Tips voor Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain | Gamer.nl

Tips voor Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain | Gamer.nl

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain heeft een open wereld. Dat betekent dat als je midden in Afghanistan voor zo’n zwaarbewapende basis vol Sovjetsoldaten staat, je zelf mag uitzoeken hoe je die basis binnendringt. Al die keuzes; waar begin je dan? Wij geven je enkele – spoilervrije – tips om direct iedere missie in Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain tot een goed einde te brengen.

Media has no description

Blaas dingen op

Deze tip klinkt mi chien onlogisch, aangezien het in Metal Gear Solid normaal de bedoeling is om ongezien en onopgemerkt te blijven. Een explosie op zijn tijd kan echter helpen. Plaats bijvoorbeeld C4 op luchtafweerradars (die grote grijze aanhangers met een schotel erop) of op radioapparatuur (die kleine schotels op daken). Blaas de boel pas op als je al een stukje verderop bent.

De explosie trekt geheid alle aandacht en is dus de perfecte afleidingsmanoeuvre, maar belangrijker is dat door de luchtafweerradars te vernietigen je ondersteuningshelikopter dichterbij kan landen (soms zelfs ín een vijandelijke basis), of dat vijanden geen versterking kunnen oproepen omdat je hun communicatiemiddelen hebt vernietigd. Blaas de apparatuur wel in de goede volgorde op, anders wordt het alleen maar drukker op de basis en dat is wel het laatste dat je wilt.

Het duurt even voordat vijanden hun apparatuur kunnen vervangen, dus als je tijdens een latere mi ie nog eens terugkeert naar die basis, heb je nog voordeel van die ene tactisch geplaatst C4-bom.

Media has no description

Laat D-Dog vijanden opsporen

D-Dogs hondenneus is zo gevoelig, dat hij al op meters afstand vijanden feilloos kan aanwijzen. Daarmee is hij de ideale buddy voor mi ies waarin je soldaten of gevangenen met opsporen. Of voor mi ies waarin je de tegenstander maar… moeilijk kunt zien. Geen spoilers hier, je weet wel waar we het over hebben als je er bent.

Media has no description

Gijzel je vijanden, in plaats van verdoven of neerslaan

Kies je in Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain voor een niet-dodelijke aanpak, gijzel dan je vijanden. Dat is een stukje lastiger, maar veel effectiever dan verdoven of neerslaan. Besluip een vijand van achteren en richt vervolgens je wapen op ‘m tot Snake “Hold up” roept. Je kunt ook je vijand eerst slaan met de rechtertrigger en daarna zijn wapen afpakken met de linkertrigger. Dwing je vijand vervolgens op de grond met L1/LB en hij geeft zich over; je hoeft hem daarna niet meer in de gaten te houden. Dat terwijl verdoofde of neergeslagen vijanden na een tijdje weer bijkomen en logischerwijs alarm slaan. Nadeel is wel dat áls er een alarm afgaat, ook de mannetjes die zich net hebben overgegeven hun wapen weer oppakken en je gaan zoeken. 

Media has no description

Rektruteer niet iedereen

Als alternatief kun je natuurlijk iedere soldaat die je tegenkomt vastbinden aan een Fulton Recovery parachute en naar Mother Base sturen, maar dit raden we af. Soldaten rekruteren kost immers GMP (MGS 5’s valuta) en elke afdeling van Diamond Dogs mag maar uit een bepaald aantal soldaten bestaan. Het is dus beter om de krenten uit de pap te vi en. Dat doe je door de upgrade voor je verrekijker te ontwikkelen, wat gelukkig al vroeg in de game mogelijk is. Met deze upgrade scan je de vaardigheden van een soldaat en zie je dus snel of iemand de moeite waard is om te rekruteren, of nog geen knip voor zijn neus waard is.

Maar let zelfs daarna op: sommige soldaten hebben als vaardigheid “Troublemaker”. Zij vechten met andere soldaten, of zijn onhygiënisch en veroorzaken daardoor ziekte. Check dus regelmatig je personeel en schop deze amokmakers eruit. Voor de rest heeft het micro managen van je personeel weinig voordelen, dus bespaar jezelf de tijd en moeite en druk gewoon je rechterpookje in om iedereen automatisch in te delen.

Media has no description

Breidt R&D tijdelijk uit

Toch kan het van tijd tot tijd handig zijn om even zelf de personeelsindeling te bepalen. Soldaten die bijvoorbeeld een A hebben voor Combat en een B voor Research & Development, worden automatisch ingedeeld in Combat, terwijl iemand met een D voor R&D en verder alleen maar E’tjes, wordt ingedeeld bij R&D. Wil je een bepaalde upgrade of een nieuw wapen ontwikkelen, zet dan de eerstgenoemde soldaat tijdelijk in R&D en haal indien nodig onze tweede voorbeeldsoldaat uit deze afdeling, om zo het algehele level van R&D tijdelijk op te krikken. Start nu de ontwikkeling van je gewenste upgrade of wapen, en deel daarna iedereen weer automatisch in.

Neem niet teveel equipment mee

Zodra je een heel arsenaal aan wapens, granaten en kartonnen dozen hebt ontwikkeld, is het aantrekkelijk om zoveel mogelijk mee te nemen. Doe dit niet. De kans is groot dat je niet zes, maar hooguit één type kartonnen doos gebruikt, terwijl je iedere keer dat de helikopter je ergens afzet, GMP (MGS 5’s valuta) betaalt per voorwerp dat je bij je draagt. Neem dus alleen mee wat je nodig hebt en verspil geen zuurverdiende knaken – die kun je namelijk veel beter inzetten om bijvoorbeeld nieuwe items te ontwikkelen.

Media has no description

Verstuur jezelf per postpakket

Hoe je het snelste van A naar B komt is in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain niet altijd even duidelijk. Per paard of auto is soms tijdrovend, maar per helikopter reizen is ook omslachtig. Probeer jezelf eens als postpakket te versturen. Daarvoor moet je wel eerst de laadperrons vrijspelen, en die roodbruine platen zijn niet altijd even makkelijk te herkennen in een doorsnee militaire basis. Check hieronder waar je naar uit moet kijken. Raap eerst het ‘manifest’ op. Zodra je ten minste op twee locaties zo’n manifest hebt, kun je door op het laadperron in een kartonnen doos te gaan zitten, jezelf naar de andere locatie versturen. Tip: de laadperrons bevinden zich ook op Mother Base en zijn direct toegankelijk; bespaart je weer zo’n ellenlang ritje over die gigantische bruggen.

Media has no description

Doe Side Ops

Niet alle Side Ops zijn even enerverend. Red een gevangene hier, schakel een soldaat uit daar. Daardoor ligt het gevaar op de loer dat je de Side Ops al snel aanziet voor generieke opvulling. Dat terwijl een aantal Side Ops bijna e entieel zijn om te doen. Hou vooral een oogje open voor de mi ies waarin je Interpreters of Gunsmiths moet redden. Interpreters heb je nodig om niet-Engels sprekende soldaten te ondervragen of af te luisteren, terwijl Gunsmiths je wapens verbeteren en zo bijvoorbeeld dempers maken voor wapens die normaal geen demper hebben. En dat is érg handig als je weer een zwaarbewaakte basis moet binnenvallen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou