De lijst is over de helft. De komende veertig games zullen we iets uitgebreider behandelen dan de eerste zestig, omdat ze nu eenmaal een paar plaatsjes hoger op onze verlanglijstjes staan. In plaats van dertig per keer, zullen we er nu maar vijftien behandelen. Aan de rest van de opzet is weinig veranderd. Nog steeds geven we bij elk spel aan waarom het spel wel of niet een succes kan gaan worden. 40. Lair (PS3) Ontwikkelaar: Factor 5 Uitgever: SCEE Release: 2007

Lair is een actiegame waarbij je de berijder van een draak bestuurt. Met deze draak vernietig je vijanden door vuur te spuwen of ze op te peuzelen. Er is niet alleen simpel voetvolk als gemakkelijke prooi, maar er zijn ook andere draken en grote beesten. Je kunt in de lucht van je draak springen om zo de berijder van een andere draak uit te schakelen door deze in mid-air, staande op de vijandelijke draak, neer te meppen. Na zulke halsbrekende toeren kun je zo weer terug springen naar je eigen draak. Ook kun je de bewegingssensor van de Sixaxis-controller benutten om een flinke beuk uit te delen tegen vijanden in de lucht. Lair is een PS3-exclusieve game die gebruikt maakt van zowel de grafische kracht en de functies van de Sixasix-controller van de Playstation 3, waardoor je zou kunnen stellen dat Sony er alle baat bij heeft dat deze game een topper wordt.

Waarom wel: Omdat Sony er alle baat bij heeft om deze exclusieve game een topper te laten worden, om zo de concurrentie met Microsoft en Nintendo op te voeren. Bovendien oogt Lair zeer goed en lijkt het concept, waarbij je dus niet puur de draak bestuurt maar ook met de berijder acties uit kunt voeren, erg interessant. Waarom niet: Omdat de besturing en de camerapositie bij een dergelijke game zeer nauw steken. Voorwaarde nummer één is dan ook dat deze aspecten vlekkeloos werken. Ook zou het concept repetitief kunnen gaan worden, omdat het erop lijkt dat je toch veel hetzelfde doet. Maar wie weet zal Factor 5 ons nog verrassen op dit punt. 39. Half-Life 2: Episode 2 (PC) Ontwikkelaar: Valve Uitgever: Vivendi Release: Q2 2007

Tweede aanvulling voor wat velen een van de beste shooters aller tijden vinden: Half-Life 2. Kreeg je in de eerste uitbreiding slechts nieuwe levels tot je beschikking, Episode Two voorziet je van een flinke berg aan extra content. Wat dacht je van een wapen genaamd de Strider Buster, of een nieuwe modus voor de oude vertrouwde Gravity Gun? Ook nieuwe levels staan natuurlijk op het programma, alsmede een aantal nieuwe voertuigen. Naast een uitgebreide nieuwe singleplayer is ook de multiplayer dit keer een onderdeel waar je U tegen zegt. Zo komt, eindelijk maar toch, het langverwachte Team Fortress 2 op de markt. Maar wacht, er is nog meer! Dit pakket bevat ook nog eens Portal, waarin je lekker met portalen kunt gaan knutselen. Als dat geen uitgebreide aanvulling is, weten we het ook niet meer!

Waarom wel: Terugkeer van het befaamde Half-Life 2. Eindelijk Team Fortress 2! Portal als extraatje is zeker mooi meegenomen. Waarom niet: Het lange wachten is misschien iets te veel van het goede? Echt ‘maandelijkse’ content kun je dit niet meer noemen. Prijs van dit pakket kan hoog oplopen vanwege de (lange) ontwikkeling(skosten). 38.Lost Odyssey (X360) Ontwikkelaar: Mistwalker Uitgever: Microsoft Release: TBA

Eén van de makers van de overbekende Final Fantasy-serie komt met twee exclusieve titels voor de Xbox 360. Naast Blue Dragon, is het Lost Odyssey die RPG-fans moet verblijden. Het spel gaat over een magische wereld die een industriële revolutie meemaakt met uiteraard oorlog tot gevolg. In deze ellende speel jij Kaim, een onsterfelijke die al zo’n 1000 jaar levenservaring heeft, met daarbij heel wat gevechtstraining. Er is nog maar weinig over het spel bekend, maar wat we tot nu toe gezien hebben bevalt ons goed.

