Het spel opent met een flitsende en enigszins verontrustende montage van videobeelden. In The Division heeft een virus de wereld aan de rand van de afgrond geplaatst. New York is een van de rampgebieden, en het is de taak van een geheime overheidsorganisatie, The Division genaamd, om hier uit te zoeken wat de oorsprong is van het virus om er een vaccin voor te ontwikkelen. Jij bent uiteraard lid van die organisatie, en het is in New York dat het avontuur begint.

The Division is een online game die een aantal verwantschappen heeft met Destiny. Beiden zijn ‘shared world’, wat wil zeggen dat de game bijna speelt als een mmo. Alle missies kun je in co-op spelen, maar je komt geen andere spelers tegen in de straten, tenzij ze lid zijn van je groep. In de ‘safe houses’ die over de kaart verspreid zijn kom je wel anderen tegen. Safe houses zijn het equivalent van The Tower in Destiny, met verkopers voor nieuwe gear en de optie om nieuwe uitrusting zelf te maken als je daar voldoende grondstoffen voor hebt.
Details
Het gaat echter te ver om The Division af te doen als een Destiny-kloon. De verschillen gaan verder dan de setting, die overigens fantastisch is vormgegeven. Er zitten zo veel details in de omgeving, van de te verwachten troep op de straten tot posters en graffiti, verlaten auto’s en allerlei kleine dingen die in stilte het verhaal vertellen van wat de mensen deden vlak voordat de ramp plaatsvond.
Het eerste uur van het spel laat je kennismaken met de basismechanieken. Dit is een cover-shooter, wat wil zeggen dat je zo veel mogelijk achter obstakels moet schuilen om vijandelijk vuur te vermijden. Dit doe je met de x-knop, waarna je personage tegen de geselecteerde plek plakt. Dat plakken is soms wat lastig, want in het heetst van de strijd komt het wel eens voor dat je niet weg kan zoals je zou willen, of dat je tegen een muurtje plakt waar je niet naartoe wilde. Dit is vooral een kwestie van wennen, blijkt later. Want als de tegenstanders lastiger worden is het helemaal niet gewenst om vaak cover te verlaten. Vrij rondrennen is zelfmoord tijdens een vuurgevecht.



Massale effecten
Wat de gevechten interessanter maakt is het skill-systeem. En hierbij doet The Division denken aan Mass Effect. Je verdient namelijk een aantal speciale vaardigheden die je activeert met de L1- en R1-knoppen. Deze vaardigheden verdien je door je basis te upgraden. Je basis heeft drie vleugels: security, medic en tech. Elk van de vleugels geeft nieuwe vaardigheden en ‘perks’.
Het interessante is dat het spel echt verandert naarmate je meer van je basis hebt geüpgraded. In het begin heb je een geweer en een heal of een sticky bomb. Later kun je een turret plaatsen, cover versterken, speciale apparaten plaatsen die teamgenoten weer tot leven wekken en nog veel meer. Hoewel wij op dit moment nog slechts een deel van de upgrades hebben vrijgespeeld (inmiddels hebben we 8 uur op de teller) voelt het nu al of we heel verschillende personages kunnen opbouwen: van volledig support tot volle aanval. De vaardigheden voelen als werkelijke veranderingen in de gameplay, waardoor de game tactischer en interessanter wordt naarmate je vorderingen boekt.
Alleen is maar alleen
Al die tactische opties komen pas echt tot hun recht wanneer je samen speelt met anderen. Hoewel het heel goed te doen is om secundaire opdrachten in je eentje uit te voeren, zijn de verhaalmissies een stuk pittiger. Ze zijn solo speelbaar, maar bepaalde baasgevechten kunnen behoorlijk lastig zijn. Meer spelers geven de optie om het gevecht tactisch aan te pakken. Tegenstanders hebben een ‘agro-systeem’, wat wil zeggen dat ze hun aandacht richten op de speler die hen de meeste schade toebrengt. Hierdoor is het dus slim dat een of twee spelers de vijand bezig houden, terwijl de anderen via de flanken aanvallen.
Multiplayer maakt The Division ook veel leuker, omdat het dan zin heeft om te specialiseren. Elk team is blij met iemand die goed kan genezen. En een aantal van de perks en skills zijn alleen zinvol in teamverband.
Gelukkig is het erg makkelijk om spelers te vinden voor een bepaalde missie. Dat kan op het moment dat je bij het juiste gebied bent aangeland, of al vanuit het kaartscherm, waar je een overzicht ziet van New York en alle beschikbare uitdagingen. Matchmaking gaat op dit moment heel snel. We hebben geen manier gevonden om in zo’n ter plekke gevormde groep met elkaar te praten, maar er zijn een aantal emotes beschikbaar voor basale communicatie. Op het moment dat we met vrienden spelen is voice-chat gewoon beschikbaar.



In de zone
Onze focus lag de afgelopen acht uur vooral op het voltooien van missies. Er is echter nog een ander onderdeel van het spel, waar we nog helemaal niet aan begonnen zijn. En dat is de Dark Zone. Dit gebied (dat ook in de bèta al beschikbaar was) moet het ‘player versus player’-deel zijn van The Division. Hier kun je met vrienden samen spelen, maar ook alle andere spelers aanvallen (inclusief je vrienden). Dit klinkt op papier als een fascinerend systeem, maar zoals gezegd hebben we er ons nog niet aan gewaagd.
(Voorlopige) conclusie
The Division is in essentie een spel van samen buit verzamelen. Het speelt echter als een high-tech cover shooter, waardoor het Tom Clancy-label opeens logisch is. Dit is geen fantasygame, alles wat je doet en ziet heeft een basis in de werkelijkheid. Dat wil niet zeggen dat de game realistisch is, maar het algehele gevoel is er een van met beide voeten op de grond staan.
Dat het spel na een paar uur al zo veel tactische opties biedt zorgt er voor dat we het tot nu toe nog absoluut niet als een ‘grind’ ervaren om nieuwe wapens en vaardigheden vrij te spelen. Daar komt bij dat het verhaal dat door alle hoofdmissies heen loopt erg interessant is. Sommige personages blijken na een paar ontmoetingen ook enige diepgang te hebben en de dialogen zijn redelijk goed geschreven.
Wij gaan moedig verder met het herwinnen van New York en het opbouwen van ons personage. De volledige review lees je spoedig hier op Gamer.nl.
Tom Clancy's The Division is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Deze review in progress is gebaseerd op de PS4-versie van de game.
Reacties op: Tom Clancy’s The Division (review in progress)
coola
Mooi om te lezen dat de review in progress al redelijk positief is
xsuperaim
Tom clany is ook veruit de beste deel van ubisoft.
- Rainbow six
-Ghost recon
-Splinter cell
En the division nu ze maken het opzich waar, want siege op me ps4 is ook een geweldige game.
coola
Mja mijn favoriete ubi serie blijft toch echt wel Assassin's Creed.
Maar ubisoft's Tom Clancy franchise is idd extreem goed
xsuperaim
Nadat the division mij positief heeft verrast verwacht ik dat ze het ook goed gaan doen met wildlands, ik heb zelf iedergeval veel vertrouwen in de tom clany's gedeelte van ubi.
ShadowX
Je kan Tom Clancy Franchise toch niet vergelijken met Assassins Creed, dat zou hetzelfde zijn als je Pepsi (cola) gaat vergelijking met Sinaasappelsap
Hellraidermike
Het doet alles behalve de naam tom clancy eer aan, maar goed.
coola
Meningen meningen.
Heb genoeg user reviews gelezen die het met mij eens zijn.
Hellraidermike
Dus daarom is het waar?
coola
Nee niet perse. Net zoals het verre van de waarheid is dat het de naam niet eer aandoet. Of is jou mening meer waarheid dan mijn mening? Want dat insinuer je namelijk wel met je post.
Hellraidermike
"Nee niet perse"
En je verliest net het laatste greintje respect en geloofwaardigheid.
coola
Enlighten me.
Want als ik ja had gezegd zou je lopen bitchen. Zou ik nee gezegd hebben zou je ook lopen bitchen. Dus het maakt niet uit of ik ja, misschien of nee had gezegd.
Maar mooi man dat jij vind dat jou mening wel waarheid en het de naam geen eer aandoet.
Oh ja wacht effe je praat nu heel erg veel bullshit. Jou mening zal nooit de waarheid zijn.
Als hier iemand z'n geloofwaardigheide kwijt is ben jij het welM fuckin loser. Mij effe commanderen dat ik mn mening voor mij moet houden en m'n bek moet houden.
Hellraidermike
Graag zelfs.
Laten we het feit vergeten dat jij net doet alsof jou mening wel een greintje van waarheid bevat. (hypocrisie noem je dat)
"Heb genoeg user reviews gelezen die het met mij eens zijn."
Dat impliceert dat jij de waarheid spreekt omdat andere het ook vinden.
Daarnaast heb ik hier nooit gezegd dat mijn mening wel waarheid is, maar als ik objectief naar de games kijk (iets wat jij absoluut niet kunt). Dan is dit geen tom clancy spel. Tom clancy was altijd een realistisch spel. Bullet sponges etc zijn allemaal geen tom clancy eigenschappen. Maar goed dat maakt mijn mening nog geen waarheid, en dat zeg ik dus ook niet. Maar daar baseer ik mening wel op, ik wil namelijk niet mijn mening baseren op wat andere vinden zoals jij doet.
"Als hier iemand z'n geloofwaardigheide kwijt is ben jij het welM fuckin loser. Mij effe commanderen dat ik mn mening voor mij moet houden en m'n bek moet houden."
Bedankt voor het schelden, ik zou niet weten waar ik dat aan te danken heb aangezien ik niet gescholden hebt. En ook heb ik niet gezegd dat jij je "bek" moet houden.
Ik neem aan dat je refereert naar een eerdere reactie waar ik heb gezegd dat het wijs was dat je eens niet bij elk bericht over ubi met het exact zelfde reageert, om daarna vervolgens iedereen uit te schelden die jou mening niet deelt.
Ik zou als advies geven om een keer te reflecteren naar jezelf om te zien dat je eigenlijk precies hetzelfde doet van waar jij mensen voor uitscheldt.
En daarom kom je niet geloofwaardig over, noemt iedereen jou een fanboy, en heb je mijn respect verloren.
RavenMMG
unipro81
Want daar ben jij al?
De grind is er continu…het gaat er om of het aanvoelt als een grind of niet.
xsuperaim
Weekend ga ik denk ik een nachje door halen want de spel trekt me gewoon aan, en dat heb ik al tijden niet gehad.
De missies duren opzich best lang, gisteren speelde ik de hospital missie op hard dat kosten ongeveer 45 min om het te halen en was best moeilijk. ( we speelden het met 4 man).
Day 1 release heb ik geen problemen of issues gehad met de internet connection wat me enorm heeft verbaasd.
Tot heden heeft dit spel me enorm verrast, en dan moet ik nog de dark zone in duiken waar het feestje pas echt gaat beginnen.
casualkiller
Wormpaul
Mooi geschreven Harry, altijd fijn om reviews van zijn hand te lezen.
(edit; wie Ubisoft haat verwacht van mij wees gerust, deze game lijkt nu alle teleurstelling aan mijn kant is ingedaald / verdwenen blijkt dat wat het wel echt is een prima game te zijn voor de liefhebbers ervan. Zelf zal ik het alleen nooit spelen :-)
xsuperaim
Dan kan je vol grinden voor loot, en dan heb je nog dark zone waar je kan levelen en grinden.
Darkzone vermaak je sowieso als je met wat vrienden speelt, denk dat het spel een hele lange houdbaarheids datum heeft, ook vooral wanneer wekelijke events etc komen.
Wormpaul
40/50 uur? Volgens de verhalen op `t internet ben je binnen de 20 uur wel redelijk bij het maximale leven, misschien maximaal 30 als je traag speelt en begint de game daar dan zijn volgende fase al.
Maar grinden voor loot is leuk mits het die unieke balans vind tussen genoeg vinden en niet te snel alles vinden, dat is misschien wel de grootste uitdaging voor The Division komende maanden. Iets waar destiny nogal moeite mee had het eerste half jaar maar nu lijkt goed te lopen op dat front.
Dark zone geloof ik absoluut, alleen hoe leuk is het als je daar max. level bent en er geen dungeons / instances zijn en je bijna al het loot al hebt gevonden wat je wilt hebben en op dat punt ben je voornamelijk anderen aan het hinderen / af te knallen zodat zij niet kunnen ontsnappen met hun loot.
Misschien moet er iets van competitief systeem komen waarbij je in speciale gevechten clan tegen clan speelt? Zodat je een leaderboard e.d. krijgt?
Voor mij nog genoeg vragen, en de game zelf is interessant genoeg om dat op een afstandje rustig te volgen gezien het een voor mij super interessante ontwikkeling is in het gameslandschap.
Inflatable