Op dag twee racen we opnieuw door de lijst heen, de nummers 70 tot en met 41 komen aan bod. In deze regionen zullen voor sommige mensen de eerste titels opduiken die ze zelf misschien wel een top 10 positie hadden gegund. Sommige games hadden in potentie hoger gestaan, wanneer er bijvoorbeeld meer over bekend was geweest, zoals Fable II en Saints Row 2. Vorig jaar stonden onder andere The Witcher, Eternal Sonata en DIRT tussen de posities 70 en 41. Echte toppers waren er echter niet tussen beland, wel tegenvallers als Two Worlds en Monster Madness. 70. Midnight Club: Los Angeles (PS3, X360) Ontwikkelaar: Rockstar San Diego Uitgever: Rockstar Games Release: Q1 2008 Wat is het: Zoals vanouds kan ook in dit deel volgens het sandbox-principe worden geracet, ditmaal in een realistisch nagemaakt Los Angeles. Waarom wel: Het vooruitzicht van een levende stad, dag- en nachtcyclus en dynamisch weer beloven een nieuwe gameplay-ervaring te brengen. Waarom niet: De game zal sterke concurrentie krijgen van Burnout Paradise. Het valt nog te bezien of Midnight Club de kwaliteit van de eerder genoemde game kan evenaren.

 

69. Crisis Core: Final Fantasy VII (PSP) Ontwikkelaar: Square Enix Uitgever: Square Enix Release: 2008 Wat is het: Crisis Core gaat verder waar het originele Final Fantasy VII stopte. Dit keer spelen we het verhaal niet vanuit de ogen van Cloud Strife, maar beleven we de avonturen van Zack, eveneens een soldaat van SOLDIER. Waarom wel: Final Fantasy VII is met recht een legendarische game en Crisis Core lijkt die legende ronduit eer aan te doen. Fantastische muziek, meeslepende gameplay en een weergaloos verhaal moeten de fans meer dan gerust gaan stellen. Daarnaast worden er tal van nieuwe gameplay-elementen geïntroduceerd en heeft de game een verbazingwekkende lengte. Waarom niet: Square Enix heeft al in het verleden bewezen dat ze niet altijd zorgvuldig omgaat met haar franchises. Is de game ook interessant voor mensen die Final Fantasy VII niet gespeeld hebben? 68. Contra 4 (DS) Ontwikkelaar: Konami Uitgever: Konami Release: 2008 Wat is het: Een nieuw deel in de franchise die onder de oudere gamer zeker bekend is. Contra betekent sidescrolling-actie waarbij één kogel je dood betekent. Old school shooter-actie dus met Contra 4. Waarom wel: Alleen de herinneringen die deze game oproept zouden al genoeg moeten zijn om hem te kopen. De heerlijke pretentieloze actie zorgt voor uren aan plezier, zowel in singleplayer als in de coöp modus.. Waarom niet: Zit de huidige generatie nog wel te wachten op dit soort games? Kunnen zij de hoeveelheid kogels die over het scherm vliegen wel aan? Contra is geen spel voor watjes, dus het is afwachten wat zij hiervan denken. 67. The Bourne Conspiracy (PS3, X360) Ontwikkelaar: High Moon Studios Uitgever: Sierra Release: Q2 2008 Wat is het: The Bourne Conspiracy is een derdepersoons actiegame met de Bourne-licentie op zak. De game biedt een filmische ervaring en maakt gebruik van schieten, stealth, man-tot-man-gevechten en achtervolgingen. Waarom wel: In Leipzig verraste de game ons positief en het filmische lijkt goed over te komen. Bovendien belooft de gameplay behoorlijk wat afwisseling te bieden en zal de game zich richten op het oorspronkelijke boek. Waarom niet: De ontwikkelaar is tamelijk onervaren en licentiegames gaan in het algemeen vaker fout dan goed. Bovendien hopen we dat de game niet teveel een film wordt waarbij je af en toe op de knoppen drukt, iets dat door de overdaad aan quick-time events wel zou kunnen. En Matt Damon zit niet in de game. 66. Age of Conan: Hyborian Adventures (PC, X360) Ontwikkelaar: FunCom Uitgever: Eidos Interactive Release: 28 maart2008 Wat is het: MMORPG die zich afspeelt in het Conan-universum van schrijver Robert E. Howard. De game kent een uitgebreide singleplayer campagne. Waarom wel: In plaats van op de films is deze game gebaseerd op de oorspronkelijke boeken van Robert E. Howard. Dit betekent vreemdere wezens dan we ooit in de films hebben gezien. Waarom niet: Het is altijd maar de vraag of een MMORPG kan opboksen tegen andere populaire concurrenten in deze verzadigde markt. 65. Legendary: The Box (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Spark Unlimited Uitgever: Atari Release: Q2 2008 Wat is het: First-person shooter waarin een onverlaat de doos van Pandora perongeluk opent, waardoor mythologische wezens vrij komen en de straten van New York onveilig maken. Waarom wel: Bevechten van gigantische mythologische wezens in New York is een toffe premisse. Waarom niet: Het lijkt verder een gewone, rechtlijnige shooter te worden, weet dit spel zich wel te onderscheiden van de massa? 64. Top Spin 3 (PS3, X360, Wii, DS) Ontwikkelaar: PAM Uitgever: 2K Games Release: Q1 2008 Wat is het: Tennisserie Top Spin gaat met deel drie multiplatform en komt met een reeks verbeteringen die het ietwat mindere tweede deel moeten vergeten. Zo is de carrièremode aangepast, kun je nu ook online ervaringspunten verdienen en zijn de over de top riskshots tabee. Waarom wel: Minder arcade en meer diepgang maken het tennis interessanter. De samensmelting van offline en online carrière maken biedt een tof uitgangspunt. Aantal tenniss(t)ers en tennisbanen stemt tot satisfactie. Uitgebreide mogelijkheden om je speler te personaliseren en zo een uniek poppetje de baan op te sturen. Waarom niet: Online systeem klinkt goed, maar de precieze uitwerking is nog onduidelijk. Op een perspresentatie mochten we onder geen beding de controller in handen nemen, is dat een goed teken? De Wii-versie krijgt een aparte besturing, maar ontwikkelaar PAM gaf al aan hier grootse moeite mee te hebben. 63. Destroy all Humans: Path of the Furon (PS3, X360) Ontwikkelaar: Sandblast Games Uitgever: THQ Release: Q1 2008 Wat is het: De alien bad-ass Crypto komt met nog meer wapens der massavernietiging naar de aarde, nu in de jaren '70. De game is onder andere gesitueerd in een Chinese omgeving en onder de wapens vinden we inventieve stukjes gereedschap als de Black Hole: een gigantisch zwart gat dat alles en iedereen in de buurt opzuigt. Waarom wel: Crypto is gemeen, destructief en beschikt over een dosis sarcasme waar we blij van worden. Nieuwe wapens, waaronder het stil zetten van de tijd, bieden weer een groots speeltuingevoel. Omgeving is volledig dynamisch te slopen. Grafisch een grote stap voorwaarts in de serie. Waarom niet: De game heeft naast het vernielen van alles dat op je pad komt, nog steeds weinig om het lijf. Al probeert men wel door de toevoeging van een verhaal wat meer diepgang te creëren, lukt dat? 62. Fracture (X360, PS3) Ontwikkelaar: Day 1 Studios Uitgever: LucasArts Release: Q2 2008 Wat is het: Fracture is een ambitieus project waarin de welbekende shooterelementen worden gecombineerd met de mogelijkheid om het landschap te beinvloeden. Waarom wel: Klooien met de wetten van Moeder Natuur is altijd leuk, bovendien kan het leuke gameplay op leveren. Waarom niet: In Fracture kan wegens technische problemen geen water gebruikt worden, wat nogal vreemd is bij een verhaallijn waarin meerdere continenten onder water zijn gelopen. Bovendien voelde de game op de E3 heel erg 'niet af' aan. 61. Saints Row 2 (PS3, X360) Ontwikkelaar: Volition Uitgever: THQ Release: 2008 Wat is het: De opvolger van free-roaming game Saints Row op de Xbox 360. In deze game ben je lid van een bende genaamd de Third Street Saints, waarin je je respect moet opbouwen door middel van territoria van andere bendes over te nemen. Waarom wel: Saints Row leek veel op GTA, maar wist veel dingen die GTA fout doet, goed te doen. Als ze dit klusje weer zien te klaren bij GTA IV, kunnen we wellicht een topper verwachten. Naast de goede gameplay uit het eerste deel verwachten we dat de soundtrack ook in dit deel net zo sterk zal zijn als in het eerste deel. Waarom niet: De game zou kunnen achterblijven bij GTA IV, vooral als hij uitkomt in de maanden na dit spel. 60. Universe at War: Earth Assault (PC, X360) Ontwikkelaar: Petroglyph Uitgever: SEGA Release: 25 januari 2008 Wat is het: In Universe at War vallen drie verschillende aliensoorten de aarde binnen. Hiermee wordt de aarde een gevechtsterrein tussen deze strijdende rassen. De mensen zitten hierin tussen de oorlog, maar vechten zelf niet mee. Universe at War is sterk geïnspireerd op oude B-films waarin ruimtewezens de aarde overnemen. Het wordt gemaakt door het team dat vroeger Command & Conquer-games maakte. Waarom wel: B-film visie op een ruimteaanval. Petroglyph zit vol met ervaren ontwikkelaars. Waarom niet: Wordt het niet zelf ook een soort B-film. Petroglyph is niet wat Westwood vroeger was. 59. Ninja Gaiden Dragon Sword (NDS) Ontwikkelaar: Tecmo Uitgever: Team Ninja Release: 2008 Wat is het: Een hack-and-slash game met de nodige platform elementen en met de beroemde ninja Ryu Hayabusa in de hoofdrol. Waarom wel: Team Ninja wist ons tot dusver keer op keer te trakteren op audiovisuele en speltechnische pareltjes. Waarom niet: De besturing, je dient de DS als een boek in je handen te houden, zou nog wel eens kunnen tegenwerken. 58. Infamous (PS3) Ontwikkelaar: Sucker Punch Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: 2008 Wat is het: Een grootschalige game waarin de speler met speciale krachten zich kan voortbewegen door een open wereld. Waarom wel: Een sterk verhaal staat in het vooruitzicht. Voor de mensen die Crackdown te weinig verhaal vonden hebben, zal dit een verademing zijn. Waarom niet: Ontwikkelaar Sucker Punch heeft een goede reputatie opgebouwd met de Sly Cooper-reeks, maar heeft nog maar weinig ervaring met games die sterk zijn gericht op volwassenen. 57. Project Origin (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Monolith Uitgever: Warner Bros. Release: 2008 Wat is het: Project Origin is het vervolg op F.E.A.R, de paranormale shooter-hit die hoge ogen gooide, eerst op PC en daarna op consoles. Door de nieuwe uitgever moest de naam F.E.A.R. weggelaten worden. Dit keer staat een hele stad op het spel, maar de game begint in een 'verlaten' ziekenhuis. Waarom wel: F.E.A.R. was een gigantische hit, en met goede reden. De alles vernietigende actie in combinatie met de angstige sfeer wist vele gamers te bekoren. Project Origin komt van dezelfde ontwikkelaar, dus dat belooft wat. De graphics lijken lichter te zijn geworden, wat voor een heel andere sfeer zorgt. Waarom niet: F.E.A.R. was, ondanks het succes, nogal eentonig. Trekken we wel nog zo'n game? Duidelijk is ook dat Project Origin op dezelfde engine draait. 56. De Blob (Wii, DS) Ontwikkelaar: Blue Tongue Games Uitgever: THQ Release: 29 februari 2008 Wat is het: De Blob is de commerciële uitwerking van het idee dat een aantal Nederlandse studenten een aantal jaar geleden gebruikten voor hun afstudeerproject. Met een blobje is het de bedoeling om een hele stad kleur te geven door de gebouwen te bekladden. Waarom wel: Game ziet er fris en fruitig uit. Eerste speelbeurt wist te overtuigen met simpele, doch effectieve besturing. Met name in multiplayer zeer vermakelijk. Waarom niet: Concept en uitwerking zijn vrij minimalistisch. Is de game ook op lange termijn leuk? Waar is Utrecht gebleven, stelletje cultuurbarbaarse THQ'ers! 55. Too Human (X360) Ontwikkelaar: Silicon Knights Uitgever: Microsoft Release: 29 februari 2008 Wat is het: Van het talentvolle team achter Eternal Darkness komt Too Human, een actiespel waarin je personage deels god en deels machine is. Too Human moet het eerste deel van een trilogie worden. Waarom wel: Silicon Knights heeft zich eerder al bewezen met Eternal Darkness en Metal Gear Solid: Twin Snakes. De wereld van Too Human heeft veel mogelijkheden voor een boeiend verhaal. Waarom niet: Lang, lang geleden begon Too Human als PlayStation game en na een aantal verhuizingen lijkt het spel zijn uiteindelijk thuis te hebben gevonden op de Xbox 360. Toch heeft het spel ook daar problemen door onder andere een slecht werkende Unreal Engine 3. Het spel weet ook qua trailers niet echt te overtuigen. 54. Race Driver GRID (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever: Codemasters Release: Q2 2008 Wat is het: Met dit nieuwste deel stuurt Codemasters de Race Driver-reeks een andere richting in. Er wordt niet langer alleen op parcoursen geracet, ook Amerikaanse steden en nachtelijke Drift-races in Japan staan op het programma. Waarom wel: Het spel belooft de nadruk te leggen op het racen zelf, een verademing na al die games waarbij je meer tijd kwijt was aan het tunen van je voertuig. Grote variatie aan voertuigen en omgevingen. Nieuwe EGO-engine (verbeterde DIRT-engine) tovert prachtige plaatjes op het scherm. Waarom niet: Fans van het originele Race Driver zullen de nieuwe racetypes misschien niet serieus genoeg vinden. Waarom moet Race Driver ineens ook Project Gotham Racing én Need for Speed worden? 53. Star Wars: The Force Unleashed (NDS, PS2, PS3, PSP, Wii, X360) Ontwikkelaar: Krome Studios Uitgever: LucasArts Release: 11 april 2008 Wat is het: Neem de rol aan van de leerling van Darth Vader en leer gebruik te maken van de Dark Side van The Force. Waarom wel: De 'next-gen' consoles stellen ons in staat om The Force op een episch niveau te gebruiken. Ook leent de periode tussen Episode 3 en 4 zich goed voor nieuwe verhaallijnen. Waarom niet: De game komt op praktisch alle consoles uit: de PS3 en Xbox 360-versie van de game zullen het paradepaardje zijn, maar zal de kwaliteit ook zo hoog zijn op de andere consoles?

 

52. Fable 2 (X360) Ontwikkelaar: Lionhead Studios Uitgever: Microsoft Release: 2008 Wat is het: Vaak uitgesteld maar hopelijk komt hij er in 2008: het langverwachte vervolg op Peter Molyneux's rollenspel Fable. Opnieuw krijg je te maken met keuzes maken, welke je uiteindelijke lot zullen bepalen. Dit keer krijg je alleen wel een hond mee die naar eigen zeggen een enorme twist brengt aan de gameplay. Waarom wel: Omdat als Molyneux alles waarmaakt wat hij zegt, het wel een verdomd goede game gaat worden. Spelen met honden is bovendien leuk! Waarom niet: Als Molyneux opnieuw niet waarmaakt wat hij zegt, het wel eens vies tegen kan gaan vallen. Misschien is die hond wel een ontzettend kutbeest! 51. Space Siege (PC) Ontwikkelaar: Gas Powered Games Uitgever: Sega Release: Q1 2008 Wat is het: Space Siege is in feite een verbeterde en opgepoetste versie van Dugeon Siege in een futuristische setting waarin het mogelijk is de nodige dingen te upgraden en te modificeren. Waarom wel: Dungeon Siege stak zeer goed in elkaar. Daarnaast is de toekomst door het succes van spellen als Mass Effect en Assasins Creed ontzettend hot. Waarom niet: Is deze oervariant van het RPG-genre niet een beetje erg achterhaald anno 2007? 50. Haze (PS3) Ontwikkelaar: Free Radical Design Uitgever: Ubisoft Release: Q1 2008 Wat is het: Haze is een futuristische first-person shooter waarin de oppermachtige Mantel Corporation een oorlog vecht tegenover rebellen. Maar de bedoelingen van Mantel zijn zeker niet nobel en je loopt dan ook over naar de rebellen. Deze politiek getinte shooter heeft bovendien een uitgebreide multiplayer component. Waarom wel: Het concept is interessant en de verhaallijn is een metafoor naar de huidige oorlog tegen het terrorisme. Bovendien voegt het geestverruimde goedje Nectar een leuke twist in de gameplay toe. En je kunt met zijn vieren online co-op spelen! Waarom niet: We werden nog niet echt warm van onze hands-on sessie met de game. De levels en de sfeer zijn enigszins saai en inspiratieloos en geen moment hadden we het idee dat we met een topgame te maken hadden. 49. Dead Space (PS3, X360) Ontwikkelaar: EA Redwood Shores Uitgever: EA Release: Q4 2008 Wat is het: Licht strategische en angstaanjagende shooter waarbij je een normale man speelt die tijdens een routineklus in de ruimte oog in oog komt te staan met buitenaardse wezens. Waarom wel: Eindelijk weer een originele game van EA. Het spel belooft een naadloze spelervaring die niet wordt onderbroken door tussenfilmpjes, het verhaal wordt verteld terwijl je speelt. Angstaanjagend sfeertje. Waarom niet: We hebben nog weinig echt innovatieve aspecten gezien van deze game. Is het niet ietsje te donker? 48. Left 4 Dead (PC) Ontwikkelaar: Turtle Rock Studios Uitgever: EA Release: 14 februari 2008 Wat is het: De rollen worden omgedraaid in deze unieke shooter. De speler mag namelijk ditmaal ook de rol aannemen van de zombie. Waarom wel: De co-operatieve gameplay van twee totaal verschillende teams die tegen elkaar vechten, kan resulteren in hectische en steeds weer andere situaties Waarom niet: Het zal moeilijk zijn meteen de goede balans te vinden tussen de twee teams, zonder dat de één sterker is dan de ander. 47. Rainbow Six: Vegas 2 (PC, Xbox 360, PS3) Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal Uitgever: Ubisoft Release: Maart 2008 Wat is het: Het tweede deel van Rainbow Six dat zich afspeelt in city of sins Las Vegas. Het eerste deel had een open einde en dit vervolg zal dan ook logischerwijs het verhaal een stuk verder in de goede richting brengen. De game belooft meer interactie met de omgeving, nog meer verschillende soorten tactieken van aanvallen en dezelfde sublieme gameplay die we uit het eerste deel kennen. Waarom wel: Het eerste deel was simpelweg geniaal. De actie was tactisch genoeg om geen gewone shooter te worden en net niet zo moeilijk dat de game ontoegankelijk werd voor de minder ervaren gamer. Waarschijnlijk zal dit tweede deel meer van dit goeds brengen, inclusief de enorm goed uitgewerkte mutiplayer. Waarom niet: De grote vraag is of Ubisoft genoeg vernieuwingen in het spel kan aanbrengen om het ook daadwerkelijk interessant te houden. Qua multiplayer moet de game het nu opnemen tegen grootheden als Call of Duty 4, Gears of War en natuurlijk Halo 3. Kan Rainbow Six: Vegas 2 die druk aan? 46. The Chronicles of Spellborn (PC) Ontwikkelaar: Spellborn Bv. Uitgever: Mindscape Release: Q1 2008 Wat is het: Deze MMORPG van Nederlandse bodem belooft een dynamisch spel te worden dat zich meer zal focussen op het op avontuur uittrekken met kleinere groepjes spelers. Ook ziet het er naar uit dat het traditionele grinden om je personage op te waarderen tot het verleden zal behoren in The Chronicles of Spellborn. Waarom wel: Gameplay die niet zozeer op het eindeloos vermoorden van monsters gebaseerd is zou een verademing kunnen zijn voor het MMORPG-genre. Dat ook kleinere groepen een kans krijgen om van The Chronicles of Spellborn te genieten is een belangrijk argument om deze game een kans te geven Waarom niet: Het is alweer een hele tijd geleden dat we nog wat over deze titel hebben vernomen, wat vaak op niet veel goeds wijst. Ook zou de game wel eens de dupe kunnen worden van een gameplay die simpelweg té vernieuwend probeert te zijn. 45. Rise of the Argonauts (PC, X360, PS3) Ontwikkelaar: Liquid Entertainment Uitgever: Codemasters Release: Q3 2008 Wat is het: Een actie-RPG gebaseerd op de bekende Griekse mythes van Jason en de Argonauten waarin je samen met grootheden als Heracles en Achilles zeer epische gevechten meemaakt. Waarom wel: De nieuwe elementen, de ontwikkeling van de personages, de graphics; het ziet er allemaal zeer fris en verzorgd uit. Waarom niet: De kans bestaat dat het op een hersenloze buttonbasher uitloopt. 44. Wii Fit (Wii) Ontwikkelaar: Nintendo Uitgever: Nintendo Release: 2008 Wat is het: Een sportspel voor de Wii waarmee je echt moet zweten, omdat al je bewegingen geregistreerd worden via het Wii Balanceboard. De sporten en spelletjes zijn dan ook voornamelijk gebaseerd op balanceren en het verdelen van je gewicht. Denk hierbij aan yoga, skiën, aerobics en hoelahoep. Waarom wel: Wij gamers zien het wel zitten om op een leuke manier wat kilootjes kwijt te raken. Het is weer een nieuwe stap om gaming aantrekkelijk te maken voor een nieuw publiek door de vanzelfsprekende besturing. Het spel is al een gigantisch succes in Japan. Waarom niet: De Japanse markt is totaal niet te vergelijken met de Westerse markt. De vraag is natuurlijk of hier veel mensen zijn die op zo'n weegschaal willen stappen, want dansmatten en dergelijke worden in Europa ook minder verkocht dan elders. 43. Condemned 2 (PS3, X360) Ontwikkelaar: Monolith Uitgever: SEGA Release: Q1 2008 Wat is het: Opvolger van één van de beste launchgames voor de Xbox 360. Detective Ethan Thomas gaat terug in dienst om op zoek te gaan naar zijn vermiste partner en mag naast het gebruikmaken van wapens en forensische hulpmiddelen ook flink losgaan met zijn vuisten. Nieuw is ook de multiplayer, die hopelijk het spel een langere speelduur mee zal geven. Waarom wel: Omdat het origineel één van de spannendste spellen ooit was. Het open einde smaakt naar meer! Langere speelduur en een multiplayer is alleen maar mooi meegenomen. Waarom niet: Niet iedereen heeft trek in de zoveelste donkere horror-shooter. Wordt het spel werkelijk zoveel langer? Is de multiplayer niet een verplicht extraatje? 42. Patapon (PSP) Ontwikkelaar: Sony Uitgever: Sony Release: 2008 Wat is het: Een kunstig muziekspel voor de PSP, dat qua stijl nog het best te vergelijken is met LocoRoco. Deze keer is de sfeer wat grimmiger, omdat je een leger bestuurt dat oorlog voert. Door middel van muziek, dat je maakt met de vier functieknoppen, geef je het leger opdrachten en breng je de Patapon's naar de overwinning. Waarom wel: De PlayStation Portable schreeuwt om titels die speciaal voor de handheld zijn gemaakt. Patapon is zo'n originele titel, dat net als LocoRoco een reden kan zijn om een PSP aan te schaffen. Waarom niet: Het is misschien wat te abstract voor de Westerse markt. Hoelang blijft het maken van een ritme boeiend? 41. Lost Oddysey (X360) Ontwikkelaar: Mistwalker Uitgever: Microsoft Release: Februari 2008 Wat is het: Hironobu Sakaguchi (geestelijk vader van Final Fantasy) laat van zich horen met zijn tweede wapenfeit op de Xbox 360: Lost Odyssey. Lost Odyssey is een traditionele Japanse RPG in de ruimste zin van het woord. Verwacht turn-based gevechten, een extensief verhaal en indrukwekkende visuele effecten. Waarom wel: Voor de fans is dit smullen. Eindelijk een representatieve Japanse RPG die Blue Dragon aan de fronlinies kan versterken. Waarom niet: Misschien te traditioneel voor de meeste mensen. De game schijnt ruim 20 uur aan tussenfilmpjes te hebben, wat afschrikwekkend kan werken.