Top 100 van 2008: Nummers 70 t/m 41 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Op dag twee racen we opnieuw door de lijstheen, de nummers 70 tot en met 41 komen aan bod. In deze regionenzullen voor sommige mensen de eerste titels opduiken die ze zelfmi chien wel een top 10 positie hadden gegund. Sommige games hadden inpotentie hoger gestaan, wanneer er bijvoorbeeld meer over bekend wasgeweest, zoals Fable II en Saints Row 2. Vorig jaar stonden onderandere The Witcher, Eternal Sonata en DIRT tu en de posities 70 en 41.Echte toppers waren er echter niet tu en beland, wel tegenvallers alsTwo Worlds en Monster Madne .70. Midnight Club: Los Angeles (PS3, X360)Ontwikkelaar: Rockstar San Diego Uitgever: Rockstar Games Release: Q1 2008Wat is het: Zoals vanouds kan ook in dit deel volgens hetsandbox-principe worden geracet, ditmaal in een realistisch nagemaaktLos Angeles.Waarom wel: Het vooruitzicht van een levende stad, dag- en nachtcyclus en dynamisch weer beloven een nieuwe gameplay-ervaring te brengen.Waarom niet: De game zal sterke concurrentie krijgen van BurnoutParadise. Het valt nog te bezien of Midnight Club de kwaliteit van deeerder genoemde game kan evenaren.

 

69. Crisis Core: Final Fantasy VII (PSP)Ontwikkelaar: Square Enix Uitgever: Square Enix Release: 2008Wat is het: Crisis Core gaat verder waar het originele Final Fantasy VII stopte. Dit keer spelen we het verhaal niet vanuit de ogenvan Cloud Strife, maar beleven we de avonturen van Zack, eveneens eensoldaat van SOLDIER. Waarom wel: Final Fantasy VII is met recht een legendarische gameen Crisis Core lijkt die legende ronduit eer aan te doen. Fantastischemuziek, meeslepende gameplay en een weergaloos verhaal moeten de fansmeer dan gerust gaan stellen. Daarnaast worden er tal van nieuwegameplay-elementen geïntroduceerd en heeft de game eenverbazingwekkende lengte.Waarom niet: Square Enix heeft al in het verleden bewezen dat zeniet altijd zorgvuldig omgaat met haar franchises. Is de game ookintere ant voor mensen die Final Fantasy VII niet gespeeld hebben?68. Contra 4 (DS)Ontwikkelaar: Konami Uitgever: Konami Release: 2008Wat is het: Een nieuw deel in de franchise die onder de ouderegamer zeker bekend is. Contra betekent sidescrolling-actie waarbij éénkogel je dood betekent. Old school shooter-actie dus met Contra 4.Waarom wel: Alleen de herinneringen die deze game oproept zoudenal genoeg moeten zijn om hem te kopen. De heerlijke pretentieloze actiezorgt voor uren aan plezier, zowel in singleplayer als in de coöpmodus..Waarom niet: Zit de huidige generatie nog wel te wachten op ditsoort games? Kunnen zij de hoeveelheid kogels die over het schermvliegen wel aan? Contra is geen spel voor watjes, dus het is afwachtenwat zij hiervan denken.67. The Bourne Conspiracy (PS3, X360)Ontwikkelaar: High Moon Studios Uitgever: Sierra Release: Q2 2008Wat is het: The Bourne Conspiracy is een derdepersoons actiegamemet de Bourne-licentie op zak. De game biedt een filmische ervaring enmaakt gebruik van schieten, stealth, man-tot-man-gevechten enachtervolgingen.Waarom wel: In Leipzig verraste de game ons positief en hetfilmische lijkt goed over te komen. Bovendien belooft de gameplaybehoorlijk wat afwi eling te bieden en zal de game zichrichten op het oorspronkelijke boek.Waarom niet: De ontwikkelaar is tamelijk onervaren enlicentiegames gaan in het algemeen vaker fout dan goed. Bovendien hopen we dat de gameniet teveel een film wordt waarbij je af en toe op de knoppen drukt,iets dat door de overdaad aan quick-time events wel zou kunnen. En MattDamon zit niet in de game.66. Age of Conan: Hyborian Adventures (PC, X360)Ontwikkelaar: FunCom Uitgever: Eidos Interactive Release: 28 maart2008Wat is het: MMORPG die zich afspeelt in het Conan-universum vanschrijver Robert E. Howard. De game kent een uitgebreide singleplayercampagne.Waarom wel: In plaats van op de films is deze game gebaseerd opde oorspronkelijke boeken van Robert E. Howard. Dit betekent vreemderewezens dan we ooit in de films hebben gezien.Waarom niet: Het is altijd maar de vraag of een MMORPG kan opboksen tegen andere populaire concurrenten in deze verzadigde markt.65. Legendary: The Box (PC, PS3, X360)Ontwikkelaar: Spark Unlimited Uitgever: Atari Release: Q2 2008Wat is het: First-person shooter waarin een onverlaat de doosvan Pandora perongeluk opent, waardoor mythologische wezens vrij komenen de straten van New York onveilig maken.Waarom wel: Bevechten van gigantische mythologische wezens in New York is een toffe premi e.Waarom niet: Het lijkt verder een gewone, rechtlijnige shooter te worden, weet dit spel zich wel te onderscheiden van de ma a?64. Top Spin 3 (PS3, X360, Wii, DS)Ontwikkelaar: PAM Uitgever: 2K Games Release: Q12008Wat is het: Tenni erie Top Spin gaat met deel driemultiplatform en komt met een reeks verbeteringen die het ietwatmindere tweede deel moeten vergeten. Zo is de carrièremode aangepast,kun je nu ook online ervaringspunten verdienen en zijn de over de topriskshots tabee. Waarom wel: Minder arcade en meer diepgang maken het tennisintere anter. De samensmelting van offline en online carrière makenbiedt een tof uitgangspunt. Aantal tenni (t)ers en tennisbanen stemttot satisfactie. Uitgebreide mogelijkheden om je speler tepersonaliseren en zo een uniek poppetje de baan op te sturen.Waarom niet: Online systeem klinkt goed, maar de preciezeuitwerking is nog onduidelijk. Op een perspresentatie mochten we ondergeen beding de controller in handen nemen, is dat een goed teken? DeWii-versie krijgt een aparte besturing, maar ontwikkelaar PAM gaf alaan hier grootse moeite mee te hebben.63. Destroy all Humans: Path of the Furon (PS3, X360)Ontwikkelaar: Sandblast Games Uitgever: THQ Release: Q12008Wat is het: De alien bad-a Crypto komt met nog meer wapens derma avernietiging naar de aarde, nu in de jaren '70. De game is onderandere gesitueerd in een Chinese omgeving en onder de wapens vinden weinventieve stukjes gereedschap als de Black Hole: een gigantisch zwartgat dat alles en iedereen in de buurt opzuigt. Waarom wel: Crypto is gemeen, destructief en beschikt over eendosis sarcasme waar we blij van worden. Nieuwe wapens, waaronder hetstil zetten van de tijd, bieden weer een groots speeltuingevoel.Omgeving is volledig dynamisch te slopen. Grafisch een grote stapvoorwaarts in de serie.Waarom niet: De game heeft naast het vernielen van alles dat opje pad komt, nog steeds weinig om het lijf. Al probeert men wel door detoevoeging van een verhaal wat meer diepgang te creëren, lukt dat?62. Fracture (X360,PS3)Ontwikkelaar: Day 1 Studios Uitgever: LucasArts Release: Q2 2008Wat is het: Fracture is een ambitieus project waarin dewelbekende shooterelementen worden gecombineerd met de mogelijkheid omhet landschap te beinvloeden. Waarom wel: Klooien met de wetten van Moeder Natuur is altijd leuk, bovendien kan het leuke gameplay op leveren.Waarom niet: In Fracture kan wegens technische problemen geenwater gebruikt worden, wat nogal vreemd is bij een verhaallijn waarinmeerdere continenten onder water zijn gelopen. Bovendien voelde de gameop de E3 heel erg 'niet af' aan.61. Saints Row 2 (PS3, X360)Ontwikkelaar: Volition Uitgever: THQ Release: 2008Wat is het: De opvolger van free-roaming game Saints Row op deXbox 360. In deze game ben je lid van een bende genaamd de Third StreetSaints, waarin je je respect moet opbouwen door middel van territoriavan andere bendes over te nemen. Waarom wel: Saints Row leek veel op GTA, maar wist veel dingendie GTA fout doet, goed te doen. Als ze dit klusje weer zien te klarenbij GTA IV,kunnen we wellicht een topper verwachten. Naast de goede gameplay uithet eerste deel verwachten we dat de soundtrack ook in dit deel net zosterk zal zijn als in het eerste deel.Waarom niet: De game zou kunnen achterblijven bij GTA IV, vooral als hij uitkomt in de maanden na dit spel. 60. Universe at War: Earth A ault (PC, X360)Ontwikkelaar: Petroglyph Uitgever: SEGA Release: 25 januari2008Wat is het: In Universe at War vallen drie verschillendealiensoorten de aarde binnen. Hiermee wordt de aarde eengevechtsterrein tu en deze strijdende ra en. De mensen zitten hierintu en de oorlog, maar vechten zelf niet mee. Universe at War is sterkgeïnspireerd op oude B-films waarin ruimtewezens de aarde overnemen.Het wordt gemaakt door het team dat vroeger Command & Conquer-gamesmaakte.Waarom wel: B-film visie op een ruimteaanval. Petroglyph zit vol met ervaren ontwikkelaars.Waarom niet: Wordt het niet zelf ook een soort B-film. Petroglyph is niet wat Westwood vroeger was.59. Ninja Gaiden Dragon Sword (NDS)Ontwikkelaar: Tecmo Uitgever: Team Ninja Release: 2008Wat is het: Een hack-and-slash game met de nodige platform elementen en met de beroemde ninja Ryu Hayabusa in de hoofdrol.Waarom wel: Team Ninja wist ons tot dusver keer op keer te trakteren op audiovisuele en speltechnische pareltjes. Waarom niet: De besturing, je dient de DS als een boek in je handen te houden, zou nog wel eens kunnen tegenwerken.58. Infamous (PS3)Ontwikkelaar: Sucker Punch Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: 2008Wat is het: Een grootschalige game waarin de speler met speciale krachten zich kan voortbewegen door een open wereld.Waarom wel: Een sterk verhaal staat in het vooruitzicht. Voor demensen die Crackdown te weinig verhaal vonden hebben, zal dit eenverademing zijn. Waarom niet: Ontwikkelaar Sucker Punch heeft een goede reputatieopgebouwd met de Sly Cooper-reeks, maar heeft nog maar weinig ervaringmet games die sterk zijn gericht op volwa enen.57. Project Origin (PC, PS3, X360)Ontwikkelaar: Monolith Uitgever: Warner Bros. Release: 2008Wat is het: Project Origin is het vervolg op F.E.A.R, deparanormale shooter-hit die hoge ogen gooide, eerst op PC en daarna opconsoles. Door de nieuwe uitgever moest de naam F.E.A.R. weggelatenworden. Dit keer staat een hele stad op het spel, maar de game begintin een 'verlaten' ziekenhuis.Waarom wel: F.E.A.R. was een gigantische hit, en met goedereden. De alles vernietigende actie in combinatie met de angstige sfeerwist vele gamers te bekoren. Project Origin komt van dezelfdeontwikkelaar, dus dat belooft wat. De graphics lijken lichter te zijngeworden, wat voor een heel andere sfeer zorgt.Waarom niet: F.E.A.R. was, ondanks het succes, nogal eentonig.Trekken we wel nog zo'n game? Duidelijk is ook dat Project Origin opdezelfde engine draait.56. De Blob (Wii, DS)Ontwikkelaar: Blue Tongue Games Uitgever: THQ Release: 29 februari2008Wat is het: De Blob is de commerciële uitwerking van het ideedat een aantal Nederlandse studenten een aantal jaar geleden gebruiktenvoor hun afstudeerproject. Met een blobje is het de bedoeling om eenhele stad kleur te geven door de gebouwen te bekladden. Waarom wel: Game ziet er fris en fruitig uit. Eerste speelbeurtwist te overtuigen met simpele, doch effectieve besturing. Met name inmultiplayer zeer vermakelijk.Waarom niet: Concept en uitwerking zijn vrij minimalistisch. Isde game ook op lange termijn leuk? Waar is Utrecht gebleven, stelletjecultuurbarbaarse THQ'ers!55. Too Human (X360)Ontwikkelaar: Silicon Knights Uitgever: Microsoft Release: 29 februari 2008Wat is het: Van het talentvolle team achter Eternal Darkne komt Too Human, een actiespel waarin je personage deels god en deelsmachine is. Too Human moet het eerste deel van een trilogie worden.Waarom wel: Silicon Knights heeft zich eerder al bewezen metEternal Darkne en Metal Gear Solid: Twin Snakes. De wereld van TooHuman heeft veel mogelijkheden voor een boeiend verhaal.Waarom niet: Lang, lang geleden begon Too Human als PlayStationgame en na een aantal verhuizingen lijkt het spel zijn uiteindelijkthuis te hebben gevonden op de Xbox 360. Toch heeft het spel ook daarproblemen door onder andere een slecht werkende Unreal Engine 3. Hetspel weet ook qua trailers niet echt te overtuigen.54. Race Driver GRID (PC, PS3, X360)Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever: Codemasters Release: Q2 2008Wat is het: Met dit nieuwste deel stuurt Codemasters de RaceDriver-reeks een andere richting in. Er wordt niet langer alleen opparcoursen geracet, ook Amerikaanse steden en nachtelijkeDrift-races in Japan staan op het programma. Waarom wel: Het spel belooft de nadruk te leggen op het racenzelf, een verademing na al die games waarbij je meer tijd kwijt was aanhet tunen van je voertuig. Grote variatie aan voertuigen en omgevingen.Nieuwe EGO-engine (verbeterde DIRT-engine) tovert prachtige plaatjes ophet scherm.Waarom niet: Fans van het originele Race Driver zullen de nieuweracetypes mi chien niet serieus genoeg vinden. Waarom moet Race Driverineens ook Project Gotham Racing én Need for Speed worden?53. Star Wars: The Force Unleashed (NDS, PS2, PS3, PSP, Wii, X360)Ontwikkelaar: Krome Studios Uitgever: LucasArts Release: 11 april 2008Wat is het: Neem de rol aan van de leerling van Darth Vader en leer gebruik te maken van de Dark Side van The Force.Waarom wel: De 'next-gen' consoles stellen ons in staat om TheForce op een episch niveau te gebruiken. Ook leent de periode tu enEpisode 3 en 4 zich goed voor nieuwe verhaallijnen.Waarom niet: De game komt op praktisch alle consoles uit: de PS3en Xbox 360-versie van de game zullen het paradepaardje zijn, maar zal dekwaliteit ook zo hoog zijn op de andere consoles?

 

52. Fable 2 (X360)Ontwikkelaar: Lionhead Studios Uitgever: Microsoft Release: 2008Wat is het: Vaak uitgesteld maar hopelijk komt hij er in 2008:het langverwachte vervolg op Peter Molyneux's rollenspel Fable.Opnieuw krijg je te maken met keuzes maken, welke je uiteindelijke lotzullen bepalen. Dit keer krijg je alleen wel een hond mee die naareigen zeggen een enorme twist brengt aan de gameplay. Waarom wel: Omdat als Molyneux alles waarmaakt wat hij zegt, hetwel een verdomd goede game gaat worden. Spelen met honden is bovendienleuk!Waarom niet: Als Molyneux opnieuw niet waarmaakt wat hij zegt,het wel eens vies tegen kan gaan vallen. Mi chien is die hond wel eenontzettend kutbeest!51. Space Siege (PC)Ontwikkelaar: Gas Powered Games Uitgever: Sega Release: Q1 2008Wat is het: Space Siege is in feite een verbeterde enopgepoetste versie van Dugeon Siege in een futuristische setting waarinhet mogelijk is de nodige dingen te upgraden en te modificeren. Waarom wel: Dungeon Siege stak zeer goed in elkaar. Daarnaast isde toekomst door het succes van spellen als Ma Effect en A asinsCreed ontzettend hot. Waarom niet: Is deze oervariant van het RPG-genre niet een beetje erg achterhaald anno 2007? 50. Haze (PS3)Ontwikkelaar: Free Radical Design Uitgever: Ubisoft Release: Q1 2008Wat is het: Haze is een futuristische first-person shooterwaarin de oppermachtige Mantel Corporation een oorlog vecht tegenoverrebellen. Maar de bedoelingen van Mantel zijn zeker niet nobel en jeloopt dan ook over naar de rebellen. Deze politiek getinte shooterheeft bovendien een uitgebreide multiplayer component.Waarom wel: Het concept is intere ant en de verhaallijn is eenmetafoor naar de huidige oorlog tegen het terrorisme. Bovendien voegthet geestverruimde goedje Nectar een leuke twist in de gameplay toe. Enje kunt met zijn vieren online co-op spelen!Waarom niet: We werden nog niet echt warm van onze hands-onse ie met de game. De levels en de sfeer zijn enigszins saai eninspiratieloos en geen moment hadden we het idee dat we met een topgamete maken hadden.49. Dead Space (PS3, X360)Ontwikkelaar: EA Redwood Shores Uitgever: EA Release: Q4 2008Wat is het: Licht strategische en angstaanjagende shooterwaarbij je een normale man speelt die tijdens een routineklus in deruimte oog in oog komt te staan met buitenaardse wezens. Waarom wel: Eindelijk weer een originele game van EA. Het spelbelooft een naadloze spelervaring die niet wordt onderbroken doortu enfilmpjes, het verhaal wordt verteld terwijl je speelt.Angstaanjagend sfeertje.Waarom niet: We hebben nog weinig echt innovatieve aspecten gezien van deze game. Is het niet ietsje te donker?48. Left 4 Dead (PC)Ontwikkelaar: Turtle Rock Studios Uitgever: EA Release: 14 februari 2008Wat is het: De rollen worden omgedraaid in deze unieke shooter. De speler mag namelijk ditmaal ook de rol aannemen van de zombie.Waarom wel: De co-operatieve gameplay van twee totaalverschillende teams die tegen elkaar vechten, kan resulteren inhectische en steeds weer andere situatiesWaarom niet: Het zal moeilijk zijn meteen de goede balans te vinden tu en de twee teams, zonder dat de één sterker is dan de ander.47. Rainbow Six: Vegas 2 (PC, Xbox 360, PS3)Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal Uitgever: Ubisoft Release: Maart 2008Wat is het: Het tweede deel van Rainbow Six dat zich afspeelt in city of sinsLas Vegas. Het eerste deel had een open einde en dit vervolg zal danook logischerwijs het verhaal een stuk verder in de goede richtingbrengen. De game belooft meer interactie met de omgeving, nog meerverschillende soorten tactieken van aanvallen en dezelfde subliemegameplay die we uit het eerste deel kennen. Waarom wel: Het eerste deel was simpelweg geniaal. De actie wastactisch genoeg om geen gewone shooter te worden en net niet zomoeilijk dat de game ontoegankelijk werd voor de minder ervaren gamer.Waarschijnlijk zal dit tweede deel meer van dit goeds brengen,inclusief de enorm goed uitgewerkte mutiplayer.Waarom niet: De grote vraag is of Ubisoft genoeg vernieuwingenin het spel kan aanbrengen om het ook daadwerkelijk intere ant tehouden. Qua multiplayer moet de game het nu opnemen tegen groothedenals Call of Duty 4, Gears of War en natuurlijk Halo 3. Kan Rainbow Six:Vegas 2 die druk aan?46. The Chronicles of Spellborn (PC)Ontwikkelaar: Spellborn Bv. Uitgever: Mindscape Release: Q1 2008Wat is het: Deze MMORPG van Nederlandse bodem belooft eendynamisch spel te worden dat zich meer zal focu en op het opavontuur uittrekken met kleinere groepjes spelers. Ook ziet het er naaruit dat het traditionele grinden om je personage op te waarderen tothet verleden zal behoren in The Chronicles of Spellborn.Waarom wel: Gameplay die niet zozeer op het eindeloosvermoorden van monsters gebaseerd is zou een verademing kunnen zijnvoor het MMORPG-genre. Dat ook kleinere groepen een kans krijgen om vanThe Chronicles of Spellborn te genieten is een belangrijk argument omdeze game een kans te gevenWaarom niet: Het is alweer een hele tijd geleden dat we nog watover deze titel hebben vernomen, wat vaak op niet veel goeds wijst. Ookzou de game wel eens de dupe kunnen worden van een gameplay diesimpelweg té vernieuwend probeert te zijn.45. Rise of the Argonauts (PC, X360, PS3)Ontwikkelaar: Liquid Entertainment Uitgever: Codemasters Release: Q3 2008Wat is het: Een actie-RPG gebaseerd op de bekende Griekse mythesvan Jason en de Argonauten waarin je samen met grootheden als Heraclesen Achilles zeer epische gevechten meemaakt.Waarom wel: De nieuwe elementen, de ontwikkeling van de personages, de graphics; het ziet er allemaal zeer fris en verzorgd uit. Waarom niet: De kans bestaat dat het op een hersenloze buttonbasher uitloopt. 44. Wii Fit (Wii)Ontwikkelaar: Nintendo Uitgever: Nintendo Release: 2008Wat is het: Een sportspel voor de Wii waarmee je echt moetzweten, omdat al je bewegingen geregistreerd worden via het WiiBalanceboard. De sporten en spelletjes zijn dan ook voornamelijkgebaseerd op balanceren en het verdelen van je gewicht. Denk hierbijaan yoga, skiën, aerobics en hoelahoep.Waarom wel: Wij gamers zien het wel zitten om op een leukemanier wat kilootjes kwijt te raken. Het is weer een nieuwe stap omgaming aantrekkelijk te maken voor een nieuw publiek door devanzelfsprekende besturing. Het spel is al een gigantisch succes inJapan.Waarom niet: De Japanse markt is totaal niet te vergelijken metde Westerse markt. De vraag is natuurlijk of hier veel mensen zijn dieop zo'n weegschaal willen stappen, want dansmatten en dergelijke wordenin Europa ook minder verkocht dan elders.43. Condemned 2 (PS3, X360)Ontwikkelaar: Monolith Uitgever: SEGA Release: Q1 2008Wat is het: Opvolger van één van de beste launchgames voor deXbox 360. Detective Ethan Thomas gaat terug in dienst om op zoek tegaan naar zijn vermiste partner en mag naast het gebruikmaken vanwapens en forensische hulpmiddelen ook flink losgaan met zijn vuisten.Nieuw is ook de multiplayer, die hopelijk het spel een langerespeelduur mee zal geven.Waarom wel: Omdat het origineel één van de spannendste spellenooit was. Het open einde smaakt naar meer! Langere speelduur en eenmultiplayer is alleen maar mooi meegenomen. Waarom niet: Niet iedereen heeft trek in de zoveelste donkerehorror-shooter. Wordt het spel werkelijk zoveel langer? Is demultiplayer niet een verplicht extraatje?42. Patapon (PSP)Ontwikkelaar: Sony Uitgever: Sony Release: 2008Wat is het: Een kunstig muziekspel voor de PSP, dat qua stijlnog het best te vergelijken is met LocoRoco. Deze keer is de sfeer watgrimmiger, omdat je een leger bestuurt dat oorlog voert. Door middelvan muziek, dat je maakt met de vier functieknoppen, geef je het legeropdrachten en breng je de Patapon's naar de overwinning.Waarom wel: De PlayStation Portable schreeuwt om titels diespeciaal voor de handheld zijn gemaakt. Patapon is zo'n origineletitel, dat net als LocoRoco een reden kan zijn om een PSP aan teschaffen.Waarom niet: Het is mi chien wat te abstract voor de Westerse markt. Hoelang blijft het maken van een ritme boeiend?41. Lost Oddysey (X360)Ontwikkelaar: Mistwalker Uitgever: Microsoft Release: Februari 2008Wat is het: Hironobu Sakaguchi (geestelijk vader van FinalFantasy) laat van zich horen met zijn tweede wapenfeit op de Xbox 360:Lost Ody ey. Lost Ody ey is een traditionele Japanse RPG in deruimste zin van het woord. Verwacht turn-based gevechten, een extensiefverhaal en indrukwekkende visuele effecten.Waarom wel: Voor de fans is dit smullen. Eindelijk een representatieve Japanse RPG die Blue Dragon aan de fronlinies kan versterken.Waarom niet: Mi chien te traditioneel voor de meeste mensen. Degame schijnt ruim 20 uur aan tu enfilmpjes te hebben, watafschrikwekkend kan werken.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou