Zestig games gehad, nog veertig games te gaan. Het rappe tempo waarmee we de eerste twee dagen door de lijst zijn gegaan is verruild voor iets meer aandacht per game. Vandaag dan ook geen dertig, maar vijftien games. De nummers 40 t/m 26 zijn aan de beurt en daaronder vinden we games als Deus Ex 3, Halo Wars en Prototype. Ook de gezellige Sims komen voorbij in De Sims 3 en racen we een rondje in Gran Turismo 5.

De nummers 40 t/m 26 in video

40. Gran Turismo 5 (PS3) Ontwikkelaar: Polyphony Digital Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: 2009 Wat is het: Van Gran Turismo 5 zelf hebben we misschien nog niets gezien, we hebben al wel uitgebreid kennis kunnen maken met de 'demoversie' Gran Turismo 5: Prologue. En aannemende dat het volledige spel méér van datzelfde is, en beter, dan kunnen we niets anders dan ook daar reikhalzend naar uitkijken. Realistisch racen door prachtige omgevingen met wonderschone bolides, daar is waar Gran Turismo al jaren om draait in deel vijf zal daarin niet anders zijn. Waarom wel: Voor dit deel is speciaal een nieuwe physics-engine ontwikkeld waarmee de auto's nog realistischer bestuurbaar zijn dan in voorgaande delen. De game ziet er weer ongelofelijk mooi uit en het is in dit deel eindelijk mogelijk om online te racen. Waarom niet: Hoe mooier het wordt, hoe harder het knaagt dat de auto's nauwelijks schade oplopen wanneer je ergens tegenaan knalt. 39. Bayonetta (X360, PS3) Ontwikkelaar: Platinum Games Uitgever: Sega Release: 2009 Wat is het: De heks Bayonetta is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Ze is bedacht door Hideki Kamiya, de man achter Devil May Cry. De gameplay van Bayonetta laat zich het beste met die reeks vergelijken, maar dan flink opgevoerd. Bayonetta pakt een vijand en legt die met een special move in een met spijkers gevulde doodskist. Ook zijn de locaties van de gevechten erg extreem. Zo hebben we al een level gezien waarin ze in een rotvaart uit de lucht valt en onder andere op een vallende klokkentoren vecht. Spectaculair! Waarom wel: Devil May Cry was indrukwekkend en Bayonetta gaat helemaal over-the-top. Waarom niet: Ondanks de ongelooflijke snelheid lijkt het wel nog steeds heel erg op Devil May Cry. Waar is de eigen identiteit van de game? 38. Colin McRae: DIRT 2 (PC, PS3, PSP, NDS, Wii, X360) Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever: Codemasters Release: releasedatum Wat is het: De term 'koning van rallygames' is niet meer toereikend. Net als met z'n voorganger heeft Codemasters de grenzen van het rallyracen verlegd door extra raceklassen toe te voegen. Het is dus beter om te zeggen dat DIRT 2 een off-road-game is in plaats van een rallygame. Rally-auto's zijn echter nog steeds aanwezig, maar in plaats van in je eentje is het ook mogelijk om met meerdere auto's tegelijk op een circuit te racen. Waarom wel: De derde generatie EGO Engine belooft DIRT 2 nog mooier op het scherm te toveren. Dit houdt ook in dat de physics zijn verbeterd en schade-effecten nog beter worden weergegeven. Waarom niet: Online één-op-één races wordt ons beloofd, maar betekent dit dat we nog steeds niet net als in de singleplayer-modus met meer spelers tegen elkaar kunnen racen? 37. Skate 2. (X360)(PS3) Ontwikkelaar: EA Black Box Uitgever: Electronic Arts Release: 23 januari Wat is het: Skate was een realistische skateboardspel en wist de concurrentie met de Tony Hawk-franchise op succesvolle wijze aan te gaan. Het tweede deel borduurt vooral verder op de succesformule, wat in het geval van Skate alleen maar als iets positiefs bestempeld kan worden. Zo is het ditmaal mogelijk om te lopen. Je kunt al lopend voorwerpen als stangen en houten dozen verplaatsen om zo je eigen skate-obstakels te maken. Bovendien is het aantal bewegingen aanzienlijk uitgebreid en heeft een natuurramp de spelwereld van de nodige nieuwe skatespots voorzien. Waarom wel: Het fundament van de serie is reeds gelegd en steekt ongekend goed in elkaar. De aanpassingen ten opzichte van het origineel lijken de algehele spelervaring daarnaast alleen maar ten goede te komen. Waarom niet: De dynamische camera resulteerde in het eerste deel geregeld in een onoverzichtelijke situatie en lijkt wederom van de partij te zijn. Ook ligt de instapdrempel en moeilijkheidsgraad afschrikwekkend hoog. 36. Halo 3: ODST (X360) Ontwikkelaar: Bungie Uitgever: Microsoft Release: Q4 2009 Wat is het: Halo 3: ODST, de laatste Halo-game van ontwikkelaar Bungie, zal zich afspelen vóór de gebeurtenissen van Halo 3. De speler neemt de rol op zich van een Orbital Drop Shock Trooper. De singleplayer zal zich afspelen in New Mombasa en zal ongeveer drie tot vijf uur duren. Aangezien een ODST geen beschikking heeft over speciale krachten (zoals Master Chief), zal de game zich toeleggen op tactische actie met hier en daar stealth-elementen. Waarom wel: Het Halo-universum bevat nog veel onbeantwoorde vragen en Bungie kan daar in dit deel wat aan doen. Het nieuwe hoofdpersonage en de verscheidene nieuwe gameplay-elementen zijn interessant. De game zal voor een zacht prijsje in de schappen liggen. Waarom niet: De singleplayer duurt maar drie tot vijf uur en de 'nieuwe' multiplayer zal nauwelijks verschillen van die uit Halo 3. 35. Deus Ex 3 (PC, mogelijk PS3 en X360) Ontwikkelaar: Eidos Montreal Uitgever: Eidos Release: 2009 Wat is het: Het derde deel in de Deus Ex-serie is voor de verandering een prequel en laat de speler in de huid kruipen van Adam Jensen, die verzeild raakt in een complot. Deus Ex 3 wordt niet meer gemaakt door het oorspronkelijke Deus Ex-team, maar door het kersverse Eidos Montreal, dat probeert goed naar de fans van de serie te luisteren. Maar buiten de typische Deus Ex-elementen als open steden en RPG-elementen schuwt de ontwikkelaar geen controverse, getuige de keuze om in Deus Ex 3 te genezen door te wachten, zoals we dat kennen van Halo en Call of Duty 4. Waarom wel: Eidos Montreal doet hard zijn best om een nieuwe Deus Ex-ervaring neer te zetten, die garant staat voor diepgaande gameplay. Waarom niet: Het originele Deus Ex-team heeft geen invloed op de ontwikkeling en van Eidos Montreal weten we nog niet of deze de sterke gameplay die verwacht wordt van de Deus Ex-serie kan waarmaken. 34. Mad World (Wii) Ontwikkelaar: Platinum Games Uitgever: Sega Release: 31 maart 2009 Wat is het: Jack zit in de problemen. Hij is terecht gekomen in Death Watch, een door terroristen in het leven geroepen spel waarin hij alles en iedereen om zich heen uit moet moorden. Het is een prima excuus om uitermate gewelddadige gameplay aan op te hangen, maar echt beledigend wordt het door de stilistische graphics nooit. Het is eerder humoristisch om de omgeving te gebruiken om zo vreemd mogelijke moorden te plegen. Zo kun je een kettingzaag en verkeersborden gebruiken om een bloedbad aan te richten. Waarom wel: De grafische stijl van Mad World (zwart-witte graphics met rood bloed) is indrukwekkend. Waarom niet: Hoe lang blijft de game interessant nadat de leukste manieren om iemand van het leven te beroven zijn ontdekt? 33. Grand Theft Auto IV: The Lost and the Damned (X360) Ontwikkelaar: Rockstar Uitgever: Take 2 Release: 17 februari 2009 Wat is het: De eerste downloadbare uitbreiding op de megasuccesvolle game Grand Theft Auto IV. In dit deel zul je als Johnny Klebitz spelen in plaats van de bekend Niko Bellic. Johnny is lid van de motorbende 'The Lost' die je in het orgineel bent tegengekomen. Rockstar belooft met deze uitbreiding een flink aantal uren speelplezier met meer van alles wat van het orgineel een succes heeft gemaakt. Waarom wel: Motoren, meer missies, meer wapen, meer explosies, meer misdaad, een nieuwe soundtrack en dat voor een prijs van rond de 20 euro. Moet er nog meer gezegd worden? Waarom niet: Dit deel speelt zich, net als het orgineel, af in Liberty City. Gamers die deze stad al van binnen en van buiten kennen, zouden het idee kunnen krijgen dat ze meer van het zelfde voorgeschoteld krijgen. 