Waarom wel: Een serieuze turn-based RPG van de maker van Final Fantasy op de Xbox 360! Grafisch werkelijk subliem met filmpjes die zonder pardon overgaan in gameplay Waarom niet: Er is nog weinig bekend over het werkelijke spel, misschien valt de gameplay daarom toch wat tegen. 37. Heavenly Sword (PS3) Ontwikkelaar: Ninja Theory Uitgever: Sony Computer Entertainment Release: TBA

De jonge Duitse ontwikkelstudio Ninja Theory is nog niet eens zo heel lang geleden ingewijd door Sony als onderdeel van Sony Worldwide Studios. De reden hiervoor is de actiegame Heavenly Sword. Uniek aan deze hack ’n slash game is dat er moeiteloos geschaald kan worden van kleine schermutselingen zoals uit God of War, tot grootse veldslagen die meer aan Dynasty Warriors of Ninety-Nine Nights doen denken. Je speelt in de game als Nariko, die het met de Heavenly Sword opneemt tegen de hordes van koning Botan. Deze slechterik wordt gespeeld door niemand minder dan CG-acteur Andy Sarkis, ook bekend van zijn rollen als Gollum en King Kong. Sarkis is bij haast alle creatieve processen van de game betrokken, inclusief karakterontwikkeling, script, casting en regie.

Waarom wel: De demonstraties tot nu toe laten een grafisch imponerende game zien, zowel technisch als artistiek. De moeiteloze schaling tussen kleine en grootse gevechten klinkt erg veelbelovend. Gameplay doet sterk denken aan God of War, wat natuurlijk niet verkeerd is. Waarom niet: De grote veldslagen kunnen in saaie buttonbash festijnen verzanden die niet in balans zijn met de rest van de game. De game zou wel eens teveel style over substance kunnen worden met veel spectaculaire tussenfilmpjes en mooie beelden, maar te oppervlakkige en eentonige gameplay. 36. Medal of Honor: Airborne (PC, PS2, XB, X360, PS3) Ontwikkelaar: Electronic Arts Uitgever: Electronic Arts Release: Q1 2007

Electronic Arts’ paradepaardje Medal of Honor komt voor de zoveelste keer weer ten tonele. Echter, na enkele middelmatige games hebben we in Medal of Honor: Airborne weer alle vertrouwen. Dit voornamelijk omdat EA zich met Airborne op de next-gen consoles richt en het geheel in een zeer aantrekkelijk grafisch jasje verpakt is. Tevens legt men de nadruk op het free-roaming aspect van de game en krijgen we dus non-lineaire gameplay voorgeschoteld, iets dat zeker in WOII-shooters nog wel eens ontbreekt. Hoofdpersoon in Airborne is Boyd Travers, een soldaat in de 82nd Airborne Division. Iedere missie start met een parachutesprong uit een vliegtuig, waarbij je zelf de besturing hebt over de parachute en dus kunt bepalen waar je neerkomt. De startpositie is volgens EA van groot belang voor het verdere verloop van de missie.

Waarom wel: Medal of Honor is cinematisch altijd al hoogstaand geweest, het next-gen jasje maakt het alleen nog maar authentieker. De befaamde gameplay in een free-roaming aspect is absoluut interessant, er gebeurt genoeg. Waarom niet: Het zóveelste deel in de Medal of Honor serie, alweer in de Tweede Wereldoorlog. Free-roaming gameplay staat leuk op papier, maar is tot op heden nog nooit echt in een WO2-shooter uitgewerkt. 35. Forza Motorsport 2 (X360) Ontwikkelaar: Microsoft Uitgever: Microsoft Release: Q1 2007

De opvolger van de succesvolle game Forza moet in alle opzichten beter gaan worden. Meer auto's per race, betere physics en betere graphics moeten de speler het gevoel geven met echte auto's te racen. Het zal ook een van de weinige games zijn waarin alle supermerken, zoals Ferrari, Lamborghini en Porche aanwezig zijn. Ook in deze game staat customization centraal. Bodykits, performance onderdelen en ook aan te passen opdrukken, geven de speler de kans om een unieke auto te maken. Deze auto's zijn op hun beurt weer te showen in de uitgebreide online mode van Forza 2.

Waarom wel: Als alle onderdelen van de voorgaande game worden verbeterd, zitten we gebeiteld. Forza was op veel punten immers al te beschouwen als de beste in zijn genre. Waarom niet: Grafisch lijkt Forza 2 een iets minder grote sprong te hebben gemaakt als we verwachten. Ook kan de afwezigheid van een cockpit camerastandpunt ervoor zorgen dat het realisme iets verminderd zal zijn. 34. S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (PC) Ontwikkelaar: GSC Gameworld Uitgever: THQ Release: 30 maart

Twintig jaar na de ramp in Tsjernobyl gaat het weer verkeerd. Een gebied van dertig kilometer rondom de bekende kernreactor wordt afgezet, omdat er teveel straling hangt en er mutanten worden gesignaleerd. Na een tijdje gaan er toch weer mensen het gebied in, mensen die artefacten zoeken voor geld en daarbij samen en tegen elkaar werken. Deze mensen heten Stalkers en jij wordt wakker als zo’n Stalker. Geen geheugen, geen idee wie je bent, maar enkel een opdracht tot het vermoorden van een specifiek persoon. S.T.A.L.K.E.R. is een combinatie van FPS en RPG waarin het complete gebied rondom Tsjernobyl nagebouwd is. Deze is vrij te begaan en naast het verhaal komen er ook tal van andere missies op wanneer je door het Oekraïense gebied wandelt.

Waarom wel: De omgeving van Tsjernobyl is een ontzettend boeiend gebied vol mysterie en onheil. Een open wereld met erg veel vrijheid in de gameplay. Het spel belooft een lange singleplayer te hebben, maar ook de multiplayer lijkt erg boeiend te worden. Waarom niet: Het spel is nu al zo vaak uitgesteld. Grafisch is het achterhaald, er zijn veel elementen verwijderd omdat het niet realistisch was en het spel toch eens uit moet komen. Willen we het nog wel? 33. Stranglehold (PC, PS3, X360) Ontwikkelaars: Tiger Hill Entertainment, Midway Chicago Uitgever: Midway Release: Q1 2007

Stranglehold is een third-person shooter en is het spirituele vervolg op de film Hard Boiled. De game is het best te beschrijven als Max Payne in het kwadraat. Met behulp van slow-motion en stijlvolle duiken leg je vijanden om. Maar er is meer. Zo kun je op een zeer simpele wijze gebruik maken van de omgeving. Je kunt van trapleuningen afglijden, op karretjes rollen, zwaaien maken aan kroonluchters, en ga zo maar door. Deze elementen zijn op een gebruiksvriendelijke en handige manier in de game geïntegreerd, waardoor je de meest stijlvolle stunten op een fantastische wijze aaneenrijgt. Dit alles wordt op een oogverblindende wijze weergegeven (met dank aan de Unreal 3 Engine), waarbij de vernietigbaarheid van de omgeving bovendien een grote rol speelt. Na een vuurgevecht heb je hele ruimtes compleet aan gort geschoten. Kortom: Stranglehold ziet er waanzinnig uit, bevat brute actie en laat de gamer complete ravage aanrichten.

Waarom wel: Omdat alle bewegende beelden die we tot nu toe van gezien hebben oogverblindend, übercool en perfect uitzien. De speciale acties zijn geen ingewikkelde dingetjes die de rauwe schietactie hinderen, maar zijn perfect geïntegreerd om de speler het ultieme actiegenot te geven. Onze hands-on impressies waren bovendien zeer positief. Wie wil er nou geen skelet van een dinosaurus bot voor bot compleet aan gort knallen, of al glijdend over een trapleuning de gehele omgeving met baddies en al vernietigen. Laat maar komen! Waarom niet: Omdat er misschien geen goed begeleidend achtergrondverhaal is om de gamer zich volledig in te laten leven…? Ach, laat ook maar zitten, daar denk je toch niet aan terwijl je een keuken tegeltje voor tegeltje met een M-16 verrot schiet. 32. Metroid Prime 3: Corruption (Wii) Ontwikkelaar: Retro Studios Uitgever: Nintendo Release: TBA

Het Amerikaanse Retro Studios heeft in naam van Nintendo inmiddels twee games afgeleverd. De eerste Metroid Prime was een grote verrassing en zou al snel uitgroeien tot één van de beste games van de afgelopen consolegeneratie. Diens opvolger was van wat mindere kwaliteit, mede doordat er schijnbaar minder uitgebreid de tijd voor genomen was. Toch heeft Retro bewezen dat ze de Metroid-formule goed in de vingers hebben en dat een Metroid-game in 3D prima mogelijk is. Voor het derde en laatste deel uit de Prime-reeks is men overgestapt naar de Wii en natuurlijk belooft dat veel qua bedieningsmogelijkheden. Vanzelfsprekend kunnen we nu gemakkelijk rondkijken en richten met de Wii-mote, maar er worden nog meer ideeën geïntroduceerd, zoals het vastgrijpen en aantrekken van schilden en sloten. Waarschijnlijk wordt Metroid Prime 3 dé demonstratie voor first-person bediening met de Wii-mote.

Waarom wel: Retro Studios heeft met de vorige twee games bewezen dat ze uitstekend in staat zijn om een Metroid-game in 3D te ontwikkelen. De Metroid-formule biedt genoeg creatieve opties met de Wii-mote. We zijn natuurlijk erg benieuwd hoe de strijd tussen Samus en Metroid Prime/Dark Samus af zal lopen. Nintendo heeft met deze game een naam hoog te houden en dat beseffen ze maar al te goed. Waarom niet: We hebben nu twee Metroid-games in 3D gehad en het is nog maar even de vraag of Retro Studios de formule voldoende weet aan te passen om het weer fris aan te laten voelen. Het is nog steeds even bezien of de bediening met de Wii-mote goed genoeg uitgevoerd wordt om de algehele ervaring niet in de weg te zitten. Niet iedereen wordt even goed door de sfeer van de Metroid-games gegrepen en het is de vraag of men met dit derde deel wel een breder publiek weet te bereiken zonder de geliefde Metroid-formule te grabbel te gooien. 31. Haze (PC, PS3, X360) Ontwikkelaar: Free Radical Design Uitgever: Ubisoft Release: Q3 2007

Haze is een shooter waarin niets is wat het lijkt. De gamer zal op scherp worden gezet met zijn schietkunsten, maar ook met een slim en aangrijpend verhaal met veel diepte. De game wordt ontwikkeld door de studio achter de TimeSplitters game, maar slaat een serieuzere toon aan dan de eerdere games. Haze situeert zich zo’n 25 jaar in de toekomst en speelt zich voornamelijk in de buitenlucht af, biedt grote, open junglelocaties en veel bestuurbare voetuigen.

Waarom wel: Schitterende graphics, een goed verhaal en mooie omgevingen bieden voldoende gameplezier. TimeSplitters was een geweldige reeks. Waarom niet: Free Radical voor het eerst ook op de PC, gaat dat wel goed? Het moet natuurlijk wel lekker schieten blijven dus te veel verhaal kan voor sommigen storend zijn. 30. Unreal Tournament 2007 (PC, X360, PS3) Ontwikkelaar: Epic Games Uitgever: Midway Release: Q3 2007 (PC)

De langverwachte opvolger van de zeer populaire multiplayer shooter Unreal Tournament. Het jaartal zal ditmaal 2007 zijn, wat natuurlijk weer garant staat voor een flinke dosis vernieuwing. Om te beginnen zal Unreal Tournament 2007 op de gloednieuwe Unreal Engine 3-engine lopen, eentje die zich al meer dan voldoende heeft bewezen in de Xbox 360-hit Gears of War afgelopen jaar. Ook heeft de gameplay weer een boost gekregen en zijn een aantal gameplay aspecten aangepast, waardoor dit deel toch weer anders aan gaat voelen dan de voorgaande twee delen. Tel daarbij een hoop nieuwe voertuigen, meer en uitgebreidere nieuwe spelmodi en je kunt er van uitgaan dat ook Unreal Tournament 2007 weer een knaller van jewelste gaat worden. 

Waarom wel: De Unreal Tournament-reeks is altijd al geliefd bij de fans. Meer nieuwe content in een hypermodern jasje! Waarom niet: Nieuwe aanpassingen werken misschien niet goed mee. Unreal Engine 3.0 wellicht te zwaar voor de grote groep UT’ers.   29. God of War II (PS2) Ontwikkelaar: SCEI Uitgever: SCEE Release: 27 april

God of War II zal lekker de draad weer oppikken waar het origineel gestopt is. Kratos, de held binnen het spel én de nieuwe oorlogsgod, zal voor de tweede maal een horde mythologisch gespuis een kopje kleiner moeten gaan maken. Natuurlijk doet de kale krachtpatser dat op een geheel eigen, nogal bloederige manier en dat is net waar fans van de reeks zo van houden: keiharde actie, tonnen geweld en vette aanvalsmogelijkheden: God of War II has got it all!

Waarom wel: Mensen die het origineel gespeeld hebben weten dat het met God of War II bijna niet mis kan lopen. Daarbovenop heeft men al laten weten dat Kratos in dit deel gebruik zal kunnen maken van enkele nieuwe, maar vooral stoere, wapens en een heleboel nieuwe moves uit zijn mouw kan schudden. Waarom niet: Het zou wel eens kunnen dat God of War II zal gaan aanvoelen als meer van hetzelfde. SCEI speelt namelijk op veilig door geen al te grote aanpassingen te doen aan de gameplay, wat als gemakzuchtig gezien kan worden.    28. World in Conflict (PC) Ontwikkelaar: Massive Entertainment Uitgever: Vivendi Games Release: Q2 2007

World in Conflict is een rasechte next-gen RTS, die vooral in de kijker springt door het gooien van kernbommen. In een alternatieve historie escaleert de Koude Oorlog in 1989, waarbij de Sovjet-Unie West-Duitsland binnenvalt. Het speelt oogt fantastisch en de omgevingen zijn volledig te vernietigen: plet auto’s, steek bossen in de fik en bombardeer gebouwen. In het spel hoef je geen resources te vergaren, maar je zult wel een maximum aantal troepen kunnen bouwen. Dit aantal stijgt geleidelijk aan tijdens een potje, tot een bepaald maximum. Op deze manier kun je je volledig richten op het gevechtsgedeelte. Bovendien is World in Conflict voorzien van een uitgebreide multiplayer, die RTS-fans zeker zal bekoren.

Waarom wel: Omdat het gemaakt wordt door de makers van de Ground Control reeks. En wie wil er nou geen kernbommen gooien in een next-gen RTS? Bovendien is het grafisch top en lijkt de replay waarde door de multiplayer ook wel goed te zitten. Een next-gen strategisch totaalpakket dus. Waarom niet: Omdat de game misschien wel heel erg standaard aanvoelt. Het lijkt vooralsnog een traditionele RTS te worden, op de resources en de kernbommen na. De vraag is op welke manier het zich significant differentieert van al het andere RTS-geweld dat al is uitgekomen en nog uit moet komen. 27. Warhammer: Age of Reckoning (PC) Ontwikkelaar: EA Mythic Uitgever: Electronic Arts Release: Q4 2007

Ter ere van het 25-jarig bestaan van de Warhammer franchise komt er een heuse MMORPG van op de markt. De game wordt ontwikkeld door Mythic, de ontwikkelaar die we kennen van de Dark Age of Camelot serie. In Warhammer Online: Age of Reckoning kun je tussen twee facties kiezen die ieder drie speelbare rassen aan boord hebben. In het geval van de Armies of Order kun je kiezen tussen dwergen, high elfs en empire en bij de Armies of Destruction gaat het om de greenskin, dark elf of chaos. Net als de fantasyhit World of Warcraft is de game zowel player-versus-player als player-versus-environment gebaseerd.

Waarom wel: Terug naar de roots van waar veel MMORPG’s op zijn gebaseerd, beter kun je het niet krijgen. De overname van Mythic door EA biedt financiële backup, meer tijd en mogelijkheden voor de ontwikkeling dus. Waarom niet: Is er wel een MMORPG die World of Warcraft kan verslaan op dit moment? We zijn onderhand wel een beetje moe van orcs en elfjes in MMO’s. 26. Super Smash Bros. Brawl (Wii) Ontwikkelaar: Hal Laboratories Uitgever: Nintendo Release: TBA

Wat is het: Twee E3’s geleden beloofde Nintendo-baas Satoru Iwata ons dat een nieuwe Smash Bros. game zich bij de lancering van hun nieuwe console zou bevinden. Nu de console inmiddels verschenen is, moet Iwata toch terugkomen op die belofte, want de nieuwe Smash Bros. laat nog wel eventjes op zich wachten. Een andere belofte die Iwata gemaakt heeft, namelijk online multiplayer, hoeft niet ingetrokken te worden. Een online mode zal namelijk ten volle aanwezig zijn. Daarnaast mogen we nieuwe personages verwelkomen, waaronder Wario, Kid Icarus en jawel, Solid Snake van de Metal Gear-franchise. Zoals het er nu naar uit ziet, zal de game met de Classic Controller gespeeld gaan worden in plaats van de Wii-mote, maar het is nog even bezien in hoeverre dit op waarheid berust.

Waarom wel: De Smash Bros. games staan altijd garant voor urenlang multiplayer plezier. Online multiplayer is als een geschenk uit de hemel voor de fans. De nieuwe personages lijken een waardige toevoeging te worden. Waarom niet: Een verplichte besturing met de Classic Controller kan potentiële kopers verminderen, tenzij de controller bijgevoegd wordt.