Titan Quest: interview met Brain Sullivan | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De afgelopen week hebben we op Gamer.nl iets meer aandacht besteed aan de actie-RPG Titan Quest. Titan Quest is de eerste game van Iron Lore, een ontwikkelstudio opgericht door Brian Sullivan, één van de mensen achter de Age of Empires-reeks. Gamer.nl sprak onlangs met Brian Sullivan en vroeg hem alvorens de game in de schappen lag naar een aantal speleigenschappen. Dikgedrukt = Gamer.nlNormale tekst = Brian SullivanHoe heeft jouw participatie, met de ervaring die je met Age of Empires opgedaan hebt, het project beïnvloed?

Ik was hoofdontwerper bij Titan Quest en heb hiervoor het oorspronkelijke concept geschreven. Daarbij zijn mijn ervaringen bij Age of Empires van invloed geweest, zoals grafische concepten, de toegankelijke interface, historische topics en de verslavende gameplay.

Titan Quest blijkt bepaalde spelelementen van Diablo te hebben overgenomen. Wat is de invloed geweest van Diablo op Titan Quest?

Diablo heeft een grote impact gehad op het ontwerp van Titan Quest. Diablo en Diablo 2 hebben binnen het moderne RPG-genre een groot aantal conventies gedefinieerd. Omdat we deze spellen zo fantastisch vonden, hebben we ons hierdoor laten beïnvloeden. Het is mijn filosofie om alleen van het beste bepaalde zaken over te nemen. Dit geldt overigens voor alle nieuwe spellen - ze halen alleen de beste spelelementen uit grote titels binnen het genre.

Hoe kwamen jullie op het thema van het oude Griekenland en Egypte? En wat voor specifieke gebeurteni en kunnen we verwachten binnen deze setting?

We hebben voor een historische setting gekozen omdat deze altijd aanlokkelijk is. De kla ieke architectuur en kunst, gecombineerd met mythische monsters en verhalen, zijn perfect voor een epische RPG.

In Titan Quest is er niet de mogelijkheid een eigen personage te maken. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen, en zullen mensen hier niet teleurgesteld door raken?

In Titan Quest is het wel mogelijk je eigen personage te maken. De naam, sekse, kleding, attributen en individuele vaardigheden kunnen worden geselecteerd en aangepast. Het doel van Titan Quest is om je karakter te ontwikkelen. Aangezien je binnen een mum van tijd bent bedekt door verzamelde items, is het niet nodig verdere aanpasmogelijkheden te geven met betrekking tot het uiterlijk. Naar mate je vordert in het spel wordt dit namelijk bepaald door de items die je hebt verkregen! De beste manier om je eigen personage te bouwen is de wereld te doorzoeken naar speciale voorwerpen - en geloof me; we hebben er een hoop ingestopt.

Wat voor type speler zal zich het meest aangetrokken voelen tot Titan Quest?

Met Titan Quest hebben we geprobeerd vier typen spelers te accommoderen: de actie RPG spelers, PC gamers die op zoek zijn naar kwaliteit, spelers wiens intere e ligt in het gebruik van editors en de doorsnee gamer. Voor de hardcore speler hebben we een hoop diepte in het spel gestopt. Tegelijkertijd blijft Titan Quest toegankelijk voor de doorsnee gamer. Voor spelers geïntere eerd in het gebruik van editors hebben we een paar fantastische mod-mogelijkheden ingebouwd.

Hoe werkt het kla en systeem waar de karakteristieken van je personage niet zijn gedefinieerd?

In totaal zijn er acht richtingen te kiezen binnen bepaalde vaardigheidstakken. De speler kan er daarvan twee selecteren. Zo is het mogelijk om te kiezen uit een standaard kla e, zoals een warrior, mage of rogue. Daarnaast is het mogelijk te kiezen uit een mix van deze kla en. Hierbij kan gedacht worden een melee personage dat ook een fireball kan werpen. In totaal zijn er 28 kla encombinaties te maken, wat leidt tot variatie en een grote herspeelbaarheid.

Er is veel aandacht besteed aan het looting systeem in het spel, waarbij het mogelijk is alles op te pakken wat een vijand laat vallen. Betekent dit iets?

Wanneer een monster wordt gedood in Titan Quest, kan je karakter alle items gebruiken die een monster laat vallen. We hebben geprobeerd het realistisch te houden, waarbij een grote vleermuis geen grote bijlen laat vallen, maar waar een eindbaas met een episch zwaard dit wapen per definitie laat vallen. Deze voorspelbaarheid van wat bepaalde monsters kunnen laten vallen, omdat dit aan het uiterlijk te zien is, zal leiden tot intere ante situaties in de multiplayer. Spelers kunnen namelijk een monster een bepaald item zien dragen, en dit als eerste willen veroveren. Dit kan ook verblindend werken, omdat een party bijvoorbeeld niet meer let op de andere vijanden.

Wat voor multiplayer mogelijkheden zijn er?

Je kunt Titan Quest in singleplayer spelen, in een coöperatieve multiplayer setting of een mix van de twee. Zo is het mogelijk het spel te starten in singleplayer, vervolgens een paar vrienden uit te nodigen in multiplayer, en uiteindelijk in singleplayer modus verder gaan. Titan Quest is origineel als een multiplayer spel ontworpen, omdat we vinden dat spellen op die manier het leukst zijn om te spelen.

Wat voor aspecten zitten in Titan Quest om een niveau van herspeelbaarheid te garanderen?

Er zijn bepaalde zaken in Titan Quest die de herspeelbaarheid van het spel verhogen. Titan Quest heeft verschillende moeilijkheidsgraden, 28 kla en combinaties, random verdeelde monsters met items en een fantastische editor. We hopen dat mensen met behulp van de editor nieuwe avonturen zullen creëren die door andere spelers gedeeld kunnen worden. Van mezelf weet ik dat ik Titan Quest in de ontwikkelingsfase continu heb gespeeld. Nu het klaar is speel ik het voor mijn plezier.

  Kunnen we een uitbreiding en/of een vervolg verwachten in de toekomst?

Op dit moment kunnen we daar niks formeel over zeggen, maar Titan Quest is ontworpen met toekomstige producten in het achterhoofd.

Is er nog iets anders wat we moeten weten van Titan Quest?

We hebben jaren gewerkt om Titan Quest een leuk spel te maken. We zijn ontzettend blij met het eindresultaat. Ik hoop dat je het eens een keer probeert, en ik denk dat je het erg leuk zal vinden.

De recensie van Titan Quest is te bereiken via de gamepagina (eindcijfer: 8). Met dank aan Tapfelsaft voor de vertaling van het interview.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou