Het eerste deel van onze top 100, oftewel de nummers 100 tot en met 71. Hierin tref je vooral spellen aan die weliswaar veelbelovend zijn, maar waarbij we ook alvast enkele serieuze kanttekeningen weten te zetten. Bij elk spel hebben we daarom aangegeven waarom we denken dat het wel wel of niet een succes zal kunnen worden. Het blijft koffiedik kijken, maar daar is niets mis mee. Koffie is lekker! 100. Taxi Driver (PS2, Xbox) Ontwikkelaar: Papaya Studio Uitgever: Majesco/THQ Release: Q2 2006 Wat het is: Een misdaadgame gebaseerd op de legendarische film uit 1976 van Martin Scorsese, met Robert de Niro in de hoofdrol. Waarom wel: De sfeer van de jaren 70. Alleen al bij het horen van de filmmuziek worden we lyrisch. Waarom niet: De film is ongeschikt voor een game-conversie. De ontwikkelaar van dienst heeft nog weinig weten te presteren. 99. Just Cause (PC, Xbox, PS2) Ontwikkelaar: Avalanche Uitgever: Eidos Release: 2006 Wat het is:Een actiegame op een groot Tropisch eiland met

massavernietingingswapens.

Waarom wel: Bijna 800 vierkante kilomer aan gedetailleerde stranden,

bergen en andere locaties die je via allerlei originele voertuigen kunt

verkennen. Het spel kan op verschillende manieren gespeeld worden, wat

de herspeelbaarheid ook ten goede komt.

Waarom niet: Goedkoop verhaal. Uitwerking van de gameplay en vrijheid kunnen tegenvallen. Hoofdpersoon die een flamboyante undercover CIA agent is, genaamd Rico Rodriguez. 98. Driver: Parallel Lines (Xbox, PS2) Ontwikkelaar: Reflections Uitgever: Atari Release: 31 Maart Wat het is: Een free-roaming misdaad game die zich afspeelt in New York. In tegenstelling tot zijn voorloper voert het racen weer de boventoon. Waarom wel: Eindelijk online multiplayer waarin acht spelers de stad onveilig kunnen maken. Afwisseling tussen jaren '70 en het heden. Waarom niet: Ontwikkelaar Reflections wist bij voorgaande delen niet te overtuigen. Misschien had men beter op de volgende generatie consoles kunnen wachten. 97. Jaws Unleashed (PC, Xbox, PS2) Ontwikkelaar: Appaloosa Uitgever: Majesco/THQ Release: Q2 2006 Wat het is: Een actiespel gebaseerd op de legendarische Jaws films. In het spel neemt de speler zelf de rol aan van de moordlustige haai. Waarom wel: Een spel waar je zelf een haai speelt is uniek en de ontwikkelaars hebben eerder al Ecco the Dolphin afgeleverd, dus zwemspellen maken kunnen ze wel. Waarom niet: Het idee is leuk, maar blijft er nog een goed spel achter wanneer de nieuwigheid verdwenen is? 96. War on Terror (PC) Ontwikkelaar: Digital Reality Uitgever: Deep Silver Release: 31 Maart Wat het is: Een RTS waarin je het met een anti-terroristische groep moet opnemen tegen terroristen over de hele wereld. Waarom wel: Het diepe combat systeem en de grote hoeveelheid units die zijn te besturen. Waarom niet: Het is nog niet bekend hoe RTS gameplay zal werken in de dicht bebouwde gebieden. De titel klinkt té dertien in een dozijn. 95. Fear & Respect (PS2, Xbox) Ontwikkelaar: Edge of Reality Uitgever: Midway Release: Maart Wat is het: De zoveelste gangstergame. Dit keer met niemand minder dan Snoop Dogg in de hoofdrol en met John Singleton als verantwoordelijke voor het script. Waarom wel: John Singleton heeft een paar goede scripts op zijn naam staan. Het spel is een half jaar uitgesteld, waardoor het misschien niet zo gerushed is als pak 'm beet 50 Cent: Bulletproof of L.A. Rush(ed). Waarom niet: Wannabe gangstergames zuigen in de regel. Het hoofd van Snoop Dogg is moeilijk een hele game uit te staan. 94. Bad Day L.A. (PC, Xbox) Ontwikkelaar: Enlight Uitgever: Enlight Release: Q1 2006 Wat is het: Een humoristisch spel waarin de angstcultuur in de Verenigde Staten flink op de hak wordt genomen. Waarom wel: Ontsproten aan het brein van American McGee. Unieke grafische stijl. Combinatie van humor en politieke boodschap. Waarom niet Gebrek aan budget en diepgang, en een ontwikkelstudio met wat weinig ervaring, kunnen het spel parten spelen. 93: Huxley (PC, Xbox 360) Ontwikkelaar: Webzen Uitgever: Webzen Release: Q3 2006 Wat is het: Een massale online shooter waarin de speler ervaring opdoet en zo zijn speelmogelijkheden uitbreidt. Waarom wel: Massive Multiplayer gaming met duizenden spelers tegelijk. Unreal Engine 3.0! Waarom niet: Balans tussen de ervaren en minder ervaren spelers kan zoek raken. Spelmogelijkheden wellicht te beperkt. 92. Forbidden Siren 2 (PS2) Ontwikkelaar: SCEI Uitgever: SCEE Release: Q2 2006 Wat het is: Een horrorgame waarin je met verschillende karakters op zoek gaat naar geesten, ditmaal op een eiland waarvan de stroom is uitgevallen. Waarom wel: Forbidden Siren 2 heeft de potentie om de typische kenmerkende horrorsfeer uit te stralen, de voorganger was immers een groot succes. Waarom niet: Omdat we de laatste tijd al meer horrorspellen te verduren hebben gekregen dan goed voor ons is, en het hele spelgegeven niet bijster origineel en vernieuwend is. 91. War Front: Turning Point (PC) Ontwikkelaar: Digital Reality Uitgever: CDV Release: Mei 2006 Wat het is: Een Tweede Wereldoorlog RTS met experimentele wapens. Waarom wel: Eindelijk is een keer een WOII game met een "twist". Naast de experimentele wapens ook voldoende echt materiaal, en dat allemaal in een schitterende 3D omgeving. Waarom niet: CDV staat vooral bekend om de kwantiteit en niet de kwaliteit. De ontwikkelaar is op dit moment met een handjevol RTS en

strategie games bezig en het is dan ook de vraag of dit in de afwerking en gameplay te zien zal zijn. Het gebruik van experimentele wapens zal

de WOII puristen afschrikken.