Top 100 van 2009: Nummers 70 t/m 41 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De kop is eraf. Na gisteren maar liefst dertig games behandeld te hebben, doen we dit vandaag nog een dunnetjes over. Dat we nog in de relatief lage regionen van de Top 100 van 2009 zitten neemt niet weg dat er wederom een paar alleraardigste games voorbij komen. Wat te denken van Afro Samurai, Wolfenstein en The Conduit. Of de consoleversie van The Witcher en het vervolg op de schrik-je-rot game F.E.A.R. Je leest meer over al deze games in de nummers 70 t/m 41 van de Top 100 Meestbelovende Games van 2009.

De Nummers 70 t/m 41 in video

70. Champions Online (PC, X360) Ontwikkelaar: Cryptic Studios Uitgever: Atari Release: 24 april 2009 Wat is het: Op pen-en-papier RPG gebaseerde MMORPG, waarbij je een superheld speelt. Je personage kan op ieder moment van specialisatie wi elen, wat je de gelegenheid geeft om te experimenteren met superheldkrachten. Waarom wel: Idee om niet vast te zitten in een kla e door wi eling van je vaardigheden is aantrekkelijk. Superheldsfeertje wordt leuk neergezet. Cryptic Studios kennen we allemaal van die andere superhelden-MMO: City of Heroes. Waarom niet: Gevoel van oude wijn in nieuwe zakken komt met de achtergrond van City of Heroes wel een beetje opzetten. Gaat die Xbox 360-versie echt van de grond komen? En ja, hoewel afgezaagd, zeggen we het toch weer: alweer een MMO...  69. Shattered Horizon (PC) Ontwikkelaar: Futuremark Game Studios Uitgever: Onbekend Release: 2009 Wat is het: De kapot geschoten resten van de maan zorgen voor het toneel waarop deze op multiplayer gefocuste first-person shooter zich afspeelt. Waarom wel: Spelen in de ruimte zonder zwaartekracht klinkt intere ant. Een game uit handen van Futuremark, bekend van het benchmarkprogramma 3D Mark, zal vast en zeker grafisch hoogstaand worden. Waarom niet:   Zal de focus op multiplayer ervoor zorgen dat het potentieel indrukwekkende achtergrondverhaal onderbelicht blijft? Kan Futuremark wel meer dan mooie graphics ophoesten? 68. Batman: Arkham Asylum (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Rock Steady Uitgever: Eidos Interactive Release: 2009 Wat is het: Een nieuwe third-person actiegame gebaseerd op de Batman uit de stripboeken waarin de schurkengevangenis Arkham overgenomen wordt door The Joker. Waarom wel: Batman zoals Batman moet zijn. Je kunt vrij rondlopen in Arkham, detectivewerk verrichten en criminelen in elkaar slaan. Waarom niet: Alleen Arkham als locatie. Wordt dit wel groot genoeg en intere ant genoeg?

 