32. I Am Alive (X360, PS3, PC) Ontwikkelaar: Darkworks Uitgever: Ubisoft Release: 2009 Wat is het: Van sommige games in de Top 100 van 2009 is nog weinig bekend, maar dat maakt die games niet minder interessant. I Am Alive is het nieuwe project van Darkworks, dat eerder aan Cold Fear werkte en wordt gepromoot door Jade Raymond, de vrouw die ook het gezicht achter Assassin's Creed was. De game draait om een grote ramp die zich voltrekt in Chicago en de gevolgen die de ramp met zich mee brengt. Zo is water opeens een schaars goed, iets dat duidelijk werd in de eerste spannende teaser. Het concept klinkt goed en de teaser was al wonderschoon, dus hopelijk brengt 2009 ons meer informatie over deze mogelijke topper! Waarom wel: Rampenfilms zijn erg vermakelijk, in gamevorm moet dat minstens zo spannend worden. De eerste teaser oogde erg mooi. Waarom niet: Naast de teaser en wat informatie is er nagenoeg niets bekend over de titel. De kwaliteit kan uiteindelijk nog alle kanten op. 31. Resistance Retribution (PSP) Ontwikkelaar: SCEA Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: Q2 2009 Wat is het: De PSP-incarnatie van de succesvolle Resistance-reeks op de PlayStation 3. De setting van deze in derdepersoons-perpectief te spelen game vindt plaats in Europa en een stukje van het verhaal speelt zich zelfs af in Rotterdam. Je speelt als James Grayson, een getergde man die wraak wil nemen op de Chimera nadat hij is gedwongen zijn eigen broer te doden. Waarom wel: De makers van de kwalitatief hoogstaande Syphon Filter-reeks op de PSP zijn verantwoordelijk voor Retribution. Het spelen in een derdepersoons-perspectief is weer eens wat anders en zou best wel eens leuker kunnen zijn dan het spelen van een FPS, zeker op de PSP. Waarom niet: Kan de ontwikkelaar de spirit behouden van de originele twee games of zullen de fans Retribution laten liggen? Online is de PSP-community praktisch uitgestorven. Energie steken in en multiplayer-modus zou wel eens verloren moeite kunnen zijn. 30. Halo Wars (X360) Ontwikkelaar: Ensemble Studios Uitgever: Microsoft Release: 27 februari 2009 Wat is het: De strategiegame Halo Wars wordt speciaal ontwikkeld voor de Xbox 360 en zal dan ook een speciaal voor de controller ontwikkelde besturing gebruiken. Door een versimpelde manier om je basis te managen en veel sneltoetsen, moet de RTS zo speelbaar zijn voor op de console. Ontwikkelaar Ensemble belooft ons onder andere een campagne met de menselijke partij, die zich afspeelt ver voor de gebeurtenissen van Halo en ons dus nieuw inzicht op het interessante universum kan geven. Daarnaast kun je in de skirmish en multiplayer ook de kant van de Convenant kiezen. Waarom wel: Het Halo universum leent zich uitstekend voor een RTS-game en is bij de veteranen van Ensemble in meer dan goede handen. Het lijkt er op dat de game prima de sfeer die we van Halo kennen kan overbrengen, zij het op een heel andere schaal dan we gewend zijn. Waarom niet: Hoewel EA de laatste jaren het RTS-genre langzaamaan naar de console heeft weten te brengen, staat het genre nog steeds in de kinderschoenen. Kan Ensemble met Halo Wars de console-RTS zo te definiëren als Halo dat ooit deed bij de console-FPS? Na de ontwikkeling van Halo Wars sluiten de deuren van Ensemble, dit kan invloed heben op de uiteindelijke game. 29. White Knight Story (PS3) Ontwikkelaar: Level-5 Uitgever: Sony Release: 2009 Wat is het: Een Japans rollenspel dat gedurende de meest recente Tokyo Game Show de nodige furore gemaakt heeft. Het spel draait om een doodgewone jongen, genaamd Leonard, die door bepaalde omstandigheden in staat is om zo nu en dan te transformeren in de zogenoemde Witte Ridder. Gezien het genre en de audiovisuele stijl moge het duidelijk zijn dat het een plot betreft dat grotendeels gebaseerd is op de tegenstellingen tussen goed en kwaad. Het vechtsysteem wijkt op sommige fronten echter af van de doorsnee JRPG, de nadruk ligt namelijk op zwaardvechten en er wordt real-time gevochten. Voor een gevecht kun je zeven handelingen vastleggen voor je manschappen, die met maximaal vier spelers tegelijkertijd bestuurd kunnen worden. Waarom wel: Het spel schijnt een spelduur te kennen van om en nabij de honderd uur en lijkt speltechnisch prima in elkaar te steken. Ook wijst vrijwel alles erop dat de game een lust voor het oog en oor gaat worden. Alleen al de animaties van de personages zijn de moeite meer dan waard, om nog maar te zwijgen van de sprookjesachtige omgevingen en betoverende achtergronddeuntjes. Waarom niet: De afgelopen jaren hebben nieuwe franchises in het klassieke rollenspelgenre nauwelijks voet aan de grond weten te krijgen. Het is bovendien ook nog maar te bezien of de coöperatieve spelmodi uit de verf komen. 28. Ghostbusters (PC, X360, PS3, Wii) Ontwikkelaar: Terminal Reality Uitgever: Atari Release: Juni 2009 Wat is het: Twintig jaar na de films keren de spokenjagers terug in een digitaal avontuur. Activision zag geen heil in de Ghostbusters, dus nam Atari de game onder diens hoede. Geen slechte zet, want Ghostbusters lijkt die typische filmsfeer terug te laten keren. Alle sterren van de films maken hun rentree, wat de humor die toch al in de game zit, net wat authentieker maakt. Het doel in de game is uiteraard het vangen van spoken en dit gebeurt op tal van locaties. Middels allerlei inventieve extra's (de PKE-meter is uiteraard van de partij) spoor je de spoken op en reken je ze in. Ten slotte krijgt de Wii-versie een eigen, cartooneske game. Waarom wel: Who you gonna call? Ja, we zijn verliefd op de Ghostbusters. Wat we in verschillende presentaties gezien hebben, ziet er goed uit. De typische filmsfeer is behouden gebleven en de gameplay is niet opzienbarend, maar wel erg leuk uitgewerkt. Spoken vangen met Murray, Ackroyd en Ramis gaat nooit vervelen. Waarom niet: Wellicht een wel heel rechtlijnig verhaal waarin je continu hetzelfde doet. Wat weet Activision dat wij niet weten? 27. Prototype (PS3, PC, X360) Ontwikkelaar: Radical Entertainment Uitgever: Sierra Entertainment Release: Q1 2009 Wat is het: Een hele stad ligt aan je voeten als je als hoofdpersoon Alex Mercer speciale krachten krijgt. Door tegenstanders te assimileren is het mogelijk hun krachten en uiterlijk over te nemen en dus sterker te worden. Deze krachten heb je ook wel nodig, want de stad is vervallen in chaos, met rivaliserende groepen die tegen je strijden en het leger dat achter je aan zit. Waarom wel: Crackdown bewees al dat superkrachten en sandbox-gameplay prima samen gaan. Prototype belooft dit concept naar een nieuw niveau te tillen. Dit soort open gameplay zorgt voor unieke en vermakelijke situaties. Waarom niet: Het is nog maar de vraag of het gebrek aan lineaire gameplay een goed verhaal kan opleveren. Het zal voor de ontwikkelaar moeilijk zijn een balans te vinden tussen absolute vrijheid en restricties die de mogelijkheden van speler moeten indammen. 26. De Sims 3 (PC) Ontwikkelaar: Maxis Uitgever: EA Release: 20 februari 2009 Wat is het: Nummer 26 weliswaar, maar tegelijk misschien wel de game waar in absolute aantallen het meest naar wordt uitgekeken. De Sims kan al jaren rekenen op een schare fans die elke uitbreiding trouw aanschaffen, maar het werd onderhand wel weer tijd voor een echt nieuw deel dat het fundament verbetert voor ongetwijfeld weer een hele reeks uitbreidingspakketten. Dit keer is de buurt van je Sims één grote locatie en kun je vrij tussen de stad en je huis heen en weer kuieren. Het voorkomt hopelijk heel wat laadschermen en de gekunstelde manier waarop aanvullingen soms in het spel waren verwerkt. Waarom wel: De Sims krijgen eindelijk weer verbetering bij de basis. Een naadloze wereld, realistische persoonlijkheden voor je Sims en meer instelmogelijkheden vormen de speerpunten van het spel. Waarom niet: De vraag is of de vernieuwing genoeg is: kan De Sims ook weer fris voelen voor zij die allang zijn afgehaakt? De weg naar de top is ingezet. Morgen volgen wederom vijftien games in de nummers 25 t/m 11. Veel leesplezier!

De nummers 40 t/m 26 in video