werd in Amerika al erg goed ontvangen.
Waarom niet: De vorige Kirby-spellen waren relatief makkelijk. Dat je in Epic Yarn niet dood kan gaan, suggereert dat het ditmaal niet anders is. Kan het extreem aandoenlijke uiterlijk dit gedurende het hele spel blijven compenseren?

Dirt 3 (X360, PC, PS3)
Ontwikkelaar: Codemasters | Uitgever: Codemasters | Release: 2011

Wat is het: Volgens de makers wordt Dirt 3 de grootste rallygame ooit. En met de belofte van een open spelwereld, een veelvoud aan nieuwe en klassieke wagens, een uitdagend combosysteem waarbij je beloond wordt voor je rijgedrag en een verbeterde carrièremodus lijkt dat zowaar te gaan kloppen. Codemasters doet een poging om de tijden van Colin McRae Rally te doen herleven.
Waarom wel: Dirt 3 lijkt een diversere racegame te worden die elke liefhebber van het wat ruigere racen zal plezieren. Het echte rallyrijden staat weer iets meer op de voorgrond.
Waarom niet: In Dirt 2 zagen we duidelijk dat de reeks het echte rallygevoel wat links liet liggen en ging voor de glitter en glamour. Hopelijk wordt het dit keer geen veramerikaniseerd product.

Xcom (PC, X360)
Ontwikkelaar: 2K Marin | Uitgever: 2K Games | Release: 2011

Wat is het: Van de makers van BioShock 2 komt een first-person shooter die vooral qua invalshoek inspiratie haalt uit de klassieke X-Com-strategiespellen. De gameplay is echter totaal anders. In Xcom bevecht je vanuit first-person standpunt buitenaardse wezens, onder andere in de vorm van een vreemde, zwarte substantie. Welke missie je als eerste aanneemt, zal net als in de strategiespellen van weleer een belangrijke strategische keuze vormen.
Waarom wel: Bijzondere setting: het Amerika van de jaren vijftig zoals dat in reclameposters werd voorgesteld. Meer diepgang dan de doorsnee shooter.
Waarom niet: Met het eerdere X-Com heeft het weinig te maken. Boze fans moeten het gewoon even als een geheel nieuwe game zien.

Star Wars: The Old Republic (PC)
Ontwikkelaar: Bioware| Uitgever: Electronic Arts| Release: Zomer 2011

Wat is het: De spiritueel opvolger van Knights of the Old Republic I en II. Maar eigenlijk kun je het spel beter omschrijven als ‘het Star Wars-universum in een MMO-jasje’. De link met World of Warcraft is snel gelegd, maar dit is niet helemaal terecht. The Old Republic wordt namelijk wel een rollenspel op z’n Biowares. Dat betekent dat keuzemogelijkheden en ethische dilemma’s een minstens zo grote rol spelen als het zwaaien met lightsabers.
Waarom wel: Bioware is een van de meest getalenteerde studio’s als het gaat om rollenspellen. Ze doen bovendien geen poging om World of Warcraft van haar troon te stoten, maar onderscheiden zich duidelijk binnen het MMO-genre.
Waarom niet: Een MMO is fundamenteel anders dan een offline rollenspel. Lukt het Bioware wel om deze overstap te maken?

Child of Eden (X360, PS3)
Ontwikkelaar: Q Entertainment | Uitgever: Ubisoft | Release: Begin 2011

Wat is het: Child of Eden is een game van Rez- en Lumines-bedenker Tetsuya Mizuguchi. Net als bij Rez draait het in dit ritmische actiespel vooral om synthesia, waarbij beeld, geluid en gevoel naadloos samen moeten komen. Het vernietigen van doelen brengt melodieuze geluiden voort, waardoor je als het ware zelf muziek maakt. Het is een van de eerste 'echte' games die tijdens de afgelopen E3 getoond werd die gebruik maakt van Kinect. Het spel ondersteund ook traditionele controllers en krijgt mogelijk PlayStation Move-ondersteuning.
Waarom wel: Tetsuya Mizuguchi heeft met Lumines en Rez al aangetoond dat hij verslavende spellen kan maken waarin muziek een belangrijke rol speelt. Het gebruik van Kinect is daarnaast een goede manier om synthesia op een nieuwe manier te benaderen.
Waarom niet: De tegenvallende verkoopcijfers van de originele Rez en annulering van Rez 2 benadrukken dat ritmische actiespellen vooral een niche-product zijn. Ubisoft krijgt het dus moeilijk om het grote publiek van Child of Eden te overtuigen.

Resistance 3 (PS3)
Ontwikkelaar: Insomniac | Uitgever: Sony | Release: September 2011

Wat is het: Razendsnelle actie, een mysterieus ras dat de aarde in korte tijd tot een waar pandemonium heeft gemaakt en een groot arsenaal aan overdreven wapens. Kortom, Resistance 3 is een futuristische shooter pur sang. De singleplayer is nu helemaal coöperatief te doorlopen en je kunt zoveel mogelijk wapens als je wilt bij je dragen, twee dingen die mogelijk waren in de eerste Resistance maar ontbraken in het vervolg. Grafisch lijken er ook de nodige stapjes voorwaarts te zijn gemaakt.
Waarom wel: Resistance 3 lijkt voort te borduren op het eerste deel: het is lekker overdreven en neemt zichzelf niet al te serieus. Insomniac heeft met de Ratchet & Clank-serie bewezen ook na tig delen nog kwaliteit te kunnen afleveren.
Waarom niet: Hoewel Resistance 2 door de pers werd geprezen, brandden fans de game volledig af. Met slecht leveldesign, dramatische kunstmatige intelligentie en een rechtstreeks uit Google Earth gekopieerde texture als dieptepunt moet Insomniac met dit derde deel het nodige rechtzetten.

Project Dark (X360, PS3)
Ontwikkelaar: From Software | Uitgever: - | Release: 2011

Wat is het: Project Dark is de werktitel van waarschijnlijk het vervolg op de onverwachte cult-hit Demon’s Souls. Een onverbiddelijke RPG die afrekent met de niet-hardcore spelers. Voor deze RPG is een ijzeren wil een vereiste. Het spel borduurt voort op de grafische look van het eerste deel, met gevaarlijke draken en koene ridders. Of Project Dark ook qua gameplay dezelfde weg inslaat is nog niet bekend, aangezien er pas één filmpje is vrijgegeven. Officieel is er nog geen bevestiging gegeven vanuit From Software dat Project Dark ook daadwerkelijk Demon’s Souls 2 wordt.
Waarom wel: De makers van Demon’s Souls weten hoe ze een onverbiddelijke RPG met een lugubere sfeer tot leven moeten wekken. Demon’s Souls was één van de beste games van 2010.
Waarom niet: Het is nog niet bekend welke vernieuwing dit deel biedt ten opzichte van deel één, maar de beelden laten vooralsnog een vrijwel identieke wereld zien als die van Demon’s Souls. Dat is geen ramp, maar spelers die meer Demon's Souls willen kunnen ook gewoon terecht bij...Demon's Souls. 

Spec Ops: The Line (X360, PS3, PC)
Ontwikkelaar: Yager Development | Uitgever: 2K Games | Release: 2011

Wat is het: De third-person shooter Spec Ops: The Line onderscheidt zich op een aantal fronten van de concurrentie. De game speelt zich af in de toekomst, maar kiest geen cliché sciencefictionomgeving. Het speelt zich namelijk af in een door zandstormen geteisterd Dubai. De focus ligt niet alleen op de actie, maar ook op het verhaal en de beleving. De donkere en smerige kant van oorlog voeren wordt 'in your face' in beeld gebracht en het spel bevat meerdere morele keuzes die ook daadwerkelijk gevolgen zullen hebben. Natuurlijk moet er ook nog geschoten worden, waarbij dynamisch zand nieuwe gameplaymogelijkheden met zich meebrengt.
Waarom wel: Onderscheidt zich slim van de concurrentie in een drukbevolkt genre. Meer diepgang in het verhaal kunnen we alleen maar toejuichen.
Waarom niet: De impact van morele keuzes werd wel vaker beloofd, maar werd nog nooit echt goed uitgevoerd. Gaat Spec-Ops daar wel in slagen?

De Top 100 van 2011 werd gemaakt door Wesley Akkerman, Pascal Badenbroek, Erwin Bergervoet, Matthijs Hannink, Sander Hölsgens, Paul Mulders, Michel Musters, Jochem Nauta,  Gijs van Veen, Ron Vorstermans en Marcel Vroegrijk.