67. Just Cause 2 (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Avalanche Uitgever: EIDOS Release: 2009 Wat is het: Vervolg op de free-roaming actie game Just Cause, waarin je op een tropisch eiland een dictatuur omver moest werpen. De over de top actie blijft nog steeds het speerpunt van de game. Waarom wel: Ondanks z'n fouten was Just Cause een vermakelijke game. En juist de fouten van het vorige deel worden aangepakt (onder andere de kunstmatige intelligentie en de besturing van de voertuigen). De tropische wereld is er één om van te smullen. Waarom niet: Toch kunnen de foutjes er ook nu weer insluipen. Ook verkeert ontwikkelaar Avalance al tijden in zwaar weer, dit kan het verfijnde ontwikkelproces beïnvloeden. Alles valt en staat bij de spelopzet: de lineariteit van deel één was echt teveel van het goede. 66. Precursors (PC, X360) Ontwikkelaar: Deep Shadows Uitgever: Onbekend Release: Q1 2009 Wat is het: Actie-RPG waarin je vrij mag vliegen tu en verschillende planeten en kennis maakt met verschillende ra en die elk hun eigen leefstijl hebben. Waarom wel: Grote variatie in omgevingen en wapens. Bijzonder veel vrijheid. Als de ambities ingelost worden, wordt dit fantastisch. Waarom niet: Een jungle was al iets teveel voor Deep Shadows (Boiling Point), laat staan een heel universum. 65. Little King's Story (Wii) Ontwikkelaar: Cing Uitgever: Rising Star Release: 27 maart 2009 Wat is het: In Little King's Story loop je door een schattig dorp met een kroon op je hoofd, waardoor je mensen mag commanderen. Zo gebruik je ze om je perfecte dorp samen te stellen. Waarom wel: Deze game zou wel eens een erg verslavende mix tu en The Sims en Animal Cro ing kunnen worden. Grafisch past de game perfect in de Wii line-up. Waarom niet: Biedt het spel genoeg diepgang en variatie om ook intere ant te blijven als de charme is uitgewerkt? 64. Anno 1404 (PC) Ontwikkelaar: Related Designs Uitgever: Ubisoft Release: 27 maart 2009 Wat is het: Het nieuwste deel in de populaire Anno-reeks dat zich ditmaal in het Verre Oosten afspeelt. Waarom wel: De Anno-reeks staat al jaren garant voor solide RTS-spellen. Met dit deel komen er weer verschillende nieuwe opties bij, waaronder een modificeerbare sandbox-modus. Waarom niet: Blijft de balans tu en oorlog voeren en economisch management wel in evenwicht? De nadruk mag niet teveel op oorlog voeren liggen, aangezien Anno meer een economische RTS-game is. 63. The Cro ing (PC, X360) Ontwikkelaar: Arkane Studios Uitgever: Valve Release: 2009 Wat is het: The Cro ing is een game die multiplayer- en singleplayer-gameplay mixt in modern Parijs, waarin tempeliers nog steeds de macht hebben. Andere singleplayer-spelers komen in jouw spelervaring als figuranten voorbij. Waarom wel: Het gebruik van echte spelers in plaats van computertegenstanders is een grensverleggende benadering die het shootergenre wel eens flink kan opschudden. Waarom niet: Hoeveel blijft er over van de grootse beloften die Arkane Studios doet? Blijft de unieke gameplay overeind met menselijke tegenstanders als onvoorspelbare factor? 62. Aliens: Colonial Marines (PC, X360, PS3) Ontwikkelaar: Gearbox Software Uitgever: Sega Release: Q1 2009 Wat is het: Aliens: Colonial Marines wordt een combinatie tu en de Alien-films en Brothers in Arms. Een squad-based shooter met veel slijm en bloed dus. Waarom wel: Een shooter die de films eer aan doet. Meer hoeven we er niet over te vertellen, toch? Waarom niet: Door de films zijn de verwachtingen voor een Alien-game altijd hoog gespannen. Verwachtingen die daarom niet altijd worden ingelost. 61. Battleforge (PC) Ontwikkelaar: Phenomic EA Uitgever: EA Release: 2009 Wat is het: Een strategiegame waarbij de speler door middel van (virtuele) speelkaarten extra eenheden, wapens en speciale krachten kan kopen. In de game staan de krachten Fire, Frost, Nature en Shadow centraal. Waarom wel: De aanpak van EA getuigt van lef. Battleforge onderscheidt zich door nieuwe elementen aan een verzadigd genre toe te voegen. Het online handelen in kaarten tu en spelers biedt intere ante mogelijkheden. Waarom niet: De kaarten moeten niet teveel een excuus worden om de speler wat extra geld uit de zak te kloppen. 