De lijst is over de helft. De komende veertig games zullen we iets uitgebreider behandelen dan de eerste zestig, omdat ze nu eenmaal een paar plaatjes hoger op onze verlanglijstjes staan. In plaats van dertig per keer, zullen we er nu maar vijftien behandelen. Aan de rest van de opzet is weinig veranderd. Nog steeds geven we bij elk spel aan waarom het spel wel of niet een succes kan gaan worden. 40. Faces of War(PC) Ontwikkelaar: Best Way Uitgever: Ubisoft Release: 23 Maart

De naam doet het misschien niet vermoeden, maar Faces of War

is de opvolger op Soldiers: Heroes of World War II, dat in 2004

door Codemasters op de markt werd gebracht en vooral bij de

echte strategen erg goed in de smaak viel. Dit keer staan je onder

andere missies te wachten rond D-Day en de bestorming van Berlijn.

Waarom wel: Soldiers was geweldig, dus waarom dit vervolg niet?

De vernietigbare omgeving en de sterke AI zijn opnieuw van de partij.

Waarom niet: Er is misschien niet genoeg vernieuwing ten opzichte

van Soldiers.

39. Gran Turismo (PSP) Ontwikkelaar: Polyphony Digital Uitgever: SCEE Release: TBA

Sinds deze game werd aangekondigd, is het opvallend stil gebleven rond de remake van GT4 voor de PSP. Volgens de ontwikkelaar zal de game niet zo realistisch worden als zijn grote broer, maar het zal desondanks een grote game blijven. Oorspronkelijk gepland voor 2005, maar geheel in GT traditie uitgesteld tot 2006.

Waarom wel: De kwaliteit zal volgens de makers gelijk zijn aan GT4 op de PS2 Waarom niet: De kans is dat de AI net als in GT4 zeer matig zal zijn. Aanwezigheid van een online mode is ook niet bevestigd. 38. The Witcher (PC) Ontwikkelaar: CD Projekt Uitgever: TBA Release: 2006

Een fantasy-RPG waarin volgens de legende het einde van de wereld nadert, in de vorm van hevige sneeuwstormen. De bloederige oorlogen tussen de Elven en het zuiderlijke Koninkrijk zijn nog maar net afgelopen. Een nieuwe groepering probeert de volkeren weer bij elkaar te brengen, met de tegenhanger van sneeuw en ijs: vuur. Jij speelt een jonge held die op avontuur gaat, waarbij de nodige vechtkunsten goed van pas komen. Al snel ontdek je gruwelijke geheimen die een gevaar vormen voor de hele wereld.

Waarom wel: De eerste screenshots zagen er geweldig uit en straalden een fris fantasiesfeertje uit. Er wordt gebruik gemaakt van de Aurora engine van Bioware, uitermate geschikt voor RPG's. Waarom niet: Hoe vaak moeten we nog gruwelijke monsterkoppen afhakken, door dorpjes reizen en betere bepantsering kopen? Het lijkt erop dat The Witcher meer van hetzelfde gaat bieden. 37. Rogue Galaxy (PS2) Ontwikkelaar: Level 5 Uitgever: SCEE Release: TBA

De nieuwste RPG van Level 5, de ontwikkelaar van Playstation 2 hits als Dark Chronicle en Dragon Quest VIII. Rogue Galaxy is hun meest ambitieuze project tot op heden. Diverse werelden liggen aan je voeten en tussen de werelden, maar ook binnen de werelden zelf, zul je geen enkel laadscherm tegen komen. De gevechten zijn in real-time, waarbij je kunt wisselen tussen drie verschillende personages.

Waarom wel: Level 5 staat bekend om de erg leuke en toegankelijke RPG's. Tekenfilmachtige grafische stijl. Veel variatie in omgeving. Avontuur van epische proporties. Het spel is in Japan al een ferme hit. Waarom niet: De PAL-conversie kan nog de mist in lopen. Wanneer we te lang moeten wachten en de Playstation 2 al heeft plaatsgemaakt voor diens opvolger, gaat Rogue Galaxy menig huisje stilletjes voorbij. 36. NEW Super Mario Bros (DS) Ontwikkelaar: Nintendo Uitgever: Nintendo Release: 2006

Het heeft lang geduurd eer we een compleet nieuwe 2D Mario platformgame mochten verwelkomen, maar volgend jaar is het eindelijk zo ver. De game belooft de beste elementen uit de 2D en 3D Mario games te combineren tot één leuk geheel. Er zijn ook multiplayer modes ingebakken, waarbij je tegelijkertijd de vele levels doorkruist.

Waarom wel: We wachten al jaren op een compleet nieuwe 2D Mario platformer. De combinatie van 2D en 3D belooft veel. Waarom niet: Het is nog niet zeker of het leveldesign op hetzelfde niveau zit als bij de voorgaande games. De gameplay elementen uit de 3D games kunnen afdoen aan de geest van de 2D titels.