60. Bionic Commando (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: GRIN Uitgever: Capcom Release: 13 februari 2009 Wat is het: Een vervolg op de gelijknamige NES-game. In Bionic Commando heb je de beschikking over een mechanische arm waarmee je als Spider-man door levels heen kunt zwaaien maar waarmee ook vijanden en andere objecten vastgrijpen. Waarom wel: De eerste previews zijn vrij positief en beloven een vermakelijke actiegame. De mechanische arm zou erg leuke gameplay kunnen opleveren. Waarom niet: De besturing van de game kan wel eens te complex zijn voor veel spelers. Het schieten lijkt nog niet goed uitgewerkt. 59. Afro Samurai (X360, PS3) Ontwikkelaar: Namco Bandai Uitgever: Atari Release: Q1 2009 Wat is het: Samuel L. Jackson hakt als de negroïde samuraistrijder Afro Samurai letterlijk ieder lichaamsdeel aan gort in deze bloederige actiegame. Waarom wel: Hakken, hakken en nog eens hakken met de mogelijkheid om met precisie de linkerteen van je vijand te raken: heerlijk! Uitgebreid combosysteem moet button-bashen voorkomen. Afro Samurai is een cool personage. De game ziet er heerlijk uit. Waarom niet: De rechtlijnigheid kan de game in de weg gaan zitten, hier ligt een kritiek punt voor ontwikkelaar Namco Bandai. Kan het combosysteem het button-bashen ook écht voorkomen? Hoe lang blijft het leuk? 58. Wii Sports Resort (Wii) Ontwikkelaar: Nintendo Uitgever: Nintendo Release: 2009 Wat is het: Wii Sports Resort bevat naast een aantal nieuwe sporten tevens als primeur de WiiMotion Plus, een extra apparaatje voor de Wiimote waarmee de bewegingen van de Wii-Remote diverser zullen worden. Waarom wel: Wii Sports was een regelrechte hit en dé game om te spelen in familiesfeer. WiiMotion Plus kan sporten met een meer nauwkeurige besturing speelbaar maken. Waarom niet: Vervolg op niet meer dan een tech-demo voor de Wii. Dezelfde inhoud maakt een reguliere prijs ongerechtvaardigd. Wat gaat WiiMotion Plus écht verbeteren aan de besturing van de Wii? 57. Drakensang (PC) Ontwikkelaar: Radon Labs Uitgever: Anaconda Games Release: Januari 2009 Wat is het: RPG gebaseerd op het tafelrollenspel Das Schwarze Augen, de Duitse tegenhanger van Dungeons & Dragons. Waarom wel: Al verschenen op de Duitse markt en daar redelijk positief ontvangen. Das Schwarze Augen is een sterke tegenhanger van Dungeons & Dragons. Waarom niet: De game lijkt toch vooral gericht op een nichemarkt en kan waarschijnlijk moeilijk concurreren met games van grotere ontwikkelaars. 56. Tom Clancy's H.A.W.X. (PC, X360, PS3) Ontwikkelaar: Ubisoft Bucharest Uitgever: Ubisoft Release: 2009 Wat is het: H.A.W.X. speelt zich af in 2018. De wereld staat aan de vooravond van een totale oorlog en jij bent een huurling in een peperdure straaljager. Waarom wel: Je vliegt in vijftig moderne straaljagers met duizelingwekkende snelheid door het luchtruim, terwijl je ondertu en naar een fotorealistische aarde kijkt. Waarom niet: Weet Ubisoft de juiste balans tu en arcade en simulatie te vinden, of biedt H.A.W.X. straks te weinig van beide om lang te boeien? 55. Trine (PC, PS3) Ontwikkelaar: Frozenbyte Uitgever: Nobilis Release: Q2 2009 Wat is het: Trine is een actie-platformgame overgoten met een fantasy sausje, waarbij je puzzels op kunt lo en op basis van physics en vijanden moet verslaan. Waarom wel: De visuele stijl is heerlijk om naar te kijken en de verschillende speelbare personages houden de gameplay afwi elend door hun variërende eigenschappen. Waarom niet: Een goede besturing is cruciaal voor dit soort spellen. Weet men steeds weer nieuwe puzzels te verzinnen, of valt het op den duur in herhaling?

 

54. Wolfenstein (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Raven Software Uitgever: Activision Release: 2009 Wat is het: Kruip in de huid van BJ Blazkowicz en ga de strijd aan met de Nazi's en hun absurde experimenten. Ditmaal speelt de game zich af in een volledig toegankelijke stad die door duistere krachten wordt beïnvloed. Waarom wel: De Wolfenstein-serie staat altijd garant voor leuke shooter-actie en slaat met een open wereld een nieuwe weg in. Waarom niet: Het shooter-genre heeft een enorme ontwikkeling doorstaan sinds de laatste Wolfenstein-game en het is dan ook de vraag of de game zich kan onderscheiden van zijn concurrentie. 53. Divinity 2 (PC, X360) Ontwikkelaar: Larian Studios Uitgever: dtp Release: Q2 2009 Wat is het: Vervolg op het uitstekende Divine Divinity. Een rasechte RPG waarin je tegelijk man en draak bent. Beiden doen ervaring op en kunnen worden voorzien van nieuwe uitrusting. Waarom wel: Vechten en vliegen met draken in een rasechte RPG, wie wil dat nu niet? Het Belgische Larian heeft bewezen kwaliteit te leveren. Waarom niet: In België lijkt de laatste tijd alles mis te gaan. Hopelijk is dit de uitzondering. 52. Star Wars: The Old Republic (PC) Ontwikkelaar: Bioware Uitgever: LucasArts Release: 2009 Wat is het: Het spirituele vervolg op de Knights of the Old Republic-games, hetzij ditmaal gegoten in een MMORPG-jasje. Waarom wel: De eerste twee delen in de serie staken uitstekend in elkaar en kenden een verhaallijn waar zelfs George Lucas nog een puntje aan kon zuigen. Waarom niet: De markt van de online rollenspellen lijkt inmiddels behoorlijk verzadigd te zijn. Bovendien wist ook Star Wars: Galaxies, de MMORPG die qua opzet nauw overeenkomt met The Old Republic, niet meer dan een cultstatus te bemachtigen. 51. Puzzle Quest: Galactrix (PC, X360, NDS) Ontwikkelaar: Infinite Interactive Uitgever: D3 Publisher Release: Q1 2009 Wat is het: Vervolg op dé verra ing van 2007: Puzzle Quest. Dit keer geen fantasy-aankleding, maar sciencefiction wat de klok slaat. Waarom wel: Nieuwe setting is meer dan een grafisch jasje: de gameplayformule is grondig herzien. Zo is het speelveld nu hexagonaal, wat veel nieuwe tactieken met zich meebrengt. Waarom niet: Het fantasy-sfeertje sprak juist zo aan. Het fri e is er mi chien toch vanaf. 50. Battlefield Heroes (PC) Ontwikkelaar: DICE Uitgever: EA Release: Begin 2009 Wat is het: De droom van elke Nederlandse gamer: een Battlefield-game die geheel legaal en gratis te downloaden zal zijn, dit alles in een aandoenlijk cartoonesk stijltje. Waarom wel: De game wordt door middel van een advertentiesysteem gratis beschikbaar gesteld. Qua gameplay lijkt de game veel op zijn voorgangers, ditmaal met acht-tegen-acht gameplay. Gratis en lage systeemeisen gaan voor een grote online community zorgen. Waarom niet: DICE heeft bekendgemaakt bij de release maar één modus en twee maps beschikbaar te stellen. Ook is het kleine aantal van zestien spelers in één map een flinke stap terug vergeleken met de 'grote' Battlefield-games. 49. ArmA 2 (PC, X360, PS3) Ontwikkelaar: Bohemia Interactive Uitgever: 505 Games Release: 2009 Wat is het: Bohemia Interactive, de ontwikkelaar van het oorspronkelijke Operation Flashpoint, komt met een nieuwe militaire simulatiegame. De game zal zich afspelen in 2009 in een fictief Oostblokland genaamd Charnerus. Waarom wel: Bohemia Interactive weet als geen ander wat liefhebbers van realisme willen en zal op dat gebied waarschijnlijk dat ook niet teleurstellen. De game ziet er dankzij de krachtige engine grafisch prachtig uit. Waarom niet: Het oorspronkelijke Operation Flashpoint vereiste bijna elke toets op je toetsenbord; kan Bohemia dit besturing chema wel succesvol overzetten op de controllers van de next-gen consoles? We zetten onze vraagtekens bij de implementatie van RPG-elementen. 48. Fight Night Round 4 (X360, PS3) Ontwikkelaar: EA Canada Uitgever: EA Sports Release: 2009 Wat is het: Nieuwste telg in de bok erie Fight Night. De game bevat een geheel nieuwe engine waarin de verschillende kwaliteiten van bekende boksers nog beter naar voren kunnen worden gebracht. Waarom wel: Nieuwe engine ziet er goed uit. Meer controle over de bokser en het vechtsysteem wordt verdiept. Bokslegendes zoals Muhammed Ali en Mike Tyson maken het feest compleet. Waarom niet: We hebben de engine nog niet ingame gezien. Zal de game, los van de grafische vernieuwingen, wel genoeg vernieuwing brengen ten opzichte van deel drie?

De Nummers 70 t/m 41 in video

47. The Witcher: Rise of the White Wolf (X360, PS3) Ontwikkelaar: CD Projekt Uitgever: Atari Release: Q4 2009 Wat is het: Console remake van de diepgaande RPG The Witcher. De game is compleet herzien voor de consoles, maar biedt nog steeds dezelfde verhaallijn aan. Waarom wel: The Witcher was een érg goed spel. CD Projekt besteedt ruim de tijd aan de overzetting, te beginnen met het implementeren van een nieuwe, fraaie engine. Diepgaande RPG's zijn op de consoles maar dun gezaaid. Waarom niet: Het is en blijft een remake, er wordt geen nieuwe content toegevoegd. Lukt het de ontwikkelaar om de game ook goed naar de consoles te brengen, er is immers geen ervaring aanwezig. 46. Tekken 6 (PS3, X360) Ontwikkelaar: Namco Bandai Uitgever: Namco Bandai Release: Q4 2009 Wat is het: Deeltje zes in de Tekken-serie legt de nadruk op graphics en omgevingen. Tevens is het voor het eerst dat Tekken ook op een andere console verschijnt dan de PlayStation. Waarom wel: De game heeft een zeer gelikte uitstraling. De game voelde in de arcades bekend aan, maar tevens erg verfri end door een breed scala nieuwe aanvallen van de personages. Waarom niet: De tijd tu en de release van de game in de Japanse arcade en de console is anderhalf jaar. Als er grafisch niets verandert dan zal Tekken 6 niet meer zo spectaculair zijn als het nu lijkt. 45. Fat Prince (PS3) Ontwikkelaar: SCEA Uitgever: Sony Online Entertainment Release: 2009 Wat is het: Het verhaal van Fat Prince komt bekend voor: red de prinses uit het kasteel van de vijand. Het nadeel is echter dat de prinses zich volgevreten heeft, en er een leger nodig is om haar te redden. Waarom wel: De cartooneske stijl en het teamwork dat nodig is om de prinses in veiligheid te brengen, beloven hilarische momenten op te leveren. Waarom niet: Op het PSN-netwerk gebruiken weinig mensen een headset. Is het wel leuk om Fat Prince te spelen terwijl niemand met elkaar praat? 44. F.E.A.R. 2: Project Origin (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Monolith Uitgever: Warner Bros. Release: 10 februari 2009 Wat is het: Net als F.E.A.R. is deel twee Project Origin een shooter waarin bovennatuurlijke elementen en horror centraal staan. Waarom wel: De AI, physics en brute effecten lijken allemaal naar een nieuw niveau te zijn getild. De setting is van een veel grootser niveau. Waarom niet: Afgaand op de voorganger is er de kans dat de multiplayer-modus achterblijft bij de singleplayer-modus. Laten we hopen dat Monolith met F.E.A.R. niet al hun kruit heeft verschoten als het gaat om schrikeffecten. 43. The Conduit (Wii) Ontwikkelaar: High Voltage Software Uitgever: SEGA Release: Lente 2009 Wat is het: Een speciaal voor de Wii ontwikkelde shooter waarin je het zult moeten opnemen tegen de insectachtige buitenaardse wezens genaamd Drudge. WiiMotion Plus en online multiplayer (!) zijn van de partij. Waarom wel: Eindelijk een shooter voor op de Wii! Naast schieten ook puzzelen. Veel zelf in te stellen, onder andere de HUD. En ja, die online multiplayer op de Wii werd ook hóóg tijd. Waarom niet: Ontwikkelaar High Voltage heeft nog niet echt topgames op zijn repertoire staan en het valt dan ook nog te bezien of The Conduit zich enigszins kan meten met shooters op de andere consoles en de PC. 42. Ninokuni: The Another World (NDS) Ontwikkelaar: Level-5 Uitgever: Nintendo Release: November 2009 Wat is het: Een sprookjesachtig rollenspel dat voorzien is van de karakteristieke stijl van de roemrijke Japanse filmontwikkelaar Studio Ghibli en gebruik maakt van vrijwel alle unieke mogelijkheden van de Nintendo DS. Waarom wel: De afwijkende vertelwijze en sublieme audiovisuele kwaliteit van Studio Ghibli worden gecombineerd met een spelconcept afkomstig van de vindingrijke geesten achter titels als Profe or Layton en Rogue Galaxy. Waarom niet: De verkoopcijfers van deze niche game zullen niet al te bijster zijn, mede doordat de releasedatum vooralsnog gedurende het hoogseizoen gepland is. Bovendien is de game wel érg zoetsappig van aard. 41. Star Ocean: The Last Hope (X360, PS3) Ontwikkelaar: Tri-Ace Uitgever: Square Enix Release: Juni 2009 Wat is het: De eerste Star Ocean-game in de serie die volledig gemaakt is voor de nieuwe generatie consoles. De Star Ocean-games, die als remake uitgebracht worden voor de PSP, staan bekend om hun typische JRPG-stijl in combinatie met real-time gevechten. Waarom wel: Eindelijk een nieuwe game binnen de serie die al velen harten wist te veroveren. Lijkt grafisch een hoogstandje zal gaan worden. Gezien de vorige games altijd goed waren, twijfelen we niet aan het succes van deze game. Waarom niet: De games waarop de remakes voor de PSP zijn gebaseerd, zijn al vrij oud. Een versie van deze tijd hoeft niet te betekenen dat de kwaliteit net zo goed is als de eerdere games. Twee van de vijf artikelen zitten erop en meer dan 60 games zijn behandeld. Morgen nemen we wat gas terug en presenteren we de nummers 40 t/m 26 met nét wat meer informatie.

De Nummers 70 t/m 41 in video


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou